Onko hautajaisissa "pakko" laulaa?
En ole ennen ollut hautajaisissa. Rakas mummini menehtyi. Hän oli syvästi uskonnollinen ihminen, joten hautajaisissa lauletaan varmasti virsiä. Minä en pysty laulamaan tai alan itkeä. Enkä siis osaa itkeä hiljaa vaan se herättäisi kaikkien huomion.
Kommentit (13)
Mene psykiatrille. Heti. Pyydä rauhoittavia lääkkeitä. Sano, että nyt on traumaattinen tapahtuma (mummo kuoli) ja pitäisi pystyä esiintymään hautajaisissa ilman hermoromahdusta.
Psykiatri osaa kyllä kirjoittaa myös 3 viikkoa sairaslomaa, jos potilas tarpeeksi hysteerisenä vollottaa.
Ei missään ole pakko laulaa, onneksi. Mun laulamista kun ei kukaan kuuntelisi...
Tosi harva hautajaisvieraista laulaa. Kirkon puolesta on kanttori, hän tekee sitä työkseen.
Eihän nyt edes pitäisi laulaa eikä edes osallistua hautajaisiin. Koska korona.
Ei tarvitse, mutta sinulla on myös täysi oikeus itkeä eikä sitä varmasti kukaan ihmettele tai paheksu.
Missä muka lauletaan nyt paitsi Porvoon hautajaisissa.
Olin hautajaisiaa tammikuussa.
Kirkossa oli yksi lauluesitys ja muuta musiikkia.
Kaikilla maskit.
En muista oliko joku yhteisvirsi - ainakaan puolisoni ei ikinä laula, joten pakollista tuskin on.
Ei ole pakko laulaa. On normaalia, että hautajaisissa itkettää. Kaikilla on maskit.
Semmoista itkun sekaista ujellustahan se hautajaisissa laulaminen muillakin on. Mutta jos et halua laulaa, niin sitten et laula. Ristit vaikka kätesi ja katsot alas tai suljet silmäsi siksi aikaa kun lauletaan.
Ei ole pakko