Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta
Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.
Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.
Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.
Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.
Kommentit (410)
Meillä mummi hoiti 1,5 vuotta 4 päivää viikossa ja vielä vuoden 2 päivää viikossa. Sai tuon 1,5 vuotta meille maksetun kodinhoidontuen + ruokarahan. Ja sitten tuon yhden vuoden bussilipun ja ruuat yms. meillä. Sopi kaikille. Sopimuskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat hoidattaneet omat lapsensa mummoloissa, sukulaisilla, kouluttamattomilla perhepäivähoitajilla ja päiväkodissa. Pieniäkin lapsia on lähetetty usein ja pitkiksi ajoiksi sukulaisille hoitoon, jotta vanhemmat ovat saaneet matkustella ja lomailla ilman lapsia.
Pistää vihaksi nämä ahneet ja itsekkäät isovanhemmat. He ovat kilvan moralisoimassa ja haukkumassa nykyajan äitejä ja isiä. Nämä isovanhemmat ovat itse laittaneet omat lapsensa hoitoon jopa 2-3 kuukauden ikäisenä. He ovat myös hylänneet omat vanhempansa ja iäkkäät sukulaisensa vanhainkotiin! Ahneet ja itsekkäät sukupolvet ovat ajaneet Suomen vararikkoon. Lapset ja lapsenlapset maksavat eläkeläisten ottamat jättivelat!
Ja tiedoksi, että saamme isovanhemmilta apua 0 tuntia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat - 1940- ja 1950-luvulla syntyneet - ovat pääsosin ahneita, itsekkäitä, hyvätuloisia ja rikkaita eläkeläisiä. Nämä hyvätuloiset ja varakkaat eläkeläiset ramppaavat jatkuvasti lomilla ulkomailla ja Lapissa. Monilla eläkeläisillä on suuret eläkkeet ja paljon varallisuutta. Velaton omakotitalo tai asunto-osake, velaton kesämökki, useita sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia ja metsätiloja. Joten kaikki eläkeläiset eivät todellakaan ole köyhiä!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä haluaa pienen korvauksen. Eläkeläisillä ei tunnetusti oo rahaa.
Tämäpä tämä, vaikka kaikki ei tätä nyt ketjussa tajua.
Mun vanhemmat sai joka ikinen viikko apua, lapset vietiin viikonlopuiksi mummolaan, koulujen koko kesäloma oltiin mummolassa, ja aina jos me lapset sairastuttiin niin mummo tuli hoitamaan. Vanhempani kävi pitkillä ulkomaanlomilla kaksin muutaman kerran joka vuosi, mummot hoiti. Viikonloppuisin kävivät tansseissa, mummot hoiti.
Kaikki synttärit ja juhlat olivat mummojen järjestämät, ukit rakensivat mökkiä lahjaksi. Heidän vanhemmat takasi lainat ja saivat lahjaksi käsirahan esiasuntoon.Nämä ”boomer” vanhempani itse ilmoittivat että emme aio auttaa mitenkään koskaan, emme hoida lapsenlapsia emmekä takaa lainoja, vaan aiomme elää itseämme varten!
Tällainen auttamisketju sitten. Emme ole saaneet mitään apua koskaan. Lapsenlapsia hoidettu nolla sekuntia ja edes kerta vuoteen eivät viitsi käydä (eivätkä halua sinne). Lapsenlapset täysin evvk.
Kellään ei ole tietenkään mitään velvoitetta, mutta vähän toki voisi muistella miten valtavasti apua sai aikanaan itse. Ja antaa sitä edes yhden kerran omille lapsilleen.
Kieltämättä tuo ahne sukupolvi tästä tulee mieleen.
Olen aivan samaa mieltä. Ja kun oma vanha äitini nyt tarvitsisi apua monessa asiassa, en auta. Olen ollut itse aina helpottamassa hänen elämäänsä perheen vanhimpana lapsena. Joskus pitää äitinikin ymmärtää, että ei AINA voi olla saamapuolella.
Annat hoitoon vain sille ilmaismummolle, etkä anna kiskuri verenimijä äitisi nähdä lapsenlastasi!
Vierailija kirjoitti:
Annat hoitoon vain sille ilmaismummolle, etkä anna kiskuri verenimijä äitisi nähdä lapsenlastasi!
lapsenlasta*
Sanoisin, että tuollaisen paökan kanssa pitää ottaa jo selvää työsuhteen sivukuluista...
Selvättäisin yksotyisen hoidon tukea tai millä nimellä se onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat hoidattaneet omat lapsensa mummoloissa, sukulaisilla, kouluttamattomilla perhepäivähoitajilla ja päiväkodissa. Pieniäkin lapsia on lähetetty usein ja pitkiksi ajoiksi sukulaisille hoitoon, jotta vanhemmat ovat saaneet matkustella ja lomailla ilman lapsia.
Pistää vihaksi nämä ahneet ja itsekkäät isovanhemmat. He ovat kilvan moralisoimassa ja haukkumassa nykyajan äitejä ja isiä. Nämä isovanhemmat ovat itse laittaneet omat lapsensa hoitoon jopa 2-3 kuukauden ikäisenä. He ovat myös hylänneet omat vanhempansa ja iäkkäät sukulaisensa vanhainkotiin! Ahneet ja itsekkäät sukupolvet ovat ajaneet Suomen vararikkoon. Lapset ja lapsenlapset maksavat eläkeläisten ottamat jättivelat!
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat - 1940- ja 1950-luvulla syntyneet - ovat pääsosin ahneita, itsekkäitä, hyvätuloisia ja rikkaita eläkeläisiä. Nämä hyvätuloiset ja varakkaat eläkeläiset ramppaavat jatkuvasti lomilla ulkomailla ja Lapissa. Monilla eläkeläisillä on suuret eläkkeet ja paljon varallisuutta. Velaton omakotitalo tai asunto-osake, velaton kesämökki, useita sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia ja metsätiloja. Joten kaikki eläkeläiset eivät todellakaan ole köyhiä!
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat sai joka ikinen viikko apua, lapset vietiin viikonlopuiksi mummolaan, koulujen koko kesäloma oltiin mummolassa, ja aina jos me lapset sairastuttiin niin mummo tuli hoitamaan. Vanhempani kävi pitkillä ulkomaanlomilla kaksin muutaman kerran joka vuosi, mummot hoiti. Viikonloppuisin kävivät tansseissa, mummot hoiti.
Kaikki synttärit ja juhlat olivat mummojen järjestämät, ukit rakensivat mökkiä lahjaksi. Heidän vanhemmat takasi lainat ja saivat lahjaksi käsirahan esiasuntoon.Nämä ”boomer” vanhempani itse ilmoittivat että emme aio auttaa mitenkään koskaan, emme hoida lapsenlapsia emmekä takaa lainoja, vaan aiomme elää itseämme varten!
Tällainen auttamisketju sitten. Emme ole saaneet mitään apua koskaan. Lapsenlapsia hoidettu nolla sekuntia ja edes kerta vuoteen eivät viitsi käydä (eivätkä halua sinne). Lapsenlapset täysin evvk.
Kellään ei ole tietenkään mitään velvoitetta, mutta vähän toki voisi muistella miten valtavasti apua sai aikanaan itse. Ja antaa sitä edes yhden kerran omille lapsilleen.
Olen aivan samaa mieltä. Ja kun oma vanha äitini nyt tarvitsisi apua monessa asiassa, en auta. Olen ollut itse aina helpottamassa hänen elämäänsä perheen vanhimpana lapsena. Joskus pitää äitinikin ymmärtää, että ei AINA voi olla saamapuolella.
Jotkut kyllä luulee että aina voi olla saamapuolella. Omat suurten ikäluokkien vanhempani esimerkiksi. Heidän vanhempansa maksoivat heille autot ja asunnot, hoitivar lapset, auttoivat kaikessa, remontoivat ja rakensivat. Vastineeksi vanhempani eivät mitenkään hoivanneet vanhempiaan vanhuksina.
Omia lapsiaan eivät ole auttanee mitenkään koskaan vaan homma menee niinpäin että aikuisia lapsia käskytetään ja komennellaan milloin mihinkin mökkitalkooseen ja räystäänmaalaukseen.
Toinen vanhemmista kehtasi sanoa ääneen mitä ajatteli eli ”me emme sitten aio mennä vanhuksina laitokseen vaan odotamme että te lapset hoidatte meidät kotonamme”. Eli odotukset sitä luokkaa että me jätämme työmme ja perheemme ja alamme palvelemaan heitä. Ja varsinkin tilanteessa jossa heiltä ei olla saatu ikinä apua missään tilanteessa.
Jotkut vaan on uskomattoman röyhkeitä. Ei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinustako tällainen hyväksikäyttö pitäisi jatkua vain sukupolvesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Kasva aikuiseksi. Mikä kiire on töihin ja vauva hoitoon ?
Kyllä vähän aikaa voi kotona olla.
olisko vaikka se raha mitä ilman on aika vaikeaa tehdä mitään? tuilla kun ei oikein elä.
Lapset EIVÄT OLE velvollisia huolehtimaan vanhemmistaan, se on toisinpäin, vanhemmat OVAT VELVOLLISIA huolehtimaan lapsistaan.
Kyllä eläkeläisellä on lupa tehdä "vain niitä näitä" kotosalla, jos hän niin haluaa aikaansa viettää.
Pienen vauvan hoito ei ole pelkkää seuran pitämistä vaan myös ihan työtä. Muistan kun olen siskon lapsia kovasti hoitanut (vauvoinakin), niin kyllä olen aivan puhki sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinustako tällainen hyväksikäyttö pitäisi jatkua vain sukupolvesta toiseen?
Mitä ihmettä haastat tahallaan riitaa ja ärsytät? Toivoin että vastavuoroisesti auttaisivat edes KERRAN. Ja olisivat kiitollisia avusta jota saivat. Mutta liikaa toivottu.
Lisäksi, ne isovanhempani auttoivat mielelllään vanhempiani. Se oli ollut aina tapana suvussa eli sukupolvien auttamisen ketju. Se ketju vaan katkesi niihin omiin vanhempiini, jotka yllätys yllätys ovat suurta ikäluokkaa.
Me olemme hoitaneet lapsemme aina itse joten ihan turha tulla väkisin vänkyttämään hyväksikäytöstä. Itse tietenkin hoidatat omat lapsesi isovanhemmilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se pieni vauva pitää tehdä jos haluat vain töihin eikä tarha käy? Nykyaikana kaikki omat vastuut siirretään muiden niskaan, tässä tapauksessa mummolle(häneltä selkeästi kysymättä jo ajateltu, että hoitaa lapsen puolesta olemattomalla palkalla, vain koska on sukua). Ja samassa lauseessa puhutaan ”vain” avun pyytämistä, huhhuh. Kyllä minäkin mummona haluan nauttia eläkkeestä enkä alinomaa hoitaa muiden kersoja. Eri asia on oikean tarpeen tullen avun antaminen.
Miten voit tulkita asian noin nurinkuristesti? Luitko edes aloitusta? Ketään ei ole vaadittu mihinkään. Asiaa on kyselty ja siitä keskustellaan ystävällisessä hengessä. Kenellekkään ei suututa asiasta. Mummeilla on TÄYSI oikeus pyytää vaikka 1000€/päivä jos haluavat.
Ihmettelen vain asiaa, koska uskon että itse samassa tilanteessa en pyytäisi rahaa. Kyseessä siis oikeasti 4 päivää kuukaudessa jolloin hoitoapua olisi tarvittu. Mutta täysin ok, jos ei halua hoitaa. Ketään ei pakoteta mihinkään.
-AP
ei täältä kannata mitään kysyä, ei nämä mammat osaa lukea aloitusta saati ymmärrä mitä lukevat.
Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.
VHP kirjoitti:
Lähtökohtaisesti lapsia hankintaan sillä ajatuksella, että niiden hoitamisesta ja elättämisestä selvitään itse. Lapsi viedään maksulliseen päivähoitoon, jos vanhempien pitää mennä töihin. Ja jos se ei sovi omaan ajatusmaailmaan eikä ole varaa tehdä toisin, niin sitten niitä lapsia ei hankita.
En ole ikinä käsittänyt tätä, että omia periaatteita ja vaatimuksia suunnitellaan toteutettavaksi rasittamalla muita, ja mielellään vielä muiden kustannuksella. 8 h pienen vauvanhoitoa on melkoinen työmaa ihmiselle, jonka omat lapset on jo isoja.
Tyypillistä nykyajan minäminä-ihmisten itsekeskeisyyttä...
Näin on. Monet isovanhemmat ovat vielä itsekin töissä. Jos miettii lasten hankkmista, kannattaa jo siinä vaiheessa sisäistää se, että vastuu lasten hoitamisesta on itsellä. Isovanhempien pitäisi joidenkin kiittämättömien ajattelun mukaan hoitaa sekä omat iäkkäät vanhempansa että omat lapsenlapset.
Aika hyvä. Kun hoidat omia lapsia kotona, ei se ole työtä vaan laiskottelua, mutta muuttuu hemmetin kalliiksi ja kovaksi raadannaksi, jos kaurapuuron keittääkin mummo. :D Pieni ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä. Kun hoidat omia lapsia kotona, ei se ole työtä vaan laiskottelua, mutta muuttuu hemmetin kalliiksi ja kovaksi raadannaksi, jos kaurapuuron keittääkin mummo. :D Pieni ristiriita.
Se mummo on jo vanha ihminen eikä jaksaminen ole samoissa rajoissa kuin nuoremmilla. Ihmiset jäävät eläkkeelle, kun ovat jo liian vanhoja tekemään töitä. Heidän pitäisi levätä ja nauttia siitä eläkkeestä.
Voi kamala. Onko tässä ketjussa läpileikkaus suomalaisten mielen maisemasta. Eikö kukaan enää ajattele muuta kuin itseään?
Minulle vanhempani sanoivat, meitä ei tarvitse hoitaa, menemme mielellään vanhainkotiin kun emme enää muuten pärjää, sinulla on oma elämä joka on sinulle tärkeintä.. Niin myös tapahtui, olivat hyvin tyytyväisiä hoitoon jota saivat. Suosittelen muillekin....hyvän elämän jälkeen tulee hyvä kuolema.
No ei ollenkaan vaan siitä että ihmiset uskaltavat nykyään pitää huolta itsestään.