Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöä kiusataan päiväkodissa, jos vaatteissa ei ole pinkkiä

Vierailija
28.03.2021 |

Tytölle on kelvannut aina hyvin isiveljeltä jääneet vaatteet, jotka ovat värikkäitä tai neutraaleja, ehjiä ja hyviä käyttövaatteita. Nyt päiväkotiryhmässä on kuitenkin ilmennyt kiusaamista tyttöäni kohtaan: jos lapsellani on päällään esim. vihreää ja sinistä, häntä kiusataan vaatteista. Kiusaajia ovat nimenomaan toiset tytöt, jotka vaativat, että tytöillä on oltava pinkkiä.

En tietenkään halua, että lastani kiusataan, mutta yhtäkkiä pitäisi ostaa koko lapsen vaatekaappi uusiksi jotta se olusi pinkkiä ettei tyttöä kiusata. Mulla on käsissäni kasa hyvää vaatetta, joka ei kelpaa värien vuoksi vaikka ennen kelpasi. Päiväkotiin on kiusaamisesta sanottu, mutta tyttö ei edelleenkään suostu pukemaa mitään muuta kuin pinkin eri sävyjä ja valkoista, jonka hyväksyy välillä pinkin ohella.

Pukisitteko lapsen veljen vaatteisiin edelleen (hyvää, ehjää, laadukasta) ja taistelisitte pukeutumisesta, vai ostaisitte kaikki uusiksi värin takia ettei kiusata? EIHÄN tämä nyt voi mennä niin että tytön on pukeuduttava pelkästään pinkkiin kelvatakseen leikkikaveriksi. Eivätkä ne uudet vaatteet ilmaisia ole hankkia eikä turhaan ostaminen ekologista

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

*isoveljeltä jääneet vaatteet. Ap

Vierailija
2/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin saa olla, että lapset määrää mitä saa pukea 😁 Taitaa olla kunnon kiusaajatyttö ryhmässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukisin niihin vaatteisiin mitä jo on. Menisin vaikka itse sinne päiväkotiin juttelemaan kiusaajille jos henkilökunta on niin kädetöntä että eivät osaa lapsille puhua. Tytöt ja pojat voi käyttää samanlaisia vaatteita ja leluja, on tosi vanhanaikainen käsitys että pinkki on tyttöjen väri, jokainen saa käyttää sitä väriä mistä pitää. Kiusaaminen on tosi huono tapa, lapsi kyllä ymmärtää kun kysyy olisiko hänestä kivaa jos häntä kiusattaisiin, joten miksi hän tekee niin muille...

Vierailija
4/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko pinkki hiuspanta tai joku rusetti riittävän tyttömäinen? Sen kanssa voisi pukea minkä värisiä vaatteita tahansa. Ei kannata mukautua kiusaajien vaatimuksiin tai ne keksivät jonkin uuden vaatimuksen ja sama meno jatkuu koulussa koko kouluajan. Tai sitten myy isoveljen vaatteet kirpputorilla ja osta tytölle vain valkoisia vaatteita ja vaikka pinkit asusteet ja kengät.

Vierailija
5/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi päiväkoti ikäiset jo kiusata toisiaan pukeutumisesta tai ylipäätään mistään? 🥺

Vierailija
6/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt on hyvä tilaisuus opettaa tytölle että hän saa olla juuri sellainen kuin on ja pukeutua juuri niinkuin haluaa. Hyvä alkaa kasvattaa sitä resilienttiä jo tässä vaiheessa elämää eikä alkaa sopeutua muiden vaatimuksiin millainen pitäisi olla.

Vierailija
7/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ITSE haluaisi pinkkiä eikä pelkästään ryhmäpaineen takia, tarvitseeko KOKO vaatevarastoa uusia sen takia? Eikö riitä, että sen sinisen paidan kanssa on vaikka pinkit housut tai toisinpäin, että olisi vähän lisää sitä vaaleanpunaista, mutta ei tarvitse koko vaatevarastoa uusia?

Minua ei edes kiusattu siitä, että ei ollut vaaleanpunaista tai mekkoja, mutta olin itse niin äärettömän kateellinen niille, joilla oli hameita ja mekkoja, että ei huolittu leikkiin, jos oli hame päällä (siis tyyliin 5-vuotiaana). Pyytämälläkään en hameita saanut. Aikuisena sitten ostin kaapin täyteen vaaleanpunaista ja mekkoja, mutta silti harmittaa, että ei saanut jo nuorena olla ns. oma itsensä.

Omalla tytöllä on sekä neutraaleja että pinkkejä vaatteita, mutta on vielä niin pieni, ettei osaa valittaa saatikka valita, mutta sitten kun osaa valita, saa itse päättää mitä väriä pukee. Jos haluaa vaaleanpunaista, niin hyvä niin, jos haluaa sen sinisen Spiderman-puvun, niin edelleen hyvä niin.

Vierailija
8/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi päiväkoti ikäiset jo kiusata toisiaan pukeutumisesta tai ylipäätään mistään? 🥺

Kiusaaminen on lapsille normaalia, kaikilla ei kehity sosiaaliset taidot yhtä nopeasti. Huolestuttavaa on se miksi henkilökunta ei puutu asiaan. Kiusaaminen ei jää tavaksi kun siitä opetetaan hyvissä ajoin pois ja annetaan lapselle kykyä hyväksyä muita lapsia. On varmasti perheitä joissa sukupuoliroolit ovat tiukassa, siksi lasten pitää ymmärtää että koko maailma ei toimi samoin kuin heidän perheensä, vaan ihmisillä on erilaisia tapoja, muita ei kiusata niiden takia.

Vierailija
9/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta trolli provoaminen aiheesta.

Ilmiselvä provo.

PROVO

Vierailija
10/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika juntti päiväkoti. Ei meillä ole koskaan ollut mitään kiusaamista, eikä kaikilla tytöillä ole pinkkiä. Minulla on 3 lasta, joista vanhin on poika ja muut tyttöjä. Kulosaaressa kai käytössä asennekasvatusta. Tai ehkä lapset ovat tottuneempia siihen, että on monenlaisia ihmisiä ja värejä vaatteissa ja ihossa, niin ei vaadita pelkkää pinkkiä.

Vierailija
11/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun olet puhunut asiasta päikyn työntekijöiden ka ssa, he ovat sanoneet mitä? Ja käsitelleet asiaa miten?

Vai onko ainoa tekemäsi asia vauvapalstalle avautuminen?

Päiväkoti-ikäiset on lapsia, jotka opettelevat mikä on oikein ja mikä väärin, ja tarvitsevat aikuisia ohjaamaan. Minusta tuon ikäisiltä tämmöinen on enemmänkin ajattelemattomuutta kuin kiusaamista. Aikuisen ohjaamista tarvitaan, ei mitään kiusaajaksi leimaamista.

Vierailija
12/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö

Vierailija
13/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tää sama oli eilen toisinpäin että poikaa kiusattiin pinkistä.

🥴

Vierailija
14/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan tyttö sanoa ettö vihaa pinkkiä se on ruma väri näyttää ihan sialta

Vierailija
15/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli. Trolli. Trolli.

Vierailija
16/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tää sama oli eilen toisinpäin että poikaa kiusattiin pinkistä.

🥴

Niinpä. Se eilinenkin ketju alko vaikuttaa epäuskottavalta koska moni viesti oli aika samasta näppäimistöstä tulleen näköisiä.

Vierailija
17/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vaatteet on tärkeitä. Et voi pukea koko lapsen elinikää vanhemman pojan vaatteisiin. Osta vaatteet tytölle sopivia eikä vain säästömielessä.

Vierailija
18/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika juntti päiväkoti. Ei meillä ole koskaan ollut mitään kiusaamista, eikä kaikilla tytöillä ole pinkkiä. Minulla on 3 lasta, joista vanhin on poika ja muut tyttöjä. Kulosaaressa kai käytössä asennekasvatusta. Tai ehkä lapset ovat tottuneempia siihen, että on monenlaisia ihmisiä ja värejä vaatteissa ja ihossa, niin ei vaadita pelkkää pinkkiä.

No tuo aloitus on keksitty.

Olen päiväkodissa töissä. Kyllähän monet tytöt tykkää pinkistä muttei läheskään kaikki. En ole 20 vuodessa pahemmin päiväkoti ikäisillä huomannut tuollaista kiusaamista. Toisenlaista kylläkin.

Vierailija
19/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keksiä uusia provoja.

Tai hankkia elämä.

Vierailija
20/37 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama Ap joka valitti kun päiväkodissa kiusataan poikaa joka tykkää Ryhmä Haun Kajasta.

Trolli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän