Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta
Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.
Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.
Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.
Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.
Kommentit (410)
Ruiskuta siemennestettä ruiskusta naamalle ja haistattelet perään.
Minä välilöä salaa kauhulla mietin, että olen hoitotyötä tehnyt kuin kolmivuorossa nuoresta adti, hoitanut omat lapset ja nyt hoidan vanhempiani. Että jos tähän aletaan sitten 67 vuotiaana kun jään eläkkeelle tuomaan lapsenlapsiakin hoidettavaksi, miten hel vetissä jaksan. Eikö tämä toisten hoitaminen ikinä lopu.
Miksi isät ja papat saa olla aina rauhassa. Samoin veljet. Se on aina nainen, joka hoitaa toisia
Vierailija kirjoitti:
Minä välilöä salaa kauhulla mietin, että olen hoitotyötä tehnyt kuin kolmivuorossa nuoresta adti, hoitanut omat lapset ja nyt hoidan vanhempiani. Että jos tähän aletaan sitten 67 vuotiaana kun jään eläkkeelle tuomaan lapsenlapsiakin hoidettavaksi, miten hel vetissä jaksan. Eikö tämä toisten hoitaminen ikinä lopu.
Miksi isät ja papat saa olla aina rauhassa. Samoin veljet. Se on aina nainen, joka hoitaa toisia
Kaiken takana on nainen ja naisen takana on kasa tiskaamattomia astioita ja hoidettavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.
Aivan samaa mieltä, itsekkyys on itsekkyyttä. Ja itsekkyyttä on myös tuo, ettei anna isoäidin itse määritellä missä rajoissa hän jaksaa tukea ja auttaa, vaan loukkaantuu kun ei saa rajatonta ilmaista lastenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 80e /päivä oman lapsenlapsen hoitamisesta kuulostaa ihan järkyttävältä. Mitä järkeä edes mennä töihin, kun päiväpalkka valuu omalle vanhemmalle. Ja av:lla sympatiseerataan tällaista isovanhempaa. En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Kai nyt sentään sitten verokortin kanssa ja kuitti annetaan? Lakisääteiset kahvitauot, miten ne ajateltiin?
Eiköhän ap:n äiti ole esittäny palkkatoiveen tehdäkseen hienovaraisesti selväksi, että on erittäin mautonta odottaa sukulaisten vahtivan lasta kun itse tahtoo mennä jo töihin. Oikein viimeisen päälle lokkeilua.
Tuollainen säännöllinen ja jatkuva hoitoapu on syytä ottaa ulkopuoliselta ja maksaa tesin mukainen palkka. Pysyy välit sukulaisiin parempina.
On aivan eri asia hoitaa lastenlasta silloin tällöin muutama tunti, kuin jatkuvasti yli 8 h päivässä! Varsinkin kun kyse on noin pienestä lapsesta, josta ei oikeasti ole juuri hupia sille aikuiselle. Puheikäinen lapsi on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasva aikuiseksi. Mikä kiire on töihin ja vauva hoitoon ?
Kyllä vähän aikaa voi kotona olla.olisko vaikka se raha mitä ilman on aika vaikeaa tehdä mitään? tuilla kun ei oikein elä.
Nämä asiat pitäisi miettiä ennen kuin sen lapsen hankkii.
<<Jotkut vaan on uskomattoman röyhkeitä. Ei mitään rajaa.>>
Lapset eivät uskalla rehellisesti kertoa vanhemmilleen miksi eivät pidä heistä.
Lapset ovat aina solidaarisia vanhempiaan kohtaan. Harva aikuinen luottaisi ja turvaisi ihmiseen joka pahoinpitelee, jättää auttamatta hädässä, pelottelee raivoamalla ja huutamalla. Luonnollista olisi pysyä erossa hänestä mutta lapsi ei voi, hänen täytyy olla solidaarinen tämä käytösmalli sitten siirtyy aikuiseen lapseen, hän hyväksyy vanhempansa käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä. Kun hoidat omia lapsia kotona, ei se ole työtä vaan laiskottelua, mutta muuttuu hemmetin kalliiksi ja kovaksi raadannaksi, jos kaurapuuron keittääkin mummo. :D Pieni ristiriita.
Ei kai kukaan sama ihminen ole kutsunut äidin lastenhoitoa laiskotteluksi ja mummon lastenhoitoa työksi. Mutta siinä mielessä olet oikeilla jäljillä, ettei lastenhoito ole vanhemmille palkkatyötä vaan velvollisuus. Jos molemmat vanhemmat haluavat mennä mieluummin töihin kuin hoitaa lasta kotona, niin kyllä, silloin se lastenhoitovelvollisuus täytyy hoitaa jollakin muulla tavalla ja yleensä tästä jostakin muusta tavasta pitää maksaa kohtuullinen korvaus. Tämä kannattaa huomioida jo ehkäisyn poisjättöä suunniteltaessa, että perheen budjetissa pitää olla rahaa varattuna joko lasten päivähoitoon tai toisen vanhemman kotiin jäämiseen.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mummot olisi ikinä huolineet rahaa lapsen lapsiensa hoitamisesta. Enkä kyllä itsekään iki maailmassa haluaisi rahaa siitä että hoidan lapsen lapsiani. Ei kuulu lapsenlapset ja raha mitenkään yhteen.
Aivan.Tuo pyyntö 10 euroa tunti on suorastaan hävytön.
Yksin elävällä isovanhemmalla voi olla pieni eläke. Oletko oikeasti sitä mieltä, että viet hänelle omat lapsesi ilmaiseen täysihoitoon? Itsekästä ajattelua. Mielenkiintoista nähdä, millä tavalla nykyiset vanhemmat suhtautuvat omiin lapsenlapsiinsa, kun se aika tulee.
Maksa palkka, tarvittavat sotut ja verot, niin menee kaikkien sääntöjen mukaan. Ja maksaapa sitten palkansaajatkin veronsa, kuten kuuluukin.. Lyhyt aika kuitenkin maksaa jos vuoden iässä menee lapsi hoitopaikkaan.
Onko noin vanhoista edes vauvaa hoitamaan? Miksi ette hoida itse, jos kyse on muutenkin vain siitä ajasta, että vauva kasvaa sen verran, että sen jo kehtaa jättää hoitoon?
Älä mene töihin, jos hoitomaksut hirvittää. On varsin asiallista tehdä työsopimus ja maksaa yksityisenhoidontuki hoitajalle. Se on enemmän kuin tuo 80€.
Olisipa hyvät isovanhemmat! Maksaisin mitä vaan jos saisin edes sellaiset joita vähän kiinnostaisi lapsenlapset. Ei tarvisi edes hoitaa. Mutta ei, on vaan kahdet välinpitämättömät. Omat vanhemmat vielä erityisen piittaamattomat, niitä ei ole vilaukseltakaan näkynyt ainakaan 5 vuoteen ja tänä aikana olen saanut kaksi lasta (joita vanhempani ei ole nähneet ikinä).
Kyllä suomessa on kummallista. Hirveää itsekkyyttä, välinpitämättömyyttä. En voisi kohdella ikinaailmassa omia lapsiani samoin.
Ja kohta varmaan joku sanoo että suomi on onnellisin maa tutkitusti! Se tutkimus tehtiin niin että arvioitiin demokratiaa, poliisia, infraa, sotepalveita, koulutusta. Ihmisiltä ei kysytty mitään. Jos kysyttäisiin niin oltaisiin jossain jumbosijalla :)
Vierailija kirjoitti:
Ei v*ttu miten hulluja mt-ongelmaisia haukkujia ketjussa. Kaikki haukutaan, kaikista keksitään pahaa. Teillä mahtaa olla onnellinen elämä. Mitäpä jos olisi vaikka YSTÄVÄLLINEN joskus lähimmäiselle?
Kuten sinä tässä niin kauniisti esimerkkiä näytät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.
Aivan samaa mieltä, itsekkyys on itsekkyyttä. Ja itsekkyyttä on myös tuo, ettei anna isoäidin itse määritellä missä rajoissa hän jaksaa tukea ja auttaa, vaan loukkaantuu kun ei saa rajatonta ilmaista lastenhoitoa.
Puhuinko rajattomasta lastenhoidosta? Tai ylipäätään mistään lastenhoidosta? En vain jaksanut ymmärtää, että minulle tehdään jo etukäteen lista, mitä suostutaan tekemään ja mitä ei. Olisi nyt jaksanut odottaa ja katsoa, millainen tilanteesta muodostuu lapsen synnyttyä. Nyt minulle jäi fiilis, että mummu lyö minulle luun kurkkuun jo etukäteen, etten vain hyväksikäytä häntä. Päätin, että en vahingossakaan vaivaa. Enkä vaivannut. Lapset jo nuoria aikuisia ja kyseinen isoäiti ei ole heille lainkaan rakas. Olisiko syytä katsoa mummulla peiliin?
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isät ja papat saa olla aina rauhassa. Samoin veljet. Se on aina nainen, joka hoitaa toisiaKaiken takana on nainen ja naisen takana on kasa tiskaamattomia astioita ja hoidettavia ihmisiä.
Sanoppa se. Isäni ei puuttunut meidän lastenhoitoon mitenkään. Äitini teki kaikki metatyön. Äitini myös oli se, kuka joutui kuunelemaan murheemme.
Mieheni nuorempana sukupolvena toki osallistui lastenhoitoon ja teki kotitöitä. Mutta silti ne vanhempainvartit ja lääkäriajat ja kaikki muu jäi minun niskoille. Ehkä juuri kolmivuoron takia.
Miehen siskot odottivat, että minä ostan miehen vanhemmille lahjat ja äitoenpäiväkukat. Suuttuivat, kun sanoin, että sehän on mieheni äiti.
Nyt siis hoidan vanhempiani, vaikka kotihoito heillä käy. Miehen vanhemmat luojan kiitos kuoli. En olisi jaksanut sitä miehen sisarten painostusta, että minä miniänä leipasen ja siivoan ja hoidan, kun eihän nyt miehestä ole hoitamaan.
Jos tosiaan vielä odotetaan, että olen täysipäiväinen lastenlasten hoitaja, en enää yhtään ihmettele, että isovanhemkat karkaa jonnekkin aurinkorannoille asumaan
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa jotenkin ei ymmärretä että oikeasti on sellaisia isovanhempia jotka ei rakasta tai välitä ollenkaan lapsenlapsistaan. Osa rakastaa, ja tiettyä osa ei. Yleensä ne täysin rakkaudettomat ja piittaamattomat oli omille lapsilleenkin huonoja vanhempia.
Ei sellaista piittaamatonta ja kylmää saa kiinnostumaan lapsenlapsista. Ei edes rahalla. Ei vaikka maksaisi 1000e tunti.
Ihminen voi rakastaa ja piitata, ja silti ei halua sitoutua vahtimaan lasta noin pitkiä aikoja. Noin ison palkkatoiveen esittäminen on vain verhottu tapa sanoa se, että "en tahdo".
Ihmiset ei oikein tunnu tajuavan, miten raskasta vieraan lapsen hoitaminen vieraassa paikassa on. Oman lapsen hoitaminen omassa kodissa on ihan eri juttu.
Toisekseen kukaan ei toisen jaksamisesta muutenkaan tiedä. Mummo ei välttämättä tahdo valittaa vaivojaan, mutta ei ihan aidosti pystyisi fyysisesti tuohon. Pyytää sitten noin paljon rahaa, että pääsee luistamaan sanomatta suoraan mikä on ongelmana. Moni nimittäin häpeää sitä, että ei jaksa enää kuten nuorempana.
En muutenkaan kyllä ymmärrä ap:ta. Jos haluan että lapseni hoidetaan kotona, hoidan sen kotona. Jos en tahdo hoitaa sitä itse kotona, se menee hoitoon. Hyvin yksinkertaista. Jotkut satunnaiset hoitokeikat tietysti eri asia.
Muutenkin mukulat on pieniä vain hetken. Töitä ehtii kyllä tehdä senkin jälkeen, kun ne ovat täyttäneet kolme vuotta. Ja kotona ollessakin voi kehittää itseään ja ammatillista osaamistaan, tiedän parikin naista jotka tekivät väikkärin kotihoidontuella ollessaan. Ura lähti molemmilla töihin palatessa nousukiitoon, eli mahdollisimman lyhyt kotihoitoaika ei ole välttämätöntä urankaan kannalta.
Muutenkin olen sitä mieltä, että isovanhempien lastenvahtimisen pitäisi aina lähteä sen isovanhemman aloitteesta. En koskaan pyytäisi meidän mummoja vahtimaan lapsia (paitsi äärimmäisessä hätätilassa). Odotan että he ilmaisevat halunsa siihen. Koska he ovat omat mukulansa hoitaneet ja kasvattaneet ja nyt on minun vuoroni hoitaa omani.
Rakastaviin vanhempiin syntyy aina hyvä lapsi - vanhempi suhde, vanhempi on aina vastuussa suhteen syntymisestä, vanhempi katso peiliin.
Ei tietenkään ajattele, sinä itse olet tärkein jos voit huonosti et voi auttaa ketään.