Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta
Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.
Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.
Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.
Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.
Kommentit (410)
Me maksoimme aikoinaan mummolle täysin samaa palkkaa kuin olisimme maksaneet ulkopuoliselle. Saisitko ketään noin halvalla hoitamaan?
Viisas vanhus kirjoitti:
Rakastaviin vanhempiin syntyy aina hyvä lapsi - vanhempi suhde, vanhempi on aina vastuussa suhteen syntymisestä, vanhempi katso peiliin.
Hittolainen, että olet viisas. Kommenttisi on tässä ketjussa todella hyviä. Kiitos.
Kyllä vähintään kotihoidontuen verran on kohtuullinen korvaus. Pitää sitten muistaa kaikki työnantajan vastuut verottajalle. Mummon eläke myös karttuu työnteolla.
Koko homma ei ole ihan läpihuutojuttu. Tehkää reilu sopimus niin ei jää mitään hampaankoloon pilaamaan välejä isovanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.
Aivan samaa mieltä, itsekkyys on itsekkyyttä. Ja itsekkyyttä on myös tuo, ettei anna isoäidin itse määritellä missä rajoissa hän jaksaa tukea ja auttaa, vaan loukkaantuu kun ei saa rajatonta ilmaista lastenhoitoa.
Puhuinko rajattomasta lastenhoidosta? Tai ylipäätään mistään lastenhoidosta? En vain jaksanut ymmärtää, että minulle tehdään jo etukäteen lista, mitä suostutaan tekemään ja mitä ei. Olisi nyt jaksanut odottaa ja katsoa, millainen tilanteesta muodostuu lapsen synnyttyä. Nyt minulle jäi fiilis, että mummu lyö minulle luun kurkkuun jo etukäteen, etten vain hyväksikäytä häntä. Päätin, että en vahingossakaan vaivaa. Enkä vaivannut. Lapset jo nuoria aikuisia ja kyseinen isoäiti ei ole heille lainkaan rakas. Olisiko syytä katsoa mummulla peiliin?
Hän tiesi omat rajansa jo etukäteen ja kertoi vain niistä sinulle ja sinä vedit herneet syvälle nenään ja vieraannutit lapset isoäidistään.
Ketjussa puhuu ristiin ihan eri asioista ihmiset, jotka ei ymmärrä lukemaansa. Joku kertoo että isovanhemmat ei ole ikinä hoitaneet lapsia - ja siihen tulee säksättämään joku ja syyttää hyväksikäytöstä ja avun vaatimisiesta. Samoin joku jonka mummo on päättänyt olla etäinen, saa haukut siitä että on ”erkaannuttanut” mummon.
Onko maailma hullu? Kukaan ei viitsi lukea kunnolla tai ymmärtää lukemaansa. Heti vaan sättimään ja haukkumaan toinen.
Minusta on järkyttävä asia että on isovanhempia joita ei yhtään kiinnosta lapsenlapset. Ja ennenkuin tähänkin joku tulee rääkymään niin EN PUHU HOITAMISESTA!! Vaan siitä että isovanhempi ei lainkaan tapaa lapsenlapsia koskaan.
Jos on tehnyt lapsia itse aikanaan, niin pitää olla valmis isovanhemmalsi. Ja EN PUHU HOITAMISESTA taaskaan.
Nyt on silkka ihme jos joku vielä tähän tulee sättimään että ”miksi hoidatat lapsesi isovanhemmilla”. Toisaalta niin varmaan käy, kun keskustelijoiden taso on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Rakastaviin vanhempiin syntyy aina hyvä lapsi - vanhempi suhde, vanhempi on aina vastuussa suhteen syntymisestä, vanhempi katso peiliin.
Hittolainen, että olet viisas. Kommenttisi on tässä ketjussa todella hyviä. Kiitos.
Sama pätee toisinpäin. Rakkaudettomiin vanhempiin tulee rakkaudeton suhde. Omat paskat lapsenhakkaaja vanhempani eivät saa tavata lapsiani ollenkaan. Ja en tipan vertaa rakasta vanhempiani. Niin hirveitä olivat vanhempina ja niin silmitöntä oli väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa puhuu ristiin ihan eri asioista ihmiset, jotka ei ymmärrä lukemaansa. Joku kertoo että isovanhemmat ei ole ikinä hoitaneet lapsia - ja siihen tulee säksättämään joku ja syyttää hyväksikäytöstä ja avun vaatimisiesta. Samoin joku jonka mummo on päättänyt olla etäinen, saa haukut siitä että on ”erkaannuttanut” mummon.
Onko maailma hullu? Kukaan ei viitsi lukea kunnolla tai ymmärtää lukemaansa. Heti vaan sättimään ja haukkumaan toinen.Minusta on järkyttävä asia että on isovanhempia joita ei yhtään kiinnosta lapsenlapset. Ja ennenkuin tähänkin joku tulee rääkymään niin EN PUHU HOITAMISESTA!! Vaan siitä että isovanhempi ei lainkaan tapaa lapsenlapsia koskaan.
Jos on tehnyt lapsia itse aikanaan, niin pitää olla valmis isovanhemmalsi. Ja EN PUHU HOITAMISESTA taaskaan.
Nyt on silkka ihme jos joku vielä tähän tulee sättimään että ”miksi hoidatat lapsesi isovanhemmilla”. Toisaalta niin varmaan käy, kun keskustelijoiden taso on mitä on.
Itsehän kirjoitat täysin aiheen vierestä. Miksi et lukenut aloitusta ja keskittynyt olennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maailma hullu? Kukaan ei viitsi lukea kunnolla tai ymmärtää lukemaansa. Heti vaan sättimään ja haukkumaan toinen.Minusta on järkyttävä asia että on isovanhempia joita ei yhtään kiinnosta lapsenlapset. Ja ennenkuin tähänkin joku tulee rääkymään niin EN PUHU HOITAMISESTA!! Vaan siitä että isovanhempi ei lainkaan tapaa lapsenlapsia koskaan.
Nyt on silkka ihme jos joku vielä tähän tulee sättimään että ”miksi hoidatat lapsesi isovanhemmilla”. Toisaalta niin varmaan käy, kun keskustelijoiden taso on mitä on.Itsehän kirjoitat täysin aiheen vierestä. Miksi et lukenut aloitusta ja keskittynyt olennaiseen.
SINÄ et ymmärtänyt kirjoitusta. Se ei koskanut aloitusta. Mutta osoitit sanani oikeaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Minä välilöä salaa kauhulla mietin, että olen hoitotyötä tehnyt kuin kolmivuorossa nuoresta adti, hoitanut omat lapset ja nyt hoidan vanhempiani. Että jos tähän aletaan sitten 67 vuotiaana kun jään eläkkeelle tuomaan lapsenlapsiakin hoidettavaksi, miten hel vetissä jaksan. Eikö tämä toisten hoitaminen ikinä lopu.
Miksi isät ja papat saa olla aina rauhassa. Samoin veljet. Se on aina nainen, joka hoitaa toisia
Naiset suostuu. Siksi. Ja naiset vaatii naisilta.
Vika ei ole miesten, vaan naisten itsensä, kun on niin miellyttämishaluinen ja huomionkipeä, että ei voi vaan sanoa, että en tahdo. Pelätään, että minusta ei pidetä, jos teen mitä tykkään. Sitten sitä nimeää itsensä "kiltiksi", vaikka selkärangaton olisi oikeampi ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä. Kun hoidat omia lapsia kotona, ei se ole työtä vaan laiskottelua, mutta muuttuu hemmetin kalliiksi ja kovaksi raadannaksi, jos kaurapuuron keittääkin mummo. :D Pieni ristiriita.
Ei kai kukaan sama ihminen ole kutsunut äidin lastenhoitoa laiskotteluksi ja mummon lastenhoitoa työksi. Mutta siinä mielessä olet oikeilla jäljillä, ettei lastenhoito ole vanhemmille palkkatyötä vaan velvollisuus. Jos molemmat vanhemmat haluavat mennä mieluummin töihin kuin hoitaa lasta kotona, niin kyllä, silloin se lastenhoitovelvollisuus täytyy hoitaa jollakin muulla tavalla ja yleensä tästä jostakin muusta tavasta pitää maksaa kohtuullinen korvaus. Tämä kannattaa huomioida jo ehkäisyn poisjättöä suunniteltaessa, että perheen budjetissa pitää olla rahaa varattuna joko lasten päivähoitoon tai toisen vanhemman kotiin jäämiseen.
Sitäpaitsi nuorellekin ihmiselle on paljon raskaampaa hoitaa toisen lasta sen toisen kotona kuin omaa lasta omassa kotona. Saati sitten eläkeläiselle, jonka lastenhoitorutiinit ovat vuosikymmeniä sitten unohtuneet, joten kaikki täytyy erikseen miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.
Aivan samaa mieltä, itsekkyys on itsekkyyttä. Ja itsekkyyttä on myös tuo, ettei anna isoäidin itse määritellä missä rajoissa hän jaksaa tukea ja auttaa, vaan loukkaantuu kun ei saa rajatonta ilmaista lastenhoitoa.
Puhuinko rajattomasta lastenhoidosta? Tai ylipäätään mistään lastenhoidosta? En vain jaksanut ymmärtää, että minulle tehdään jo etukäteen lista, mitä suostutaan tekemään ja mitä ei. Olisi nyt jaksanut odottaa ja katsoa, millainen tilanteesta muodostuu lapsen synnyttyä. Nyt minulle jäi fiilis, että mummu lyö minulle luun kurkkuun jo etukäteen, etten vain hyväksikäytä häntä. Päätin, että en vahingossakaan vaivaa. Enkä vaivannut. Lapset jo nuoria aikuisia ja kyseinen isoäiti ei ole heille lainkaan rakas. Olisiko syytä katsoa mummulla peiliin?
Kenenhän pitää katsoa peiliin? Vieraannutit lapsedi isoäidistään vain siksi, että hän kykeni terveeseen itsekkyyteen ja asettamaan rajat.
Isoäidin rajat on tervettä itsekkyyttä ja äidin rajat on vieraannuttamista???
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän miten vihamielisiä kommentteja täällä satelee.
Lisättäköön vielä ettei kukaan ole vaatimassa keneltäkään mitään. Asiaa on varovaisesti kyselty ja toinen mummi ilmoitti palkan millä suostuu hoitamaan. Kysehän ei ole kuin muutamasta päivästä kuukaudessa, eli ei mikään säännöllinen juttu.
En itse tosiaan tiedä mitä mieltä olen asiasta, siksi kyselin täältä muiden mielipiteitä. En itsekään tekisi ilmatteeks töitä edes sukulaisille, mutta ehkä voisin autella rakkaan lapsen hoidossa silloin tällöin, JOS minulla ei olisi muutakaan puuhaa...
Ja täysin itsestään selvää että kaikki kulut olisi korvattu (bensat/ruoat/tekemiset yms).
Siihenhän tilanne ikävä kyllä menee että toinen mummeista on se joka tulee lasta enemmän hoitamaan koska hän haluaa hoitaa, toinen mummi ei.
t. AP
Onhan se säännöllinen juttu, muutama päivä kuukaudessa. Mummi ei voi vapaasti suunnitella menojaan, vaan tietyt päivät pitää olla teidän perheen käytettävissä. Sinä ja miehesi olette tässä ne itsekkäät ja lisäksi selvästi kiristätte äitiäsi sillä, että jos hän ei suostu ilmaiseksi työvoimaksi, ei pääse tapaamaan lapsenlastaan. Vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Sama pätee toisinpäin. Rakkaudettomiin vanhempiin tulee rakkaudeton suhde. Omat paskat lapsenhakkaaja vanhempani eivät saa tavata lapsiani ollenkaan. Ja en tipan vertaa rakasta vanhempiani. Niin hirveitä olivat vanhempina ja niin silmitöntä oli väkivalta.
Väkivalta ennen piilotettiin kasvatukseen, joka vitsaa säästää....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenhän pitää katsoa peiliin? Vieraannutit lapsedi isoäidistään vain siksi, että hän kykeni terveeseen itsekkyyteen ja asettamaan rajat.
Isoäidin rajat on tervettä itsekkyyttä ja äidin rajat on vieraannuttamista???
Ei, äitihän ei tässä asettanut rajoja vaan esti näkemiset. Eri asia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyyttä tuo on minusta silti. Isoäiti halusi vetää etukäteen rajat ja sitä päätit tuhota lasten välit isoäitiin ihan pelkkää lapsellista kiukutteluasi. Sinun lapsesi ovat ne, joille sinä tuossa kaikkein kipeimmin kostit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisättäköön vielä ettei kukaan ole vaatimassa keneltäkään mitään. Asiaa on varovaisesti kyselty ja toinen mummi ilmoitti palkan millä suostuu hoitamaan. Kysehän ei ole kuin muutamasta päivästä kuukaudessa, eli ei mikään säännöllinen juttu.
En itse tosiaan tiedä mitä mieltä olen asiasta, siksi kyselin täältä muiden mielipiteitä. En itsekään tekisi ilmatteeks töitä edes sukulaisille, mutta ehkä voisin autella rakkaan lapsen hoidossa silloin tällöin, JOS minulla ei olisi muutakaan puuhaa...
Ja täysin itsestään selvää että kaikki kulut olisi korvattu (bensat/ruoat/tekemiset yms).
Siihenhän tilanne ikävä kyllä menee että toinen mummeista on se joka tulee lasta enemmän hoitamaan koska hän haluaa hoitaa, toinen mummi ei.
t. AP
Onhan se säännöllinen juttu, muutama päivä kuukaudessa. Mummi ei voi vapaasti suunnitella menojaan, vaan tietyt päivät pitää olla teidän perheen käytettävissä. Sinä ja miehesi olette tässä ne itsekkäät ja lisäksi selvästi kiristätte äitiäsi sillä, että jos hän ei suostu ilmaiseksi työvoimaksi, ei pääse tapaamaan lapsenlastaan. Vastenmielistä.
Nimenomaan! Miten ap kehtaa väittää, että isoäiti ei nyt haluaisi hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä välilöä salaa kauhulla mietin, että olen hoitotyötä tehnyt kuin kolmivuorossa nuoresta adti, hoitanut omat lapset ja nyt hoidan vanhempiani. Että jos tähän aletaan sitten 67 vuotiaana kun jään eläkkeelle tuomaan lapsenlapsiakin hoidettavaksi, miten hel vetissä jaksan. Eikö tämä toisten hoitaminen ikinä lopu.
Miksi isät ja papat saa olla aina rauhassa. Samoin veljet. Se on aina nainen, joka hoitaa toisiaNaiset suostuu. Siksi. Ja naiset vaatii naisilta.
Vika ei ole miesten, vaan naisten itsensä, kun on niin miellyttämishaluinen ja huomionkipeä, että ei voi vaan sanoa, että en tahdo. Pelätään, että minusta ei pidetä, jos teen mitä tykkään. Sitten sitä nimeää itsensä "kiltiksi", vaikka selkärangaton olisi oikeampi ilmaisu.
Kirjoitat niin totta. Täälläkin naiset kirjoittaa, että jos mummi ei hoida, niin mädäntykööt paskoissaan vanhana ja ei saa lapsenlapsia nähdä. Kirjoittaakohan isät näin. Jos pappa ei ota lapsenlapsia hoitoon, ei nää niitä ikinä, eikä nähtävästi rakasta niitä.
Ja jos nainen kieltäytyy, niin on itsekäs isovanhempi ja kylmä ja sydämetön. Pappa on silti ihana.
Se väsynyt vuorotyöäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Muutama päivä kuussa niin mummu ei voi suunnitella omia menoja 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Muutama päivä kuussa niin mummu ei voi suunnitella omia menoja 🤦♀️
Miksi sinulle ei vaari käy hoitajaksi, jos mummalla menoja