Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta
Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.
Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.
Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.
Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä isovanhempia, jotka omia lapsiaan veloittaa. Itse näen asian niin, että minulla on aikaa ja halua olla lastenlasten kanssa, miksi en auttaisi lapseni perhettä? Lapsilleni jää enemmän rahaa ja voivat luottavaisin mielin hoitaa töitä ja asioitaan, kun on tuttu hoitaja. Lapsiperheillä on taloudellisesti jo muutenkin haastavaa, miksi lisäisin heidän taakkaansa?
Voi hyvänen aika, miten vaikeaa se on ymmärtää, etteivät kaikki jaksa. Jos sinä jaksat niin hyvä juttu, jos joku ei jaksa, niin sekin on sallittua.
Lopeta tuo typerä jankutus.Rahasta tässä puhuttiin eikä jaksamisesta, joten voit itse lopettaa maukumisen. Jos lapsia jaksaa hoitaa, ei raha tee siitä yhtään vähempää tai enempää raskasta.
Uskoisin että rahaa pyydettiin siksi että tyttärelle havainollistuisi mitä hän oikeasti pyytää. Äiti ihan varmasti tietää että ei ole mitään vaaraa siitä että tutär haluaisi maksaa palvelusta. Vaikka provohan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Et vie lasta tälle isovanhemmalle joka haluaa tienata lapsenlapsellaan.
Kun joskus haluaa lapsenlastaan nähdä oli sitten joulu/synttärit/muuten vaan, niin ilmoitat että lapsen tapaaminen maksaa 50e/h.
Työnteko on eri asia kuin vapaa-ajan viettäminen tai synttärijuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hemmetin surullista, että omia vanhempia käytetään ilmaisena työvoimana, mutta mitä maksaa lasten hoito taas viedä lapsi sinne tarhaan? Saiko sinun vanhemmat taas ilmaista lasten hoitoa, tuskin sai. Kun aikoinaan lapset hoidettiin itse. Kyllä munkin äiti kävi vuorotöissä ja myös isä ja me lapset oltiin keskenään. Miksi tämä itkeminen ettei lasta hoideta, mekin tultiin aikoinaan lapsena toimeen. Jonkun lapsen äiti tai isä pitää vain jäädä hoitamaan lapsia kotiin. Miksi hemmetissä itket täällä, että sun vanhemmat ei hoida lapsia. He ovat jo tehneet työnsä, eikä heidän työ ole enää hoitaa sun lapsia 24 h tai edes 8 h, melko itsekästä. Mutta tämä pulla pössö nuoret kuvittelevat, että saa kaiken ja tekemättä itse mitään. Teetkö itse sinun vanhemmille tai isoisälle tai isoäidille, tai omalle äidillesi tai isälle niitä palveluksia?
Tup 80€/päivä tekee kerran viikossa jo 320€/kk. Kokopäiväinen tarhapaikka joka iliselle päivälle maksaa suunnilleen saman.
Kyllä minun lapsuudessani ainakin nimenomaan isovanhemmat auttoivat ilmaiseksi.
Mutta mutta. Tuon saman 320€/kk voi äitiään avustaa verottomastikin, jos hän ei selviä srjen menoistaan. Siis ei palkkans vaan vaikka ruoka-apuna. Eli onkohan mummo pulassa kun on noin lapseltaan rahaa pyytämässä?
Hyvin sanottu. Minä siirrän siskon lapsille 300 euroa kuussa ja jos olisi vanhemmat elossa varmaan siirtäisin tuon summan heille pienen eläkkeen lisäksi. No kuolivat ennenaikojaan ja nyt autan siis siskon lapsia.
Toivottavasti ei lahjaveroraja pauku. Joutuu siskon perhe ikävyyksiin.
No ei pauku, kun voi lahjoittaa 4999,99 euroa kolmessa vuodessa verottomasti per lapsi. Ja tämä selvitettiin etukäteen ettei vain tule mitään ongelmia.
Siis ymmärsinkö oikein, että aloittaja on tyrkkäämässä lapsen säännöllisesti mummeille hoitoon, jotta saa itse säännöllisesti pitää viikottaisia vapaapäiviä (ilman lasta)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas outoja kommentteja.
Täällä maalla on ihan normaalia että isovanhemmat hoitavat lapsia joka päivä, aamulla ja illalla navetoinnin aikaan. Aamulla jo 5-6 aikaan.
Ja ihan ilmaiseksi ja omasta tahdosta.Törkeää hyväksikäyttöä. Ovatko isovanhemmat tehneet ikänsä töitä maatilalla? Sallisin heille jo levon päivittäisistä velvollisuuksista. Te ilmeisesti hyväksikäytätte kilttejä ihmisiä hautaan saakka? Meillä kun on pieniä lapsia, navettatyöt hoidetaan vuorotellen. Isovanhemmat on sitä varten että vievät lapsia kesälomareissulle tai käyvät viikonloppuna luontoretkellä. En ikinä kehtaisi pyytää ketään klo 5 hoitamaan lapsiani, joka aamu...
Sanoin että isovanhemmat hoitavat omasta tahdosta.
Tai ovat niitä vanhempia, jotka ajattelevat näin kuuluu tehdä vaikka itse asiassa eivät edes jaksaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, että aloittaja on tyrkkäämässä lapsen säännöllisesti mummeille hoitoon, jotta saa itse säännöllisesti pitää viikottaisia vapaapäiviä (ilman lasta)?
Samaa mietin aluksi, mutta ehkä ottavat itse vapaata hoitaakseen lapsia.
Jos ap ei viitsi maksaa mummolle työpäivästä, hän voisi kysyä, josko joku lapsen isoisistä viitsisi tehdä työn ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun joskus haluaa lapsenlastaan nähdä oli sitten joulu/synttärit/muuten vaan, niin ilmoitat että lapsen tapaaminen maksaa 50e/h.
Hyvä idea, kyllä viimeistään tuon rahastuksen jälkeen isovanhempi menee tekemään testamenttinsa ja määrää tapaamisoikeudella kiristävän lapsensa jäämään perinnöttä! 10€/h jokaviikkoisesta lastenhoitovastuusta on superhalpa hinta aloittajan biletyspäiville.
Vierailija kirjoitti:
Osalla ihmisistä on hyvä eläke, osa eläkeläisistä taas joutuu kituuttelemaan olemattoman vähällä.
Tämä on ihan ammatinvalintakysymys. Jos vaivautuu opiskelemaan ja hankkimaan hyvän työpaikan 40 vuodeksi, eläkekin on aivan kohtuullinen (n. 60 % loppupalkasta).
Ajatteleeko ihmiset oikeasti näin rumasti läheisistään, mitä tästä kommenttiketjussa välittyy? Avunpyyntö puolin tai toisin on ilmaisen työn kerjäämistä, ja jos ei jotain jaksa niin siitä ei voi kauniisti sanoa ja keskustella?
Meillä esikoista kumpikin mummo hoiti mielellään pitkiä aikoja huolimatta korvausta, halusivat nauttia rakkaan lapsenlapsen seurasta. Tämä ei kuitenkaan ollut mikään velvoite, olisivat voineet milloin tahansa sanoa etteivät jaksa, mutta halusivat itse ettei tarvinnut pienenä mennä päiväkotiin ja saivat luoda läheisen siteen. Ihanat muistot jäikin toiselle mummoloissa vietetystä ajasta <3
Eipä olisi itsellekkään tullut mieleen pyytää rahaa saattohoitaessa toista mummoa, eikä muista avuista joita iäkkäille isovanhemmille on annettu.
Nyt nuoremman kohdalla tosiaan toista mummoa ei ole, ja toinen on sen verran iäkäs ettei vauvan tai taaperon kanssa jaksaisi, ja nautitaan yhteisestä ajasta silloin kun tulee kylään tai kyläillään mummolassa.
Palkka on aina veronalaista ja pitää maksaa ennakonpidätykset sun muut sivukulut (vanhoille ei enää eläkemaksuja). Maksetusta palkasta voi sitten vähentää kotitalousvähennystä, jos summaa kertyy enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, kyllä viimeistään tuon rahastuksen jälkeen isovanhempi menee tekemään testamenttinsa ja määrää tapaamisoikeudella kiristävän lapsensa jäämään perinnöttä! 10€/h jokaviikkoisesta lastenhoitovastuusta on superhalpa hinta aloittajan biletyspäiville.
Ensinnäkin isovanhemmalle ei ole mitään "tapaamisoikeutta".
Toisekseen tässähän juuri isovanhempi yrittää rahastaa "lapsen oikeudesta tavata isovanhempaa".
Oikeastiko nykyajan mummoille se että viettää 8h/vko aikaa "rakkaan" lapsenlapsen kanssa, on TYÖTÄ josta pitää maksaa?
Toivon näille mummoille jotka eivät:
Välitä omista lapsistaan, jotta voisivat näitä auttaa.
Välitä lapsenlapsistaan, jotta haluaisivat aidosti näiden kanssa viettää aikaa,
Että myöskään ne lapsenne ja lapsenlapsenne eivät teitä auta kun sitä tarvitsette, ainakaan ilman PALKKAA.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Meijän suvussa on hoidettu ihan ilmaiseksi (ennen kuin joku marmattaa niin minulla ei ole lapsia vaan olen täti ja hoitanut sukulaislapsia paljon).
Minusta 80e/päivä on lähisukulaiselta paljon. Siitähän pitäisi maksaa jo veroa, koska vastaa jo huvipuistotyöntekijän palkkaa?
Yhtä hyvin voisitte palkata jonkun kasvatusalan nuoren opiskelijan.
Miksi isovanhemmilla hoidattamisen pitäisi olla erityisen halpaa? Vaikka hinta olisi sama, niin kyllä minä ainakin valitsisin sillä samalla taksalla mieluummin luotettavan ja lapselle tutun hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko ihmiset oikeasti näin rumasti läheisistään, mitä tästä kommenttiketjussa välittyy? Avunpyyntö puolin tai toisin on ilmaisen työn kerjäämistä, ja jos ei jotain jaksa niin siitä ei voi kauniisti sanoa ja keskustella?
Meillä esikoista kumpikin mummo hoiti mielellään pitkiä aikoja huolimatta korvausta, halusivat nauttia rakkaan lapsenlapsen seurasta. Tämä ei kuitenkaan ollut mikään velvoite, olisivat voineet milloin tahansa sanoa etteivät jaksa, mutta halusivat itse ettei tarvinnut pienenä mennä päiväkotiin ja saivat luoda läheisen siteen. Ihanat muistot jäikin toiselle mummoloissa vietetystä ajasta <3Eipä olisi itsellekkään tullut mieleen pyytää rahaa saattohoitaessa toista mummoa, eikä muista avuista joita iäkkäille isovanhemmille on annettu.
Nyt nuoremman kohdalla tosiaan toista mummoa ei ole, ja toinen on sen verran iäkäs ettei vauvan tai taaperon kanssa jaksaisi, ja nautitaan yhteisestä ajasta silloin kun tulee kylään tai kyläillään mummolassa.
Miten niin omista läheisistään? Itse olen pikkulapsiperheen äiti, ja kauhistelen ap:ta kyllä ihan siitä näkökulmasta, ettei minulla olisi kyllä pokkaa vaatia lasten isovanhemmilta sitoutumista noin säännölliseen lastenhoitoapuun ilman kunnon korvausta. Täysin kohtuutonta minusta. Ei tämä liity siihen miten "rumasti" minä ajattelen omista läheisistäni, vaan päinvastoin, nimenomaan siihen että arvostan omia vanhempiani liikaa yrittääkseni käyttää heitä taloudellisesti hyväksi.
En tajua ihmisiä, jotka hankkivat suunnitelllusti lapsia haluamatta kuitenkaan hoitaa niitä itse tai edes maksaa siitä hoidosta muille. Tuossakin perhe sekä säästää päivähoitomaksut että on oikeutettu kotihoidontukeen, minusta näiden yhteenlaskettu summa on se vähimmäiskorvaus jolla tuota lastenhoitoa kehtaa edes pyytää. Sillähän pidempi kotihoito onnistuisi ilman lisäkustannuksia. Tässä ei kuitenkaan tainnut olla motiivina kotihoidon pidentäminen lapsen parhaaksi, vaan pyrkimys päästä itse nettoamaan toisen ilmaistyöllä.
Ikävä kyllä tarkoitin siinä mielessä että toinen mummi tulee viettämään paljon vähemmän aikaa lapsen kanssa... mutta jos kaikki ovat tilanteeseen tyytyväisiä niin mikäpä siinä. Olet oikeassa siinä asiassa.
====
Määrä ja laatukaan ei aina ole sama asia.
Omista isovanhemmista muistan, että se jonka kanssa olin enemmän, ei suinkaan ollut se, kenestä pidin enemmän.
Muistakaa sitten pyytää palkka vastavuoroisesti it-tuesta, apteekkireissuista, lääkeneuvonnasta, remppa ja siivousavuista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta paistaa suunnaton lapsiviha.
Samaa mieltä. Ja tälle pitää tehdä jotain. Muuten ei lapsia synny. Vihervassari feministit ovat brändänneet lapsenteon nyt kaikista kauheimmaksi mitä olla voi.
Asenteet vaikuttaa syntyvyyteen enemmän kuin tuet.
Kuinka te kehtaatte kupata ilmaiseksi toisten aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten pyytää palkka vastavuoroisesti it-tuesta, apteekkireissuista, lääkeneuvonnasta, remppa ja siivousavuista jne.
Mitä hemmettiä? Minä ainakin mielelläni autan vanhempiani, mutta en todellakaan odota, että heidän pitäisi hoitaa säännöllisesti lapsiani vaan nauttikoon eläkepäivistään.
Sen sijaan lapsesta tulevat kulut tulee korvata(ruoka)! Muuten tulee lastenhoito kalliiksi.
T.299