Miksi kananmunapakkauksiin laitetaan liian aikaiset parasta ennen päiväykset jos niitä saa kuitenkin käyttää viikkotolkulla sen jälkeen?
Onko tämä joku vastuukysymys jos yhdessä tapauksessa 1000:ssa joku muna onkin pilalla ja asiakas sairastuu niin tuottaja ei joudu maksamaan korvauksia?
Kommentit (46)
Koska niillä on erinomaisen pitkä säilyvyys, ei taloudelliset syyt pakota asettamaan päiväystä lähellekkään riskirajaa.
USA:ssa siis varmistetaan kananmunien nopea kierto ja tuottajien tulot tehopesemällä ihan turhaan niitä kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään käytin viimeiset munat paketista jonka päiväys oli 15.10.
Olen ehkä kerran elämässäni löytänyt paketista pilaantuneen munan, ja silloin päiväystä oli vielä jäljellä.
Sama. Olen käyttänyt myös yli puolivuotta vanhojakin munia, mutta vain pari kertaa olen saanut elämäni aikana mädän kananmunan ja molemmilla kerroilla oli päiväystä vielä reippaasti jäljellä. Eihän ne puolivuotta vanhat tietenkään enää tuoreita ole, mutta täysin syötäviä silti.
Kyllä kananmuna pilaantuu, ei kestä viikkotolkulla. Hienoa jos olet onnistunut museoimaan kananmunat ja vielä on tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
Säilyy kuukausia
Vuosia, tosin ei hirveän maukkaina. Keltuainen tummenee..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kananmuna pilaantuu, ei kestä viikkotolkulla. Hienoa jos olet onnistunut museoimaan kananmunat ja vielä on tuoretta.
Höpöhöpö. Kuukauden-pari yli päivämäärän voi käyttää täysin huoletta. Kananmunan pilaantuminen ei ole sen päivämäärästä kiinni. Aivan hyvin voit saada mädäntyneen kananmunan ihan tuoreistakin munista ja sen totisesti huomaa, nimittäin edessä on parin päivän tuuletus kämpässä, koska haju mädäntyneessä kananmunassa on aivan järkyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kuukauden-pari yli päivämäärän voi käyttää täysin huoletta. Kananmunan pilaantuminen ei ole sen päivämäärästä kiinni. Aivan hyvin voit saada mädäntyneen kananmunan ihan tuoreistakin munista ja sen totisesti huomaa, nimittäin edessä on parin päivän tuuletus kämpässä, koska haju mädäntyneessä kananmunassa on aivan järkyttävä.
Juu jatkakaa tuota samaa uskonlahkoa asiasta. Ainakin täälläpäin kananmunat pilaantuvat ihan samalla aikataululla kuin ennenkin. En tiedä mitä tekniikkaa käytät omiin muniisi, että niillä on kestosäilyvyys. Laitapa ne vielä mikroskoopin alle, niin saadaan paperille todiste.
Miten mahdollista että on pilaantunut,vanha muna vaikka päivämäärää on jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
Miten mahdollista että on pilaantunut,vanha muna vaikka päivämäärää on jäljellä?
Liian pitkä säilyvyysaika. Pitkä myyntiaika. Tai joku siirtelee munia kennosta toiseen pidentääkseen myyntiaikaa, mikä on ehkä epätodennäköisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuoressa esim. pieni särö josta bakteerit päässeet sisään.
Jos päiväys mennyt niin teen aina vesilasitestin. Aika usein nousee pintaan. Ei todellakaan säily kuukausia, edes jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoressa esim. pieni särö josta bakteerit päässeet sisään.
Osassa kananmunista on ohut kuori. Ennen oli paksumpia. En ole silti huomannut että säilyvyys olisi päivätolkulla. Säilytättekö jääkaapissa vai huoneenlämmössä, mikä lämpötila
Mulla vatsa reagoi heti, jos syön jotain pilaantunutta, mikä ei "silmämääräisesti ole pilaantunutta" eli olen melko tarkka päiväyksien suhteen.
Varmaan viikko sitten söin pari keitettyä munaa, jossa oli päiväystä kyllä reilusti jäljellä, mutta keltuainen oli tummentunut ja laajentunut ja maku oli siinä ja siinä, oliko enää syömäkelpoista. Leivän kanssa nipin napin meni kurkusta alas.
En muista ennen kokeneeni vastaavaa, joten noin pääsi käymään. Ei kylläkään enää sen ja tämän ketjun lukemisen jälkeen...
Tästä tuli mieleen, että esim. Venäjälle meneviin Oltermanni-juustoihin laitetaan parasta ennen päiväys puoli vuotta pidemmälle, kuin Suomessa myytäviin, vaikka itse tuote on siis täsmälleen sama. Syynä on se, että Venäläiset tykkäävät voimakkaamman makuisista juustoista ja maku vahvistuu ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväys mennyt niin teen aina vesilasitestin. Aika usein nousee pintaan. Ei todellakaan säily kuukausia, edes jääkaapissa.
Tuskin moni täällä edes tietää mikä on pilaantunut muna. Jos se on sisältä keltainen = syömäkelpoista, ajatellaan.
Meillä jääkaapissa munat alkaa pilaantumaan viikko parasta ennen päiväyksestä. En todellakaan söisi kuukausi vanhoja munia ja toivottavasti niitä ei vieraille tarjota kenenkään luona.
Mä haen munat suoraan kanalasta. Ostan yleensä kerralla ainakin viisi kennoa, säilytän kellarissa ja hyvin säilyvät jopa puoli vuotta.
Ehkä joku säilyttää niitä huoneenlämmössä, vaikka ne on jääkaappitavaraa. Huoneenlämmössä keltuaisen rasvat pilaantuvat suhteellisen nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä haen munat suoraan kanalasta. Ostan yleensä kerralla ainakin viisi kennoa, säilytän kellarissa ja hyvin säilyvät jopa puoli vuotta.
Hyh.
Sen takia että jos ovatkin jostain syystä pilalla parasta ennen päiväys on mennyt jo ja kaupan ei tarvitse korvata