Miksi kananmunapakkauksiin laitetaan liian aikaiset parasta ennen päiväykset jos niitä saa kuitenkin käyttää viikkotolkulla sen jälkeen?
Onko tämä joku vastuukysymys jos yhdessä tapauksessa 1000:ssa joku muna onkin pilalla ja asiakas sairastuu niin tuottaja ei joudu maksamaan korvauksia?
Kommentit (46)
Minullakin yli 65-vuotta vanha muna mutta kun välillä käyttää naapurin kanan pesässä niin taas täyttä kamaa ja parikertaa vuodessa huuhtasee hajut pois
Mä koitin kerran tarkoituksella mädättää kananmunan, jääkaapissa kylläkin. Se ei haissut melkein 1 1/2 vuoden jälkeenkään miltään ja näytti ihan normaalille. Paistoin ja maistoin pienen palasen ja maistui ihan tavalliselle. En viitsinyt kokonaan syödä, jos olisinkin saanut siitä ruokamyrkytyksen. Olisi ollut noloa selittää että söin 1 1/2 vuotta vanhan kananmunan jonka olin tarkoituksella koittanut saada pilaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruuat säilyvät syömäkelpoisina viikkoja tai jopa kuukausia pitempään kuin parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä-merkinnät antavat ymmärtää. Syy noihin päiväyksiin on se että ruokahävikki on EU:ssa tärkeä maataloustuen muoto. Ja jokainen elintarvikkeiden valmistaja taatusti haluaa että ihmiset heittävät ruokansa roskiin, näin he saavat enemmän rahaa.
Ei kyllä pidä paikaansa, että KAIKKI ruoat säilyisivät viikooja yli vkp:n. Ei ainakaan tuore liha ja valmisruoka. Niissä on vkp vedetty ihan tappiin. Teen näille labrassa säilyvyystutkimuksia ja sen näkee kyllä kuinka äärimmilleen ne ajat on laitettu.
Minullakin yli 65-vuotta vanha muna mutta kun välillä käyttää naapurin kanan pesässä niin taas täyttä kamaa ja parikertaa vuodessa huuhtasee hajut pois
On muuten jännä että munat eivät ole koskaan puoliksi vanhentuneita, ovat joko mätiä tai syömäkelpoisia. Itse olen törmännyt mätään munaan viimeksi 90-luvun alussa.
Älä säilytä jääkaapissa. Huoneenlämmössä/vähän viileässä säilyy paremmin, munat ei tykkää lämpötilan vaihtelusta. Jääkaapin oven avaaminen edesauttaa munien pilaantumista.