Eläkettä kertynyt 730€ olen 49- vuotias
Tällä menolla pääsen johonkin n 1000€ eläkkeeseen. Työhalut meni, hommaan itseni työkyvyttömyyseläkkeelle, diagnooseja löytyy.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty ikäluokka putsasi eläkepajatson.
Isäni, valtion virkamies, jäi valtion erikoiseläkkeelle (tietty virkamiesryhmä sai näitä kermaperse-eläkkeitä) 56v iässä ja sen eläke on 80% viimeisestä palkasta, eli siis todella korkea.
Oma eläkeikäni on 67 v (tarkalleen 66v10kk) ja eläkkeeni alle 40% siltä mitä tienaan.Lisäksi isäni maksoi itse oman eläkevakuutuksen määränä n.1,6% eläkevskuutusmaksua ja minä maksan n. 7%. Eli ne meidän vanhemmat maksoi tosi pientä maksua itse palkastaan ja saivat hitonmoiset eläkkeet. Me maksamme ison siivun ja palkkioksi surkeat eläkkeet. Reilukerho!
No ehkä meillä tämän tietyn ikäluokan lapsilla sitten on tiedossa kunnon perintöjä kun eivät kerran eläkettä enää meille maksa. Epäilen että sekin on hassattu leveään elämään.
Ne perintörahat menevät sairaanhoidolle ja käänteisiin lainoihin. Turha odottaa mitään.
Työeläke kertymä nyt 1698€, kokoaika töissä putkeen n.30 v. ikä 51
paljonkohan tuosta jäisi käteen per/kk, jos jäisin sairaseläkkeelle ensi vuonna.
Onko kellään kokemusta?
Meillä ~40 vuotiailla ei varmasti ole koko eläkettä,kun pääsemme siihen ikään. Miettikää nyt 20 vuotta taaksepäin kuinka paljon on muuttunut ja jos ajattelee 20 vuotta eteenpäin niin muutosten tuulet senkin kiihtyy.
Teemme varmasti työtä niin kauan kuin jalka nousee tai sitten haemme sossusta rahaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä isompi asunto sen kalliimpaa on siivous. Kodinhoitajat eivät enää siivoa ja asunnon imurointi ja lattioiden pesu on ostettava palveluna siivousyrityksiltä, jos ei omaiset auta.
Leskeneläke viedään ja eläkeläisen asumistuessa on neliöraja 70 neliötä eli matalapalkka-aloilla työskentelevät eivät voi ostaa isompaa asuntoa eli kaupan alalla ja palvelualalla työskentelevät.Taloussanomissa oli, että kaupan alalta lähtee 10 vuoden sisällä 25 000 työpaikkaa.
Tässä ollaan tärkeän oivalluksen äärellä. Pienellä rahallakin pärjää aika hyvin nuorena, kun on terve ja energinen. Ei ole konsti eikä mikään siivota itse, kävellä kauppaan (myös huonossa säässä ja liukkaalla), kantaa isotkin ostokset kotiin, vaihtaa lamput, metsästää tarjouksia ja kilpailuttaa sopimuksia.
Vanhuksena kaikki tuo voi vaatia apua. Nykyään moni jää tahallaan lapsettomaksi, niin sitä apua ei saa sitten lapsiltakaan edes sen vertaa kuin ennen on usein saanut. Eivätkä kaikki lapset toki asukaan niin lähellä tai muuten ehdi tai halua auttaa vanhenevia vanhempiaan.
Vanhuksena siis ihan peruseläminen voi viedä paljon enemmän rahaa kuin samanlainen elämä nuorempana. Lisäksi vanhuksilla on yleensä jotain lääkityksiä ja muutenkin tarvetta käydä lääkärissä terveitä nuoria ihmisiä useammin. Sekin maksaa.
Siksi nuo ”hyvätkin” yli 2000€/kk eläkkeet ovat riittämättömän oloisia edes vaatimattomaan vanhuselämään. Hyvätuloisilla on tosin toinenkin syy, miksi matalalla eläkkeellä on vaikea pärjätä. Eläkeiässä useimmilla on ylläpidettävää omaisuutta, kuten esimerkiksi mökki, josta ei varmasti halua luopua juuri, kun vihdoin olisi mielin määrin vapaa-aikaa. Jos siitä 2000 eurosta verojen jälkeen vielä saakin vastikkeet, sähköt, ruuan ja lääkkeet maksetuksi, niin mökin ylläpitoon se ei oikein millään tahdo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on koulutuksesta ja uravalinnoista. Sitä tulevaa eläkettä kannattaa miettiä jo opintovaiheessa. Kertymä 3.469 euroa, ikää 54 vuotta ja itse uskon kyllä eläkejärjestelmän pysyvän pystyssä vielä pitkään. Toki muutoksia siihen tulee, eikä ne aina ole parempaan suuntaan. Siksi olen säästänyt myös lisäeläkettä, jota aletaan maksaa, kun täytän 64 vuotta. Hieno systeemi meillä täällä Suomessa, verrattuna moneen muuhun maahan.
Voi vttu...
Kaikkihan Suomessa ovat koulutettuja. Tilanne on sama kuin Japanissa 90-luvulla. 2 roskakuskia moikkaa toisiaan: "Konnichiwa, Tohtori-San!" "Konnichiwa, Tohtori-San!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Ennen eläkettä ei kertynyt alle 25-vuotiaana tehdystä työstä. Joten vaikka olisi tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtein joka kesä, ja töitäkin heti lukion jälkeen, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 25-vuotiaasta eteenpäin. Jos on sitten lapsia, 90-luvun lama, konkursseja, vähänkin työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, niin ei tule enempää.
Eläkejärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Kun toiset saa eläkettä vasta yli 25 vuotiaana tehdyistä töistä toiset yli 23 vuotiaina tehdystä työstä ja toiset jo 18 vuotiaina tehdystä työstä
Lakia pitäisi muuttaa vaikka takautuvasti siten, että kaikkien kaikki työ lasketaan. Teki työtä sitten 17-vuotiaana tai 37-vuotiaana.
Ne ikäluokat jotka tuosta 23 vuodesta valittavat unohtavat kätevästi, että omalla työuralla eläkemaksut olivat todella pieni osuus palkoista. Maksoivat edeltävän polven eläkkeet ja siellä oli näitä maatalon emäntiä ja kotirouvia, joilla oli tosi pienet eläkkeet. Vanhempani taas eivät kerryttäneet eläkettä alle 23-vuotiaana. Minusta 3500 e/kk on ihan kelvollinen eläke kansakoulupohjalta.. Minulle olisi luvassa eläkettä 1800 euroa tämänhetkisillä luvuilla jos jaksaa töissä 69-vuotiaaksi.
51 vuotta ja 430€ kasassa. Kyllä yrittäminen Suomessa kannattaa.
Onneksi tajusin yel-kusetuksen ajoissa, ja tilillä on jo 50 000 euroa eläkerahaa makaamassa. Ja asunto maksettu pois.
Vaikka moni täällä valittaa työeläkkeistään, ette te edes voi käsittää, millainen huijaus tuo yel on.
Yrittäjät kusevat ihan itse omiin muroihinsa maksamalla minimimäärän Yeliä.
Maanviljelijöiden ohella he ovat ainoa ryhmä, joiden työeläke maksetaan valtion varoista.
Maksat puoli miljoona yelliä, niin saat about takuueläkkeen. Hyvin toimiva systeemi.
Herätystä siellä punaisella laidalla.
Eläkekeskustelussa täytyy muistaa, että vanhana ei kai niin paljoa rahaakaan tarvi. Olen pöyristynyt siitä, että hyvällä työeläkkeellä olevat marisee, ettei jää säästöön enää paljoa. Onko se todella niin, että eläkeikässä pitäisi vielä rikastua lisää, luonnollisesti käsi nuorempien taskussa? Itseasiassa eläkkeestä ei tarvi jäädä mitään säästöön, sehän on vaan elämiseen rahaa, että saa ruokaa, asuttua ja jotain huvejakin sekä maksettua lääkkeensä.
Jos ajattelen sitä, että minä ja mies saadaan yhteensä noin 5000 Euroa/kk sisältäen kahden lapsen lapsilisät. Asuntolainaan menee 900 Euroa. Lisäksi me ruokimme kaksi kasvavaa murkkua, maksamme ihan tavallisista harrastuksistakin lähes 200 Euroa/kk. Vaatetta, puhelinta neljälle jne. Taloudessa on työssäkäynnin ja lasten harrastusten takia kaksi autoa jne. Jos asunto olisi velaton, lapsia ei tarvisi ruokkia laadukkaasti ja terveellisesti, ei maksaa uusia vaatteita, puhelimia, harrastuksia. Eikä maksaa ulkomaanreissulle neljää ihmistä matkoineen ja ruokineen perillä, niin meillä olisi varmaan 2500 Euroa enemmän käyttää läpi kuukaudessa. Eli asuntolaina -> 900, toinen auto (jota eläkkellä ei tarvita) -> 300-400. Lasten harrastukset ja ruuat, vaatteet ja puhelimet -> Ainakin 1000 Euroa. Tästä tulee jo 2200-2300 Euroa ja päälle tosiaan se, että mennään mihin tahansa syömään ulos tai laivalle tai Kreikkaan, on kustannukset neljältä paljon enemmän kuin kahdelta.
Ts. jos olisimme kaksin ja velattomia, eläkkeellä yhdellä autolla, niin elintaso olisi sama about puolella nykyisistä tuloista...
Vierailija kirjoitti:
Työeläke kertymä nyt 1698€, kokoaika töissä putkeen n.30 v. ikä 51
paljonkohan tuosta jäisi käteen per/kk, jos jäisin sairaseläkkeelle ensi vuonna.
Onko kellään kokemusta?
Katso oman eläkeyhtiösi laskurilla. Mutta, muista että sinun täytyy ensin sairastaa ainakin 300 pv ennen kuin voit edes hakea työkyvyttömyyseläkettä (sairauseläkettä ei ole olemassa). Automaattihan se ei ole, joten voit olla löyhässä hirressä viisikin vuotta, kuntoutusta ym. ja hylkypäätöksiä. Sekä se, että näiltä ns. odotusajoilta eläkekertymäsi pienenee entisestään.
Kokemuksesta voin kertoa - ei kannata. Elinajan odote vie jo päältä 5-7 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekeskustelussa täytyy muistaa, että vanhana ei kai niin paljoa rahaakaan tarvi. Olen pöyristynyt siitä, että hyvällä työeläkkeellä olevat marisee, ettei jää säästöön enää paljoa. Onko se todella niin, että eläkeikässä pitäisi vielä rikastua lisää, luonnollisesti käsi nuorempien taskussa? Itseasiassa eläkkeestä ei tarvi jäädä mitään säästöön, sehän on vaan elämiseen rahaa, että saa ruokaa, asuttua ja jotain huvejakin sekä maksettua lääkkeensä.
Jos ajattelen sitä, että minä ja mies saadaan yhteensä noin 5000 Euroa/kk sisältäen kahden lapsen lapsilisät. Asuntolainaan menee 900 Euroa. Lisäksi me ruokimme kaksi kasvavaa murkkua, maksamme ihan tavallisista harrastuksistakin lähes 200 Euroa/kk. Vaatetta, puhelinta neljälle jne. Taloudessa on työssäkäynnin ja lasten harrastusten takia kaksi autoa jne. Jos asunto olisi velaton, lapsia ei tarvisi ruokkia laadukkaasti ja terveellisesti, ei maksaa uusia vaatteita, puhelimia, harrastuksia. Eikä maksaa ulkomaanreissulle neljää ihmistä matkoineen ja ruokineen perillä, niin meillä olisi varmaan 2500 Euroa enemmän käyttää läpi kuukaudessa. Eli asuntolaina -> 900, toinen auto (jota eläkkellä ei tarvita) -> 300-400. Lasten harrastukset ja ruuat, vaatteet ja puhelimet -> Ainakin 1000 Euroa. Tästä tulee jo 2200-2300 Euroa ja päälle tosiaan se, että mennään mihin tahansa syömään ulos tai laivalle tai Kreikkaan, on kustannukset neljältä paljon enemmän kuin kahdelta.
Ts. jos olisimme kaksin ja velattomia, eläkkeellä yhdellä autolla, niin elintaso olisi sama about puolella nykyisistä tuloista...
Niinhän se olisi, puolella tuloista. Mutta kun nykyinen eläkejärjestelmä jättää teidätkin 25%:iin tuloista, niin se ei sitten riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, mitä teette työksenne kun eläkettä on tulossa noin vähän? Olen 28-v, yksi lapsi jonka kanssa olin kotona vuoden. Eläkettä tällä hetkellä kertynyt 366€/kk.
Ennen eläkettä ei kertynyt alle 25-vuotiaana tehdystä työstä. Joten vaikka olisi tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtein joka kesä, ja töitäkin heti lukion jälkeen, niin eläkettä alkoi kertyä vasta 25-vuotiaasta eteenpäin. Jos on sitten lapsia, 90-luvun lama, konkursseja, vähänkin työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, niin ei tule enempää.
Eläkejärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Kun toiset saa eläkettä vasta yli 25 vuotiaana tehdyistä töistä toiset yli 23 vuotiaina tehdystä työstä ja toiset jo 18 vuotiaina tehdystä työstä
Lakia pitäisi muuttaa vaikka takautuvasti siten, että kaikkien kaikki työ lasketaan. Teki työtä sitten 17-vuotiaana tai 37-vuotiaana.
Ne ikäluokat jotka tuosta 23 vuodesta valittavat unohtavat kätevästi, että omalla työuralla eläkemaksut olivat todella pieni osuus palkoista. Maksoivat edeltävän polven eläkkeet ja siellä oli näitä maatalon emäntiä ja kotirouvia, joilla oli tosi pienet eläkkeet. Vanhempani taas eivät kerryttäneet eläkettä alle 23-vuotiaana. Minusta 3500 e/kk on ihan kelvollinen eläke kansakoulupohjalta.. Minulle olisi luvassa eläkettä 1800 euroa tämänhetkisillä luvuilla jos jaksaa töissä 69-vuotiaaksi.
Onneksi tajusin yel-kusetuksen ajoissa, ja tilillä on jo 50 000 euroa eläkerahaa makaamassa. Ja asunto maksettu pois.
Vaikka moni täällä valittaa työeläkkeistään, ette te edes voi käsittää, millainen huijaus tuo yel on.
Kirjoittelinkin tuossa edellä omasta eläkekertymästä ja sijoituksistani. YELiä maksan aika vähän (700/kk) tällä hetkellä ja harkitsen vakavasti sen vielä alentamista.
Suosittelisin sinulle sijoittamista varmoihin osinkoyrityksiin (esim. Fortum, Elisa. Citicon ollut varma vuosia. Jatkossa..?).
Oletan, että tarkoitat eläkerahalla erillistä tiliä eikä yritystä siinä mukana. Tällä oletuksella tämä neuvo. Itsellä firman tilillä aina vähintään tietty summa. Siitä nostan itselle tietyn summan kuukaudessa ja niitä varoja sitten käytän ja sijoitan. Itsellä myös ns. Säästötili (tänne vähintään 16,50/päivä) mutta se tili ei ole eläketarkoitukseen, vaan terveydenhoitoon, hammasremontti (meni yli 10 000. Tämä valmis nyt), ratsastusharrastus (n. 5000-6000/vuodessa) ja tällä hetkellä säästän suunnittelemaani asunnon remonttiin ja tulevaan putkiremonttiin. Eli mun ns. Säästötili menee isoihin hankintoihin. Sitä varten sijoitan, että siellä ne varat kerryttävät omaisuutta eläkettä varten. Saamani osingot (+ suoriin osakkeisiin n. 400/kk) sijoitan uudestaan niihin osinkoa maksaviin, joten seuraavana vuonna taas isommat osingot ja taas nekin sijoitetaan, jne. jne.
Aloitin suorat osakesijoitukset viime vuoden alussa, ennen koronaa. Viime vuonna osinkoja 726 (osasta verot jo otettu). Tänä vuonna tavoite yli 2x. Seuraavasta vuodesta eteenpäin ei nouse noin radikaalisti, mutta aina enemmän kuitenkin.
Anteeksi tämä vuodatus. Joutunut vaan itse miettimään näitä asioita todella paljon yrittäjänä. Mitä teen? YEL pitää maksaa... Paljonko? Hammasremontti yli 10k? Ratsastus, mihin vuodessa jopa 6k? Haluan remontin. Rahanmenoa....?
Itselleni on ollut tärkeintä sisäistää se asia, että sijoitan säännöllisesti väh. 800/kk. Säästötilille laittamani varat ovat elämistä varten. Jos haluan harrastaa ratsastusta, säästän joka päivä sitä varten, samoin hammas- ja asuntoremontti. En voi, enkä halua, säästää kaikkea eläkettä varten. Sillä minä ELÄN MYÖS NYT, en vasta sitten eläkkeellä.
Tämä minun tapa toimia. Ei sovi todellakaan kaikille. Totean myös, että minulla ei perhettä, ei lapsia (kaikki aika meni työuran luomisessa ja väärissä suhteissa. Nyt sinkku 7 vuotta, joten rahaa säästyy, kun ei tarvi miestä elättää).
Tietenkin tilillä kannattaa pitää varoja, jos yhtäkkiä tarvisikin, mutta ei ehkä kaikkea hyödyn maksimoimiksi.
F
Masennetaas jengiä lisää, täältä tulee näkökulmaa...
Koronan runtelema talous aiheuttaa joka tapauksessa niin massiivisen vajeen, että kun elvytys lopetetaan jossain vaiheessa tulee massiiviset sopeutustoimet. Leikkauksia tullaan tekemään ja paljon.
Olen semisti täysin varma että viimeistään tässä vaiheessa meidän eläkehaaveet saa heittää romukoppaan. Tullaan tekemään isot rakenteelliset muutokset. Varmaan ei kellään eläkkeelle asiaa ennen 75v ja sittenkin saa ehkä sen muutaman satasen jos saa.
Työttömyysturvaan ja sossutukiin tullaan tekemään isoja leikkauksia ja mennään kohti jenkkilän mallia eli huonoistakin töistä tapellaan. Tullaan viemään järjestelmää siihen suuntaan että minkä tahansa työn tekeminen on paljon mukavampaa kuin työttömyys, siitä tullaan tekemään täyttä NÖYRYYTYSTÄ.
Kuvani tulevaisuudesta ei ole ruusuinen. Säästän itse eläkettä, en luota järjestelmään. En oleta saavani euroakaan koskaan, siihen ei voi luottaa.
Konsultti
JS87 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synkän nihilistisesti epäilen, että osa nyt sekoittaa eläkekertymän ja eläkearvion. Kertymä on se matala luku, arvio on se, jolla voisi jotenkin kuvitella tulevansa toimeen, mutta se on fiktiivinen luku, joka perustuu oletukseen, että on töissä siihen korkeaan eläkeikään asti.
Osa myös vertaa eläkesummaansa muihin ja pitää siksi 1500 euroa hyvänä summana. Ei se ole hyvä, sillä ei elä.
Varmasti osa täällä sekoittaa lukuja. En nyt tiedä pitääkö kukaan 1500€ hyvänä summana, mutta kyllähän tuolla eläisi, jos olisi pakko. Varsinkin, jos olisi maksettuna omistusasunto pienellä vastikkeella. Reilu 2000€ riittäisi jo ihan kenelle tahansa peruselämiseen.
Tuo maksettu omistusasunto pienellä vastikkeella on monella ilmeisen todellinen harhaluulo. Esimerkiksi Turussa saattaa olla muutamia vuosia sitten rakennettu yhtiö, joissa vastike on tälläkin hetkellä vaikka 150e/kk.
Tuollaisesta vastikkeesta tietää nyt jo, että kun eteen tulee putki-, viemäri-, julkisivu-, linjasaneerausremontti niin menee ihan suoraan lainana, jolloin se vastike kyllä nousee.
Todella, todella moni nuori pariskunta ostaa esim kolmikymppisinä suht uudehkosta talosta vaikkapa kolmion. Edullista asua kun lainan jälkeen vastike on niin halpa.. Mutta kappas, kun kaikki ne isot remontit, joihin ei yhtään varauduttu alusta asti pääomaa keräämällä tuleekin pariskunnalle maksettavaksi juuri siinä kuudenkympin tienoilla. Siinä sitten otat uutta pankkilainaa tai maksat 700e vastiketta kuolemaasi asti.
Pitäkää huoli, että yhtiö on kunnollinen ja vastuuntuntoinen kun ostatte asuntoa. Alle 200e vastike esim uudiskohteen kaksiossa tietää ongelmia kun olette vanhuksia ja hauraita.
Mistä revit tuon vastikeasian? Koitatko saada ostajia hiiteen parhaista asunnoista?
Korkea vastike kertoo jostakin ongelmista. Isännöitsijä saattaa rahastaa liikaa ja käyttää hyvävelikerhon kalliita kaverihuoltoyhtiöitä.
Asunto-osakeyhtiö joutuu verolle, jos kerää jo pitkän aikaa paksua tiliä korjauksia varten. On tarkkaan määritelty kuinka paljon tilillä kannattaa pitää.
Korkea vastike kertoo vain jonkun rahastavan jossakin kohtaa. Yhteiset vesimaksut ovat kamala kuluerä, kuin.myös sähkölaskut.
Meillä on uusi taloyhtiö, jolla on kymmeniä tuhansia tilillä ja silti kaksion vastike on lähempänä 150€ kuin 200€. Taloyhtiötä hoidetaan ajantasaisesti ja korjaussuunnitelmat on laadittu asianmukaisesti.
Hyvässä taloyhtiössä on matala vastike, muutoin on pahasti jotakin vialla. Rahoitusvastike erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt rauhoittukaa! Tuo ei ole AINOA summa mitä saatte. Lopullinen summa muodostuu kansaneläkkeestä ja työeläkkeestä. Laskukaavan mukaan kansaneläke aina pienenee sitten sen mukaan mitä suuremmaksi työeläke kasvaa. Takuueläke on 1000e luokkaa ja sen saa vaikkei ole koskaan tehnyt mitään.
Eli te joilla pieni kertymä niin saatte silloin osan kansaneläkkeestä siihen myös.Itse ole.mn akateeminen ja keskijohdossa ja mullakin pieni eläkkertymä, 46v iässä 640e. Mun tapauksessa useampi äitiysloma pienensi eläkettä roimasti. Paljon vähemmän tienaava samanikäinen mieheni omaa paljon isomman kertymän eli n.1000e. Lasten saanti rokottaa todella rajusti naisten eläkettä.
Takuueläke ei ole 1000 euroa, vaan tällä hetkellä 837 euroa/kk. Takuukeläke on siinä mielessä lannistava juttu, että tunnen monia vajaa kuusikymppisiä, jotka ei ikinä pysty kerryttämään eläkettään edes tuolle tasolle. Siinä mielessä eläkemaksujen maksaminen menee tavallaa "hukkaan". Itsellä eläkeikään on reilu kaksi vuotta ja tällä hetkellä eläkettä on kertynyt 1800 e/kk. Kyllä sillä pärjää, mutta ei leveää leipää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä työllistät itsesi, eli olet työnantajasi ja työnantajana kannat saman vastuun eläkemaksuista, kuin kuka tahansa työnantaja. Maksat myös oman osuutesi työntekijänä. Toisella työssä olevan ei tarvitse maksaa työnantajan osuutta maksuista.
Toki tiedän, että yrittäjä harvoin pääsee plussan puolelle eläkkeissä. Muistelen laskeneeni, että olisi vähän yli 80-vuotiaana ollut saamapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 48 ja 2000€ eläkekertymä. Tosin en jaksa uskoa että saan siitä penniäkään. Siksi säästän ja sijoitan.
Tuossahan on se metka puoli, että koska sinulla on jo noin hyvä kertymä, sinulla on oltava niin hyvät tulot, että niistä jää helposti sijoitettavaksikin. Lopputuloksena sinulla on melko yltäkylläinen elämä työuran aikana ja vielä yltäkylläisempi eläkeikäisenä.
Vielä yltäkylläisempi eläkeläisenä? Älä nyt sentään. Yhtään väheksymättä sitä, että tuo eläkekertymä on parempi kuin monella muulla, ei tuo luultavasti kovin paljon tuosta enää ehdi nousta ennen kuin ikäsyrjintä iskee. Pienet tulot tiedossa luultavimmin siis eläkeiässä.
Jos oletetaan, että tuossa on painettu töitä 25 vuotta, niin keskimääräinen vuosikarttuma on 80€/kk. Jos nyt ei arvailla, mikä kaikki voi mennä perseelleen tulevaisuudessa, ja ajatellaan että tuo keskimääräinen jatkuisi vielä eläkeikään asti niin kertyisihän siinä vielä joku 1300€ lisää. Eli, jos tyypillä on eläke sitten 3300€ ja hyvät sijoitukset vielä osakkeissa, niin aika maireaa vanhuutta voi elellä.
Jos nyt ei arvailla, vaan mietitään, mikä on todennäköistä, niin eihän hyväpalkkaisissa hommissa kukaan pysty olemaan sinne eläkeikään asti. Sehän tarkoittaisi 67-vuotiaita osastopäälliköitä, vuoropäälliköitä ja ties mitä. Kyllä realiteetti on, että hyvistä hommista useimmat joutuvat pois jo 57-vuotiaana tai niillä main. Että ei tuohon nyt enää tule lisää kuin ehkä 800 euroa. Ja jos on tottunut tienaamaan 7000 euroa kuussa, se 2800 ei ole mitenkään kauhean ”mairea” summa.
Sijoituksia saattaa olla tai sitten ei. Useimmilla hyvätuloisilla 48-vuotiailla on isot asuntolainat, ainakin pk-seudulla. Eikä 7000€ palkasta jää käteen niin paljon kuin luulisi, verottaja vie iso siivun.
Ei eläkkeellä ole tarkoituskaan tienata saman verran kuin töissä :D Pitää verrata keskimääräiseen eläkkeeseen, joka on noin 2000€. Siihen nähden 3300€ ja kohtalainen osakesalkku on todella paljon enemmän, kun ajatellaan, ettei joudu tekemään yhtään mitään. Ei ainakaan tarvitse kitistä, että voivoi, kun olen köyhä eläkeläinen.
Toisekseen, jos kaikki dumpataan 57-vuotiaina pois, niin eihän koko eläkeiässä ole mitään mieltä, kun ihmiset ajetaan pakkoeläkkeelle joka tapauksessa jo 57-vuotiaina. Se hyvä puoli toki, että jääpähän enemmän aikaa itselle ja omille harrastuksille jo nuorempana.
Mediaanieläke ei todellakaan ole 2000 e/kk vaan 1490 e/kk. Keskiarvo on huonompi luku, koska se vääristää keskivertoeläkettä. Eläkkeen keskiarvo on nyt noin 1700 e/kk, mutta tätä lukua nostavat hyvin suuret eläkkeet, joita harvat saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät kusevat ihan itse omiin muroihinsa maksamalla minimimäärän Yeliä.
Maanviljelijöiden ohella he ovat ainoa ryhmä, joiden työeläke maksetaan valtion varoista.
Moni yrittäjä on todella pienituloinen. Saavat palkkatuloja firmasta itselleen jopa alle sosiaaliturvan ja hyvänä kuukautena voivat maksaa jopa palkan itselleen. Siinä ei nämä pienituloiset yrittäjät voi hakea edes sosiaalietuuksia, jos tuloja ei olekaan riittävästi (joo, korona-aika poikkeus ollu, kun tulot loppui kokonaan), eli mistä maksaisivat niitä YEL -maksuja niinä normaaliaikoinakaan, kun tulot pienet?
JA KYLLÄ, voit huutaa sieltä taustalta, että YRITTÄJÄRISKI ja jos firma ei kannata, niin lopettakaa yritys, niin saatte tukia. TODELLAKO toivotte sitä? Nämä yrittäjät eivät kuitenkaan ole normaalisti rasittamassa valtion kassaa (veronmaksajia) sosiaaliturvallaan, vaan haluavat elättää itsensä saamatta tukia. Moni vielä työllistääkin toisia. Pyrkivät olemaan itsenäisiä ja elättämään itsensä.
JA EI. ÄLÄ ala minulle huutamaan edellä mainituista yrittäjistä. Minä elätän itseni hyvin yrittäjänä, sijoitan ja minulla on varallisuutta, ymmärrän hyvin monia pienyrittäjiä. Minulla ei yhtään työntekijää. Ei myöskään käytännössä lomia. Ikinä EN tule saamaan sentin senttiä tukia. Enkä edes tarvi.
Mutta se, että ymmärrän muita yrittäjiä, ei ole pois minulta.
F, asianajaja
Vierailija kirjoitti:
JS87 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synkän nihilistisesti epäilen, että osa nyt sekoittaa eläkekertymän ja eläkearvion. Kertymä on se matala luku, arvio on se, jolla voisi jotenkin kuvitella tulevansa toimeen, mutta se on fiktiivinen luku, joka perustuu oletukseen, että on töissä siihen korkeaan eläkeikään asti.
Osa myös vertaa eläkesummaansa muihin ja pitää siksi 1500 euroa hyvänä summana. Ei se ole hyvä, sillä ei elä.
Varmasti osa täällä sekoittaa lukuja. En nyt tiedä pitääkö kukaan 1500€ hyvänä summana, mutta kyllähän tuolla eläisi, jos olisi pakko. Varsinkin, jos olisi maksettuna omistusasunto pienellä vastikkeella. Reilu 2000€ riittäisi jo ihan kenelle tahansa peruselämiseen.
Tuo maksettu omistusasunto pienellä vastikkeella on monella ilmeisen todellinen harhaluulo. Esimerkiksi Turussa saattaa olla muutamia vuosia sitten rakennettu yhtiö, joissa vastike on tälläkin hetkellä vaikka 150e/kk.
Tuollaisesta vastikkeesta tietää nyt jo, että kun eteen tulee putki-, viemäri-, julkisivu-, linjasaneerausremontti niin menee ihan suoraan lainana, jolloin se vastike kyllä nousee.
Todella, todella moni nuori pariskunta ostaa esim kolmikymppisinä suht uudehkosta talosta vaikkapa kolmion. Edullista asua kun lainan jälkeen vastike on niin halpa.. Mutta kappas, kun kaikki ne isot remontit, joihin ei yhtään varauduttu alusta asti pääomaa keräämällä tuleekin pariskunnalle maksettavaksi juuri siinä kuudenkympin tienoilla. Siinä sitten otat uutta pankkilainaa tai maksat 700e vastiketta kuolemaasi asti.
Pitäkää huoli, että yhtiö on kunnollinen ja vastuuntuntoinen kun ostatte asuntoa. Alle 200e vastike esim uudiskohteen kaksiossa tietää ongelmia kun olette vanhuksia ja hauraita.Mistä revit tuon vastikeasian? Koitatko saada ostajia hiiteen parhaista asunnoista?
Korkea vastike kertoo jostakin ongelmista. Isännöitsijä saattaa rahastaa liikaa ja käyttää hyvävelikerhon kalliita kaverihuoltoyhtiöitä.Asunto-osakeyhtiö joutuu verolle, jos kerää jo pitkän aikaa paksua tiliä korjauksia varten. On tarkkaan määritelty kuinka paljon tilillä kannattaa pitää.
Korkea vastike kertoo vain jonkun rahastavan jossakin kohtaa. Yhteiset vesimaksut ovat kamala kuluerä, kuin.myös sähkölaskut.
Meillä on uusi taloyhtiö, jolla on kymmeniä tuhansia tilillä ja silti kaksion vastike on lähempänä 150€ kuin 200€. Taloyhtiötä hoidetaan ajantasaisesti ja korjaussuunnitelmat on laadittu asianmukaisesti.
Hyvässä taloyhtiössä on matala vastike, muutoin on pahasti jotakin vialla. Rahoitusvastike erikseen.
Jos vastike on matala, ja korjausvelkaa kertyy, voi aina itsekin laittaa sen satasen pari kuukaudessa sivuun tätä tarkoitusta varten. Eihän säästämistä tarvitse ulkoistaa taloyhtiölle.
Ruotsissa tulee vuosittain punainen iso kirjekuori.Se kuori suurenee vuosi vuodelta ja sisältö pienenee samaa mukaa. Siis eläkkeet laskee koko ajan. On van ajan kysymys kun emme saa mitään.
Ulkomaan avustukset tärkeimmät
Älkää murehtiko, nykyisin alle 50-vuotiaat kun ovat siinä iässä ettei enää jaksa tehdä töitä niin ei ole enää mitään eläkkeitä -kaikki rahat on hassattu "yliviikarointeihin" ja ulkomaille.