Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?

Vierailija
28.03.2021 |

Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.

Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?

Kommentit (2700)

Vierailija
2561/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelö jäätelökioskilta. Kerran kesässä kesälomamatkoilla. 

Huvipuistot. Kävin ekan kerran ala-asteen luokkaretkellä ja toisen kerran yläasteen luokkaretkellä. 

Äitin ja isän vapaalla koko perheen kanssa. Näin kävi noin viikon verran vuodessa eli silloin kun lähdettiin kesälomamatkalle sukulaisten luo ja mun setä toimi sillä aikaa lomittajana. 

Vierailija
2562/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisin limppari saunan jälkeen. Tosin sitäkin ostettiin yleensä vain kesällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoremehu oma litran purkki;)

Vierailija
2564/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoka. Sitä ei ollut kovin usein. Itse asiassa, en muista olisiko ollut ikinä. Yleensä kaupasta jotain puolivalmisteita.

Korjaus. Oli sitä. Aika harvoin kylläkin. Vuosi vuodelta harvemmin.

Meillä ei saatu aamupalaa, kouluruokaa hotkin ja illalla saatiin leipää, 1 pikari jogurttia eikä muuta eli 1 krt/pvä arkisin illalla ja viikonloppuna aamupäivällä tehtiin ruokaa mut sit loppupäivänä eikä illemmalla saanut kuin leipää, jääkaapille ei saanut omin luvin mennä, jos meni  ja siitä jäi niin lyötiin sormille ja raahattiin tukasta pitäen omaan huoneeseen, jossain vaiheesa kontrolli friikki äiti laski leipäpalat ja ruokatarpeet, sekä oikein tussilla laittoi viivan mehupurkkiin /maitopurkkiin että näki jos joku kehtasi salaa mennä juomaan maitoa tai mehua. Äiti pelkäs ylikaiken "lihoamista" , säännösteli ja tökki olemattomia läskimakkaroita!! Sairastuin bulimiaan, kun pääsin muuttamaan niin hotkin sikapaljon kaikkea makeaa ja ruokaa ja sit oksensin, ne oli sairaita vuosi nyt koettanut myöhemmällä aikuisiällä pitää kontrollia yllä ja käynyt terapiassa 8 vuotta. 

Vierailija
2565/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ananas Jaffa. 

Vierailija
2566/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhtaat kalsarit

Vierailija
2567/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkat, mitä tehtiin yleensä lomilla. Mahdollisuus harrastaa mitä haluaa.

Vierailija
2568/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain paukutella peiton alla ja kiusata sisaruksia sillä:D ostin karkkia varastamillani rahoilla, houkuttelin 2 sisarusta niillä karkeilla ja sanoin että leikitään että tää ois maja, annoin niille karkkia, veden ison päiväpeitteen ja "ansoitin" Sen peiton niin että ei päässyt pois:D sit paukuttelin kunnolla sisarusten kiljuessa kun eivät päässeet siitä paskanhajusta pois:D joskus jos vanhemmat kuuli, isä tai äiti repäs sen peiton ja löi mua päähän mutta hei, se oli sen arvoista:3 

Vierailija
2569/2700 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S..tana lapsena. Kun ei ollu lapsuutta.

Vierailija
2570/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannusaattona OMA pieni limsapullo. Lasinen 0,33l pullo. Ja se kesti sen juhannusaaton, aattoyön ja seuraavan päivän. Eikä ollu ylipaino-ongelmia kuten nykyajan lapsilla joita lellitään ISOILLA linsapulloilla, isoilla karkki-ja sipsipusseilla, hampurialisilla ym. paskalla

Yleisesti katsoen lasten ja nuorten terveys on kyllä parantunut tuosta ajasta. Ennen lapsillabja nuorilla oli jos jonkinlaisia vitamiinien ja muiden puutostiloja ja muita ongelmia, kun ravinto oli usein hyvin yksipuolista ja liian yksinkertaista.

No ei nyt noinkaan. Vm-71

Vierailija
2571/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun kautta saatu tukiperhe, ei siis sijaisperhe, vaan tukiperhe. Sain sellaisen, kun äidillä ei ollut aikaa, hän oli jatkuvasti töissä, ja koulun arvosanat laskivat.

Tukiperhe oli loistava. Samanikäisiä lapsia ja kivat vanhemmat. Pääsin heidän kanssaan kotimaan lomille matkailuautolla, he neuvoivat läksyissä ja opettivat arjen tärkeät jutut, kuten kokkaamaan, raha-asiat ja meikkaamaan. Olin yläaste ja lukioaikaan heillä enemmän kuin kotona. Lapset jopa kutsuivat minua bonussiskoksi. 

Milloin tukiperheessä on noin paljon saanut viettää aikaa? En kyseenalaista, vaan mietin, ku nykyään 3vrk/kk. 

Vierailija
2572/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tähän voi kukaan vastata mitään jos joidenkin mielestä ypisten vastaukset on vääriä?

Lakkaa nyt jankkaamasta tuota, koeta päästä tästä ihmetyksestäsi eteenpäin. 

Mitä sinä raivoat! Ei tähän todellakaan uskalla mitään kirjoittaa, kun lytätään. Sinulle taidettiin tuota jankata loputtomiin. Tais olla luksusta se päivä, kun ei sanottu mitään?!

Vierailija
2573/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiviikkoisin odotti päiväkodin/eskarin/koulun jälkeen keittiön pöydällä uusin Aku Ankka, välipala voileipä taikka sämpylä ja jälkiruoaksi kampaviineri tai Jacky-makupala. Muuten meillä herkuteltiin aika maltillisesti. 

Meillä tuli akkari maanantaisin, joskus keskiviikkona. Meidän pappa keitti maanantaisin hernesoppaa ja toi kaupasta jäätelöt ja hedelmäkarkkirasiat. 

Vierailija
2574/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivamatka Ruotsiin. Käytiin kyläilemässä äidin nuoruusystävän perheen luona, kun olin jotain 8 v.

Muutenkin matkailu oli luksusta. Meillä se tarkoitti automatkaa kotimaassa ja telttamajoitusta leirintäalueella. Autoon tuli joka reissulla joku vika. Kerran muistan, että oli vuokramökki, mutta se oli niin pieni kahdelle perheelle, että siskon kanssa nukuttiin teltassa siinä pihassa. Serkku oli vieläniin pieni, että sai olla yön sisällä.

Ensimmäisen hotelliyön taisin viettää 12 vuotiaana ryhmämatkalla Leningradissa. Hotellissa tuli ongelma, kun olin jo täyttänyt 12 ja minut laskettiin aikuiseksi. Eivät voineet majoittaa kolmea aikuista ja yhtä lasta kahden hengen huoneeseen. Lopulta saimme ison sviitin käyttöömme ja minä nukuin muhkuraisella nahkasohvalla. Junamatka sinne oli pitkä ja rajan ylitys oli pelottava. 

Hassuja muistoja sitä nouseekin mieleen lapsuudesta.

Vierailija
2575/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä, mikä siinä ulkovessassa on niin kauheaa. Mummolassa oli sisävessan lisäksi vanha ulkovessa ja usein kävin siellä sisävessan sijaan. Samoin mökillä oli ja on ulkovessa.

Et ole varmaan joutunut käyttämään ulkovessaa talvipakkasilla pilkkopimeässä kuukautisten aikana?

Älä kyseenalaista, typerää touhua! 

Vierailija
2576/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskonut mihinkään, että jokin on jotain ihan luxusta  lapsena. Olin vain joskus tyytyväinen, kun äitini oli leiponut pullaa, kun tultiin saunasta. Ja uudet vaatteet sai vain kevätjuhliin tai jouluna. En ikinä haaveillut mistään luxus jutuista, kun ei edes tiedetty silloin aikoinaan, että mitä ihmettä se luxus nyt merkitsee. Hyvän olon sai, kun käveli metsässä, käytiin uimassa, käytiin mummolassa ja siis ihan tavallisia arjen asioita. Oltiin onnellisia siis ihan pienistä tavallisista asioista. 

Vierailija
2577/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broileri tai naudanliha ruokana: meillä oli pakastimet täynnä poroa, hirveä, itse pyydettyä kalaa. Lukioikäisenä muistan ostaneeni joskus omilla rahoilla broileria, että sai jotain muuta välillä syödäkseen. Nykyään kun sukulaisilla, eikä kotona ole enää poroja, on poronliha lähes luksusta. 

Luksusta oli myös kesälomat mummoloissa: paljon serkkuja ja aamusta iltaa kirmailtiin pitkin maita ja mantuja. Mummin leivinuunissa leipoma tuore rieska ja siihen voita. Sellainen koko suku koolla-meininki

Vierailija
2578/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tähän keskusteluun oikea vastaus olisi ollut, että kerran kuukaudessa jäätelöpaketti jaettuna kuuteen osaan.

Sekin 0,5l.

Vierailija
2579/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitimme oli cittarin kahvilaravintolassa töissä ja joskus harvoin saivat ottaa mukaan ylijääneitä ranskalaisia. Foliossa olivat vähän nuupahtaneet, mutta aina kohokohta meille lapsille. Tapahtui 70-luvulla.

Ehkä siksi vähän vaikea ymmärtää näitä "meillä ei ole mitään" = ei ole uusinta Iphonea ja viimeisintä muotitoppista.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kaikille samat asiat ei ole luksusta kuin sinulle, vaan että heille on luksusta jotkut toiset asiat?

Missä oli cittari jo -70 luvulla? Ihan uusi tieto minulle,vettä niitä jo silloin oli.

Itäkeskuksen Citymarket aukesi muistaakseni 1976. Olimme avajaisissa.

Sama oulussa. Tuli eka market, citymarket ja oliko s market, joka muuttu myöhemmin prismaksi. Tämä kolmikko oli raksilassa. 

Vierailija
2580/2700 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 10-vuotiaana valita itse omaan huoneeseeni minkäväriset seinä ja lattia sinne tulee, sekä valita huonekaluja, sain myös pianon.

Ihme lellimistä. Ei olisi tullut kuuloonkaan minun nuoruudessa että lapset määräilee tapettien väriä.

Minä olen syntynyt -71, pikkusiskoni -83. Meillä on ihan erilaiset lapsuudet ja luksus muistot. Siskoni oli 5 vuotias kun sai valita tapetin omaan huoneeseen. Toki minäkin sain, olin tosin jo 17 vuotias. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi