Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta

Vierailija
01.04.2021 |

Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.

Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.

Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.

Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?

Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.

Kommentit (410)

Vierailija
261/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas outoja kommentteja.

Täällä maalla on ihan normaalia että isovanhemmat hoitavat lapsia joka päivä, aamulla ja illalla navetoinnin aikaan. Aamulla jo 5-6 aikaan.

Ja ihan ilmaiseksi ja omasta tahdosta.

Mutta ei sielläkään isovanhemmat hoida lapsia 8h/pvä

Vierailija
262/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, anteeksi jos toistan jo kirjoitettua. Ap. n kuvio meidän perheelle on tuttu. Mummot hoitivat lastamme 1-2 päivää kumpikin per vko. Minä tai mies teimme lyhyempää viikkoa, näin saimme lapsen hoidon järjestettyä kunnes hän täytti 1,5v. Saamamme kotihoidontuen jaoimme hoitopäivien mukaan ja maksoimme mummoille. Ei kyllä pidetty mitenkään outona sitä, että mummot saivat maksun lastenlastensa hoidosta. Se oli kuitenkin kokopäivä työtä. Olen vieläkin kiitollinen, että saatiin järjestettyä "kasvuaikaa" pikkuiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sisarukseni käytti äitiäni täysimääräisesti Ilmaisena lapsenvahtina vuosikausia ja itki sitten perinnönjaossa, kuinka ei ole muka koskaan saanut mitään apua. Yeah right. Paitsi täydellisen ilmaisen lastenjåhoidon, jonka olisi voinut laskennallisesti mainita ennakkoperintönä. Että ottaa päähän nämä itsekkäät juppisukupolvet, jotka käyttää muiden aikaa täysin härskisti. Ja oma aika maksaa maltaita. Sanomattakin on selvää, että nämä lapset eivät oppineet kunnioittamaan äitiäni eikä tämäm uhrautuvaisuutta. Eihän sitä tehnyt tämä pariskuntakaan, vaan käytti kaiken minkä irti sai. Ja kun lapset tarpeeksi vanhoja, kukaan ei äitiin uhrannut aikaa eikä vaivaa. Ei kortteja ei yhtään mitään. Äitini minulle itki, miten häntä pidettiin itsestäänselvyytenä ja tämän voimat ja energia kului loppuun. Samaa välimpitämättömyyttä nähnyt kuolemankin jälkeen. Toiset ovat vain ottajia, vaikka näkevät sen projisoiden vain muissa. MOT.

Vierailija
264/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on, kun mummot ei kehtaa kieltää vaikka ei jaksaisi lasta. Juuri puhuin vanhukse ån kanssa, joka sanoinettä ei millään jaksaisi lapsia. Mutta ei voi sanoa ei,

Ja pariskunnat loukkaantuu kun meidän söpö jussilissi ei kelpaa.

Vierailija
265/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tarvittiin isovanhemmilta hoitoapua töiden takia 3h/viikko ja sekin tuntui siltä, että oli liikaa vaivaa.

Vierailija
266/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos se mummo on lapsen kanssa 2 päivää viikossa, menee 160e, kuukaudessa se on jo 640e. Päiväkotikin on monta kertaa halvempi. Tottakai se mummo saa pyytää ja ei ole pakko halvemmalla tulla. Kyllä minäkin näin työttömänä tulisin tuolla rahalla, jos saa sen pimeänä. Ja ei, en itsekään oleta että ilmaiseksi pitäisi tulla.

Luuletko vaj akki että kunnalliset päiväkodit pyörivät vanhempien mksamilla pikkusummilla!

Apukouluun huspois!

Ei ne vanhemmat niitä todellisia kuluja maksa. Eikä se päikyn täti paljon enempää saa kuussa käteen kuin sen mitä tää mummo saisi jos hoitaisi lasta päivittäin. Tai ei ne välttämättä saa edes sitä 1600e. (jos kuukauteen lasketaan 20 työpäivää x 80e) ja niillä on siellä päiväkodissa kuitenkin enemmän muksuja hoidettavana kuin se 1. Jos todellisen taksan mukaan pitäisi päivähoito maksaa, jäisi työt tekemättä, kun ei palkka riittäisi vaikka 2 lapsen hoitoon.

Vierailija
267/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä maalla on ihan normaalia että isovanhemmat hoitavat lapsia joka päivä, aamulla ja illalla navetoinnin aikaan. Aamulla jo 5-6 aikaan.

Miten niin ei?

Vierailija
268/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.

Aivan samaa mieltä, itsekkyys on itsekkyyttä. Ja itsekkyyttä on myös tuo, ettei anna isoäidin itse määritellä missä rajoissa hän jaksaa tukea ja auttaa, vaan loukkaantuu kun ei saa rajatonta ilmaista lastenhoitoa.

Puhuinko rajattomasta lastenhoidosta? Tai ylipäätään mistään lastenhoidosta? En vain jaksanut ymmärtää, että minulle tehdään jo etukäteen lista, mitä suostutaan tekemään ja mitä ei. Olisi nyt jaksanut odottaa ja katsoa, millainen tilanteesta muodostuu lapsen synnyttyä. Nyt minulle jäi fiilis, että mummu lyö minulle luun kurkkuun jo etukäteen, etten vain hyväksikäytä häntä. Päätin, että en vahingossakaan vaivaa. Enkä vaivannut. Lapset jo nuoria aikuisia ja kyseinen isoäiti ei ole heille lainkaan rakas. Olisiko syytä katsoa mummulla peiliin?

Kenenhän pitää katsoa peiliin? Vieraannutit lapsedi isoäidistään vain siksi, että hän kykeni terveeseen itsekkyyteen ja asettamaan rajat.

Isoäidin rajat on tervettä itsekkyyttä ja äidin rajat on vieraannuttamista???

Ei, äitihän ei tässä asettanut rajoja vaan esti näkemiset. Eri asia

Mitä te luette rivien välistä? En minä ole koskaan estänyt tapaamisia! Se, että en ole koskaan pyytänyt mummia hoitamaan lapsia ei tarkoita että olisin estänyt yhtään mitään. Koska mummu ei ole hoitanut, lapset eivät koe häntä yhtä tärkeäksi kuin niitä, jotka ovat hoitaneet heitä. Täällä av-mammoilla on outo järjenjuoksu.

Naapureilla on lapsenlapsi, mutta he eivät kyllä hoida sitä lasta juuri koskaan, mutta lasta käytetään heillä kylässä usein ja tuntuu olevan erittäin läheiset välit. Iloinen mekkala kuuluu, kun tulevat aina kylään. 

Vierailija
269/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aprillipäivä?

Vierailija
270/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot maksavat sitten saaduista tuloista myös veron.

Vierailija
271/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma sisarukseni käytti äitiäni täysimääräisesti Ilmaisena lapsenvahtina vuosikausia ja itki sitten perinnönjaossa, kuinka ei ole muka koskaan saanut mitään apua. Yeah right. Paitsi täydellisen ilmaisen lastenjåhoidon, jonka olisi voinut laskennallisesti mainita ennakkoperintönä. Että ottaa päähän nämä itsekkäät juppisukupolvet, jotka käyttää muiden aikaa täysin härskisti. Ja oma aika maksaa maltaita. Sanomattakin on selvää, että nämä lapset eivät oppineet kunnioittamaan äitiäni eikä tämäm uhrautuvaisuutta. Eihän sitä tehnyt tämä pariskuntakaan, vaan käytti kaiken minkä irti sai. Ja kun lapset tarpeeksi vanhoja, kukaan ei äitiin uhrannut aikaa eikä vaivaa. Ei kortteja ei yhtään mitään. Äitini minulle itki, miten häntä pidettiin itsestäänselvyytenä ja tämän voimat ja energia kului loppuun. Samaa välimpitämättömyyttä nähnyt kuolemankin jälkeen. Toiset ovat vain ottajia, vaikka näkevät sen projisoiden vain muissa. MOT.

Ketään ei voi kohdella itsestäänselvyytenä, ellei itse siihen suostu. Äitisi itse valitsi hoitaa. Äitisi myös ihan itse kasvatti myös sisaruksesi.

En käsitä ihmisiä, jotka ensin itse tekevät jotain omasta vapaasta tahdostaan ja sitten ruikuttavat, kun kukaan ei teekään vastapalvelusta.

Ihmisten elämäntilanteista ei muuten myöskään edes sisarukset aina tiedä. Voi olla kaikenlaista jaksamista verottavaa, mikä estää auttamasta vanhoja vanhempia. Lisäksi vanhemman ja lapsen välit ovat heidän välisensä ja sisaruksella on sitten taas omat välit vanhempiinsa. Kyse ei ole mistään kolmikantajutusta, jossa ruoditaan välejä ristiin.

Vierailija
272/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei voi kohdella itsestäänselvyytenä, ellei itse siihen suostu. Äitisi itse valitsi hoitaa. Äitisi myös ihan itse kasvatti myös sisaruksesi.

En käsitä ihmisiä, jotka ensin itse tekevät jotain omasta vapaasta tahdostaan ja sitten ruikuttavat, kun kukaan ei teekään vastapalvelusta.

Ihmisten elämäntilanteista ei muuten myöskään edes sisarukset aina tiedä. Voi olla kaikenlaista jaksamista verottavaa, mikä estää auttamasta vanhoja vanhempia. Lisäksi vanhemman ja lapsen välit ovat heidän välisensä ja sisaruksella on sitten taas omat välit vanhempiinsa. Kyse ei ole mistään kolmikantajutusta, jossa ruoditaan välejä ristiin.

Olen eri, mutta mulla oli myös suorittaja äiti eikä osannut sanoa mistään vastaan. 

Vierailija
273/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei?

Koska siellä navetassa ollaan tunti aamulla ja tunti illalla.

Vierailija
274/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä haluaa pienen korvauksen. Eläkeläisillä ei tunnetusti oo rahaa.

Meillä eläkeläisillä on rahaa ja omaisuutta, ainakin minulla ja  tuttavilla, olen 75  v,

Nauti siitä, sillä kaikilla ei ole kuin kansaneläke, vaikka töissä raadettiin 14v. lähtien.

Kaikillaei ole ollut elämässään niitä mahdollisuuksia, mitä sinulla ja ystäväpiirilläsi näköjään on ollut.

Vierailija
275/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä isovanhempia, jotka omia lapsiaan veloittaa. Itse näen asian niin, että minulla on aikaa ja halua olla lastenlasten kanssa, miksi en auttaisi lapseni perhettä? Lapsilleni jää enemmän rahaa ja voivat luottavaisin mielin hoitaa töitä ja asioitaan, kun on tuttu hoitaja. Lapsiperheillä on taloudellisesti jo muutenkin haastavaa, miksi lisäisin heidän taakkaansa?

Vierailija
276/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästikään monet äidit, kuten po. mummokaan, ei ole VÄLIEN RIKKOUTUMISEN PELOSSA uskaltanut kieltäytyä. Jo tämä ketju osoittaa miten jimiamollaan kun mummu ilmoittaa ettei jaksa hoitaa.

Joten heikommat hoitaa ja itkee, me vahvat määräämme rajat ja kannamme seuraukset, eli tyttäret ja miniät vetävät herneen nenään.

Näin on ollut aina ja on aina oleva.

Itsekäs on aina itsekäs ja moni mummo on uupumiseen asti hoitanut lapsenlapsia pitääkseen välit kunnossa.

Vierailija
277/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Vai onko Suomessa tuollaisia ihmisiä oikeasti? Kehtaavat edes haaveilla siitä että joku tekisi ilmaista työpäivää heidän lastaan hoitaen.

Vierailija
278/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä isovanhempia, jotka omia lapsiaan veloittaa. Itse näen asian niin, että minulla on aikaa ja halua olla lastenlasten kanssa, miksi en auttaisi lapseni perhettä? Lapsilleni jää enemmän rahaa ja voivat luottavaisin mielin hoitaa töitä ja asioitaan, kun on tuttu hoitaja. Lapsiperheillä on taloudellisesti jo muutenkin haastavaa, miksi lisäisin heidän taakkaansa?

No kaikilla ei ehkä ole niin hyvä tilanne kuin sinulla on. Tilanne voi olla just toisinpäin, että isovanhemmalle tulee sitä taakkaa enemmän. 

Vierailija
279/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, miten vaikeaa se on ymmärtää, etteivät kaikki jaksa. Jos sinä jaksat niin hyvä juttu, jos joku ei jaksa, niin sekin on sallittua.

Lopeta tuo typerä jankutus.

Vierailija
280/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, miten vaikeaa se on ymmärtää, etteivät kaikki jaksa. Jos sinä jaksat niin hyvä juttu, jos joku ei jaksa, niin sekin on sallittua.

Lopeta tuo typerä jankutus.

Rahasta tässä puhuttiin eikä jaksamisesta, joten voit itse lopettaa maukumisen. Jos lapsia jaksaa hoitaa, ei raha tee siitä yhtään vähempää tai enempää raskasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme