Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien suomalaisten eläke on keskimäärin 1762 brutto. Naisten eläkkeet yleisesti 20 % pienempi kuin miesten. Kuitenkin iso osa eläkeläisistä, etenkin työurallaan pienituloiset, raskastakin työtä tehneet naiset ovat köyhyysrajan alapuolella. Asumiskulut, etenkin pääkaupunkiseudulla, usein yksinasuvilla vanhuksilla ovat yhtä korkeat kuin nuoremmillakin. Turhaan kadehditte, nämä suurituloiset eläkeläiset ovat vain pieni marginaalinen ryhmä. Eiköhän sieltä aikanaan perintöinä tipu enemmän näille kitisijöille, kuin keskimääräistä eläkettä saavien enemmistön jälkeläisille.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Pienituloisia eläkeläisiä on 500 000 ja muita miljoona satatuhatta, näiden muiden eläke on samalla tasolla kuin nuorempien palkat.
Nuoren akateemisen palkka on tyypillisesti jotain 6000+ euroa kuukaudessa. Alle prosentti eläkeläisistä saa noin suurta eläkettä.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…
Olen lukenut ylioppilaaksi, suorittanut ammattikoulututkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon. Olen tehnyt jo pariin otteseen töitä työmarkkinatuella, eli työmarkkinatuki 640 euroa kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä ja tuossa työmarkkinatuessa 2 lapsikorotusta.
Suomessa on 400 000 työtöntä ja moni heistä tekee työmarkkinatuella töitä esim. toimistotöitä : Sairaalat, Hautausmaan toimisto, Seurakuntien toimistot, Sosiaalitoimistot, Museot, Sähkölaitos, Vesilaitos, Sivistyskeskus, Kirjastot, Kansalaisopistot, Tekninen puoli, Vapaa-aikatoimi, Ympäristövirasto jne.
Moni hyllyttää myös tavaroita kaupassa työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.
Vielä hullumpaa, ettei tuo pidä alkuunkaan paikkaansa.
Kyllä pitää. Eläkkeet nousevat suhteessa nopeammin kuin palkat. Toki siihen vaikuttaa myös se että pieniä eläkkeitä saavat ovat iäkkäimpiä ja poistuvat joukosta.
Tuosta se juuri johtuu. Yli 80-vuotiaissa on paljon niitä, joilla on vain kansaneläke. Tuossa joukossa on iso "luonnollinen poistuma". Tilalle eläköityy sellaisia, joilla on iso työeläke.
Kansaneläkkeen lisäksi saa työeläkettä ja takuueläkettä. Minimieläke Suomessa on 836, kun minimi työttömyyskorvaus 530 ja puolison kanssa asuva työtön ei saa muita tukia.
Viisas vanhus kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää. Eläkkeet nousevat suhteessa nopeammin kuin palkat. Toki siihen vaikuttaa myös se että pieniä eläkkeitä saavat ovat iäkkäimpiä ja poistuvat joukosta.
Tuosta se juuri johtuu. Yli 80-vuotiaissa on paljon niitä, joilla on vain kansaneläke. Tuossa joukossa on iso "luonnollinen poistuma". Tilalle eläköityy sellaisia, joilla on iso työeläke.
Eläkkeet EIVÄT nouse nopeammin kuin palkat, katkaistu indeksi lopetti eläkkeiden nousun joka olikin liian rajua. Nykyinen tilanne on hyvä, eläkeläiset elävät elämänsä parasta aikaa kuten nuoretkin.
Eikä ole mitenkään epäreilua että ihmisille maksetaan kunnon eläkkeet eivätkä nuorten palkat nouse vaikka eläkkeenmaksu lopetettaisiin kokonaan. Palkka on työntekijän ja työnantajan välinen sopimus johon eläkkeiden suuruus tai pienuus ei vaikuta mitenkään, ovat eri asioita. Kuinka nykyinen huippukoulutettu nuoriso voi olla noin pihalla elämän tosiasioista.
Mutta jos et pääse tes-palkka töihin niin työkkäri voi määrätä työmarkkinatukitöihin, jos ei suostu tulee karenssi.
Eikä työpaikoissa oikein voi nykyään pyytää lisää palkkaa, kun työnantaja sanoo, että jos työt ei nykypalkalla kiinnosta niin 400 000 työtöntä on tulossa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolettaa eläkeikä, mikä on aikaisintaan 65 vuotta 8kk ja jos haluaisin, että saan oikeasti ansaitsemani eläkkeen niin, ettei elinikäleikkuri leikkaa sitä niin pitäisi olla töissä vielä kun olen 67 v 9kk. Olen tehnyt töitä yläasteikäisestä.
Jotkut pitävät työnteosta eivätkä halua koskaan jäädä eläkkeelle. Mikä sinua huolettaa ?
Se, etten jaksa. Nykytyöelämä on raskasta, kognitiivisesti kuormittavaa. Yhteiskunnassa on liikaa elätettäviä suhteessa maksajiin. Hyvinvointiyhteiskunta ei ole enää reilu, kulut ovat kasvaneet liian suuriksi ja yksi iso syy ovat liian aikaisin, liian hyvillä eläkkeillä eläköityneet, joiden eläkkeet me työssä käyvät maksamme. Hienoa jos sinä olet mukana maksamassa ikäluokkasi eläkkeitä!
No minä olen 70 v. Olen ollut eläkkeellä 5 vuotta. Kymmenen vuoden päästä täytän 80 ja minua vanhemmat, ne varsinaiset "suuret ikäluokat" alkaa jo kuolla pois, minäkin alan olla siinä jo kuolemaa lähestyvien joukossa. Eli kyllä me täältä poistumme.
Sen sijaan te nyt kolmekymppiset olette vielä parhaassa työiässä, ja maksatte niitä eläkemaksuja jo omalle ikäluokallenne.
Meistä kyllä pääsette vielä oman työelämänne aikana. Seuratkaa sitten, miten ja mihin ne teidän maksamat eläkevakuutusmaksut sen jälkeen suuntautuvat.
Eläkemaksusta 6 % menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
<<Mutta en osallistu vanhempien enkä puolison vanhempien hoitoon.>>
Ei kai sinua ole kukaan pyytänytkään. Vanhukset eivät ensinnäkin tarvitse hoitoa (tiedän koska itse olen 75 vuotias). Sairauksiin meillä saa hyvin hoitoa. Pysytelkää nuoret erossa meidän vanhempien elämästä, eikö teillä ole omaa elämää kun pitää vanhempien elämään sekaantua.
Ei näytä pärjäävän, tarvitaan apua, kun on lonkkaleikkausta ja muuta. En tiedä miksei kodinhoitajat tule vai eivätkö halua maksaa.
Voisit kysyä heiltä jos asia kiinnostaa, ei me täällä Vauva foorumilla tiedetä.
Voi olla, että kodinhoitajaa ei saa, koska ei yksin asuva työssäkäyväkään saa, jos jalka murtuu.
Eikä 82-vuotiaalla tädilläni ainakaan vielä käy kodinhoitajaa.
En minäkään ole koskaan saanut kodinhoitajaa, itse tein vapaaehtoistyötä SPR.ssä, ulkoilutin vanhuksia vielä yli 70 vuotiaana. Ostan yksityiseltä palvelua jos tarvitsen ja siirryn hoitokotiin kun en enää kotona pärjää.
Oikein hyvä, jos sinulla on rahaa.
Itse olen hoitanut myös vauvan ja 3-vuotiaan influenssassa, noro-viruksessa ja alkavassa keuhkokuumeessa. Isovanhemmat olivat töissä ja samoin puoliso.
Kamalinta oli norovirus, kun se on kestänyt 12 tuntia, mikään ei pysy sisällä ja nousi vielä kuume, se oli kamalampi tauti hoitaa pieniä lapsia kuin influenssa. Puoliso kun oli ilta yhdeksään töissä.
Voi raukkaa, elämä on.
Moni muu on vielä tuon lisäksi hoitanut a lypsänyt navetallisen lehmiä
Ja moni äiti tekee nykyään 8 tunnin työpäivää kodin ulkopuolella ja pyykkiä pestään joka päivä, ei kerran vuodessa kesällä niinkuin - 50 - luvulla.
Hyvä puoli on asuntojen hintaromahdus. Asuntojen hinnat kun menevät tulevaisuudessa nuorempien sukupolvien tulojen mukaan. Meidänkin kerrostalossa 4 asuntoa tyhjänä eipä ole ostajia näkynyt, perikunnat saavat itse pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Ei kai sinua ole kukaan pyytänytkään. Vanhukset eivät ensinnäkin tarvitse hoitoa (tiedän koska itse olen 75 vuotias). Sairauksiin meillä saa hyvin hoitoa. Pysytelkää nuoret erossa meidän vanhempien elämästä, eikö teillä ole omaa elämää kun pitää vanhempien elämään sekaantua.
Ei näytä pärjäävän, tarvitaan apua, kun on lonkkaleikkausta ja muuta. En tiedä miksei kodinhoitajat tule vai eivätkö halua maksaa.
Voi olla, että kodinhoitajaa ei saa, koska ei yksin asuva työssäkäyväkään saa, jos jalka murtuu.
En minäkään ole koskaan saanut kodinhoitajaa, itse tein vapaaehtoistyötä SPR.ssä, ulkoilutin vanhuksia vielä yli 70 vuotiaana. Ostan yksityiseltä palvelua jos tarvitsen ja siirryn hoitokotiin kun en enää kotona pärjää.
Itse olen hoitanut myös vauvan ja 3-vuotiaan influenssassa, noro-viruksessa ja alkavassa keuhkokuumeessa. Isovanhemmat olivat töissä ja samoin puoliso.
Kamalinta oli norovirus, kun se on kestänyt 12 tuntia, mikään ei pysy sisällä ja nousi vielä kuume, se oli kamalampi tauti hoitaa pieniä lapsia kuin influenssa. Puoliso kun oli ilta yhdeksään töissä.
Voi raukkaa, elämä on.
Moni muu on vielä tuon lisäksi hoitanut a lypsänyt navetallisen lehmiäJa moni äiti tekee nykyään 8 tunnin työpäivää kodin ulkopuolella ja pyykkiä pestään joka päivä, ei kerran vuodessa kesällä niinkuin - 50 - luvulla.
Voi jumatsuki, mistä sä tuon repäisit? Ihan omasta tietämättömästä päästäisi.
Et ole elänyt 50-luvulla, joten suu tukkoon, jos ei sieltä tuon viisaampia ajatuksia tule.
Nykyään on pesukoneet.
Arvaa oliko monillakaan 50-luvulla. Ja kenellä oli, se oli pulsaattorikone, joka ei suinkaan tehnyt töitä ihan itsekseen. Voi taivas mitä keskustelijoita. Meillä pestiin itse asiassa pyykkiä koko ajan, joen rannassa pyykkilaudalla ja käsin väännettiin. Tee perässä jos pystyt ja vahdi samalla seitsemää lasta ja pilko puut ja lämmitä hella ja tee ruoka siinä lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Voi raukkaa, elämä on.
Moni muu on vielä tuon lisäksi hoitanut a lypsänyt navetallisen lehmiäJa moni äiti tekee nykyään 8 tunnin työpäivää kodin ulkopuolella ja pyykkiä pestään joka päivä, ei kerran vuodessa kesällä niinkuin - 50 - luvulla.
Voi jumatsuki, mistä sä tuon repäisit? Ihan omasta tietämättömästä päästäisi.
Et ole elänyt 50-luvulla, joten suu tukkoon, jos ei sieltä tuon viisaampia ajatuksia tule.
Nykyään on pesukoneet.
Arvaa oliko monillakaan 50-luvulla. Ja kenellä oli, se oli pulsaattorikone, joka ei suinkaan tehnyt töitä ihan itsekseen. Voi taivas mitä keskustelijoita. Meillä pestiin itse asiassa pyykkiä koko ajan, joen rannassa pyykkilaudalla ja käsin väännettiin. Tee perässä jos pystyt ja vahdi samalla seitsemää lasta ja pilko puut ja lämmitä hella ja tee ruoka siinä lomassa.
Isovanhempani ovat eläneet 1950-luvulla, silloin 10 lasta auttoi kotitöissä, ei se äiti yksin kotitöitä tehnyt. Lapset pesivät tuvan lattiatkin joka viikko. Mummo oli kova kutomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeen lisäksi saa takuueläkkeen eli minimieläke 836. Mutta eläkeläisten tilalla on tulevaisuudessa työmarkkinatukea saavia eli 530 kuukaudessa saavia. On siinä palveluala ja kaupan ala ihmeissään, kun työmarkkinatuella olevat eivät käy parturissa eikä vaatekaupoissa. Työttömyys tulee lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien suomalaisten eläke on keskimäärin 1762 brutto. Naisten eläkkeet yleisesti 20 % pienempi kuin miesten. Kuitenkin iso osa eläkeläisistä, etenkin työurallaan pienituloiset, raskastakin työtä tehneet naiset ovat köyhyysrajan alapuolella. Asumiskulut, etenkin pääkaupunkiseudulla, usein yksinasuvilla vanhuksilla ovat yhtä korkeat kuin nuoremmillakin. Turhaan kadehditte, nämä suurituloiset eläkeläiset ovat vain pieni marginaalinen ryhmä. Eiköhän sieltä aikanaan perintöinä tipu enemmän näille kitisijöille, kuin keskimääräistä eläkettä saavien enemmistön jälkeläisille.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Pienituloisia eläkeläisiä on 500 000 ja muita miljoona satatuhatta, näiden muiden eläke on samalla tasolla kuin nuorempien palkat.
Nuoren akateemisen palkka on tyypillisesti jotain 6000+ euroa kuukaudessa. Alle prosentti eläkeläisistä saa noin suurta eläkettä.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…
Ei edes aloitteleva lääkäri saa tuon verran!Professorin palkka voi olla yli 6000 e/kk, tai kokeneen lakimiehen tai erikoislääkärin. Huippukoodareissakin on vain muutama joka Suomessa pääsee tuollaiselle palkalle. Tyypillisesti esim. tohtorin tutkinnon suorittanut hyvässä virassa ansaitsee 3500-4500 e/kk brutto.
No tee sitten ne kymmenen lasta, niin ei tarvitse itse tehdä kaikkia kotitöitä. Jos se niin helppoa ja vaivatonta elämää mielestäsi on.
Kyllä, minäkin olen lapsena tehnyt kotitöitä, sen mitä pystyin ja mitä nyt lapsen kontolle voi laittaa. Siitä huolimatta äidin elämä oli työntäyteisempää kuin tänä päivänä kenenkään perheenäidin. Kaikki tehtiin itse. Äiti sai viimein
ompelukoneen ja sillä teki
meille vaatteita, hyvin usein yöllä kun pystyi rauhassa tekemään. Usein kuulin unen läpi ompelukoneen surinaa.
Toinen öinen ääni tuli kirjoituskoneesta, kun äiti teki kotona puhtaaksi kirjoituksia. Paikallisen kirjailijan teokset on kaikki äitini puhtaaksi kirjoittamia. Kai siitä jotain korvausta sai sitten. Äiti oli ennen naimisiin menoa konttorissa töissä. Äiti oli toimelias ja ahkera, oli pakko ollakin,yksi lapsista sairastui vielä lapsireumaan kolmevuotiaana.
Minun mummoni sanoi, että heillä lapset kantoi vedet ennen kouluun lähtöä eikä tarvinnut käydä kodin ulkopuolella töissä.
Eikä tarvinnut ostaa älykännykkää 7-vuotiaalle lapselle, nykyään kaikilla lapsilla on älykännykkä.
Heillä oli talo järven rannalla, 10 lasta ja eläkkeellä tekivät ulkomaanmatkoja, auto heillä oli myös eläkkeellä ollessaan.