Aikuinen, joka ei pärjää 2-3 tuntia pidempään syömättä
Mitä ihmettä, mulle tuli täysin yllätyksenä :D ystävä valitti sairaalahoidossa kun oli viimeksi syönyt 4 tuntia sitten että kamala olo eihän tätä kestä, miksei tule ruokaa. Luulin että lapset syö noin?
Kommentit (85)
Syön 4-7 h välein. Eli joskus asioiden ja harrastusten takia tulee noinkin pitkä tauko lounaan ja päivällisen välillä. Joskus jos saan vasta klo 19 päivällisen, saatan vetää iltapalan jo klo 21.
Hoitoalalla kun on töissä, niin on pakko syödä säännöllisesti. Jos aamuvuoro alkaa klo 7, eli aamupala tulee syötyä klo 6, ruokataukoon tulee väliä aamupalan jälkeen 6h. Minua ainakin oksettaa ja pyörryttää, koska työ on fyysistä. Siksi syön jotain aamun kahvitauolla. Jos olen kotona, 6h syömättä ei tunnu missään, koska en kuluta paljoa. Olen 168cm/52kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa huimata jos olen paria tuntia kauemmin syömättä. En tiedä missä vika kun ei diabetestä ainakaan ole. Saan usein myöskin nälkäraivareita.
Miten selviät työelämässä?! Ei mun työssä ainakaan voi syödä kahden tunnin välein. Tänäänkin aamupalan ja lounaan väli yli 6h. Päiväkahvista päivälliseen menee 5,5h. Eikä tee edes tiukkaa.
Jos normaali työaika (8h) siihen sisältyy kolme taukoa, 2 x kahvitauko + ruokatauko eli tauot ovat n. 2,5h välein, juurikin ajateltu työn tehokkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla kun on töissä, niin on pakko syödä säännöllisesti. Jos aamuvuoro alkaa klo 7, eli aamupala tulee syötyä klo 6, ruokataukoon tulee väliä aamupalan jälkeen 6h. Minua ainakin oksettaa ja pyörryttää, koska työ on fyysistä. Siksi syön jotain aamun kahvitauolla. Jos olen kotona, 6h syömättä ei tunnu missään, koska en kuluta paljoa. Olen 168cm/52kg.
Eikö hoitoalalla ole aamuvuorossa kahvitaukoa, ennen lounasta, jos työvuoro alkaa 7.00? Kahvitauot ovat lakisääteisiä.
Mistä me seuraavaksi mäkätetään ja kelle, sitten kun tää aihe on kaluttu loppuun?
Ja onko nyt uusi tapa, että ap:n kanssa ollaan samaa mieltä eikä sitä enää haukuta? Vai onko tää ketju poikkeus?
Olen mielelläni samaa mieltä niin kuin kaikki muutkin, mutta mistä tiedän kenen kimppuun kuuluu käydä? Ja sori, uskalsin kysyä vasta kolmossivulla, kun pelkään että joudun hampaisiin kun kysyn väärän kusymyksen. Antakaa joku vinkki please. En haluu hyväksyä vahingossa jotain erilaista. 😥
Mitä väliä sinänsä, että onko se ruokailuväli 3 vai 5 tuntia? Tai että mitä ihmeteltävää siinä on?
Jos siis ajatellaan, että ihminen on päivästä hereillä vaikka 15 tuntia, joten jos syö 3 kertaa päivässä (aamupala, lämmin ruoka, iltapala) niin ruokailujen väliksi tulee 5 tuntia. Jos taas syö 4 ateriaa päivässä (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala), niin väliksi tulee n. 3,5 tuntia.
Suositus on 3-5 ateriaa päivässä, joten eipä tossa mitään ihmeellistä ole, kun vähän laskeskelee. Muutama tunti siis heittoa vain, ihmiset kun on erilaisia.
Epäjohdonmukainen aloitus, kun otsikossa on 2-3 tuntia ja aloituksessa 4 tuntia. Että kummasta tässä nyt siis keskustellaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän ihmiset ovat ennen pärjänneet... tällainen parin tunnin välein puputtaminen on kuitenkin historiaa ajatellen aika uusi ilmiö.
Montako kertaa päivässä syöt? Mukaanlukien ne kahvitauot.
Jos on koko elämänsä elänyt terveellisesti ja säännöllisesti syöden, tuntuu pahalta heti, kun rutiinia ei noudata.
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa huimata jos olen paria tuntia kauemmin syömättä. En tiedä missä vika kun ei diabetestä ainakaan ole. Saan usein myöskin nälkäraivareita.
Sinulla on hypoglycemia, maaratuntien kuluttua syomisesta verensokeri tippuu rajusti ja aiheuttaa juuri noita raivokohtauksia.
Minulla se on ihan tutkitusti nelja tuntia maksimissaan muuten alan vapista, heikottaa ja itkettaa.
Niin, mikähän ihme meissä ihmisissä on oikein vikana, kun ei olla kaikki täysin samanlaisia. Vielä on evoluutiolla tehtävää, kunnes olemme täydellisen yhdenmukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Epäjohdonmukainen aloitus, kun otsikossa on 2-3 tuntia ja aloituksessa 4 tuntia. Että kummasta tässä nyt siis keskustellaan?
Eiko ole tullut mieleen etta ihmiset ovat erilaisia, joillakin verensokeri tippuu parissa tunnissa ja toisella siihen menee enemman aikaa.
Onko tää ap sama jankkaaja joka tuntuu viihtyvän monessa ketjussa aiheuttamassa eripuraa ja mielenpahoittamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selviät työelämässä?! Ei mun työssä ainakaan voi syödä kahden tunnin välein. Tänäänkin aamupalan ja lounaan väli yli 6h. Päiväkahvista päivälliseen menee 5,5h. Eikä tee edes tiukkaa.
No mulla on ainakin vaikkapa jotain pähkinöitä tai hedelmiä varalla jos nälkä yllättää. Kaikkien kropat ei toimi samalla lailla. Toiset tarvitsevat ruokaa useammin, toiset tarvitsevat enemmän unta kuin toiset jne.
Itse syön n. 5-6 ateriaa päivässä, muutaman tunnin välein.
Kakka kulkee, virtaa riittää ja kroppa hyvässä iskussa ( jaksaa lasten kanssa riehua ).
Sitten on lasten äiti, joka syö aamulla banaanin + kahvin, ja seuraava ruoka joskus 17 tienoilla.
Ei jaksa mitään, ei ikinä tee lasten kanssa mitään, aina valittaa uupumusta ja sitä kuinka poikki on...
Noh, onki nykyään ex...
Itse syön kohta päivän ensimmäisen ja ainoan kerran. Aamulla menee ainoastaan puolisen litraa kahvia. Hyvin pärjään, eikä yhtään heikota tai tärisytä.
Kolmen tunnin tauko, niin joku saa jo kilarit? Huh huh.
Ei ruokailuväli ole mikään yksilön pysyvä ominaisuus, vaan kroppaa voi treenata kestämään pidempiä ateriavälejä. Hyvä keino tähän on pitkäkestoinen matalatehoinen peruskestävyysharjoittelu, jonka avulla keho oppii käyttämään rasvaa energiantuottoon. Kaikilla meillä on rasvaa vaikka kuinka moneksi päiväksi, mutta kun kroppa on tottunut saamaan nopeampia energianlähteitä säännöllisesti, niin se myös vaatii niitä nälällä ja muilla siihen liittyvillä oireilla.
Se on kai lihava eikä tunnista oikeaa nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kenenkään minkään ostosreissu voi kestää yli tuntia. Vaatteitako sovitellaan tuntikausia? Huonekalujako ei ensin katsella netistä ja tehdä pikainen ostopäätös liikkeessä? En voisi kuvitellakaan viettäväni yli tuntia jotain asiaa hoitamassa. Jos niin kauan menee, niin täytyy opetella suunnittelemaan asioita etukäteen. Tuo ehkä ohi aiheen... Mutta varsinaiseen asiaan liittyen, olen itse ns. pieniruokainen nainen ja annoskoot pieniä, koska vatsaan ei mahdu hevosen annosta. Siksi on pieni nälkä about kolmen tunnin välein. Ymmärrän kyllä, jos muillakin näin on.
Kyllä sitä joskus on kuluttanut vaikka jonkin tieyunlaisen vaatteen etsimiseen useammankin tunnin. Ei nyt korona-aikaan, mutta ennen. Samoin matkoilla voi kävellä useamman tunnin ilman että koko ajan napostelee jotain. Täällä toinen pieniruokainen ja pienikokoinen nainen joka syö vain lounaan ja iltapalan.
Niin, mehän ollaan kaikki aivan samanlaisia ja eletään myös samanlaisella ruokavaliolla, samanlaisessa elämänrytmissä ja samoilla liikuntatottumuksilla. Samalla ruualla ja samoilla ruokaväleillä pärjätään aiiiivan varmasti!