Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta

Vierailija
01.04.2021 |

Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.

Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.

Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.

Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?

Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.

Kommentit (410)

Vierailija
141/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat hoidattaneet omat lapsensa mummoloissa, sukulaisilla, kouluttamattomilla perhepäivähoitajilla ja päiväkodissa. Pieniäkin lapsia on lähetetty usein ja pitkiksi ajoiksi sukulaisille hoitoon, jotta vanhemmat ovat saaneet matkustella ja lomailla ilman lapsia.

Pistää vihaksi nämä ahneet ja itsekkäät isovanhemmat. He ovat kilvan moralisoimassa ja haukkumassa nykyajan äitejä ja isiä. Nämä isovanhemmat ovat itse laittaneet omat lapsensa hoitoon jopa 2-3 kuukauden ikäisenä. He ovat myös hylänneet omat vanhempansa ja iäkkäät sukulaisensa vanhainkotiin! Ahneet ja itsekkäät sukupolvet ovat ajaneet Suomen vararikkoon. Lapset ja lapsenlapset maksavat eläkeläisten ottamat jättivelat!

Ja tiedoksi, että saamme isovanhemmilta apua 0 tuntia vuodessa.

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat - 1940- ja 1950-luvulla syntyneet - ovat pääsosin ahneita, itsekkäitä, hyvätuloisia ja rikkaita eläkeläisiä. Nämä hyvätuloiset ja varakkaat eläkeläiset ramppaavat jatkuvasti  lomilla ulkomailla ja Lapissa. Monilla eläkeläisillä on suuret eläkkeet ja paljon varallisuutta. Velaton omakotitalo tai asunto-osake, velaton kesämökki, useita sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia ja metsätiloja. Joten kaikki eläkeläiset eivät todellakaan ole köyhiä!

Vierailija kirjoitti:

Ehkä haluaa pienen korvauksen. Eläkeläisillä ei tunnetusti oo rahaa.

Vierailija
142/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa jotenkin ei ymmärretä että oikeasti on sellaisia isovanhempia jotka ei rakasta tai välitä ollenkaan lapsenlapsistaan. Osa rakastaa, ja tiettyä osa ei. Yleensä ne täysin rakkaudettomat ja piittaamattomat oli omille lapsilleenkin huonoja vanhempia.

Ei sellaista piittaamatonta ja kylmää saa kiinnostumaan lapsenlapsista. Ei edes rahalla. Ei vaikka maksaisi 1000e tunti.

Ja osa vanhemmista on kylmiä ja piittattomia ja haluavat vain hyötyä lapsen hoidosta ajattelematta, että kyseessä on kuitenkin vanhan ihminen, joka ei välttämättä jaksa sitä lasta hoitaa 8 tuntia päivässä. Ei se sitä tarkoita ettei piittaisi lapsenlapsestaan vaan kyseessä on yleinen jaksaminen ja hyvinvointi. Vaikka saisi sen 1000 euroa päivä, niin siltikään ei välttämättä jaksa. 

Kylmä ja välinpitämätön voi olla sekä isovanhempi että aikuinen lapsi. Mutta sinä ulkopuolisena et voi tietää kumpi. Tai mistä mikäkin asia juontaa juurensa

Mutta en ymmärrä miten ihmetellään ettei isovanhempi halua hoitaa sitä lasta säännöllisesti ilmaiseksi. Hänellä on myös oma elämänsä. Ja tuo asenne ettei ole mitään muuta puuhaa. Ehkä se muu puuha on vaan olla ja nauttia elämästä eikä siihen kuulu pienen lapsen hoitaminen. Lapsenlapsia voi nähdä kyläillessä tai pyytää satunnaisesti hoitoon, mutta ei kyllä ole mikään velvollisuus hoitaa säännöllisesti. 

Tämä jälkimmäinen. Ei kaikki isovanhemmat hihku riemusta kun milla-petteri pelmahtaa aamusta hoitoon. Mulla oli anoppi uranainen enkä ikinä ajatellut hoidattaa hällä lapsia , jos apua tarvi siitä oltiin valmiit myös maksamaan. Maksu ei aina tarvi olla rahallista , lahjakortit , isommat siivoukset ym. muu käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa ollut sellainen asenne jo useamman sukupolven ajan, että lapsiperhettä autetaan. Esim omat vanhempani olivat aikoinaan molemmat kesälomilla mummolassa. Minut lähetettiin kesälomilla mummolaan 70- ja 80-luvuilla. Huom isovanhemmat aina kovasti odottivat meitä lapsenlapsia, ja paikalle tuli aina myös serkkuja. Aika oli toinen, ja lasten kanssa tehtiin mm maatalon töitä ja lapset saivat muun ajan leikkiä keskenään.

Omat vanhempani ovat mielellään hoitaneet lastani pienenä ja aiemmin tuolla mainitsin, että äitini jäi jopa osa-aikaeläkkeelle voidakseen hoitaa lapsenlastaan (toki muutenkin oli sopiva hetki). Itse tässä luen tätä ketjua ja mietin, että mitä pahaa pitäisi tapahtua, jotta pyytäisin joskus palkkaa oman lapsenlapseni hoitamisesta tai että en haluaisi tehdä sitä.

Samalla tajuan, että olen ollut tosi onnekas, kun olen saanut syntyä sukuun, jossa on aitoa välittämistä. Esimerkiksi oma jo aikuinen lapseni on tekemisissä isovanhempiensa kanssa ihan oma-aloitteisesti ja luontevasti. Pohja tälle suhteelle on luotu jo vuosikymmeniä sitten.

Ymmärrän, että kaikilla ei tosiaan ole näin - jo pelkästään tämä ketju hieroo sitä asiaa päin naamaa. Eipä tarvitse ihmetellä ihmisten pahoinvointia. Jos ei omaan perheeseen voi luottaa, niin keneen sitten. Muistakaa kuitenkin, että jokainen voi tehdä muutoksen omalla kohdallaan, jos haluaa kohdella muita toisin kuin itseä on kohdeltu.

Vierailija
144/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on suvussa ollut sellainen asenne jo useamman sukupolven ajan, että lapsiperhettä autetaan. Esim omat vanhempani olivat aikoinaan molemmat kesälomilla mummolassa. Minut lähetettiin kesälomilla mummolaan 70- ja 80-luvuilla. Huom isovanhemmat aina kovasti odottivat meitä lapsenlapsia, ja paikalle tuli aina myös serkkuja. Aika oli toinen, ja lasten kanssa tehtiin mm maatalon töitä ja lapset saivat muun ajan leikkiä keskenään.

Omat vanhempani ovat mielellään hoitaneet lastani pienenä ja aiemmin tuolla mainitsin, että äitini jäi jopa osa-aikaeläkkeelle voidakseen hoitaa lapsenlastaan (toki muutenkin oli sopiva hetki). Itse tässä luen tätä ketjua ja mietin, että mitä pahaa pitäisi tapahtua, jotta pyytäisin joskus palkkaa oman lapsenlapseni hoitamisesta tai että en haluaisi tehdä sitä.

Samalla tajuan, että olen ollut tosi onnekas, kun olen saanut syntyä sukuun, jossa on aitoa välittämistä. Esimerkiksi oma jo aikuinen lapseni on tekemisissä isovanhempiensa kanssa ihan oma-aloitteisesti ja luontevasti. Pohja tälle suhteelle on luotu jo vuosikymmeniä sitten.

Ymmärrän, että kaikilla ei tosiaan ole näin - jo pelkästään tämä ketju hieroo sitä asiaa päin naamaa. Eipä tarvitse ihmetellä ihmisten pahoinvointia. Jos ei omaan perheeseen voi luottaa, niin keneen sitten. Muistakaa kuitenkin, että jokainen voi tehdä muutoksen omalla kohdallaan, jos haluaa kohdella muita toisin kuin itseä on kohdeltu.

Noin tehtiin, kun kukaan ei uskaltanut sanoa mitään vastaan vaikka kuinka olisi väsynyt. Sinunko mielestä pitäisi aina vain auttaa vaikka ehkä tarvitsi sitä lepoa eikä mitään ylimääräistä lapsenhoitoa? Onneksi nykyajan mummot uskaltavat jo pistää rajoja vastaan jaksamiselleen ja voivat sen myötä paremmin. 

Vierailija
145/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tuntipalkkani on 12€/h ja siitä pois matkakulut. Joten en kyllä palaisi töihin, jos pitäisi maksaa jollekin 10€/h.

Vierailija
146/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin tehtiin, kun kukaan ei uskaltanut sanoa mitään vastaan vaikka kuinka olisi väsynyt. Sinunko mielestä pitäisi aina vain auttaa vaikka ehkä tarvitsi sitä lepoa eikä mitään ylimääräistä lapsenhoitoa? Onneksi nykyajan mummot uskaltavat jo pistää rajoja vastaan jaksamiselleen ja voivat sen myötä paremmin. 

Ei nyt kauheasti kuulosta siltä, että mummot tai kukaan muukaan voisi nykyään kauheasti paremmin.

147/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pitävät huolta lapsistaan, antavat heille juuret ja siivet, niillä lapset sitten pärjäävät tullessaan aikuisiksi. Lapset EIVÄT OLE velvollisia huolehtimaan vanhemmistaan.

Vierailija
148/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapsenlapseni ovat aloittaneet pvkodissa noin 10-11kk ikäisenä ja hyvin ovat viihtyneet. Itse en koskaan pyydä maksua kun heitä hoidan, ei tulisi mieleenkään. Älä vie kummallekkaan vaan olet kotona siihen asti kun pääsee hoitoon. Turha maksaa mummolle kun pv.n hinnalla saa kuukauden hoidon pvkodissa-riippuen toki tuloista maksu

Vierailija
149/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt kauheasti kuulosta siltä, että mummot tai kukaan muukaan voisi nykyään kauheasti paremmin.

Kyllä minä tiedä eläkepäivistään nauttivia mummoja ilman pakollisia lapsenhoitoja. Toki rakkaita lapsenlapsia käy kylässä, mutta ei työvelvoitteisesti säännöllisesti. 

Vierailija
150/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen isä. Ollut yli 20 vuotta. Ja vielä asuu 1 lapsi kotona muutaman vuoden. Olen reilu 40v. Olemme nuoresta pitäen huolehtineet muiden tarpeista. Myös taisteltu teinien kanssa. Tehty reissuja lasten ehdoilla, ja hiipineet lukkojen taa harrastamaan ..no sitä.

Arvatkaapa kiinnostaako heti aloittaa sama alusta. Kun lapsenlapsia siunaantuu, niin hoidan heitä silloin, kun minulle sopii. Jos haluan vetää lärvit viikonloppuna rannalla mieluummin, niin äidit ja iskät hoitaa sitten omat mukulansa. Itsekäs? Ehkä, mutta kun koko aikuisiän on jo huolehtinut, niin sitten on meidän aikamme nauttia. Kun lapsia hommaa, niin ne sitten hoidetaan ja maksetaan itse, tai ei tehdä lapsia. Niin mekin teimme, ja hetken vielä teemme.

Vierailija
151/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiire sinne töihin on? Soimaat mummoa siitä, kun et itse halua lastasi hoitaa. 

Vierailija
152/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä vanhempia, jotka hankkii lapsen eikä huolehdi itse siitä vaan olettaa, että muiden pitäisi hoitaa ilmaiseksi.

Vierailija
153/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat hoidattaneet omat lapsensa mummoloissa, sukulaisilla, kouluttamattomilla perhepäivähoitajilla ja päiväkodissa. Pieniäkin lapsia on lähetetty usein ja pitkiksi ajoiksi sukulaisille hoitoon, jotta vanhemmat ovat saaneet matkustella ja lomailla ilman lapsia.

Pistää vihaksi nämä ahneet ja itsekkäät isovanhemmat. He ovat kilvan moralisoimassa ja haukkumassa nykyajan äitejä ja isiä. Nämä isovanhemmat ovat itse laittaneet omat lapsensa hoitoon jopa 2-3 kuukauden ikäisenä. He ovat myös hylänneet omat vanhempansa ja iäkkäät sukulaisensa vanhainkotiin! Ahneet ja itsekkäät sukupolvet ovat ajaneet Suomen vararikkoon. Lapset ja lapsenlapset maksavat eläkeläisten ottamat jättivelat!

Ja tiedoksi, että saamme isovanhemmilta apua 0 tuntia vuodessa.

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat - 1940- ja 1950-luvulla syntyneet - ovat pääsosin ahneita, itsekkäitä, hyvätuloisia ja rikkaita eläkeläisiä. Nämä hyvätuloiset ja varakkaat eläkeläiset ramppaavat jatkuvasti  lomilla ulkomailla ja Lapissa. Monilla eläkeläisillä on suuret eläkkeet ja paljon varallisuutta. Velaton omakotitalo tai asunto-osake, velaton kesämökki, useita sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia ja metsätiloja. Joten kaikki eläkeläiset eivät todellakaan ole köyhiä!

Vierailija kirjoitti:

Ehkä haluaa pienen korvauksen. Eläkeläisillä ei tunnetusti oo rahaa.

Tämäpä tämä, vaikka kaikki ei tätä nyt ketjussa tajua.

Mun vanhemmat sai joka ikinen viikko apua, lapset vietiin viikonlopuiksi mummolaan, koulujen koko kesäloma oltiin mummolassa, ja aina jos me lapset sairastuttiin niin mummo tuli hoitamaan. Vanhempani kävi pitkillä ulkomaanlomilla kaksin muutaman kerran joka vuosi, mummot hoiti. Viikonloppuisin kävivät tansseissa, mummot hoiti.

Kaikki synttärit ja juhlat olivat mummojen järjestämät, ukit rakensivat mökkiä lahjaksi. Heidän vanhemmat takasi lainat ja saivat lahjaksi käsirahan esiasuntoon.

Nämä ”boomer” vanhempani itse ilmoittivat että emme aio auttaa mitenkään koskaan, emme hoida lapsenlapsia emmekä takaa lainoja, vaan aiomme elää itseämme varten!

Tällainen auttamisketju sitten. Emme ole saaneet mitään apua koskaan. Lapsenlapsia hoidettu nolla sekuntia ja edes kerta vuoteen eivät viitsi käydä (eivätkä halua sinne). Lapsenlapset täysin evvk.

Kellään ei ole tietenkään mitään velvoitetta, mutta vähän toki voisi muistella miten valtavasti apua sai aikanaan itse. Ja antaa sitä edes yhden kerran omille lapsilleen.

Kieltämättä tuo ahne sukupolvi tästä tulee mieleen.

Vierailija
154/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri tilanne hoitaa lasta aina silloin tällöin, kuin säännöllisesti aina tiettyinä päivinä koko päivän ajan. Ei-oman lapsen hoito on ihan työtä. Lähipiirissäni on kht maksettu hoitajille korvauksena töistä. Kannattaa ystävällisesti sanoa äidille, ettei ole varaa antaa hänelle hoitoon, ehkä hän on tosiaan hinnoitellut itsensä ulos, jos ei kehtaa suoraan sanoa ei. Ei kaikki ihmiset tykkää vauvoista, se on ihan ok.

Vierailija
155/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta paistaa suunnaton lapsiviha.

Vierailija
156/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ja tälle pitää tehdä jotain. Muuten ei lapsia synny. Vihervassari feministit ovat brändänneet lapsenteon nyt kaikista kauheimmaksi mitä olla voi.

Asenteet vaikuttaa syntyvyyteen enemmän kuin tuet.

Vierailija
157/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kohtuullisen korvauksen pyytäminen ole sama asia kuin auttamisesta kieltäytyminen. Ja minusta tuo äitisikin tilanne oli täysin kohtuuton, jos hänellä tosiaan tulot laski jotta te saisitte hyötyä ilmaisesta lastenhoidosta. Eikä siinä toki mitään jos rahaa ja jaksamista riittää, kyllähän varakkaat ihmiset auttavat lapsiaan ja lastenlapsiaan rahallisesti muutenkin, mutta ei sellaista voi keneltäkään vaatia eikä se todellakaan ole mitään epäluotettavuutta tai ilkeyttä jos ei toinen ihminen luovu omasta palkastaan jotta sinä saisit tehdä enemmän rahaa ja säästää lastenhoitokuluissa. Haloo.

Vierailija
158/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa itse kersanne ku olette sen tehneet.

Vierailija
159/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen lapsivihaa se on, jos vastustaa törkeää hyväksikäyttöä?

160/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pääsääntöisesti vihaavat vanhempiaan, vanhemmat vihaavat lapsiaan, elämän tosiasioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi