Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Luxusta oli harvinainen perheriidaton viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valion mansikkajugurtti joskus 60-luvulla. Neliskanttinen muovipurkki, jugurtti sileä, kiinteä ja lohkeileva. Muistan tarkasti missä olin, kun söin sitä ensimmäisen kerran, ja miten sanoin ettei edes jäätelö ole tämän vertaista.
Nämä neliskanttiset jogurttipurkit minäkin muistan. Ja miten hyviä ne jogurtit niissä olivatkaan!
Taisi olla Herajoen jogurttia. Naapurit antoivat maistaa, meille ei ostettu koskaan.
Sain barbie-nuken ala-asteelle joululahjaksi:) Sillä tuli muuten leikittyä ja siihen aikaan, olen siis -74 syntynyt mummoni teki ko. nukeille vaatteita.
No kaverilla oli siihen aikaan vissiin 7 ko. nukkea ym. , mutta oman nukkeni muistan aina. Ja pakko jatkaa vielä, ko.nukke sai miehen jonka pappani toi siihen aikaan Bakusta.
Se nukke muuten oli roteva, tummaihoinen ja ihan eri kaliperiaa, kun Ken.
Hauskat oli leikit siihen aikaan ja totean tähän lopuksi, että aikuiset tekevät tämän maailman todella omituiseksi. Ei lapset katso asioita samalla tavalla, kuin aikuiset.
Autossa oleminen. Jep, yh äidillä ei ollut autoa joten autoreissut oli aina tosi jänniä esim kavereiden mukana.
Pullaviipale päällystettyjä suklaanötellä
Irtokokarkit kiskalta. Kun muut lapset lähtivät kiskalle, minä sain kotoa Jenkkipurkan. Jos kotona oli karkkia, ne oli Marianneja, kettukarkkeja tai Fazerin parhaat. Tämä siis 80 -luvulla. Kun aloin yläasteella saada joskus rahaa, oli ihanaa ostaa Karkkipussista irtokarkkeja.
Lauantaisin käytiin saunassa ja sen jälkeen juotiin mehua tai vaihtoehtoisesti punaista tai keltaista jaffaa. Hiukset oli pesty tervashampoolla tai Linna-shampoolla jonka tuoksu leijaili pukuhuoneessa. Usein oltiin saatu Lauantai - tai Viikonloppu-karkkipussit. Vanhempani saattoivat ottaa saunaoluen, mutta kumpikaan ei juonut niin paljon että olisivat humaltuneet. Katsottiin televisiosta saksalainen poliisisarja sekä Napakymppi. Syötiin voileipiä margariinilla ja meetwurstilla. Joskus, jos äitini oli leiponut, meillä oli myös uunituoretta pullaa jonka päällä oli sokeri-voisekoitusta ja cocktailkirsikka. Minulla oli hieman liian pitkä kukallinen trikooyöpaita, jonka sisään vedin polvet istuessani sohvalla.
Kaikki tuo tuntuu nyt luksukselta. Asun ulkomailla, enkä ole nähnyt vanhempiani puoleentoista vuoteen pandemian vuoksi, enkä tiedä milloin tulen tapaamaan. Ikävä <3
Asuttiin maalla, minusta oli Niin upeaa päästä ala-asteikäisenå isoon kaupunkiin serkuille kylään, etenkin illalla kaupungin valosaaste oli Niin kaunista lapsen silmissä :'D
Se kun pääsi vanhemman kanssa kahdestaan johonkin ilman sisaruksia. Ja ylipäätään äidin kanssa, se kun oli aina töissä tai mietti kotona työasioita.
Heliumilmapallo. Meillä oli vaan niitä itse puhallettavia.
Kun isä ajoi ajokortin 50-vuotiaana, osti auton ja päästiin ajelulle! Se oli uskomatonta!
Mokkapalat ja itsetehdyt vohvelit kermavaahdolla ja hillolla.
Meillä tehtiin pullaa ja kahvikakkuja, joten kun sukulaistädin luona sain maistaa mokkapalaa ensimmäisen kerran, maistui se kuin suklaapatukalta. Teini-iässä opettelin tekemään sitä itse kun sain kaverilta ohjeen. Eli kopioin käsin ruutupaperille ohjeen häneltä.
Lukiossa kerättiin luokkaretkirahaa tekemällä välituntisin vohveliraudoilla vohveleita ja myymällä niitä ja kahvia lukiolaisille ja opettajille. Vohvelit olivat ihmetys minulle enkä monta raskinut ostaa mutta ne oli suurta herkkua.
Ihania tarinoita! Tunnistan monta juttua täällä, esim serkuilla kaupungissa käynti, lehtien
osto, leffareissu tms. Lisään yhden: laivalla käynti. Sieltä sain ostaa paljon karkkia, muuten en. Mikähän nykylapsille on luksusta? Nykyelämä on niin paljon yltäkylläisempää.
On se kumma, miten luksukselta tuntuu näin jälkikäteen niinkin tavallinen asia, kuin saksalaisen poliisisarjan katsominen lauantai-iltaisin perheen kanssa.
Samalla sai syödä jotain hyvää iltapalaa.
Sitä oikein odotti, että tulisi lauantai-ilta.
Mulle ei tullut mieleen yhtään harvinaista luksusasiaa. Ala-asteella 70-luvun alussa perjantai oli luksusta. Koulussa oli vain kolme oppituntia, sitten syötiin Oslo-aamiainen jossa oli muistaakseni rouhesämpylä, makkarasiivu, maitokaakaota ja kananmuna.
Kotona oli käyty ruokakaupassa ja lukiessani Suomen Kuvalehteä (!) joka tuli aina perjantaisin, söin appelsiinin tai jätskin. Sitten katsoin telkusta Mustan orin. Siinä paivässä oli kaikki kohdallaan ja viikonloppu edessä.
Se kun joinain viikonloppuina isäni oli selvänä, ainakin päiväseltään. Päästiin käymään silloin kaupungissa isossa ruokakaupassa (cittarin tyylinen, että siellä myytiin myös muuta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valion mansikkajugurtti joskus 60-luvulla. Neliskanttinen muovipurkki, jugurtti sileä, kiinteä ja lohkeileva. Muistan tarkasti missä olin, kun söin sitä ensimmäisen kerran, ja miten sanoin ettei edes jäätelö ole tämän vertaista.
Nämä neliskanttiset jogurttipurkit minäkin muistan. Ja miten hyviä ne jogurtit niissä olivatkaan!
Menin kouluun 70-luvun alussa ja siellä sain maistaa tuota jogurttia, makuna taisi olla mustikka. Tykkäsin ihan hirveän paljon ja muistan vieläkin sen maun. Olin luokallani ainoa, joka siitä tykkäsi. Jogurtti on herkkua vieläkin, sitä pitää saada joka päivä, mutta mikään ei vedä vertoja maun puolesta tuolle ensimmäiselle jogurtille.
Äidin tekemä maitokiisseli mansikkahillolla
Vierailija kirjoitti:
Bussimatkat Tikkurilasta Jumboon ja Kampista Matinkylään tai Tapiolaan. Perheemme liikkui yleensä vain autolla ja junalla. Nykyisin olen bussiharrastaja, ja lapsuuden parhaat bussit ovat jo poistuneet liikenteestä.
Asutko nykyään Pirkanmaalla?
Ravintolassa syöminen, hotellissa yöpyminen