Miksi yliopistossa kukaan ei kysele perään jos opinnot eivät etene?
En ole saanut tehtyä opintoja yhtään viime keväästä lähtien eikä ketään kiinnosta.
"Koska yliopisto opiskelijana olet osa tiedeyhteisöä, aikuinen opiskelija ottaa itse vastuun opinnoistaan ja opiskelu on opiskelijan työ"
Joo joo mutta silti. Jos vastaavasti päätän olla yks päivä menemättä töihin tai työ ei tuota tulosta seuraavaan kahteen vuoteen, se jotenkin kuitenkin kummasti kiinnostaa sitä pomoa.
Kommentit (73)
Johtuuko saamattomuus koronasta ja etäopiskelusta? Pitää olla tosi motivoitunut että jaksaisi puurtaa yksikseen yksiössä, tapaamatta muita ja käymättä yliopistolla kirjastossa ja luennoilla ja syömässä yms. Mutta et ole ainoa laatuasi, pitkin talveahan on uutisoitu opiskelijoista joilla opintojen etenminen on tyssännyt kuin seinään vallitsevan "epänormaalin" tilanteen johdosta.
Olla tiedeyhteisön jäsen ei tarkoita, että kukaan kysyisi perään, jollei ole opetushenkilökuntaa. Kun rahoitus loppuu, joudut ulos ja lisää ei tietenkään tule, jos et sitä aktiivisesti hanki ja julkaise.
Eli siinä mielessä tuo mainos on täysin totta. Olet yhteisön jäsen jos luet muiden tutkimusta, kuuntelet heidän esityksiään (nyt tietenkin etänä) ja keskustelet asioista sopivia tilanteissa jne.
Tiedemaailman hienous ja kurjuus perustuu siihen, että se koostuu ihmisistä, joista suurinta osaa kiinnostaa ala todella paljon. Jos sinua ei kiinnosta, takana in aina kymmenen lahjakasta, jota kyllä kiinnostaa.
Onko tämä järkevää resurssien käyttöä? Ei varmaan. Onko tiedeyhteisö indpiroiva, mutta julma yhteisö. On.
Kiinnostaako opiskelijan motivaatio-ongelmat. Ei juuri. Empatiaa voi tuntea, mutta muita resursseja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
USAssa sinut heitettaisiin pellolle jos opinnot eivat suju aikataulun mukaan.
Olet ymmärtänyt asian aivan väärin.
USA:ssa opiskelija maksaa yliopistolle ison summan rahaa joka lukukaudesta. Maksavaa opiskelijaa ei todellakaan heitetä pois niin kauan, kun yliopistolle vain raha juoksee sisään.
Suomessa sitä vastoin on nykyään rajattu opinto-oikeus, ja jos opinnot eivät yhtään edisty, ei siihen välttämättä saa jatkoaikaa kalenterin käydessä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään ole HOPS keskustelut säännöllisesti? Vai miten se menee. Kai laitoksen väki jossain vaiheessa kyselee, että missä mennään ja aiotko valmistuakin.
Ei ole kertaakaan kukaan kysynyt. Aloitin opinnot vuonna 2004 enkä ole vieläkään valmistunut.
Sinulla on tutkinto-oikeis vanhentunut. Siinä vaiheessa on varmaan yritetty jotain meiliä lähettää, mutta mistä sen voi tietää, missä kukakin on. Onko nimi sama jne.
Mitään viranomaisoikeuksia penkoa asioita rekistereistä ei ymmärtääkseni ole, jos et itse pidä yhteyttä. Yliopisto ei ole mikään peruskoulu. Saat kadota sieltä eikä kenelläkään ole edes oikeutta penkoa, minne lähdit. Yksityisyydensuoja jne.
Suomalainen koulujärjestelmä opettaa kyvyttömille tarpeettomia asioita, jotta saadaan turhia maistereita, jotka eivät osaa edes kattolamppua vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään ole HOPS keskustelut säännöllisesti? Vai miten se menee. Kai laitoksen väki jossain vaiheessa kyselee, että missä mennään ja aiotko valmistuakin.
Ei ole kertaakaan kukaan kysynyt. Aloitin opinnot vuonna 2004 enkä ole vieläkään valmistunut.
Sinulla on tutkinto-oikeis vanhentunut. Siinä vaiheessa on varmaan yritetty jotain meiliä lähettää, mutta mistä sen voi tietää, missä kukakin on. Onko nimi sama jne.
Mitään viranomaisoikeuksia penkoa asioita rekistereistä ei ymmärtääkseni ole, jos et itse pidä yhteyttä. Yliopisto ei ole mikään peruskoulu. Saat kadota sieltä eikä kenelläkään ole edes oikeutta penkoa, minne lähdit. Yksityisyydensuoja jne.
Ei ole vanhentunut, jos on päässyt sisään vuonna 2004. Jonnet ei tiedä vanhasta vapaasta yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOPS on nykyisin pakollinen uuden opintosäännön mukaisesti opiskelevilla. 2004 aloittanut on niin vanhaa koulukuntaa, että juttu ei koske sinua. Gradun kirjoittaminen ja valmistuminen on tässä tapauksessa itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt asian aivan väärin.
USA:ssa opiskelija maksaa yliopistolle ison summan rahaa joka lukukaudesta. Maksavaa opiskelijaa ei todellakaan heitetä pois niin kauan, kun yliopistolle vain raha juoksee sisään.
Suomessa sitä vastoin on nykyään rajattu opinto-oikeus, ja jos opinnot eivät yhtään edisty, ei siihen välttämättä saa jatkoaikaa kalenterin käydessä loppuun.
Tunnetko oikeasti ketään, joka olisi opiskellut hyvämaineisessa yliopistossa USAssa? Minä tunnen useita, ja voin kertoa, että tilanne ei ole suinkaan tuollainen. Yliopistosta saattaa lentää ulos jo pelkästään silloin, jos arvosanat eivät ole tarpeeksi hyviä (on saanut liian monta D:tä, joka on huonoin hyväksytty arvosana), vaikka kurssisuorituksia tulisikin kohtuullinen määrä. Kyllä sen poispotkitun opiskelijan tilalle löytyy monta hyvää hakijaa.
Toki on sitten erikseen ei niin hyvämaineisia yliopistoja, joista saattaa saada tutkinnonkin suunnilleen rahalla. Mutta ei niiden papereilla työmarkkinoilla teekään juuri mitään.
Olen yliopistonlehtori. Ainakin omalla laitoksellani yritetään välillä ottaa yhteyttä niihin, joiden opinnot eivät etene, mutta tyypillisesti suurin osa näistä ei vastaa yhteydenottoon mitenkään. Osalla syynä voi olla myös vanhentuneet yhteystiedot eli yhteydenottoyritys ei edes tavoita opiskelijaa.
Kyllä yliopisto-opinnot pitää itse hoitaa. Se on myös yksi syy, miksi akateemista loppututkintoa arvostetaan yhä varsin paljon myös työelämässä. Työnantajat tietävät, että sen suorittaminen kertoo mm. hakijan motivaatiosta, itseohjautuvuudesta, ongelmanratkaisukyvystä, paineensietokyvystä sekä oma-aloitteisuudesta. Kaikki em. ominaisuudet ovat hyvin toivottuja ja jopa välttämättömiä nykypäivän työelämässä.
Tämä on sitä parempaa, yliopisto-ainesta jota AMK-inssien pitää pokkuroida?
Kukaan ei varmaan ole huomannut asiaa. Ei ole omaa opea tai luokanvalvojaa, joka asiaa tarkkailisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä siis heitetään pihalle, vaikka on maksanut lukukausimaksun? Onpa jännä.
Vähintään kursseilta jos ei koko koulusta. Oma tyttäreni opiskelee jenkeissä, tekee tällä hetkellä etänä täältä Suomesta käsin ja jos ei kahteen viikkoon ilmesty luennoille nakataan kylmästi ilman kyselyjä pihalle. Jos tämä tapahtuu useammalta kurssilta yliopisto alkaa kysellä, että aiotko oikeesti tehdä jotain vai ootko täällä vaan aivan turhaan.
Itselläni on masennuksen takia sama tilanne ja olen kyllä pettynyt yliopiston tukitoimiin. Opintopsykologin muutamasta käyntikerrasta ei ollut apua ja muuta ei ole tarjolla. Onneksi olen osannut hakeutua itse avun piiriin. Mielestäni yliopistojen kannattaisi satsata enemmän opiskelijahuoltoon koska saavathan he rahaa valmistuvista opiskelijoista. Mutta koittakaa jaksaa t. hallitus
Olen kyllä graduryhmäni kadonneille lampaille lähettänyt säännöllisesti sähköpostia kyselläkseni, missä mennään, mitta kun he eivät siihen vastaa, niin en minä laillisesti voi sen enempää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on masennuksen takia sama tilanne ja olen kyllä pettynyt yliopiston tukitoimiin. Opintopsykologin muutamasta käyntikerrasta ei ollut apua ja muuta ei ole tarjolla. Onneksi olen osannut hakeutua itse avun piiriin. Mielestäni yliopistojen kannattaisi satsata enemmän opiskelijahuoltoon koska saavathan he rahaa valmistuvista opiskelijoista. Mutta koittakaa jaksaa t. hallitus
Mutta eihän yliopisto ole mt-ongelmien hoitoon ja ehkäisyyn keskittynyt laitos vaan tieteellinen tutkimus- ja kehitysorganisaatio. YTHS on olemassa ja ainakin pääkaupunkiseudulla toimii Nyyti ry. josta saa tukea ja apua erilaisiin mielen ongelmiin. Myös virtuaalisesti, ei tarvitse edes olla kirjoilla Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vanhentunut, jos on päässyt sisään vuonna 2004. Jonnet ei tiedä vanhasta vapaasta yliopistosta.
Täti-jonnena käytin nyt väärää termiä, tutkinto-oikeus on, mutta suoritukset ovat luultavasti alalla kuin alalla nollautuneet. Eli oikeus jatkaa opintoja säilyy, mutta ne tulisi tehdä alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatyö ja vapaaehtoinen opiskelu ovat kaksi täysin eri asiaa. Se ettet suorita ainuttakaan opintopistettä ei haittaa muita kuin sinua itseäsi korkeintaan.
No kyllä se vain haittaa: viime kädessä veronmaksajia mutta ensisijaisesti koulua, joille maksetaan valmistuneiden oppilaiden perusteella. Opintojen edistymisen seuraaminen ja yhteydenotot todellakin kannattaisivat, ja niihin pitäisi olla resursseja. Rahaa menee kankkulan kaivoon, kun opinnot eivät etene. Eikö Suomessa opiskelijoiden rahaa, vaan meidän muiden.
Laitoksen amanuenssi tai graduryhmän vetäjä saattaa laittaa sähköpostia ja tiedustella missä mennään, mutta jos opiskelijasta ei kuulu takaisin yhtään mitään niin... Minkäs teet. Yliopistolla ei ole sen kummempia resursseja tavoitella "kadonneita sieluja" eikä sieltä lähdetä opiskelijoiden ovelle koputtelemaan.
No kyllä se vain haittaa: viime kädessä veronmaksajia mutta ensisijaisesti koulua, joille maksetaan valmistuneiden oppilaiden perusteella. Opintojen edistymisen seuraaminen ja yhteydenotot todellakin kannattaisivat, ja niihin pitäisi olla resursseja. Rahaa menee kankkulan kaivoon, kun opinnot eivät etene. Eikö Suomessa opiskelijoiden rahaa, vaan meidän muiden.