Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yliopistossa kukaan ei kysele perään jos opinnot eivät etene?

Vierailija
26.03.2021 |

En ole saanut tehtyä opintoja yhtään viime keväästä lähtien eikä ketään kiinnosta.

"Koska yliopisto opiskelijana olet osa tiedeyhteisöä, aikuinen opiskelija ottaa itse vastuun opinnoistaan ja opiskelu on opiskelijan työ"

Joo joo mutta silti. Jos vastaavasti päätän olla yks päivä menemättä töihin tai työ ei tuota tulosta seuraavaan kahteen vuoteen, se jotenkin kuitenkin kummasti kiinnostaa sitä pomoa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllöhän se kelaa kiinnostaa ja menetät "palkan" niin kuin töissäkin.

Vierailija
42/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyään ole HOPS keskustelut säännöllisesti? Vai miten se menee. Kai laitoksen väki jossain vaiheessa kyselee, että missä mennään ja aiotko valmistuakin.

Ei ole kertaakaan kukaan kysynyt. Aloitin opinnot vuonna 2004 enkä ole vieläkään valmistunut. 

Sinulla on tutkinto-oikeis vanhentunut. Siinä vaiheessa on varmaan yritetty jotain meiliä lähettää, mutta mistä sen voi tietää, missä kukakin on. Onko nimi sama jne.

Mitään viranomaisoikeuksia penkoa asioita rekistereistä ei ymmärtääkseni ole, jos et itse pidä yhteyttä. Yliopisto ei ole mikään peruskoulu. Saat kadota sieltä eikä kenelläkään ole edes oikeutta penkoa, minne lähdit. Yksityisyydensuoja jne.

Ei ole vanhentunut, jos on päässyt sisään vuonna 2004. Jonnet ei tiedä vanhasta vapaasta yliopistosta.

Täti-jonnena käytin nyt väärää termiä, tutkinto-oikeus on, mutta suoritukset ovat luultavasti alalla kuin alalla nollautuneet. Eli oikeus jatkaa opintoja säilyy, mutta ne tulisi tehdä alusta.

Opintokokonaisuudet eivät vanhene, mutta yksittäisiä opintojaksoja voi joutua tekemään uudestaan mikäli suoritusvaatimukset ovat merkittävästi muuttuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa opintojaan aloittaja on? Oletko vielä alkuvaiheessa vai jo kandi- tai graduprosessin äärellä? Jälkimmäisessä tapauksessa ohjaajaa kyllä kiinnostelee työn edistyminen. Jos pakerrat vielä perusopintoja tai aloittelet aineopintoja niin voi olla vähän eri juttu. Kelaa korkeintaan kiinnostaa mikäli nostat opintotukea.

Vierailija
44/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä yliopisto tietäisi yksittäisen opiskelijan syyt sille, miksi oppareita ei kilahda laariin. Akateemisen vapausperiaatteen mukaan voit suorittaa tai olla suorittamatta kursseja, it's up to you. Et ole sinällään tilivelvollinen opintojen edistymisestä, paitsi Kelalle opintotukiasioissa. Jos sinulla on opiskelua estäviä mt-puolen hankaluuksia niin YTHS on oikea osoite. 

Vierailija
45/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyään ole HOPS keskustelut säännöllisesti? Vai miten se menee. Kai laitoksen väki jossain vaiheessa kyselee, että missä mennään ja aiotko valmistuakin.

Ei ole kertaakaan kukaan kysynyt. Aloitin opinnot vuonna 2004 enkä ole vieläkään valmistunut. 

Varmaan eroa on siinäkin onko vuosikerta 150 vai 40 opiskelijaa. Joskus muinaIsuudessa omaa alaani valittiin noin 120 opiskelemaan vuosittain ja ensimmäinen vuosi oli yleisopintoja, jonka jälkeen valittiin pääaine, vaihtoehtoja oli n. 10. Minnekään ei tätä pääainetta eikä sivuaineita ilmoitettu, jokainen suunnitteli opintonsa itse tai oli suunnittelematta. Kukaan ei missään vaiheessa kysellyt opiskelujen etenemisestä yhtään mitään. Itsekin tein pari muksua opiskeluaikana.

Vierailija
46/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoinen koulu jota käyvät vain aikuiset jotka ovat itse vastuussa tekemisistään. 

Vierailija
47/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä. Mä oon sentään jotain.

Vierailija
48/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaa kyllä kiinnostaa.. Yleensäkin sitä tahoa, keneltä saa tukea/palkkaa.

Jos työnantajan ei tarvitsisi maksaa sinulle palkkaa,tuskin kiinnostaisi maksatko työpäiväsi katsoen Netflixiä vai et.

Vierailija
49/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on tutkinto-oikeis vanhentunut. Siinä vaiheessa on varmaan yritetty jotain meiliä lähettää, mutta mistä sen voi tietää, missä kukakin on. Onko nimi sama jne.

Mitään viranomaisoikeuksia penkoa asioita rekistereistä ei ymmärtääkseni ole, jos et itse pidä yhteyttä. Yliopisto ei ole mikään peruskoulu. Saat kadota sieltä eikä kenelläkään ole edes oikeutta penkoa, minne lähdit. Yksityisyydensuoja jne.

Ei ole vanhentunut, jos on päässyt sisään vuonna 2004. Jonnet ei tiedä vanhasta vapaasta yliopistosta.

Täti-jonnena käytin nyt väärää termiä, tutkinto-oikeus on, mutta suoritukset ovat luultavasti alalla kuin alalla nollautuneet. Eli oikeus jatkaa opintoja säilyy, mutta ne tulisi tehdä alusta.

No tuopa onkin nyt täysin eri asia.

Vierailija
50/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopisto-opettaja ja opetan satoja opiskelijoita vuodessa. Suurimman osan tapaan vain kerran, jos sitäkään sillä osa opinnoista tehdään oma-aikaisesti verkossa. En tietosuojasyistä pääse opiskelijoiden rekisteriin katsomaan, kuinka heidän opintonsa ovat noin yleisesti edistyneet. Jos he putoavat kurssiltani, en lähde kyselemään perään, sillä aikani kuluu aktiivisten opiskelijoiden ohjaamiseen ja opetussuunnitelmatyöhön. Lähetän kyllä useammankin viestin kaikille kurssilaisille, jossa kehotan heitä olemaan minuun yhteydessä, mikäli eivät pysy kyydissä mukana. Annan avokätisesti lisäaikaa palautuksiin. Pidäm myös kerran viikossa etävastaanoton, johon kuka tahansa voi tulla poikkeamaan ja juttelemaan tilanteestaan. Koskaan ei ole kukaan opiskelija vastannut näihin viesteihini tai tullut juttelemaan. Jäävät vain pois kurssilta mitään ilmoittamatta. Todella turhauttavaahan tämä on meille opettajillekin.

Vierailija
51/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintokokonaisuudet eivät vanhene, mutta yksittäisiä opintojaksoja voi joutua tekemään uudestaan mikäli suoritusvaatimukset ovat merkittävästi muuttuneet.

Mikäli osuu kohdalle tutkinnon uudistus, niin yleensä on muutaman vuoden siirtymäaika, jonka aikana voi opiskella joko vanhan tai uuden opinto-opoaan mukaan. Jos haluaa valmistus vanhojen vaatimusten mukaan, täytyttyä tuossa ajassa valmistus. Ainakin omassa pääaineessa valmistumista jääminen olisi käytännössä tarkoittanut noin. Kolmen vuoden kurssien opiskelua uusien vaatimusten mukaan.

Vierailija
52/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sellaisia ne ovat, yliopiston käyneet. Just, no ei päätähumaavaa älykkyyttä ilmeissesti tarvita siihenkään.

Vierailija
53/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sellaisia ne ovat, yliopiston käyneet. Just, no ei päätähumaavaa älykkyyttä ilmeissesti tarvita siihenkään.

Ei tässä puhuta yliopiston käyneistä. Sen toki ymmärtäisin, jos haukkumisen sijaan lukisit edes otsikon. 

Vierailija
54/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vanhentunut. Kuten sinua jo korjattiinkin, tuossa vaiheessa aloittaneilla on ikuinen opinto-oikeus. Voi olla kirjoilla yliopistossa vaikka 70 vuotta. Ja ei, kukaan ei missään vaiheessa lähettele mitään paapomismeilejä. Miksikö? No siksi, että aikuinen saa ihan itse päättää, missä tahdissa opintojaan edistää. Ei yliopisto ole mikään etsivä nuorisotyö, joka kyselee miten menee jne. 

Vierailija
55/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen, ota vastuuta itse itsestäsi! Yliopiston käyminen tarkoittaa sitä, että ihminen ei voi olla vajaakykyinen ja holhottava. Sitten on väärässä paikassa. On olemassa erinäisiä kuntouttavia kouluja, joissa soitellaan perään. On se omituinen ajatus, että meillä maisteriksi valmistuvat olisivat kuin pikkulapset, joita pitää holhota ja huolehtia. Osa aikuisuutta on ottaa itse vastuu.

Vierailija
56/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun perään kyseltiin, etenkin kun gradu viivästyi.

Ammattikoulu taas vaati eniten itsenäisyyttä, jos vertailen kouluja joita olen käynyt. Lukiossa holhottiin ihan sairaasti.

Vierailija
57/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on masennuksen takia sama tilanne ja olen kyllä pettynyt yliopiston tukitoimiin. Opintopsykologin muutamasta käyntikerrasta ei ollut apua ja muuta ei ole tarjolla. Onneksi olen osannut hakeutua itse avun piiriin. Mielestäni yliopistojen kannattaisi satsata enemmän opiskelijahuoltoon koska saavathan he rahaa valmistuvista opiskelijoista. Mutta koittakaa jaksaa t. hallitus

Onko antaa konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia parannusehdotuksia? Mitä ylipäätään tarkoitat opiskelijahuollolla?

Laitoksillahan on vertaistutoreita ja opinto-ohjausta antavaa henkilökuntaa (amanuenssi, kurssien ja seminaarien vetäjät) ja YTHS tarjoaa opintopsykologin palveluja. Lisäksi on vaikka ja mitä vapaa-ajan toimintaa A:sta Ö:hön eli voi harrastaa ryhmässä hyvin monipuolisesti. Se jos mikä on opiskelijoiden fyysistä ja henkistä terveyttä edistävää. Homman juju on vaan se, että niistä on otettava itse koppi, kukaan ei hae kotoa juttuihin mukaan.

Vierailija
58/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulu taas vaati eniten itsenäisyyttä, jos vertailen kouluja joita olen käynyt.

Hahahahaha! Jopas vitsin murjaisit!

Vierailija
59/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti opinnot eivät vanhene, paitsi esim. lääketieteen alalla vanhenevat 10 vuodessa.

Johonkin passiivirekisteriin näitä 'ikuisia opiskelijoita' on varmaankin heivattu. Eri asia sitten, saisiko esim. gradua tehtyä n. 16 vuotta vanhoilla tiedoilla. Yliopistoilla pitäisi olla oikeus katkaista tällaiset opinto-oikeudet.

Vierailija
60/73 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ammattikorkeaan, siellä otetaan tosi herkästi koppia tyypeistä jotka ovat vaarassa tipahtaa pudokkaiksi. On opoa ja tutoropettajaa ja psykologia ja ties mitä muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän