Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta
Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.
Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.
Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.
Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä isovanhempia, jotka omia lapsiaan veloittaa. Itse näen asian niin, että minulla on aikaa ja halua olla lastenlasten kanssa, miksi en auttaisi lapseni perhettä? Lapsilleni jää enemmän rahaa ja voivat luottavaisin mielin hoitaa töitä ja asioitaan, kun on tuttu hoitaja. Lapsiperheillä on taloudellisesti jo muutenkin haastavaa, miksi lisäisin heidän taakkaansa?
Voi hyvänen aika, miten vaikeaa se on ymmärtää, etteivät kaikki jaksa. Jos sinä jaksat niin hyvä juttu, jos joku ei jaksa, niin sekin on sallittua.
Lopeta tuo typerä jankutus.Rahasta tässä puhuttiin eikä jaksamisesta, joten voit itse lopettaa maukumisen. Jos lapsia jaksaa hoitaa, ei raha tee siitä yhtään vähempää tai enempää raskasta.
No voihan se olla raskasta, mutta saa ainakin jotain korvausta. Voi sitten hemmotella itseään vapaa-ajalla vähän enemmän. Ja luulis sitä lapsenlasta voi nähdä muutenkin kuin vain vakituisena hoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Moni valittaa ettei jaksa omilta harrastuksilta ja työltä hoitaa vielä lapsenlapsia. Ihmettelen tätä suuresti. Minulle lapseni ja heidän perheensä ovat prioriteetti. Järjestän omat menot ja työt sen mukaan, että varmasti ehdin ja jaksan auttaa. Nykyään isovanhemmat ovat kamalan itsekkäitä, ihmekkään, ettei lapsia enää synny. Vanhemmat jää täysin yksin.
Lopeta tuo provoilu.
Vierailija kirjoitti:
Onpas outoja kommentteja.
Täällä maalla on ihan normaalia että isovanhemmat hoitavat lapsia joka päivä, aamulla ja illalla navetoinnin aikaan. Aamulla jo 5-6 aikaan.
Ja ihan ilmaiseksi ja omasta tahdosta.
Törkeää hyväksikäyttöä. Ovatko isovanhemmat tehneet ikänsä töitä maatilalla? Sallisin heille jo levon päivittäisistä velvollisuuksista. Te ilmeisesti hyväksikäytätte kilttejä ihmisiä hautaan saakka? Meillä kun on pieniä lapsia, navettatyöt hoidetaan vuorotellen. Isovanhemmat on sitä varten että vievät lapsia kesälomareissulle tai käyvät viikonloppuna luontoretkellä. En ikinä kehtaisi pyytää ketään klo 5 hoitamaan lapsiani, joka aamu...
Minusta on hemmetin surullista, että omia vanhempia käytetään ilmaisena työvoimana, mutta mitä maksaa lasten hoito taas viedä lapsi sinne tarhaan? Saiko sinun vanhemmat taas ilmaista lasten hoitoa, tuskin sai. Kun aikoinaan lapset hoidettiin itse. Kyllä munkin äiti kävi vuorotöissä ja myös isä ja me lapset oltiin keskenään. Miksi tämä itkeminen ettei lasta hoideta, mekin tultiin aikoinaan lapsena toimeen. Jonkun lapsen äiti tai isä pitää vain jäädä hoitamaan lapsia kotiin. Miksi hemmetissä itket täällä, että sun vanhemmat ei hoida lapsia. He ovat jo tehneet työnsä, eikä heidän työ ole enää hoitaa sun lapsia 24 h tai edes 8 h, melko itsekästä. Mutta tämä pulla pössö nuoret kuvittelevat, että saa kaiken ja tekemättä itse mitään. Teetkö itse sinun vanhemmille tai isoisälle tai isoäidille, tai omalle äidillesi tai isälle niitä palveluksia?
Et vie lasta tälle isovanhemmalle joka haluaa tienata lapsenlapsellaan.
Kun joskus haluaa lapsenlastaan nähdä oli sitten joulu/synttärit/muuten vaan, niin ilmoitat että lapsen tapaaminen maksaa 50e/h.
Onko kukaan kysynyt millä hinnalla ukki tai vaari hoitaisi lapsia? Syyllistetäänkö heitä, uhkaillaanko ettei sitten tarvitse nähdä lapsia jos ei ilmaistyö kiinnosta? Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiselle vauvan hoitaminen ei ole mikään pikkujuttu. On jo väsyneempi ja toisen lapsi on aina eri asia kuin omat olivat. Se ei ole todellakaan mitään mukavaa ajanviettoa yhdessä, vaan raskasta kaikkine vauvan rutiineineen. Tämä toinenkin mummo voi väsähtää kesken, vaikka nyt vakuuttaisi että voi hoitaa vaikka joka päivä.
Mummoni sanoi minun olevan omia lapsiaan rakkaampi.
Vaimo hoitaa lapsia kotona, mies on töissä, täällä huudetaan että vaimo mahdollistaa miehen tienaamisen ja puolet liksasta kuuluu hänelle. Nyt molemmat vanhemmat kävisi töissä ja isovanhemman pitäisi mahdollistaa tämä tienaaminen omalla ilmaistyöllä. Kuitenkin vastaanotto on osittain ihan toinen. Miksi? Ensimmäisessä tapauksessa se äiti hoitaa kuitenkin omaa lastaan johon hänellä on huoltovelvollisuus. Luulisi, että jos jommassa kummassa tapauksessa sitä toisen vaurastumisen eteen tehtyä työtä voi odottaa korvattavaksi niin juuri tässä jälkimmäisessä. Vai ajatteleeko oikeasti osa ihmisistä niin, että omaa vanhempaa saa kohdella sellaisella tavalla jota puolisoon kohdistuessaan nimitettäisiin hyväksikäytöksi ja jopa taloudelliseksi väkivallaksi?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hemmetin surullista, että omia vanhempia käytetään ilmaisena työvoimana, mutta mitä maksaa lasten hoito taas viedä lapsi sinne tarhaan? Saiko sinun vanhemmat taas ilmaista lasten hoitoa, tuskin sai. Kun aikoinaan lapset hoidettiin itse. Kyllä munkin äiti kävi vuorotöissä ja myös isä ja me lapset oltiin keskenään. Miksi tämä itkeminen ettei lasta hoideta, mekin tultiin aikoinaan lapsena toimeen. Jonkun lapsen äiti tai isä pitää vain jäädä hoitamaan lapsia kotiin. Miksi hemmetissä itket täällä, että sun vanhemmat ei hoida lapsia. He ovat jo tehneet työnsä, eikä heidän työ ole enää hoitaa sun lapsia 24 h tai edes 8 h, melko itsekästä. Mutta tämä pulla pössö nuoret kuvittelevat, että saa kaiken ja tekemättä itse mitään. Teetkö itse sinun vanhemmille tai isoisälle tai isoäidille, tai omalle äidillesi tai isälle niitä palveluksia?
Tup 80€/päivä tekee kerran viikossa jo 320€/kk. Kokopäiväinen tarhapaikka joka iliselle päivälle maksaa suunnilleen saman.
Kyllä minun lapsuudessani ainakin nimenomaan isovanhemmat auttoivat ilmaiseksi.
Mutta mutta. Tuon saman 320€/kk voi äitiään avustaa verottomastikin, jos hän ei selviä srjen menoistaan. Siis ei palkkans vaan vaikka ruoka-apuna. Eli onkohan mummo pulassa kun on noin lapseltaan rahaa pyytämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ip kirjoitti:
Ei herranne aika !
Minä olen mummi ja olen hoitanut lapsenlapseni siihen kunnes ovat
Hehän on minun perhettäni , tottakai autan ja hoidan.
Tosin ole kotona, ja hoidan omaistani joka tapauksessa.
Herranen aika, vanha ihminen olet ja noin ymmärtämätön. Sinä jaksat ja haluat, tottakai silloin hoidat.
Kaikki eivät jaksa eivätkä halua ja heitä ei myöskään saa pakottaa.
Miten kehtaat tuolla elämänkokemuksella olla noin tyhmä, et osaa asettua muitten asemaan ollenkaan.
Häpeä!Mistä näitä katkeria kommenteja kumpuaa,
Aloittajahan kertoi, että isovanhemmat hoitavat rahasta, ei jaksamisesta ollut kyse !Olen todella kiitollinen omille isovanhemmille, että he ovat auttaneet lapsieni hoidossa.
Nyt kun lapset on jo aikaisia, he ovat edelleen isovanhempiensa elämässä.Äiti ja mummi minäkin
Olen eri, mutta miten niin ei ole jaksamisesta? Jaksaisitko sinä käydä ilmaiseksi töissä 8-16? Kyllä se kohtuullinen korvaus kannustaa jaksamaan, vaikka täällä sitkeästi muuta väitetäänkin. Se on myös viesti siitä, että työpanosta arvostetaan.
Kyllä jämpti on niin, että omat lapset hoidetaan ITSE! Kenelläkään muulla - ei myöskään isovanhemmilla - ei ole minkäänlaista velvollisuutta osallistua jos ei halua. Miettikää nämä asiat ja sisäistäkää omat resurssinne ja kykynne ENNEN lisääntymistä. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tup 80€/päivä tekee kerran viikossa jo 320€/kk. Kokopäiväinen tarhapaikka joka iliselle päivälle maksaa suunnilleen saman.
Mutta mutta. Tuon saman 320€/kk voi äitiään avustaa verottomastikin, jos hän ei selviä srjen menoistaan. Siis ei palkkans vaan vaikka ruoka-apuna. Eli onkohan mummo pulassa kun on noin lapseltaan rahaa pyytämässä?
Hyvin sanottu. Minä siirrän siskon lapsille 300 euroa kuussa ja jos olisi vanhemmat elossa varmaan siirtäisin tuon summan heille pienen eläkkeen lisäksi. No kuolivat ennenaikojaan ja nyt autan siis siskon lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tarhapaikan hinta tähän liittyy? Kuvitteleeko joku oikeasti, että kunnallisen tarhapaikan hinta vastaa kohtuullista korvausta lastenhoitotyöstä? Suurimman osan päiväkotihoidon todellisista kustannuksista maksaa yhteiskunta. Otapa vaikka selvää mitä maksaa kokopäiväisen lastenhoitajan palkkaaminen kotiin ja vertaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Minä siirrän siskon lapsille 300 euroa kuussa ja jos olisi vanhemmat elossa varmaan siirtäisin tuon summan heille pienen eläkkeen lisäksi. No kuolivat ennenaikojaan ja nyt autan siis siskon lapsia.
Toivottavasti ei lahjaveroraja pauku. Joutuu siskon perhe ikävyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mummon palkan voi maksaa kotihoidon tuesta, jonka ap saa siitä hyvästä, ettei vie lastaan kunnalliseen päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Moni valittaa ettei jaksa omilta harrastuksilta ja työltä hoitaa vielä lapsenlapsia. Ihmettelen tätä suuresti. Minulle lapseni ja heidän perheensä ovat prioriteetti. Järjestän omat menot ja työt sen mukaan, että varmasti ehdin ja jaksan auttaa. Nykyään isovanhemmat ovat kamalan itsekkäitä, ihmekkään, ettei lapsia enää synny. Vanhemmat jää täysin yksin.
Niin, kyseessä ei ole sinun perheesi vaan lastesi perhe. Lapsesi ovat kyllä lähisukulaisiasi mutta he eivät ole sinun perheesi enää siinä kohtaa, kun kasvavat aikuisiksi, muuttavat pois kotoa, perustavat oman perheensä ja elättävät sen.
Ikävää, ettei sinulla ole omaa elämää vaan yrität tupata lastesi elämään, ikään kuin jonkinlainen kasvannainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas outoja kommentteja.
Täällä maalla on ihan normaalia että isovanhemmat hoitavat lapsia joka päivä, aamulla ja illalla navetoinnin aikaan. Aamulla jo 5-6 aikaan.
Ja ihan ilmaiseksi ja omasta tahdosta.Törkeää hyväksikäyttöä. Ovatko isovanhemmat tehneet ikänsä töitä maatilalla? Sallisin heille jo levon päivittäisistä velvollisuuksista. Te ilmeisesti hyväksikäytätte kilttejä ihmisiä hautaan saakka? Meillä kun on pieniä lapsia, navettatyöt hoidetaan vuorotellen. Isovanhemmat on sitä varten että vievät lapsia kesälomareissulle tai käyvät viikonloppuna luontoretkellä. En ikinä kehtaisi pyytää ketään klo 5 hoitamaan lapsiani, joka aamu...
Sanoin että isovanhemmat hoitavat omasta tahdosta.
Hah! Meijän suvussa on hoidettu ihan ilmaiseksi (ennen kuin joku marmattaa niin minulla ei ole lapsia vaan olen täti ja hoitanut sukulaislapsia paljon).
Minusta 80e/päivä on lähisukulaiselta paljon. Siitähän pitäisi maksaa jo veroa, koska vastaa jo huvipuistotyöntekijän palkkaa?
Yhtä hyvin voisitte palkata jonkun kasvatusalan nuoren opiskelijan.
Vierailija kirjoitti:
Mummot maksavat sitten saaduista tuloista myös veron.
Noin pienestä tulosta ei vielä mene veroa.