Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi syötätte lapsillenne niin paljon sokeria?

Vierailija
27.03.2021 |

Sokeri on runsaskalorista ja vie pienillä lapsilla huomattavasti tilaa terveellisemmiltä ravintoaineilta ja näin ollen vaikuttaa suoraan kokonaisvaltaiseen terveyteen myös mm. kognitiion, muistiin ja oppimiseen.

Tietoa löytyy vaikka kuinka paljon. Miksi silti syötätte lapsellenne jatkuvasti valtavat määrät sokeria?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työni puolesta tiedän tasan tarkkaan mitä ja miten lapset syövät. On todella yleistä että lapset syövät makeaa ja juovat mehuja/limsoja joka päivä, vieläpä useaan kertaan.

Tuohon joka sanoi että ei saa syyllistää vanhempia niin todellakin saa ja pitääkin syyllistää. Vanhemmat mahdollistavat tämän lapsen jatkuvat sokerin saannin.

Eräänkin lapsen isän kommentti: ” mutta kun lapsi haluaa karkkia, muuten se suuttuu.”

Niin. Tällöisiä vanhempia meillä on tässä maassa yllättävän paljon.

Onneksi tosin löytyy kunnollisiakin perheitä.

Vierailija
42/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katoppa, kun eihän hellanlettas sentään voi/saa lapselta mitään kieltää...se aiheuttaa pahoja traumoja sekä pahaa mieltä.

Lapset päättävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makeutusaineet ovat paljon pahempia kuin sokeri. Jos tuote on sokeriton niin siinä on sitten niitä makeutusaineita makeuttamassa. Hymähtelen aina, kun joku välttelee sokeria, mutta vetää noita sokerittomia terveellisempänä vaihtoehtona.

https://www.valio.fi/tuotteet/valio-luonnonjogurtti-vadelma-omena/ meillä usein tälläistä jugurttia. Olisiko sittenkin parempi ihan perus joku banaani?

Melkomoinen sokeripommi.

Vierailija
44/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä omasta mielestä mitenkään älyttömästi sokeria vedetä. Karkkipäivä on kerran viikossa ja lisänä joskus jäätelöä välipalana. Mehuja ei juoda päivittäin ja jugurtit on yleensä näitä "ei lisättyä sokeria". Toisinaan saattaa kaupasta saada tikkarin tai pillimehun, mutta ei sekään minusta liikaa ole.

Jäätelöä välipalana? Siinäpä hyvä, ravitseva välipala kasvavalle lapselle.

Olen ollut päiväkodissa töissä ja sielläkin oli välillä jäätelöä välipalalla. Ajatella, tuhottu jäätelöllä melkoinen määrä lapsia!

Niin sepä se kun ajatellaan et on luonnollista antaa jäätelöä 1v lapsillekin.

Vierailija
45/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työni puolesta tiedän tasan tarkkaan mitä ja miten lapset syövät. On todella yleistä että lapset syövät makeaa ja juovat mehuja/limsoja joka päivä, vieläpä useaan kertaan.

Tuohon joka sanoi että ei saa syyllistää vanhempia niin todellakin saa ja pitääkin syyllistää. Vanhemmat mahdollistavat tämän lapsen jatkuvat sokerin saannin.

Eräänkin lapsen isän kommentti: ” mutta kun lapsi haluaa karkkia, muuten se suuttuu.”

Sama. Oikeasti jo pienet lapset totutetaan sokeriin juottamalla esim mehuja päivittäin. Lisäksi sitten vielä muita herkkuja päälle. Jo alle kouluikäiselle ”herkkupäivänä” saattaa olla normaalia saada suklaapatukka, karkkipussi ja puolen litran limu! Jostain syystä ylipainoiset lapset lisääntyvät kokoajan. Ihan hullua sekin, että vanhempia ei saisi tästäkään asiasta syyllistää. Ketä sitten? Niitä lapsiako?

Vierailija
46/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😋 En kirjoittanut, ettei vanhempia saa syyllistää.  Kirjoitin, että on ikävää, että vanhempia syyllistetään ja sehän tarkoittaa, ettei kaikilla ole tarpeeksi tietoa tai ymmärrystä sokeriin liittyvistä haitoista.  Vanhemmatkin ovat inhimillisiä ihmisiä ja antavat lapsilleen, ehkä mainonnan uhreina sitä mitä ne mukulat mieluiten syövät.  Onko ihme, että aamupalapöydästä löytyy hunajamuroja tai nutellapurnukka.  Sinä olet työsi puolesta avainasemassa valistajana, mutta kuten olet jo huomannut, et mahda mitään sille asialle.  Vanhemmat syöttää lapsille mitä lapset haluavat koska lapset määräävät mitä vanhemmat saa tehdä tai jättää tekemättä.  Oli kilttiä, että kirjoitit myönteistäkin, että löytyy myös kunnollisia perheitä.  Olen edelleenkin sillä linjalla, että ei pidä syyllistää, vaan valistaa ja opastaa oikeaan suuntaan.  Ajatelkaapa sitä, jos koira syö suklaata se ei ymmärrä sokerin vaarallisuutta ja se suklaa saattaa olla sen viimeinen "ateria".   

Vierailija
47/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääränlainen suhtautuminen ruokaan aiheuttaa suurimmat ongelmat. Vesikin tappaa, jos juot sitä likaa. Sokereita on ihan terveellisessäkin ruokavaliossa kuten marjoissa, hedelmissä, vilja- ja maitotuotteissa. Meillä lapset ja aikuiset ovat hoikkia, vaikka joskus jäätelöä syömmekin. Liikumme ulkona joka päivä, emmekä syö eineksiä, vaan laitamme ruoan itse. Leivätkin ovat usein itse leivottuja. Voimme koko perhe hyvin, eikä ole tarvetta kytätä toisten syömisiä.

Monella ylipainoisella suhtautuminen ruokaan on usein ap:n kaltainen; kytätään omaa ja muiden syömistä. Laihdutetaan ja lasketaan kaloreita. Voin kertoa, että en ole laihduttanut koskaan elämäni aikana. Eikä ole grammaakaan ylipainoa ollut koskaan. En myöskään kyttää toisten syömisiä. Ei ole asia, joka kuuluisi minulle. Terveellisistä elämäntavoista voi kertoa, mutta ei se tarkoita totaalikieltäytymistä jäätelöstä tai pääsiäismunista kerran vuodessa.

Vierailija
48/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääränlainen suhtautuminen ruokaan aiheuttaa suurimmat ongelmat. Vesikin tappaa, jos juot sitä likaa. Sokereita on ihan terveellisessäkin ruokavaliossa kuten marjoissa, hedelmissä, vilja- ja maitotuotteissa. Meillä lapset ja aikuiset ovat hoikkia, vaikka joskus jäätelöä syömmekin. Liikumme ulkona joka päivä, emmekä syö eineksiä, vaan laitamme ruoan itse. Leivätkin ovat usein itse leivottuja. Voimme koko perhe hyvin, eikä ole tarvetta kytätä toisten syömisiä.

Monella ylipainoisella suhtautuminen ruokaan on usein ap:n kaltainen; kytätään omaa ja muiden syömistä. Laihdutetaan ja lasketaan kaloreita. Voin kertoa, että en ole laihduttanut koskaan elämäni aikana. Eikä ole grammaakaan ylipainoa ollut koskaan. En myöskään kyttää toisten syömisiä. Ei ole asia, joka kuuluisi minulle. Terveellisistä elämäntavoista voi kertoa, mutta ei se tarkoita totaalikieltäytymistä jäätelöstä tai pääsiäismunista kerran vuodessa.

Suomi on maailman kolmanneksi lihavin maa. Joten ymmärrät varmaan että vaikka teidän perheessä ei ole ylipainoisia, niin tämä on oikeasti vakava ongelma. Miettikää, kolmanneksi lihavampia maailmassa!! Ja luulen että ylenpalttinen sokerin syöminen on yksi iso syy tähän. Ei missään muualla maailmassa varmaan esim syödä niin paljon karkkia kuin täällä.

Vierailija
49/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttäreni oli vauva, niin äitini imaisi tuttia, kastoi sen sokeriin ja tutti vauvan suuhun.

Mummillani oli namukaappi, josta lapset hakivat tiettyä, sitä sokerisinta karkkia.

Äitini kohdalla koin, että hän yrittää ostaa kiintymystä olemalla se kiva ja makea mummi.

Kielsin kaikki sokerit ja liikasuolan niin pitkälle kuin pystyin. Jos lapsi ei saa sokeria, niin ei se osaa sitä kaivatakaan. Eilen oli taas kaupassa n.3 v. lapsi, joka sai itkupotkuraivarit karkkihyllyllä. Kävi äitiä sääliksi.

Lapseni yritti manipuloida karkeilla kaupassa. Kun meinasi tulla kinaa, niin sanoin että nyt mennään kotiin ilman mitään ostoksia ja lähden yksin kauppaan. Lapsi kainaloon ja ulos, meteliä mahtuu maailmaan :)

Vierailija
50/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni yhdistää valkoisen sokerin käytön vain lihomiseen, mutta se kuluttaa myös kehon kivennäisainevaroja. Sokeriruokon kuoressa on esim. magnesiumia ja kromia, joita keho tarvitsee sokerin sulatukseen. Mutta valkoisen sokerin puhdistusprosessa kuoriosa poistetaan, ja ruskeasta sokerista tulee valkoista.

Se tarkoittaa sitä, että keho joutuu ottamaan sulatukseen tarvittavat kivennäiset kromin ja magnesiumin omista varastoistaan. Pitkässä juoksussa keho köyhtyy näistä kivennäisaineista, ja kuinka ollakaan, ne ovat olennaisia hermostolle. Puutostila aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymisen ongelmia.

Kivennäisainekato myös altistaa tulehduksille, kuten lehmänmaitokin, joka lisää elimistöön limaa. Näin tautisena aikana kannattaisi välttää.

Itse käytän leivonnassa tummaa siirappia, intiaanisokeria ja ruskeaa kideraakasokeria. Tietysti tämä johtaa siihen, että peruskaupan tuotteita ei voi käyttää ja täytyy itse leipoa.

Vierailija
51/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä, vesikin voi tappaa, järveenkin voi hukkua.  Laitapa lapsi juomaan vapaaehtoisesti vettä yli tarpeensa :)  Karkkia pystyy syömään niin paljon, että vatsaan sattuu ja oksettaa.  Nyt joillakin sekoittuu lisätty sokeri ja luontainen sokeri jota marjoissa tai hedelmissä on. Mutta eihän tämä mitään uutta ole, aihepiirissä on vaikeaa pysytellä, oudot rönsyilyt ja tarinat tuppaa paisumaan ja asiallisetkin keskusteluketjut kuihtuu. Osaa kokemustarinoista on kuitenkin mukava lukea.  Hyvää viikonloppua ja kaikkea kivaa, kohtuudella. 😘

Vierailija
52/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti täällä tuomitaan murot ja jugurtit... "Ei meidän Liisa-Irmeli syl kun lanttukuutioita!" :D

Ja silti ihmiset on ylipainoisempia kuin koskaan ennen... Hmmm? Ainii, ei mem utta ne muut... :)

T. Ysärin lapsi joka sai kotona mehua, jugurttia ja muroja ja on yhä hoikka

Vierailija
53/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni yhdistää valkoisen sokerin käytön vain lihomiseen, mutta se kuluttaa myös kehon kivennäisainevaroja. Sokeriruokon kuoressa on esim. magnesiumia ja kromia, joita keho tarvitsee sokerin sulatukseen. Mutta valkoisen sokerin puhdistusprosessa kuoriosa poistetaan, ja ruskeasta sokerista tulee valkoista.

Se tarkoittaa sitä, että keho joutuu ottamaan sulatukseen tarvittavat kivennäiset kromin ja magnesiumin omista varastoistaan. Pitkässä juoksussa keho köyhtyy näistä kivennäisaineista, ja kuinka ollakaan, ne ovat olennaisia hermostolle. Puutostila aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymisen ongelmia.

Kivennäisainekato myös altistaa tulehduksille, kuten lehmänmaitokin, joka lisää elimistöön limaa. Näin tautisena aikana kannattaisi välttää.

Itse käytän leivonnassa tummaa siirappia, intiaanisokeria ja ruskeaa kideraakasokeria. Tietysti tämä johtaa siihen, että peruskaupan tuotteita ei voi käyttää ja täytyy itse leipoa.

Lisään vielä, että neljä lastani sairastivat todella harvoin eikä korvatulehduksia ollut.

Vierailija
54/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Sokeriruo'on  *Puhdistusprosessissa 

Ehkä sokerin syytä on se, että ihmiset eivät enää osaa kirjoittaa oikein, eikä varsinkaan taivuttaa sanoja ja yhdyssanat ovat kadoksissa. Tämäkin kirjoitus menetti heti uskottavuutta, kun kirjoitusvirheitä on useita.

(ei, ei ole puhelimen syy)

Vierailija
55/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa outo aloitus. Miksi itse ryyppäät, tupakoit ja käytät huumeita, ap. Jäikö myös iltalääkkeet ottamatta? Älä vedä niitä ja viinaa sekasin!

Ja siis me kaikkihan tiedetään, että olet täysi alkkis, vaikka muuta väitätkin.

Kovat on defenssit sokerihiirellä.

Vierailija
56/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa outo aloitus. Miksi itse ryyppäät, tupakoit ja käytät huumeita, ap. Jäikö myös iltalääkkeet ottamatta? Älä vedä niitä ja viinaa sekasin!

Ja siis me kaikkihan tiedetään, että olet täysi alkkis, vaikka muuta väitätkin.

Ehkä enemmänkin outo kommentti 😂 Puhut ehkä itsestäsi? 🤔

Lähinnä huvittaa, mistä muka voisit tietää mitään yhdenkään lapsiperheen sokerinkäytöstä. Miksi syötät sokeria? Yhtä hyvin minä voin väittää, että olet alkoholisti. Ymmärrätkö?

Se kuule näkyy, ja ellet näe niin vähintään puheista kuuluu.

Vierailija
57/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on niuhottava nihilisti ja kasvattaa lapsistaan myös sokerinvastaisia lähetyssaarnaajia, jotka valistavat ja tuomitsevat koulutovereitaan sokerin turmiollisuudesta. Ja sitten ihmettelet miksi lapsesi ottaa aina koulussa pataan.

Vierailija
58/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin nyt sitten otettiin karkkipäivä käyttöön, kun sitä on tuputettu hammastarkastuksissa vuosikaudet. Nyt lapsikin tietää, että hän saa karkkeja joka viikko. Vähemmän sokeria tuli syötyä ilman sitä maagista karkkipäivää. Meillä ei kuitenkaan koskaan ole laskettu keksejä kahvipöydässä. Onneksi lapsi osaa säädellä itsekin makean syöntiään ainakin sen verran, ettei syö mahaansa kipeäksi. Neuroottisuus ei tee hyvää.

Vierailija
59/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Pyhä Sylvi, tätä vanhempien syyllistämistä.

Et sinä ap. tai minä voi sanoa kuinka paljon vanhemmat syöttävät sokeria lapsilleen.

Voit puhua vain itsestäsi ja minä omastani.

Jotenkin huvittavaa, kuinka jotkut yrittävät käyttäå valtaansa, joka antaisi syyn haukkua ja syyllistää muita.

Vierailija
60/84 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sokeri varmasti terveellistä ole, mutta minusta on myös asiatonta luoda sellaista kuvaa, että kaikki lapset söisivät valtavia määriä sokeria. Meillä esim. lapset eivät juo limonadeja tai mehuja ollenkaan. Jogurtti on maustamatonta jne. Ja mitä olen tuttavaperheitä katsonut, niin sama heillä; Sokerin käyttö on melko vähäistä.

Huomenna on palmusunnuntai ja lähes jokaisen lapsiperheen karkkipäivä. Eli näen aloituksen tarkoitushakuisena provosaationa lapsiperheitä kohtaan. Saitko ap nyt kruunusi kiillotettua?

Minä taas en koe sitä noin. Ellei perheessä syödä paljon sokeria ei pitäisi kokea syyllisyyttä aloituksesta.