Miksi syötätte lapsillenne niin paljon sokeria?
Sokeri on runsaskalorista ja vie pienillä lapsilla huomattavasti tilaa terveellisemmiltä ravintoaineilta ja näin ollen vaikuttaa suoraan kokonaisvaltaiseen terveyteen myös mm. kognitiion, muistiin ja oppimiseen.
Tietoa löytyy vaikka kuinka paljon. Miksi silti syötätte lapsellenne jatkuvasti valtavat määrät sokeria?
Kommentit (84)
Miksi niuhotetaan hedelmäsokerista?Terveellisempää se on kuin lisätty eikä sille oikein voi mitään jos aikoo hedelmiä syödä. Tässä oli puheena nimenomaan lisätty valkoinen sokeri. Meillä tyttö 1v 4kk eikä syö makeaa melkein ikinä, muutamia kertoja saanut maistaa karkin. Jogurtti on maustamatonta tai sitten tuota missä hedelmien ja marjojen omaa sokeria eikä lisättyä ollenkaan. Muroja tyttö ei syö, puuroa tai leipäpalan joka täysjyvää tai ruisleipää. Mielestäni tuollainen totaali kaiken sokerin vältteleminen menee yli sitä kun nykysin on kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääränlainen suhtautuminen ruokaan aiheuttaa suurimmat ongelmat. Vesikin tappaa, jos juot sitä likaa. Sokereita on ihan terveellisessäkin ruokavaliossa kuten marjoissa, hedelmissä, vilja- ja maitotuotteissa. Meillä lapset ja aikuiset ovat hoikkia, vaikka joskus jäätelöä syömmekin. Liikumme ulkona joka päivä, emmekä syö eineksiä, vaan laitamme ruoan itse. Leivätkin ovat usein itse leivottuja. Voimme koko perhe hyvin, eikä ole tarvetta kytätä toisten syömisiä.
Monella ylipainoisella suhtautuminen ruokaan on usein ap:n kaltainen; kytätään omaa ja muiden syömistä. Laihdutetaan ja lasketaan kaloreita. Voin kertoa, että en ole laihduttanut koskaan elämäni aikana. Eikä ole grammaakaan ylipainoa ollut koskaan. En myöskään kyttää toisten syömisiä. Ei ole asia, joka kuuluisi minulle. Terveellisistä elämäntavoista voi kertoa, mutta ei se tarkoita totaalikieltäytymistä jäätelöstä tai pääsiäismunista kerran vuodessa.
Suomi on maailman kolmanneksi lihavin maa. Joten ymmärrät varmaan että vaikka teidän perheessä ei ole ylipainoisia, niin tämä on oikeasti vakava ongelma. Miettikää, kolmanneksi lihavampia maailmassa!! Ja luulen että ylenpalttinen sokerin syöminen on yksi iso syy tähän. Ei missään muualla maailmassa varmaan esim syödä niin paljon karkkia kuin täällä.
Kolmanneksi lihavin? Mistäköhän olet tuonkin ottanut. BMI:n mukaan Suomi on sijalla 98 (/190). Korkeammalla on mm. Norja, Saksa ja Englanti.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_body_mass_index
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon vähemmän kuin omat vanhempani minulle ysärillä. Silloin sokerijugurtit, mehut ja suklaamurot oli ihan arkiruokaa, nykyään harvinaista herkkua.
Olette varmasti poikkeus. Omassa tuttavapiirissä jo 1-vuotiaat syövät noita päivittäin.
Edellisellä kirjoittajalla on varmaan hyvin erilainen tuttavapiiri kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni yhdistää valkoisen sokerin käytön vain lihomiseen, mutta se kuluttaa myös kehon kivennäisainevaroja. Sokeriruokon kuoressa on esim. magnesiumia ja kromia, joita keho tarvitsee sokerin sulatukseen. Mutta valkoisen sokerin puhdistusprosessa kuoriosa poistetaan, ja ruskeasta sokerista tulee valkoista.
Se tarkoittaa sitä, että keho joutuu ottamaan sulatukseen tarvittavat kivennäiset kromin ja magnesiumin omista varastoistaan. Pitkässä juoksussa keho köyhtyy näistä kivennäisaineista, ja kuinka ollakaan, ne ovat olennaisia hermostolle. Puutostila aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymisen ongelmia.
Kivennäisainekato myös altistaa tulehduksille, kuten lehmänmaitokin, joka lisää elimistöön limaa. Näin tautisena aikana kannattaisi välttää.
Itse käytän leivonnassa tummaa siirappia, intiaanisokeria ja ruskeaa kideraakasokeria. Tietysti tämä johtaa siihen, että peruskaupan tuotteita ei voi käyttää ja täytyy itse leipoa.
*Sokeriruo'on *Puhdistusprosessissa
Ehkä sokerin syytä on se, että ihmiset eivät enää osaa kirjoittaa oikein, eikä varsinkaan taivuttaa sanoja ja yhdyssanat ovat kadoksissa. Tämäkin kirjoitus menetti heti uskottavuutta, kun kirjoitusvirheitä on useita.
(ei, ei ole puhelimen syy)
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, johtuu siitä, että kirjoitan vasemmalla kädellä tietokoneella, koska oikean käteni värttinäluu on murtunut, kipsi neljättä viikkoa.
Nämä faktat löytyvät kyllä muualtakin vaihtoehtoisen ravitsemuksen oppikirjasta. Nettiä selatessani huomasin, että näihin kivennäisaineisiin kiinnitetään huomiota vain sikäli että ei kannata syödä intiaanisokeria saadakseen esim. kalsiumia, vaikka kyse ei ole siitä, vaan siitä, että ilman ruokoon pakattuja kivennäisiä elimistö varat köyhtyvät.
Kun sain lapsia v. 90, aloin perehtyä vaihtoehtoiseen ravitsemustietoon, mutta tämä tieto sokerin sulatusprosessista tuli kyllä ihan yliopiston oppikirjasesta.
Havaintoni on ollut, että neuvolan ohjeista ei ollut minulle paljon hyötyä, ihan itse on pitänyt uutta tietoa hankkia. En voinut neuvolan ravitsemustietoihin enää oikein luottaa kun perehdyin asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääränlainen suhtautuminen ruokaan aiheuttaa suurimmat ongelmat. Vesikin tappaa, jos juot sitä likaa. Sokereita on ihan terveellisessäkin ruokavaliossa kuten marjoissa, hedelmissä, vilja- ja maitotuotteissa. Meillä lapset ja aikuiset ovat hoikkia, vaikka joskus jäätelöä syömmekin. Liikumme ulkona joka päivä, emmekä syö eineksiä, vaan laitamme ruoan itse. Leivätkin ovat usein itse leivottuja. Voimme koko perhe hyvin, eikä ole tarvetta kytätä toisten syömisiä.
Monella ylipainoisella suhtautuminen ruokaan on usein ap:n kaltainen; kytätään omaa ja muiden syömistä. Laihdutetaan ja lasketaan kaloreita. Voin kertoa, että en ole laihduttanut koskaan elämäni aikana. Eikä ole grammaakaan ylipainoa ollut koskaan. En myöskään kyttää toisten syömisiä. Ei ole asia, joka kuuluisi minulle. Terveellisistä elämäntavoista voi kertoa, mutta ei se tarkoita totaalikieltäytymistä jäätelöstä tai pääsiäismunista kerran vuodessa.
Suomi on maailman kolmanneksi lihavin maa. Joten ymmärrät varmaan että vaikka teidän perheessä ei ole ylipainoisia, niin tämä on oikeasti vakava ongelma. Miettikää, kolmanneksi lihavampia maailmassa!! Ja luulen että ylenpalttinen sokerin syöminen on yksi iso syy tähän. Ei missään muualla maailmassa varmaan esim syödä niin paljon karkkia kuin täällä.
Kolmanneksi lihavin? Mistäköhän olet tuonkin ottanut. BMI:n mukaan Suomi on sijalla 98 (/190). Korkeammalla on mm. Norja, Saksa ja Englanti.
Ohittaako Norja meidät? Mielenkiintoista.
He näyttävät yleensä hoikilta ja hyväkuntoisilta.
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava. Lihavien osuus ikäryhmittäin ja sukupuolittain 2017
Tämä suoraan THL:n sivuilta. Miettikää lähes kaikki miehet ylipainoisia!!
Sama bmi miehille ja naisille ei toimi.
Peili sitävastoin toimii aina.
https://yle.fi/uutiset/3-10987800
Tuossa vielä juttua aiheesta. Oikeasti lisäämällä liikuntaa saadaan vain vähän pudotettua painoa. Suurin merkitys on sillä mitä laitat suusta sisään.
Jotain järkeä näihin touhuihin, jooko? Varmasti osan kannattaisi vähentää sokerin käyttöään. Mutta miksi kaikki täytyy viedä äärimmäisyyksiin? Yks on paleodieetillä, toinen välttää sokeria ja kolmas gluteenia ihan vain varmuuden vuoksi.
Kun nämä lapset menevät päiväkotiin ja kouluun, ihmetellään miten sieltä ei saakaan yksilöllistä ruokavaliota. Maailma on täynnä oikeasti vaarallisia asioita. Ei kaikkea voi alkaa pelkäämään ja varomaan. Täytyy, ja myös voi elää. Sen on tämä korona-aikakin jo osoittanut. Ihminen sopeutuu ja selviytyy aika monesta.
yleensä nämä, joilta kielletään sokeri totaalisesti, ahmivat sitten sokeria senkin edestä esim. kavereiden synttäreillä jne.
kaiken lisäksi syntyy todennäköisesti hyvin häiriintynyt suhde ruokaan
itse sain syödä sokeria oikeastaan milloin halusin, enkä edes välitä siitä paljoa
Vierailija kirjoitti:
Miksi niuhotetaan hedelmäsokerista?Terveellisempää se on kuin lisätty eikä sille oikein voi mitään jos aikoo hedelmiä syödä. Tässä oli puheena nimenomaan lisätty valkoinen sokeri. Meillä tyttö 1v 4kk eikä syö makeaa melkein ikinä, muutamia kertoja saanut maistaa karkin. Jogurtti on maustamatonta tai sitten tuota missä hedelmien ja marjojen omaa sokeria eikä lisättyä ollenkaan. Muroja tyttö ei syö, puuroa tai leipäpalan joka täysjyvää tai ruisleipää. Mielestäni tuollainen totaali kaiken sokerin vältteleminen menee yli sitä kun nykysin on kaikessa.
Hedelmäsokeri aiheuttaa rasvamaksaa, myös se itse hedelmässä oleva. On aihettakin niuhottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä? Pyöritkö paljonkin Norjassa?
Vierailija kirjoitti:
Sokerista et terveellistä saa sillä, että se ei ole lisättyä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon vähemmän kuin omat vanhempani minulle ysärillä. Silloin sokerijugurtit, mehut ja suklaamurot oli ihan arkiruokaa, nykyään harvinaista herkkua.
Lapsena ysärillä oikeasti ihmettelin miksi joissain teeveesarjoissa esim. syötiin valtavasti sokerisia ruokia. Itse saatoin korkeintaan laittaa paahtoleivän päälle hilloa. Meillä syötiin puuroa ja voileipiä kotona aamulla. Karkkia oli kyllä saatavilla, mutta eniten innosti lauantaisin se Lauantai-karkkipussi.
Kerran isäni kysyi kaupassa mitä haluan ja en halunnut mitään. En vain erityisemmin tarvinnut mitään. Varmaan jos olisi joko sokeria koko ajan syötetty tai se kokonaan kielletty niin asia olisi ollut toinen.
Ihmisillä on nykyaikana taito ummistaa silmänsä ongelmilta. Ei haluta miettiä asiaa sen enempää.
Koska oikeutan omaa naposteluani sillä, että muutkin syövät paljon sokeria. T: XXXXL äiti
Oon aikuinen, saan sokerista päänsäryn eli sokerikrapulan. Viikonlopun karkin syönnin jälkeen koko kroppa kipeä.
En pysty enää käyttämään alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulta, ne hiihtäjät, jotka olet telkkarissa nähnyt eivät ole sama asia kuin kaikki norjalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ysärillä oikeasti ihmettelin miksi joissain teeveesarjoissa esim. syötiin valtavasti sokerisia ruokia. Itse saatoin korkeintaan laittaa paahtoleivän päälle hilloa. Meillä syötiin puuroa ja voileipiä kotona aamulla. Karkkia oli kyllä saatavilla, mutta eniten innosti lauantaisin se Lauantai-karkkipussi.
Kerran isäni kysyi kaupassa mitä haluan ja en halunnut mitään. En vain erityisemmin tarvinnut mitään. Varmaan jos olisi joko sokeria koko ajan syötetty tai se kokonaan kielletty niin asia olisi ollut toinen.
Etkö oikeasti tiedä, että sokeria on muutakin kuin karkeissa. Esim. se (valkoinen) paahtoleipä, jota vetelit on kokolailla puhdasta sokeria. Plus murot, jugurtit jne. jne.
Kyllä ihminen lihoo ihan tavallisella kotiruoallakin, jos sitä syö liikaa. Ylensyöminen ja liikkumattomuus ovat suurin ongelma. Ei se, että lapsi syö joskus jäätelön. Tuttu ei antanut lapsilleen ollenkaan jäätelöä, eikä mitään muitakaan herkkuja. Lapset ovat nykyään ylipainoisia. Itse olen antanut syödä aina välillä, eikä herkkuja ole demonisoitu. Meillä on hoikat lapset.