Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias
Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.
Kommentit (311)
Noita on turha murehtia. Kukaan ei tule saamaan eläkettä tulevaisuudessa noin 10 v päästä. Koko systeemi romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietty ikäluokka putsasi eläkepajatson.
Isäni, valtion virkamies, jäi valtion erikoiseläkkeelle (tietty virkamiesryhmä sai näitä kermaperse-eläkkeitä) 56v iässä ja sen eläke on 80% viimeisestä palkasta, eli siis todella korkea.
Oma eläkeikäni on 67 v (tarkalleen 66v10kk) ja eläkkeeni alle 40% siltä mitä tienaan.Lisäksi isäni maksoi itse oman eläkevakuutuksen määränä n.1,6% eläkevskuutusmaksua ja minä maksan n. 7%. Eli ne meidän vanhemmat maksoi tosi pientä maksua itse palkastaan ja saivat hitonmoiset eläkkeet. Me maksamme ison siivun ja palkkioksi surkeat eläkkeet. Reilukerho!
No ehkä meillä tämän tietyn ikäluokan lapsilla sitten on tiedossa kunnon perintöjä kun eivät kerran eläkettä enää meille maksa. Epäilen että sekin on hassattu leveään elämään.
Mitä isompi eläke sitä enemmän siitä menee veroa.
Mulle nuo eläkkeet on yhdentekeviä, kun nyt jo n. puolet tuloista tulee pääomasta.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa nuorison ei kannata kauheast mummoja ja paapoja ryöstellä, koska mummoilla eikä paapoilla ei todellakaan ole rahaa. Ei tilillä eikä käteisenä.
'
No ei nyt hirveästi ole nytkään kukaan ryöstellyt paitsi eräistä kulttuureista tulevat. Aina on kuitenkin niitä todella rikkaita vanhuksiakin, joita saattaa jotkut vainota. Varsinkin, jos eriarvoistuminen jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Ennen eläkettä ei kertynyt alle 25-vuotiaana tehdystä työstä. Joten vaikka olisi tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtein joka kesä, ja töitäkin heti lukion jälkeen, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 25-vuotiaasta eteenpäin. Jos on sitten lapsia, 90-luvun lama, konkursseja, vähänkin työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, niin ei tule enempää.
Eläkejärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Kun toiset saa eläkettä vasta yli 25 vuotiaana tehdyistä töistä toiset yli 23 vuotiaina tehdystä työstä ja toiset jo 18 vuotiaina tehdystä työstä
Lakia pitäisi muuttaa vaikka takautuvasti siten, että kaikkien kaikki työ lasketaan. Teki työtä sitten 17-vuotiaana tai 37-vuotiaana.
Ne ikäluokat jotka tuosta 23 vuodesta valittavat unohtavat kätevästi, että omalla työuralla eläkemaksut olivat todella pieni osuus palkoista.
Miten niin "olivat"? 23 vuoden raja poistui vasta 2005. Aika moni meistä ennen vuotta 2005 työelämässä olleista on edelleen töissä ja makselee nykyisiäkin eläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Noita on turha murehtia. Kukaan ei tule saamaan eläkettä tulevaisuudessa noin 10 v päästä. Koko systeemi romahtaa.
Mikään ei koskaan mene yhtä väärin kuin tulevaisuuden ennustaminen. Voi olla, että eläkettä ei tulevaisuudessa ole tai sitten voi olla jotain aivan muuta, jota kukaan meistä ei ole vielä tullut edes ajatelleeksi. Veikkaan jälkimmäistä.
Aika hauskasti sanottu, että eläkkeeseen voi vaikuttaa käymällä töissä.
Moni ei pääse työelämään kiinni, kun tarjolla ei ole muuta kuin 9€ harjoitteluja.
Hullutöitätekeeee kirjoitti:
Mitä isompi eläke sitä enemmän siitä menee veroa.
Toi on aika huvittava systeemi, että eläkkeestä menee veroa. Ensin työssä käydessä maksetaan eläkemaksuja (eli käytännössä veroa), ja sitten niiden pohjalta saadaan lopulta eläkettä, josta edelleen maksetaan veroa. No, turha näitä miettiä. Sekavaa settiä joka tapauksessa.
378 € täällä, 38-v. akateeminen. Monivuotinen apurahatutkijuus ei hirveästi eläkepussia lihottanut, vaikka kuulun jo siihen ikäluokkaan, joka edes ylipäänsä kuului apurahalaisena eläkevakuutuksen piiriin. Nyt olen onneksi töissä...
"Arvioitu eläkkeesi: 1 459 €/kk"
No jospa edes tuon tulevaisuudessa saisi, mutta tuskin edes puoltakaan tuosta, kun näitä koronavelkoja maksellaan vuosikymmeniä ja leikkauksia tehdään entistä kovemmalla kädellä jatkossa.
30v ja 354e/kk. Yksi hoitovapaa takana ja duunarina koko elämä melko pienellä palkalla mitä runsaat ylityöt nostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tietty ikäluokka putsasi eläkepajatson.
Isäni, valtion virkamies, jäi valtion erikoiseläkkeelle (tietty virkamiesryhmä sai näitä kermaperse-eläkkeitä) 56v iässä ja sen eläke on 80% viimeisestä palkasta, eli siis todella korkea.
Oma eläkeikäni on 67 v (tarkalleen 66v10kk) ja eläkkeeni alle 40% siltä mitä tienaan.Lisäksi isäni maksoi itse oman eläkevakuutuksen määränä n.1,6% eläkevskuutusmaksua ja minä maksan n. 7%. Eli ne meidän vanhemmat maksoi tosi pientä maksua itse palkastaan ja saivat hitonmoiset eläkkeet. Me maksamme ison siivun ja palkkioksi surkeat eläkkeet. Reilukerho!
Jos tämä eläkepajatsosukupolvi olisi hieman höllentänyt kukkaronnyörejä ja ohjannut sen rahan 35-43v naisille, niin moni yksinäinen nainen olisi uskaltanut tehdä lapsen tai kaksi. Mutta kun koko ajan oli niin tiukkaa. Ja ulkonakaan ei ollut varaa käydä, niin ei voinut siten tavata ketään miestäkään. Pieni palkka, pieni eläke. Lapset jäi tekemättä. Kiva vanhuus edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Ennen eläkettä ei kertynyt alle 25-vuotiaana tehdystä työstä. Joten vaikka olisi tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtein joka kesä, ja töitäkin heti lukion jälkeen, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 25-vuotiaasta eteenpäin. Jos on sitten lapsia, 90-luvun lama, konkursseja, vähänkin työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, niin ei tule enempää.
Eläkejärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Kun toiset saa eläkettä vasta yli 25 vuotiaana tehdyistä töistä toiset yli 23 vuotiaina tehdystä työstä ja toiset jo 18 vuotiaina tehdystä työstä
Lisäksi suurten ikäpolvien superkarttumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi suurten ikäpolvien superkarttumat.
Ja ylioppilastutkinnolla pääsi opettajaksi.
Eihän sellaisia sisäsiistejä valkokaulustyöpaikkoja ole enää. Ei ole enää johdon sihteereitä, pankkineitejä, postineitejä, palkanlaskijoita jne. niin paljon kuin ennnen yms. Naisten työpaikat sulivat tietokoneiden myötä.
45v ja kertymä 800e. Eläkkeelle pääsee (ehkä) 66,5 vuotiaana ja jos siihen asti on töitä, arvio eläkkeestä pari tonnia jos palkka sillontöllön vähän nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakia pitäisi muuttaa vaikka takautuvasti siten, että kaikkien kaikki työ lasketaan. Teki työtä sitten 17-vuotiaana tai 37-vuotiaana.
Ne ikäluokat jotka tuosta 23 vuodesta valittavat unohtavat kätevästi, että omalla työuralla eläkemaksut olivat todella pieni osuus palkoista.
Miten niin "olivat"? 23 vuoden raja poistui vasta 2005. Aika moni meistä ennen vuotta 2005 työelämässä olleista on edelleen töissä ja makselee nykyisiäkin eläkemaksuja.
Olen itsekin tehnyt työtä tuota ennen, mutta eläkekertymän kannalta mitätön asia. Verrattuna tosiaan siihen, että omalla työpaikallani akateemisella alalla suuret ikäluokat jäivät eläkkeelle näillä 80 tai jopa 90 % palkkatuloja vastaaville jättieläkkeille. Näistä maksetut eläkemaksut olivat hyvin vähäiset. Nuoruuden kesätyöt pienellä palkalla eivät tilannetta paljon muuta suuntaan tai toiseen, asian hyvittäminen jälkikäteen vain kasvattaisi järkyttävää eläkekuilua tässä nykyisessä pyramidihuijauksessa.
Niin ja muistakaa nyt, että takuueläke on 837 euroa ja sen saa vaikka olisi ryypännyt koko ikänsä. Mutta äänestäkää vaan Demareita ja kannattakaa AY-liikettä, niin takaatte oman köyhyyden ja vappausatasen palkkioksi laiskottelijoille.
Ikää 53 v, kertymä 1763 euroa. Ehtii tässä kertymään oikein hyvin vielä.
Tämä on käytäntö tällä hetkellä. Itse vähän epäilen, että kun itse olen jäämässä eläkkeelle 70-vuotiaana, ei ole enää mitään tällaista hyvitysjärjestelmää. Köyhyyttä vain edessä.