Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias
Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ~40 vuotiailla ei varmasti ole koko eläkettä,kun pääsemme siihen ikään. Miettikää nyt 20 vuotta taaksepäin kuinka paljon on muuttunut ja jos ajattelee 20 vuotta eteenpäin niin muutosten tuulet senkin kiihtyy.
Teemme varmasti työtä niin kauan kuin jalka nousee tai sitten haemme sossusta rahaa elämiseen.
Tuo on totta, että tilanne on aivan eri taas 20 vuoden päästä. Kehitys voi toisaalta mennä niinkin, että automaatio on jo niin edistyksellistä, ettei suurimman osan tarvitsekaan tehdä mitään. Varsinkaan eläkeikäisten. Ruokaa printataan molekyyleistä loputtomiin, dronet kuljettavat ihmisiä jollain halvalla energiamuodolla, ja ehkä vietämme suurimman osan ajasta paikallamme virtuaalimaailmoissa. Mistä näitä tietää.
Oma eläkekertymä tähän mennessä 1060 euroa, täytän kesällä 45 vuotta.
Aika mielenkiintoista huomata, että näissä ketjuissa aina valitetaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevina ja työntekijöiden eläkkeistä (ja ne voi olla pitkiäkin ketjuja) ja sitten, kun ketjuun tulee pari yrittäjää kertomaan tilanteestaan, niin ketju pysähtyy. Tuleeko mieleen, että ehkä teillä asiat paremmin, niin ei kannata vinkua.
Ketjun otsikko ei kiellä yrittäjien osallistumista keskusteluun.
300€+ ja vajaa 40v. Laskennallinen eläkkeeni tulee olemaan noin 1000€ miinus verot. Eläkettähän ei kerry kuin yli 3000€kk tuloilla. Muuten sen kerryttäminen on käytännössä turhaa
Vierailija kirjoitti:
Masennetaas jengiä lisää, täältä tulee näkökulmaa...
Koronan runtelema talous aiheuttaa joka tapauksessa niin massiivisen vajeen, että kun elvytys lopetetaan jossain vaiheessa tulee massiiviset sopeutustoimet. Leikkauksia tullaan tekemään ja paljon.
Olen semisti täysin varma että viimeistään tässä vaiheessa meidän eläkehaaveet saa heittää romukoppaan. Tullaan tekemään isot rakenteelliset muutokset. Varmaan ei kellään eläkkeelle asiaa ennen 75v ja sittenkin saa ehkä sen muutaman satasen jos saa.
Työttömyysturvaan ja sossutukiin tullaan tekemään isoja leikkauksia ja mennään kohti jenkkilän mallia eli huonoistakin töistä tapellaan. Tullaan viemään järjestelmää siihen suuntaan että minkä tahansa työn tekeminen on paljon mukavampaa kuin työttömyys, siitä tullaan tekemään täyttä NÖYRYYTYSTÄ.
Kuvani tulevaisuudesta ei ole ruusuinen. Säästän itse eläkettä, en luota järjestelmään. En oleta saavani euroakaan koskaan, siihen ei voi luottaa.
Konsultti
Ollaan samiksia, eli realisteja. Tuo tulee olemaan se tulevaisuus, siitä ei ole epäilystäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä isompi asunto sen kalliimpaa on siivous. Kodinhoitajat eivät enää siivoa ja asunnon imurointi ja lattioiden pesu on ostettava palveluna siivousyrityksiltä, jos ei omaiset auta.
Leskeneläke viedään ja eläkeläisen asumistuessa on neliöraja 70 neliötä eli matalapalkka-aloilla työskentelevät eivät voi ostaa isompaa asuntoa eli kaupan alalla ja palvelualalla työskentelevät.Taloussanomissa oli, että kaupan alalta lähtee 10 vuoden sisällä 25 000 työpaikkaa.
Tässä ollaan tärkeän oivalluksen äärellä. Pienellä rahallakin pärjää aika hyvin nuorena, kun on terve ja energinen. Ei ole konsti eikä mikään siivota itse, kävellä kauppaan (myös huonossa säässä ja liukkaalla), kantaa isotkin ostokset kotiin, vaihtaa lamput, metsästää tarjouksia ja kilpailuttaa sopimuksia.
Vanhuksena kaikki tuo voi vaatia apua. Nykyään moni jää tahallaan lapsettomaksi, niin sitä apua ei saa sitten lapsiltakaan edes sen vertaa kuin ennen on usein saanut. Eivätkä kaikki lapset toki asukaan niin lähellä tai muuten ehdi tai halua auttaa vanhenevia vanhempiaan.
Vanhuksena siis ihan peruseläminen voi viedä paljon enemmän rahaa kuin samanlainen elämä nuorempana. Lisäksi vanhuksilla on yleensä jotain lääkityksiä ja muutenkin tarvetta käydä lääkärissä terveitä nuoria ihmisiä useammin. Sekin maksaa.
Siksi nuo ”hyvätkin” yli 2000€/kk eläkkeet ovat riittämättömän oloisia edes vaatimattomaan vanhuselämään. Hyvätuloisilla on tosin toinenkin syy, miksi matalalla eläkkeellä on vaikea pärjätä. Eläkeiässä useimmilla on ylläpidettävää omaisuutta, kuten esimerkiksi mökki, josta ei varmasti halua luopua juuri, kun vihdoin olisi mielin määrin vapaa-aikaa. Jos siitä 2000 eurosta verojen jälkeen vielä saakin vastikkeet, sähköt, ruuan ja lääkkeet maksetuksi, niin mökin ylläpitoon se ei oikein millään tahdo riittää.
Minusta tässä ei olla oivalluksen äärellä, vaan pessimistisen tulevaisuuden oletuksen äärellä. Ei oletus ole, että koko eläkeikä ollaan toimintakyvytön vanhus. Niinkin voi käydä, mutta itse en elä sen oletuksen varassa. En myöskään tarvitse itselleni ja/tai kumppanilleni mitään valtavaa lukaalia, vaan tavallinen kaksio tai kolmio on ihan riittävä, kun tarkoitus on myös matkustella välillä. Jos en jaksa mökkeillä, niin mitä teen mökillä? Myyntiin vaan. Sitten, kun en jaksa tai pysty tekemään itse yhtään mitään, on elämäni jo sellaista, mistä en saa mitään nautintoa. Siinäkin vaiheessa kyllä 2000€ kuukaudessa tulee toimeen ja tuo tila onkin vasta ihan viimeiset vuodet elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Ennen eläkettä ei kertynyt alle 25-vuotiaana tehdystä työstä. Joten vaikka olisi tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtein joka kesä, ja töitäkin heti lukion jälkeen, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 25-vuotiaasta eteenpäin. Jos on sitten lapsia, 90-luvun lama, konkursseja, vähänkin työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, niin ei tule enempää.
Eläkejärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Kun toiset saa eläkettä vasta yli 25 vuotiaana tehdyistä töistä toiset yli 23 vuotiaina tehdystä työstä ja toiset jo 18 vuotiaina tehdystä työstä
Lakia pitäisi muuttaa vaikka takautuvasti siten, että kaikkien kaikki työ lasketaan. Teki työtä sitten 17-vuotiaana tai 37-vuotiaana.
Ne ikäluokat jotka tuosta 23 vuodesta valittavat unohtavat kätevästi, että omalla työuralla eläkemaksut olivat todella pieni osuus palkoista. Maksoivat edeltävän polven eläkkeet ja siellä oli näitä maatalon emäntiä ja kotirouvia, joilla oli tosi pienet eläkkeet. Vanhempani taas eivät kerryttäneet eläkettä alle 23-vuotiaana. Minusta 3500 e/kk on ihan kelvollinen eläke kansakoulupohjalta.. Minulle olisi luvassa eläkettä 1800 euroa tämänhetkisillä luvuilla jos jaksaa töissä 69-vuotiaaksi.
51 vuotta ja 430€ kasassa. Kyllä yrittäminen Suomessa kannattaa.
Onneksi tajusin yel-kusetuksen ajoissa, ja tilillä on jo 50 000 euroa eläkerahaa makaamassa. Ja asunto maksettu pois.
Vaikka moni täällä valittaa työeläkkeistään, ette te edes voi käsittää, millainen huijaus tuo yel on.
Yrittäjät kusevat ihan itse omiin muroihinsa maksamalla minimimäärän Yeliä.
Maanviljelijöiden ohella he ovat ainoa ryhmä, joiden työeläke maksetaan valtion varoista.
Moni yrittäjä on todella pienituloinen. Saavat palkkatuloja firmasta itselleen jopa alle sosiaaliturvan ja hyvänä kuukautena voivat maksaa jopa palkan itselleen. Siinä ei nämä pienituloiset yrittäjät voi hakea edes sosiaalietuuksia, jos tuloja ei olekaan riittävästi (joo, korona-aika poikkeus ollu, kun tulot loppui kokonaan), eli mistä maksaisivat niitä YEL -maksuja niinä normaaliaikoinakaan, kun tulot pienet?
JA KYLLÄ, voit huutaa sieltä taustalta, että YRITTÄJÄRISKI ja jos firma ei kannata, niin lopettakaa yritys, niin saatte tukia. TODELLAKO toivotte sitä? Nämä yrittäjät eivät kuitenkaan ole normaalisti rasittamassa valtion kassaa (veronmaksajia) sosiaaliturvallaan, vaan haluavat elättää itsensä saamatta tukia. Moni vielä työllistääkin toisia. Pyrkivät olemaan itsenäisiä ja elättämään itsensä.
JA EI. ÄLÄ ala minulle huutamaan edellä mainituista yrittäjistä. Minä elätän itseni hyvin yrittäjänä, sijoitan ja minulla on varallisuutta, ymmärrän hyvin monia pienyrittäjiä. Minulla ei yhtään työntekijää. Ei myöskään käytännössä lomia. Ikinä EN tule saamaan sentin senttiä tukia. Enkä edes tarvi.
Mutta se, että ymmärrän muita yrittäjiä, ei ole pois minulta.
F, asianajaja
Tähän voidaan lisät vielä valtion tohelointi koronan kanssa, joka on saanut 90% pienyrittäjistä totaalukuseen. Mutta isot firmat jylläävät, niin valtiota ei kiinnosta.
Tässä tulee vielä toisinto 90-luvun taitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista huomata, että näissä ketjuissa aina valitetaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevina ja työntekijöiden eläkkeistä (ja ne voi olla pitkiäkin ketjuja) ja sitten, kun ketjuun tulee pari yrittäjää kertomaan tilanteestaan, niin ketju pysähtyy. Tuleeko mieleen, että ehkä teillä asiat paremmin, niin ei kannata vinkua.
No, koska RIISTOYRITTÄJÄT!!11!!
...Jokin täällä menee kyllä vikaan ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vastakkainasettelu tämä nyt on? Olemme kaikki samoilla työmarkkinoilla. Jokainen voi yrittää löytää töitä toisten yrityksistä tai sitten yrittää laittaa pystyyn oman yrityksen. Samassa veneessä tässä lopulta ollaan. Jos bisnes toimii, se on kaikkien etu.
Eläkeikä myös on jo aika korkea ja edelleen nousee jatkossakin varmaan. Osa tähänkin ketjuun kirjoittajista ei koskaan tule nostamaan eläkettään, koska poistuu elävien kirjoista ennen eläkeikäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä myös on jo aika korkea ja edelleen nousee jatkossakin varmaan. Osa tähänkin ketjuun kirjoittajista ei koskaan tule nostamaan eläkettään, koska poistuu elävien kirjoista ennen eläkeikäänsä.
Voi käydä niin, että ne oletetut puurtajat, jotka 70-vuotiaaksi jatkuvalla työpanoksellaan pitäisivät järjestelmää pystyssä, eivät jaksakaan uhrata elämäänsä aina vain kovenevan työelämän vaatimuksien edessä, vaan joko alkavat elämään omilla säästöillään tai heittäytyvät täysin yhteiskunnan tukien varaan. Aika harva lopulta nauttii työstään ja on niin hyödyllinen vielä yli 60-vuotiaana, että tämä järjestelmä toimisi, kuten nyt kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ~40 vuotiailla ei varmasti ole koko eläkettä,kun pääsemme siihen ikään. Miettikää nyt 20 vuotta taaksepäin kuinka paljon on muuttunut ja jos ajattelee 20 vuotta eteenpäin niin muutosten tuulet senkin kiihtyy.
Teemme varmasti työtä niin kauan kuin jalka nousee tai sitten haemme sossusta rahaa elämiseen.Tuo on totta, että tilanne on aivan eri taas 20 vuoden päästä. Kehitys voi toisaalta mennä niinkin, että automaatio on jo niin edistyksellistä, ettei suurimman osan tarvitsekaan tehdä mitään. Varsinkaan eläkeikäisten. Ruokaa printataan molekyyleistä loputtomiin, dronet kuljettavat ihmisiä jollain halvalla energiamuodolla, ja ehkä vietämme suurimman osan ajasta paikallamme virtuaalimaailmoissa. Mistä näitä tietää.
Tuota automaatiota toitotettiin mediassa ja kouluissa jo 90-luvulla. Siitä on 40-vuotta aikaa, eikä -yksikään- väite ole toteutunut.
Oli pakko käydä tarkistamassa omat kertymät, jotka on nyt 1 471 €/kk. Ikää löytyy itseltä 39v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Ennen eläkettä ei kertynyt alle 25-vuotiaana tehdystä työstä. Joten vaikka olisi tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtein joka kesä, ja töitäkin heti lukion jälkeen, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 25-vuotiaasta eteenpäin. Jos on sitten lapsia, 90-luvun lama, konkursseja, vähänkin työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, niin ei tule enempää.
Eläkejärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Kun toiset saa eläkettä vasta yli 25 vuotiaana tehdyistä töistä toiset yli 23 vuotiaina tehdystä työstä ja toiset jo 18 vuotiaina tehdystä työstä
Lakia pitäisi muuttaa vaikka takautuvasti siten, että kaikkien kaikki työ lasketaan. Teki työtä sitten 17-vuotiaana tai 37-vuotiaana.
Ne ikäluokat jotka tuosta 23 vuodesta valittavat unohtavat kätevästi, että omalla työuralla eläkemaksut olivat todella pieni osuus palkoista. Maksoivat edeltävän polven eläkkeet ja siellä oli näitä maatalon emäntiä ja kotirouvia, joilla oli tosi pienet eläkkeet. Vanhempani taas eivät kerryttäneet eläkettä alle 23-vuotiaana. Minusta 3500 e/kk on ihan kelvollinen eläke kansakoulupohjalta.. Minulle olisi luvassa eläkettä 1800 euroa tämänhetkisillä luvuilla jos jaksaa töissä 69-vuotiaaksi.
51 vuotta ja 430€ kasassa. Kyllä yrittäminen Suomessa kannattaa.
Onneksi tajusin yel-kusetuksen ajoissa, ja tilillä on jo 50 000 euroa eläkerahaa makaamassa. Ja asunto maksettu pois.
Vaikka moni täällä valittaa työeläkkeistään, ette te edes voi käsittää, millainen huijaus tuo yel on.
Yrittäjät kusevat ihan itse omiin muroihinsa maksamalla minimimäärän Yeliä.
Maanviljelijöiden ohella he ovat ainoa ryhmä, joiden työeläke maksetaan valtion varoista.
Moni yrittäjä on todella pienituloinen. Saavat palkkatuloja firmasta itselleen jopa alle sosiaaliturvan ja hyvänä kuukautena voivat maksaa jopa palkan itselleen. Siinä ei nämä pienituloiset yrittäjät voi hakea edes sosiaalietuuksia, jos tuloja ei olekaan riittävästi (joo, korona-aika poikkeus ollu, kun tulot loppui kokonaan), eli mistä maksaisivat niitä YEL -maksuja niinä normaaliaikoinakaan, kun tulot pienet?
JA KYLLÄ, voit huutaa sieltä taustalta, että YRITTÄJÄRISKI ja jos firma ei kannata, niin lopettakaa yritys, niin saatte tukia. TODELLAKO toivotte sitä? Nämä yrittäjät eivät kuitenkaan ole normaalisti rasittamassa valtion kassaa (veronmaksajia) sosiaaliturvallaan, vaan haluavat elättää itsensä saamatta tukia. Moni vielä työllistääkin toisia. Pyrkivät olemaan itsenäisiä ja elättämään itsensä.
JA EI. ÄLÄ ala minulle huutamaan edellä mainituista yrittäjistä. Minä elätän itseni hyvin yrittäjänä, sijoitan ja minulla on varallisuutta, ymmärrän hyvin monia pienyrittäjiä. Minulla ei yhtään työntekijää. Ei myöskään käytännössä lomia. Ikinä EN tule saamaan sentin senttiä tukia. Enkä edes tarvi.
Mutta se, että ymmärrän muita yrittäjiä, ei ole pois minulta.
F, asianajaja
Tähän voidaan lisät vielä valtion tohelointi koronan kanssa, joka on saanut 90% pienyrittäjistä totaalukuseen. Mutta isot firmat jylläävät, niin valtiota ei kiinnosta.
Tässä tulee vielä toisinto 90-luvun taitteesta.
Aivan oikeassa olet. Epäilen, että tästä tulee pahempi. Loppua ei näkyvissä ja tilanne koskee kaikkia. Ei siis vain työntekijöitä ja yrittäjiä, vaan myös niitä, jotka opiskelevat ammattiinsa, mitkä vaativat käytännön harjoittelua. Ei kampaajaksi, sähkömieheksi, putkimieheksi opita etätöillä.....
Itsellä yhden naisen asianajotoimisto ja nimeä jo pääkaupunkiseudulla (niin alamaailmassa kuin kollegoiden piirissä), niin minulla ei ole hätää. Omasta puolesta voin sanoa, että tukia en ole hakenut. Hakekoon Huutokauppakeisari jeliltäniitä, kun hänellä 10 x suuremmat tulot kuin minulla ikinä. Ehkä hän niitä tarvii....
Minä pärjään kyllä. Huoli on vaan muista pienyrittäjistä.
F, asianajaja
ps. Pakko sanoa. Just eilen luin FC -ryhmässä Fingerpori -ketjua. Tietyömies (taustalla asfalttikone tietä laittamassa) tuli kysymään maanviljelijältä "Oletko pienviljelijä?". Maanviljelijä vastasi: "Joo". Työmies: "Tarvittaisiin pikeä."
Meni kyllä itsellä jonkun aikaa kun tajusi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit laittaa yrittäjät samaan kasaan? Onko yrityksetkin samassa kasassa? Finnair, Wärtsilä, Sirpan kampaamo, Fortum, Pekan putkifirma, Elisa?
Ja vielä minun asianajotoimisto???? Olen yksin toiminut vuodesta 2006 ilman yhtään työntekijää ja ilman mitään tukia. Miten teet minusta RIISTOYRITTÄJÄN?? Miten Sirpasta ja Pekasta???
Ei Suomessa niin montaa isoa yritystä ole, että työllistäisivät kaikki. Kyllä suuri osa on näitä pikkuyrittäjiä kuin minäkin. Työllistän itseni, säästän eläkkeeni, en ole veronmaksajien kukkarolla. Päinvastoin. Minä tuon sinne kiitettävästi rahaa.
Ja jos tuo sanomasi RIISTOYRITYS menisi nurin, tajuatko mitä tapahtuu. Siinä jää satoja ihmisiä työttömäksi. Perheen talous menee nurin ja koska RIISTOYRITYS meni nurin, niiden perheet siirtyvät sosiaaliturvan piiriin.
Kuka sen sosiaaliturvan sitten maksaa, koska RIISTOYRITYKSET ovat menneet nurin eikä palkkaa tule RIISTOYRITYSTEN työntekijöille ja heidän perheille.
Emme me pienet RIISTOYRITYKSET kykene yhteiskuntaa ylläpitämään. Minäkään en verotuksen vuoksi kykene ottamaan yhtäkään työntekijää, joten minä en ole RIISTOYRITYS. Ainoa henkilö, jota minä RIISTÄN olen minä itse yrittäjänä.
Lomaa minä RIISTOYRITTÄJÄ, joka työskentelee yksin asianajajana, ei voi koskaan laittaa puhelinta kiinni tai olla täysin lomalla, sillä valitettavasti asiakkaani eivät katso päivää, milloin puukottavat toisen ja poliisi soittaa. Se on puhelu otettava vastaan vaikka olisi jouluaatto.
Lomaa olen pitänyt yleensä viikon tai 2 ulkomailla vuodessa. Noina aikoina en ole vastannut puhelimeen. Nyt korona-aikana ei tuota helpotusta.
No, me RIISTOYRITTÄJÄT emme tee mitään töitä ikinä. Emmekä maksa veroja. Ja hyvä vaan, että isot yritykset kaatuu. Eihän niillä tietenkään ole mitään merkitystä duunareiden elämään tai valtion verokassaan.
F, asianajaja. Oma yritys vuodesta 2006
ps. Anteeksi vuodatus, mutta ottaa rajusti päähän ihmisten ajatusmaailma. Ei nenää pitemmälle nähdä, eikä välillä edes sitä nenääkään
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on minimieläke?
Se tunnetaan nimellä takuueläke. Jotain 830€ luokkaa.
Jos työeläke on pieni, siihen saa päälle kansaneläkettä. Jos nämä yhdessä jäävät alle tuon takuueläkkeen, niin sitten saa täydennystä niin että tulot on sen takuueläkkeen verran.
Vai todiste siitä, että on tehnyt vuorotyötä, tuplavuoroja ja ylitöitä? Saattaa lähteä aika raatona eläkkeelle.