Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta
Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.
Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.
Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.
Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.
Kommentit (410)
Täytyy muistaa että iäkkäilläkin on oma elämä. Ollaan apuna joskus kun itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.
Aivan samaa mieltä, itsekkyys on itsekkyyttä. Ja itsekkyyttä on myös tuo, ettei anna isoäidin itse määritellä missä rajoissa hän jaksaa tukea ja auttaa, vaan loukkaantuu kun ei saa rajatonta ilmaista lastenhoitoa.
Puhuinko rajattomasta lastenhoidosta? Tai ylipäätään mistään lastenhoidosta? En vain jaksanut ymmärtää, että minulle tehdään jo etukäteen lista, mitä suostutaan tekemään ja mitä ei. Olisi nyt jaksanut odottaa ja katsoa, millainen tilanteesta muodostuu lapsen synnyttyä. Nyt minulle jäi fiilis, että mummu lyö minulle luun kurkkuun jo etukäteen, etten vain hyväksikäytä häntä. Päätin, että en vahingossakaan vaivaa. Enkä vaivannut. Lapset jo nuoria aikuisia ja kyseinen isoäiti ei ole heille lainkaan rakas. Olisiko syytä katsoa mummulla peiliin?
Kenenhän pitää katsoa peiliin? Vieraannutit lapsedi isoäidistään vain siksi, että hän kykeni terveeseen itsekkyyteen ja asettamaan rajat.
Isoäidin rajat on tervettä itsekkyyttä ja äidin rajat on vieraannuttamista???
Ei, äitihän ei tässä asettanut rajoja vaan esti näkemiset. Eri asia
Mitä te luette rivien välistä? En minä ole koskaan estänyt tapaamisia! Se, että en ole koskaan pyytänyt mummia hoitamaan lapsia ei tarkoita että olisin estänyt yhtään mitään. Koska mummu ei ole hoitanut, lapset eivät koe häntä yhtä tärkeäksi kuin niitä, jotka ovat hoitaneet heitä. Täällä av-mammoilla on outo järjenjuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä haluaa pienen korvauksen. Eläkeläisillä ei tunnetusti oo rahaa.
Oma tytäreni puolison kanssa uraputkessa,asuntosäästäjinä.Ilmasiksi hoidin lapsia.Heillä oli varaa risteilty ,lapsoset minulla. Milloin ulkomaan matkat ymm.peniäkään ei rahaa minulle antta.Vaiposta jotka ostin pienillä rahoilla raivotiin huonot ymm.Kun joka kuun viimenen viiko oli perse aikuinen.minuun päin ei pierastukaan.Rahat kun meni tutelit vaipat yymm..kun työ-eläke päivä olin taas rakas ymm. Kun alko odtaa 3.Kiiti riitti mulle.Olemaan aina perse auki ja ilmanen orja.Kieltäydyin kolmea lasta hoitamatta.Uskalsin sanoa 8 vuoden jälkeen ei,en hoida! Otti ja lähti kun anniki tähti,lähtiessä oli jo suvulle mustamaalaneet minut,akateemisena puolisonsa kautta olen juoppo! Juon rahani.Kun tapanani ei ollut kuulutaa 2lasta minulla,enemän kuin heillä ,vanhemmmilla.Säästynyt rahat nyt 11vuotta,ei puutetta.Sen hinta en heitä näe.Mutta elämäni on ainoani,he menetävät,en minä mitään.Voin hiton hyvin .
Viisas vanhus kirjoitti:
Rakastaviin vanhempiin syntyy aina hyvä lapsi - vanhempi suhde, vanhempi on aina vastuussa suhteen syntymisestä, vanhempi katso peiliin.
Aikuinen vastaa myös itse suhteesta vanhempiinsa, ei voi vain vaatia, pitää kuunnella vanhuksia myös.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Rakastaviin vanhempiin syntyy aina hyvä lapsi - vanhempi suhde, vanhempi on aina vastuussa suhteen syntymisestä, vanhempi katso peiliin.
Aikuinen vastaa myös itse suhteesta vanhempiinsa, ei voi vain vaatia, pitää kuunnella vanhuksia myös.
Luetun ymmärtäminen vaikeaa? Jos sua on vanhemmat rakastanut lapsena, sä rakastat takaisin aikuisena. Daa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän miten vihamielisiä kommentteja täällä satelee.
Lisättäköön vielä ettei kukaan ole vaatimassa keneltäkään mitään. Asiaa on varovaisesti kyselty ja toinen mummi ilmoitti palkan millä suostuu hoitamaan. Kysehän ei ole kuin muutamasta päivästä kuukaudessa, eli ei mikään säännöllinen juttu.
En itse tosiaan tiedä mitä mieltä olen asiasta, siksi kyselin täältä muiden mielipiteitä. En itsekään tekisi ilmatteeks töitä edes sukulaisille, mutta ehkä voisin autella rakkaan lapsen hoidossa silloin tällöin, JOS minulla ei olisi muutakaan puuhaa...
Ja täysin itsestään selvää että kaikki kulut olisi korvattu (bensat/ruoat/tekemiset yms).
Siihenhän tilanne ikävä kyllä menee että toinen mummeista on se joka tulee lasta enemmän hoitamaan koska hän haluaa hoitaa, toinen mummi ei.
t. AP
Onhan se säännöllinen juttu, muutama päivä kuukaudessa. Mummi ei voi vapaasti suunnitella menojaan, vaan tietyt päivät pitää olla teidän perheen käytettävissä. Sinä ja miehesi olette tässä ne itsekkäät ja lisäksi selvästi kiristätte äitiäsi sillä, että jos hän ei suostu ilmaiseksi työvoimaksi, ei pääse tapaamaan lapsenlastaan. Vastenmielistä.
Aika hurja väite että joku olisi kiristämässä, eikä mummi enää pääse tapaamaan lapsenlastaan. Mistä ihmeestä näitä juttuja oikein keksitään? Liian vilkas mielikuvitus?
Molemmat mummit ovat tietenkin AINA tervetulleita katsomaan lapsenlasta ihan niin paljon kuin vaan tahtovat. Mikä järki olisi kieltää tapaaminen toiselta koska hän ei ole valmis hoitamaan? Nämä ajatukset kertovat enemmän sinusta kuin minusta.
-AP
Ei herranne aika !
Minä olen mummi ja olen hoitanut lapsenlapseni siihen kunnes ovat menneet tarhaan, eli
3 vuotiaaksi.
Ei ikinä ole tullut mieleenikään, että ottaisin tai pyytäisin rahaa.
Nykyisinkin hoidan noin kerran viikossa ja he ovat yötäkin luonani, jotta vanhemmat saavat omaa aikaa ja koska tekevät vuorotyötä.
Hehän on minun perhettäni , tottakai autan ja hoidan.
Tosin ole kotona, ja hoidan omaistani joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun odotin esikoistamme, anoppini määritteli todella tarkkaan, mitä aikoo tehdä tulevana mummuna ja mitä ei. Ajatus tällaisesta luettelosta ärsytti ja koska lapsemme ovat elämäni keskipiste, päätin hoitaa kaikki ihan itse ilman apuja. Sekään ei käynyt. Sain huutia. Kun itsestäni tulee toivottavasti joskus mummu, olen aina käytettävissä omien lasteni apuna. Sitähän koko isovanhemmuus on. Turvata tulevien sukupolvien elämää. Kaikenlainen itsekkyys on juuri sitä: itsekkyyttä. Ja se on todella ruma piirre ihmisessä.
Aivan samaa mieltä, itsekkyys on itsekkyyttä. Ja itsekkyyttä on myös tuo, ettei anna isoäidin itse määritellä missä rajoissa hän jaksaa tukea ja auttaa, vaan loukkaantuu kun ei saa rajatonta ilmaista lastenhoitoa.
Puhuinko rajattomasta lastenhoidosta? Tai ylipäätään mistään lastenhoidosta? En vain jaksanut ymmärtää, että minulle tehdään jo etukäteen lista, mitä suostutaan tekemään ja mitä ei. Olisi nyt jaksanut odottaa ja katsoa, millainen tilanteesta muodostuu lapsen synnyttyä. Nyt minulle jäi fiilis, että mummu lyö minulle luun kurkkuun jo etukäteen, etten vain hyväksikäytä häntä. Päätin, että en vahingossakaan vaivaa. Enkä vaivannut. Lapset jo nuoria aikuisia ja kyseinen isoäiti ei ole heille lainkaan rakas. Olisiko syytä katsoa mummulla peiliin?
Kenenhän pitää katsoa peiliin? Vieraannutit lapsedi isoäidistään vain siksi, että hän kykeni terveeseen itsekkyyteen ja asettamaan rajat.
Mitä te luette rivien välistä? En minä ole koskaan estänyt tapaamisia! Se, että en ole koskaan pyytänyt mummia hoitamaan lapsia ei tarkoita että olisin estänyt yhtään mitään. Koska mummu ei ole hoitanut, lapset eivät koe häntä yhtä tärkeäksi kuin niitä, jotka ovat hoitaneet heitä. Täällä av-mammoilla on outo järjenjuoksu.
Sinä päätit hoitaa kaiken itse, et antanut isovanhemmalle mitään mahdollisuutta tehdä jaksamisensa rajoissa, se jos mikä on suurta itsekkyyttä. Tuhosit välit kättelyssä. Viisas olisi kuunnellut mummon listan ja antanut sen mennä toisesta korvasta ulos. Katsonut mitä tapahtuu kun lapsenlapsi hurmaa mummon.
Minä hoidan paljon poikani lapsia, mutta rajat olen asettanut, miniäni ensin vähän nikotteli, mutta myöhemmin sanoi hyvin ymmärtävänsä. Hän olisi mennyt töihin 5/pvää/vko, ja minun olisi pitänyt hoitaa n. vuoden vanha lapsenlapsi, sanoin, etten jaksa. Eläkkeelle jäänti vie voimia sekin. Olen 43 vuotta tehnyt työtä, kun työ loppuu tilanteeseen sopeutuminen vaatii aikaa.
Ip kirjoitti:
Ei herranne aika !
Minä olen mummi ja olen hoitanut lapsenlapseni siihen kunnes ovat menneet tarhaan, eli
3 vuotiaaksi.
Ei ikinä ole tullut mieleenikään, että ottaisin tai pyytäisin rahaa.
Nykyisinkin hoidan noin kerran viikossa ja he ovat yötäkin luonani, jotta vanhemmat saavat omaa aikaa ja koska tekevät vuorotyötä.Hehän on minun perhettäni , tottakai autan ja hoidan.
Tosin ole kotona, ja hoidan omaistani joka tapauksessa.
Herranen aika, vanha ihminen olet ja noin ymmärtämätön. Sinä jaksat ja haluat, tottakai silloin hoidat.
Kaikki eivät jaksa eivätkä halua ja heitä ei myöskään saa pakottaa.
Miten kehtaat tuolla elämänkokemuksella olla noin tyhmä, et osaa asettua muitten asemaan ollenkaan.
Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen vaikeaa? Jos sua on vanhemmat rakastanut lapsena, sä rakastat takaisin aikuisena. Daa!
Meitä kaikkia, 4 sisarusta, on rakastettu lapsena yhtäpaljon, silti vain minä ja veljeni hoidimme vanhempamme hautaan, kaksi sisartamme eivät vaan viitsineet, vaikka heitä vanhemmat auttoivat paljon lastenhoidossa aikoinaan.
Daa!
Teoriasi ei oikein kestä. Näitä kuvailemiani on tuttavapiirissä todella paljon.
Ai että ilmaiseksi pakkotyöhön. Jepjep
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, torstai alkoi paskaisella provoamisella.
Olet ap lapsellinen ääliö, vaikka olet jo äiti.
...syö sillii, juo kuravettä päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Sinulle minkään ymmärtäminen on vaikeaa. Sisarussarjastamme minä yksin hoidin vanhemmat hauraan asti, muut eivät viitsineet, hoidattivat lapsensa äidillä aikoinaan kyllä.
DAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä päätit hoitaa kaiken itse, et antanut isovanhemmalle mitään mahdollisuutta tehdä jaksamisensa rajoissa, se jos mikä on suurta itsekkyyttä. Tuhosit välit kättelyssä. Viisas olisi kuunnellut mummon listan ja antanut sen mennä toisesta korvasta ulos. Katsonut mitä tapahtuu kun lapsenlapsi hurmaa mummon.
Minä hoidan paljon poikani lapsia, mutta rajat olen asettanut, miniäni ensin vähän nikotteli, mutta myöhemmin sanoi hyvin ymmärtävänsä. Hän olisi mennyt töihin 5/pvää/vko, ja minun olisi pitänyt hoitaa n. vuoden vanha lapsenlapsi, sanoin, etten jaksa. Eläkkeelle jäänti vie voimia sekin. Olen 43 vuotta tehnyt työtä, kun työ loppuu tilanteeseen sopeutuminen vaatii aikaa.
Koin tilanteen eri lailla. Olin työelämässä ja hoidin lapseni 3-vuotiaiksi itse kotona ja sen jälkeen he kaikki menivät vuorollaan päiväkotiin. Olisin tarvinnut mummun apua vain satunnaisesti ja hädän edessä, mutta todellakin loukkaannuin, kun minulle saneltiin yksityiskohtaisesti hoitosäännöt etukäteen. Olisiko mummun pitänyt olla lainkaan viisas suurella elämänkokemuksellaan vaiko vain minun nuorena naisena ja ekaa kertaa äidiksi tulemassa?
Hyvä pro, sai teidät inttämään oikein kunnolla, olen huiskinut juttuja puolesta ja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän miten vihamielisiä kommentteja täällä satelee.
Lisättäköön vielä ettei kukaan ole vaatimassa keneltäkään mitään. Asiaa on varovaisesti kyselty ja toinen mummi ilmoitti palkan millä suostuu hoitamaan. Kysehän ei ole kuin muutamasta päivästä kuukaudessa, eli ei mikään säännöllinen juttu.
En itse tosiaan tiedä mitä mieltä olen asiasta, siksi kyselin täältä muiden mielipiteitä. En itsekään tekisi ilmatteeks töitä edes sukulaisille, mutta ehkä voisin autella rakkaan lapsen hoidossa silloin tällöin, JOS minulla ei olisi muutakaan puuhaa...
Ja täysin itsestään selvää että kaikki kulut olisi korvattu (bensat/ruoat/tekemiset yms).
Siihenhän tilanne ikävä kyllä menee että toinen mummeista on se joka tulee lasta enemmän hoitamaan koska hän haluaa hoitaa, toinen mummi ei.
t. AP
Onhan se säännöllinen juttu, muutama päivä kuukaudessa. Mummi ei voi vapaasti suunnitella menojaan, vaan tietyt päivät pitää olla teidän perheen käytettävissä. Sinä ja miehesi olette tässä ne itsekkäät ja lisäksi selvästi kiristätte äitiäsi sillä, että jos hän ei suostu ilmaiseksi työvoimaksi, ei pääse tapaamaan lapsenlastaan. Vastenmielistä.
Aika hurja väite että joku olisi kiristämässä, eikä mummi enää pääse tapaamaan lapsenlastaan. Mistä ihmeestä näitä juttuja oikein keksitään? Liian vilkas mielikuvitus?
Molemmat mummit ovat tietenkin AINA tervetulleita katsomaan lapsenlasta ihan niin paljon kuin vaan tahtovat. Mikä järki olisi kieltää tapaaminen toiselta koska hän ei ole valmis hoitamaan? Nämä ajatukset kertovat enemmän sinusta kuin minusta.
-AP
Ihan itse sanoit, että
Yhdistät palkan haluun hoitaa ja toteat, että ei sit tule, kun liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan paljon poikani lapsia, mutta rajat olen asettanut, miniäni ensin vähän nikotteli, mutta myöhemmin sanoi hyvin ymmärtävänsä. Hän olisi mennyt töihin 5/pvää/vko, ja minun olisi pitänyt hoitaa n. vuoden vanha lapsenlapsi, sanoin, etten jaksa. Eläkkeelle jäänti vie voimia sekin. Olen 43 vuotta tehnyt työtä, kun työ loppuu tilanteeseen sopeutuminen vaatii aikaa.Koin tilanteen eri lailla. Olin työelämässä ja hoidin lapseni 3-vuotiaiksi itse kotona ja sen jälkeen he kaikki menivät vuorollaan päiväkotiin. Olisin tarvinnut mummun apua vain satunnaisesti ja hädän edessä, mutta todellakin loukkaannuin, kun minulle saneltiin yksityiskohtaisesti hoitosäännöt etukäteen. Olisiko mummun pitänyt olla lainkaan viisas suurella elämänkokemuksellaan vaiko vain minun nuorena naisena ja ekaa kertaa äidiksi tulemassa?
Hänellä taisi sitä elämänkokemusta juurikin olla, tajusi, että sinulle on heti kerrottava faktat. Vaikutat tosi rasittavalta tyypiltä, en ollenkaan ihmettele, että hän näytti rajat heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Meitä kaikkia, 4 sisarusta, on rakastettu lapsena yhtäpaljon, silti vain minä ja veljeni hoidimme vanhempamme hautaan, kaksi sisartamme eivät vaan viitsineet, vaikka heitä vanhemmat auttoivat paljon lastenhoidossa aikoinaan.
Daa!
Teoriasi ei oikein kestä. Näitä kuvailemiani on tuttavapiirissä todella paljon.
Sama meillä. Olen iltatähti, joten minun lapsiani vanhempamme eivät jaksaneet hoitaa. Eläkeläisinä ei ollut edes varaa auttaa taloudellisesti.
Kolmea vanhempaa sisarustani autettiin näin.
Vain minä olen auttanut ja hoitanut heitä vanhana ja kävin katsomassa palvelutalolla. Sisaruksiani ei kiinnostanut. Perintö kuitenkin ensimäisenä kiinnosti
Orjan pitäminen on laitonta. Samoin veronkierto ja muiden työnantajalle pakollisten maksujen kavaltaminen.
Ei isovanhemmat oo ilmaisia piikoja.