Mikä tekee ihmisestä tylsän?
Mietin asiaa, sillä pidän itse yhtä ystävääni tylsänä. Tämä henkilö on pari vuotta nuorempi kuin minä eli alle 25, eikä hänen elämässään kerta kaikkiaan tapahdu mitään. Ei kuuntele oikein mitään musaa, ei lue kirjoja, ei seuraa sarjoja tai ohjelmia, ei harrasta mitään. Opiskelee sosiaali- ja terveysalan tutkintoa ja siitä mainitsee välillä että ''tänään tuli opiskeltua klo 9-15 ja nyt pitäis tiskata''.
Miten tällaiset ihmiset jaksaa elämäänsä? Sisältöä päiviin tuo siis lähinnä kävely ja tiskaus tai vessan pesu. Tässä pari päivää sitten tyyppi laittoi viestin että huhhuh mikä päivä ollut, opiskeli aamulla ja kävi tulostamassa jonkun lapun iltapäivällä ja illalla olisi vielä ryhmätyön puhelu. Kysyin ihan suoraan että mikä se huhhuh-osuus oli niin kuulemma yleensä päivät eivät ole noin täynnä toimintaa :D
Tunnetteko vastaavanlaisia tyyppejä?
Kommentit (95)
Kirjoitin pitkän kommentin joka jäi tarkastuksen hampaisiin.
Ykköstylsinä ihmisinä pidän esim aina aloittajan aggressiivisesti teilaavaan jengiin. Se on juuri sitä egoilua ja toisen lyttäämistä. Esittävät tietävänsä ap:n ja tämän kaverin asiat paremmin vaikkeivät itse tilannetta ole näkemässä.
Toisia tylsiä ovat perinteiset suomalaiset "realistit"/"ilonpilaajat". He luulevat kaikkien puhuvan kaikesta aina 100% tosissaan ja vakavasti ampuen alas kaikki hauskat kuvitelmat ja haaveilut. Pitävät haaveilijoita tyhminä vaikka ovat itse niitä tosikkoja joille pitäisi laittaa nenälasit naamalle jotta heidät saisi edes kuviteltua mukavaksi seuraksi.
Ruikuttajat, valittajat ja ne, jotka ei tajua että ystävyys on kaksipuolista, ei heidän monologiaan.
Enpä itse jaksa kuunnella musiikkia kuin alkoholia juodessani ja iltaisin katson viikolla CSI Miamin. Kirjoja luen tällä hetkellä harvakseltaan. Joskus olen ollut menevämpi, mutta tämä korona lykkää ihmistä sisäänpäinkääntyneempään muottiin.
Itse olen myös täysin kyllästynyt ihmisiin jotka pyrkivät tulemaan rajoista yli määrittelemään miten toisten tulee elää. Itseäni ei kiinnosta muutenkaan enää status, juhlat, itseni esille tuonti ja tyhjänpäiväinen kilpailu. Odotankin lähinnä kesää ja rentoutumista joen rannalla lämpimässä jos ulkona liikkuminen siis onnistuu. Monet myös jaksavat määrittää itseään sitä kautta mitä tekevät, lukevat ja kuuntelevat. Se on niin tylsää...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi "ystävä",joka ei seuraa uutisia,ei lue lehtiä,eikä ole somessa.Ei ole siis koskaan tietoinen mitä ympärillä tapahtuu. Paheksuu koko ajan muita naisia ja heidän vaatetusta,ulkonäköä ja erityisesti suhtautumista muihin miehiin. Jos kuulee että jollain on ollut syrjähyppy tai jotain sutinaa jonkun kanssa niin,tästä jaksaa kyllä keskustella. Miehet saa vapaasti toteuttaa itseään.Ei harrasta mitään,eikä ole kinnostunut mistään. Käy vaan töissä.Pidän tätä ihmistä tylsänä ja ankeana.
Toisin sanoen muista naisista kiinnostunut. Ellei itse seurustele, mutta seuraa naisten toimintaa. Vai kommentoiko miehiä edes jollain tavalla, jos on sinkku?
Vierailija kirjoitti:
Enpä itse jaksa kuunnella musiikkia kuin alkoholia juodessani ja iltaisin katson viikolla CSI Miamin. Kirjoja luen tällä hetkellä harvakseltaan. Joskus olen ollut menevämpi, mutta tämä korona lykkää ihmistä sisäänpäinkääntyneempään muottiin.
Itse olen myös täysin kyllästynyt ihmisiin jotka pyrkivät tulemaan rajoista yli määrittelemään miten toisten tulee elää. Itseäni ei kiinnosta muutenkaan enää status, juhlat, itseni esille tuonti ja tyhjänpäiväinen kilpailu. Odotankin lähinnä kesää ja rentoutumista joen rannalla lämpimässä jos ulkona liikkuminen siis onnistuu. Monet myös jaksavat määrittää itseään sitä kautta mitä tekevät, lukevat ja kuuntelevat. Se on niin tylsää...
Joillain ihmisillä on aidosti sisäinen palo tehdä asioita, ei kaikki tavoittele tekemisillään statusta.
Olen koronan aikana kääntynyt sisään päin, pitänyt pitkiä somehiljaisuuksia ja tehnyt pakollisten asioiden ohella ainoastaan asioita jotka minua kiinnostaa ja kertonut niistäkään harvakseltaan ja valikoiden. Status, juhlat, itseni esille tuonti ja kilpailu on minimissään.
Ajattelin että joko tämä on sosiaalinen lopullinen itsemurha tai tästä seuraa jotain hyvää. No, mielekästä tekemistä on ollut enemmän, ihmiset on alkanut yllättäen kysellä perään ja projekteja olisi enemmän kun ehdin tai haluan tehdä.
Kaikki sisäänpäin kääntyminen ei siis ole tylsää ja muista ihmisistä vieroittavaa.
Mutta totta kyllä että ensin piti laittaa rajat itselle ja niille ihmisille jotka ei niitä ymmärrä.
Onko sulla ap muita ystäviä vai onko tässä vakka valinnut kantensa ja sovit osaksi tuota ystäväsi kuvailemaa elämään täydellisesti?
En lukenut vielä koko keskustelua, mutta vaikuttaa siltä, että kaverisi keskittyy nyt opiskeluihin. Anna hänen olla. Hänestä voi tulla myöhemmin esiin muita puolia.
Minun mielestäni tylsiä ovat ihmiset, joilla on kova tarve kertoa tekemisistään ja lausua joku mielipide joka asiaan. Yleensä se mielipide on se, että he eivät ymmärrä jotain toista ihmistä, ja se ihminen on automaattisesti huono ja väärässä.
Mitä tulee ap:n kuvailemaan yksilöön, minulle tulisi heti mieleen, että kyseinen henkilö on oppinut tekemään itsestään ilmaa. Se on ollut hänelle toimiva itsesuojelukeino. Tieto on valtaa, ja jos annat muille ihmisille valtaa suhteessa itseesi, he lyövät sinua sillä.
Sitten on niitä ihmisiä jotka puhuvat muille suut silmät täyteen. Mielipiteet ovat vahvoja ja ehdottomia ja vaihtuvat päinvastaisiin silmän räpäyksessä. Joten kaikki keskustelu heidän kanssa on turhaa. Jolloin muut eivät saa minkäänlaista otettakaan ihmisestä. Tämä on toki hyvä asia sikäli, että manipulaattorit eivät kauaa jaksa pölpöttäjää kuunnella ja yrittää ohjailla.
Itse ajattelen tylsyyden määritelmän sitä kautta, minkälaista tämän kyseisen ihmisen seurassa on. Itse ihmisen persoona tai oma elämäntyyli voi olla vaikka minkälainen, mutta jos hänen seuransa on tylsää, se tekee ihmisestäkin jotenkin tylsän. Meillä on esim. töissä sellainen henkilö, josta on paljastunut vaikka minkälaista mielenkiintoista, hän on asunut vaikka missä maailman eri kolkissa, on älykäs ja mielikuvitukseltaan rikas jne. En pidä häntä ihmisenä ollenkaan tylsänä. Mutta hänen seuransa...ei oikein innostu mistään yhteisestä, puhuu vain omia asioitaan jne. ja se jos mikä on tylsää.
Ylipäätään sellainen käytös, missä toinen ei ota ollenkaan huomioon toisen ihmisen viihtyvyyttä, ei ajattele asioita hänen kannaltaan, vaan keskittyy sosiaalisissa tilanteissa ensisijaisesti vain siihen omaan oloonsa ja haluihinsa, tekee ihmisestä tylsän mun mielestä. Esimerkkeinä tällaisesta käytöksestä on juuri vain niiden omien, sen hetkisen elämäntilanteen mielenkiinnon kohteiden analysoiminen, ei halua tehdä toisen ehdottamia asioita eikä itsekään ehdota mitään tilalle, arkailee uusia asioita... Tällaisen ihmisen seurassa yleensä kaikki on aina "ei, en jaksa, ei nyt, joku toinen kerta jne". Vastaavasti taas sellainen ihminen, joka vaikka pelaa päivät pitkät niitä videopelejään, saattaa olla hauskaa ja viihdyttävää seuraa omine ideoineen.
Otsnoin vaan ikon kysymyshän kuuluu: Mikä tekee ihmisestä tylsän? Vastaus: Perintötekijät, ympäristötekijät ja kokemukset. Minusta tylsyys on lähinnä ajatus- ja puhekyvyttömyyttä. Ja jos ei lue eikä seuraa asioita, tuskin sieltä omasta pikku päästä kovin suuria syntyy. Nerot sitten erikseen. Tylsyys muuten pitäisi luokitella kuolemansynniksi. Tylsät ihmiset ovat... niin no: kuolettavan tylsiä!
Oletko varma, että hän ei vain jätä kertomatta sulle asioita joita tekee noiden lisäksi? Ehkä se ei vain näy ulkopuoliselle. Aikaansaamista on niin monenlaista, voi olla että hän koko ajan tekee jotain jolla hän yrittää edistää tavoitteitaan. Kuka ties hän on joku päivä suosittu vloggaaja.
Ujot ihmiset on tylsiä aluksi. Harmi, että en pysty tutustumaan heihin paremmin.
Onko ap:n "tylsä ystävä" itse sitä mieltä, että hänen elämänsä on tylsää?
Ehkä hän on näitä harvinaisia tapauksia, jotka eivät tarvitse ohjelmaa 24/7 vain estääkseen tylsyyden tunnetta tulemasta.
M26 kirjoitti:
AP vaikuttaa mukavalta ihmiseltä.
Sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään kerro itsestäni muille kuin erikseen kysyttäessä ja on ihan se ja sama vaikka pitäisivät minua kuinka tylsänä. Saanpahan itselleni enemmän aikaa omiin mielenkiinnon kohteiden toteuttamisiin.
Eikö ole aika epäkohteliasta jos joku vilpittömästi kysyy mistä toinen on kiinnostunut ja pitää käyttää hohtimia että se toinen saa sanottua jotain. Yleensä ihmiset kertoavat mielellään omista harrastuksista ja se vaikuttaa siihen miten keskustelu kehittyy. Jos tietää että joku esimerkiksi inhoaa urheilua mutta on kiinnostunut musiikista ja politiikasta, niin silloin on helpompi pitää keskustelu sujuvasti hengissä eikä se ole pelkkää hakuammuntaa.
Minä pidän itseäni tylsänä, vaikka ”tilastojen” valossa tuskin sitä olen.
Olen asunut useassa eri maassa ja vieraillut vielä useammassa. Intohimoisesta harrastuksesta tuli työni ja nykyään harrastan uutta lajia aktiivisesti ja osaan myös juhlia jos haluan.
Ruutinit, näköalottomuus ja tiukka asenne elämää kohtaan tekevät minusta tylsän. Tiedän etten ole hyvää seuraa enkä mahtava tyyppi millään mittarilla.
Joten jos kaverisi tykkää elämästään ja viihtyy siinä hyvin, hän ei ole tylsä. Ja sama toisinpäin. Vaikka jonkun elämä näyttää ulkoapäin kivalta niin sitä se ei automaattisesti ole.
Tylsyys on suhteellista. Silti jokainen voi tehdä itsestään edes hitusen mielenkiintoisemman tekemällä edes joskus omista rutiineistaan poikkeavia asioita ja pyrkimällä sivistämään itseään sen verran, että pystyy keskustelemaan eri asioista. Noihin pystyy kuka tahansa.
Ihmissuhteissa tylsyys tulee mielestäni siitä ettei kykene kohtaamaan muita ihmisiä ja välittämään omia tunteita ja vastaamaan muiden tunteisiin.
Kaikki eivät elä elämäänsä muita varten ja tehdäkseen myönteisen vaikutuksen muihin.
Taidan olla itsekin tylsä ja luulen myös että se liittyy liikaan oman pään sisällä elämiseen ja tietynlaiseen elottomuuteen. Pelkään traumojeni vuoksi elämää, aitoja rosoista kohtaamisia tai antaa itsestäni mitään ulospäin ja ylianalysoin asioita. Suu puhuu mutta sydän tai keho ei ole mukana.