Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille

Vierailija
25.03.2021 |

Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:

- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin

- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle

- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan

- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies

- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä

Mitä muita tulee mieleen?
-

Kommentit (1446)

Vierailija
661/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisesta tule etelään ne ahkerimmat työntekijät. Vieläköhän lie sama ajatus asiassa..

Vierailija
662/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli normaalia suhtautua kunnioittaen vanhempiin ihmisiin, samoin kuin vieraisiin, joita ilman muuta teititeltiin. Nykynuoret eivät edes tiedä, mitä teitittely on, mutta haistattelu on kyllä hallussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan, yritän  kyllä päästä siitä eroon ja kerroin tuli puhe tupakasta nyt 19v tyttäreni (jonka mielestä tupakointi on typerää, luojan kiitos!) kanssa ja hän katsoi epäluuloisena kun kerroin että onnistun ostamaan 15vuotiaana tupakkaa väittämällä olevani 16. Sillä 16vuotiaalle myytiin. Olin suurimman osaa teinivuosistani kiljusta kännissä, mutta olen varma etten kuvitellut tuota "kuudentoistavuoden-sääntöä"päästäni!

Vierailija
664/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena opiskelu. Ennen vanhaan tyyliin 70-luvulla oli varmasti tosi outoa jos joku opiskelu 40-vuotiaana uuden ammatin.

Suurten ikäluokkien pohjakoulutus oli kehno, monet täydensi opintoja aikuisiällä.

Vierailija
665/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin suurimman osaa teinivuosistani kiljusta kännissä, mutta olen varma etten kuvitellut tuota "kuudentoistavuoden-sääntöä"päästäni!

Vasta 1995 ikäraja nostettiin 18 vuoteen ja muutenkin tupakkalaki tiukentui oleellisesti. Sitä ennen sai polttaa esim. työhuoneissa. Itse opiskelin ysärin alussa TTKK:lla ja siellä oli tupakkapaikat ihan vaan konetalon käytävillä, ilman mitään koppeja tai seiniä.

Vierailija
666/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa poltettiin sisätiloissa. Takariveillä sai tupakoida lentokoneissa ja elokuvateattereissa. Kahviloissa, baareissa ja ravintoloissa sai tupakoida. Monet toimistotyöläiset tupakoi töissä ja päydällä oli tuhkakuppi papereiden keskellä.

Vierailija
667/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin töihin ja elöttettiin itsensä eikä loisittu toisten siivella vuodesta toiseen.

Tuolloin ei saanut apua esimerkiksi mielenterveysongelmiin ja itsemurhatilastot & alkoholismi olivat ihan eri tasolla, kun töitä piti paahtaa vaikka polla olisi räjähdyspisteessä.

Nykyään ei myöskään toimita kuin, että marssitaan työpaikalle sisään ja ilmoitetaan, että Hei, voisin tulla tänne töihin.

Kaikkeen pitää olla koulutus, eikä kannata kouluttautua, kun opintotuella ei elä.

Toimeentulotuki on kaksi kertaa suurempi.

Sinulla on kovin mustavalkoinen näkemys asioista.

Nykyään ihminen saa onneksi olla armollisempi itselleen.

Ah, ihana nykyaika ❤️

Vierailija
668/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poltan, yritän  kyllä päästä siitä eroon ja kerroin tuli puhe tupakasta nyt 19v tyttäreni (jonka mielestä tupakointi on typerää, luojan kiitos!) kanssa ja hän katsoi epäluuloisena kun kerroin että onnistun ostamaan 15vuotiaana tupakkaa väittämällä olevani 16. Sillä 16vuotiaalle myytiin. Olin suurimman osaa teinivuosistani kiljusta kännissä, mutta olen varma etten kuvitellut tuota "kuudentoistavuoden-sääntöä"päästäni!

Et kuvitellut. Itse reilu viiskymppisenä muistan aikoja 1970- luvulla, jolloin kuka vain sai ostaa tupakkaa. Sitten raja muuttui 15 tai 16 vuoteen. Muista ostaneeni tupakkaa ainakin äidilleni ja naapurin rouvalle.

Vierailija
669/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tieto piti hakea kirjoista, kirjastosta kun ei ollut nettiä. Lähetettiin kirjeitä, kirjoitettiin ja askarreltiin omin pikku kätösin kirjeitä esim. kaverille, joka oli mökillä perheensä kanssa. Käytiin hakemassa kaveri ulos ja leikittiin ulkona. Soiteltiin pilapuheluita ja Neiti Aikaan ym. ns. palvelunumeroihin. Oli paperiset paksut puhelinluettelot, joista löytyi puhelinnumerot ellei ollut salainen. Keltaisilta sivuilta löytyi yritysten numerot. Puhelinluetteloiden lisäksi oli postinumeroluettelo. Eli ensin haetiin puhelinluettelosta tyypin katuosoite ja sitten postinumeroluettelosta postinumero. Duunissa kirjoitettiin kirjoituskoneella, kalkkeeripaperi paperien välissä niin saatiin kopioita. Jos tuli kirjoitusvirhe niin käytettiin korjauslakkaa. Käytettiin myös laskukoneita joista tuli paperiliuska ulos. Kauhee meteli oli toimistoissa kun koneet piti kovaa ääntä. Muistan kun tuli telefax-laite, sillä pystyi lähettämään kirjeen vaikka ulkomaille... jos meni perille. Ääni oli sellainen korkea uliseva. Kaikkien kotona ja työpaikoilla röökattiin. Myös lähijunissa ja lentokoneissa, leffateattereissa ja muualla. Mitään rajoituksia ei ollut. Hohhoijaa niitä aikoja :)

Vierailija
670/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäpäin Ap on kotoisin? En tunnista moista vanhoillisuutta edes 60-luvulta.

Minustakin ap:n aloitus oli jostain 1870-luvulta emäntäkouluineen. Se on totta että perheitä perustettiin vähän nuorempana kuin nyt.

Vierailija
671/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin suurimman osaa teinivuosistani kiljusta kännissä, mutta olen varma etten kuvitellut tuota "kuudentoistavuoden-sääntöä"päästäni!

Vasta 1995 ikäraja nostettiin 18 vuoteen ja muutenkin tupakkalaki tiukentui oleellisesti. Sitä ennen sai polttaa esim. työhuoneissa. Itse opiskelin ysärin alussa TTKK:lla ja siellä oli tupakkapaikat ihan vaan konetalon käytävillä, ilman mitään koppeja tai seiniä.

Kun olin 70-80 -luvun vaihteessa pankin pääkonttorissa, meitä oli 4 samassa huoneessa töissä ja kolme meistä poltti tupakkaa. Aikamoinen käry oli.

Muistan ravintolan, jossa kaverini kanssa katseltiin euroviisuja (varmaan edessä joku sininen enkeli tai votkapolar)  ja Abba voitti. Joskus jälkeenpäin tajusin että Abba voitti vuonna 1974 eli olen ollut 14-vuotias.

Liftattiin paljon, ihan huviksemme pitkin poikin Etelä-Suomea. Nykyään liftareita näkee harvoin mutta viime kesänä otin kyytiin kaksi tyttöä, jotka liftasivat bussipysäkillä. 

Vierailija
672/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi vm-61 kirjoitti:

Kaikki tieto piti hakea kirjoista, kirjastosta kun ei ollut nettiä. Lähetettiin kirjeitä, kirjoitettiin ja askarreltiin omin pikku kätösin kirjeitä esim. kaverille, joka oli mökillä perheensä kanssa. Käytiin hakemassa kaveri ulos ja leikittiin ulkona. Soiteltiin pilapuheluita ja Neiti Aikaan ym. ns. palvelunumeroihin. Oli paperiset paksut puhelinluettelot, joista löytyi puhelinnumerot ellei ollut salainen. Keltaisilta sivuilta löytyi yritysten numerot. Puhelinluetteloiden lisäksi oli postinumeroluettelo. Eli ensin haetiin puhelinluettelosta tyypin katuosoite ja sitten postinumeroluettelosta postinumero. Duunissa kirjoitettiin kirjoituskoneella, kalkkeeripaperi paperien välissä niin saatiin kopioita. Jos tuli kirjoitusvirhe niin käytettiin korjauslakkaa. Käytettiin myös laskukoneita joista tuli paperiliuska ulos. Kauhee meteli oli toimistoissa kun koneet piti kovaa ääntä. Muistan kun tuli telefax-laite, sillä pystyi lähettämään kirjeen vaikka ulkomaille... jos meni perille. Ääni oli sellainen korkea uliseva. Kaikkien kotona ja työpaikoilla röökattiin. Myös lähijunissa ja lentokoneissa, leffateattereissa ja muualla. Mitään rajoituksia ei ollut. Hohhoijaa niitä aikoja :)

Mulla on edelleen käytössä tuollainen Canon laskukone, minusta se on ihan paras. Tarvitsen töissä koko ajan laskukonetta. Tuossa on niin isot näppäimet, että voi sokkona naputella. Ei  siihen tahdo paljon varaosia varmaan saada.

Vierailija
673/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Olen syntynyt -71 ja kaikilla äitini ikäpolven naisilla on ammatit, eikä naimisissa olo tarkoittanut todellakaan sitä, että ei töissä käytäisi. Ja isäni veljineen lähti yliopistoon opiskelemaan hyvin köyhistä oloista ja se oli silloin ihan tavallista,itse asiassa tavallisempaa kuin nykyään.

Niin ja opintorahaa ei ollut vaan otettiin lainaa ja käytiin töissä..

Vierailija
674/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännääminen oli nuorten normaali viikonloppuhuvi

Olin teini 80/90-lukujen vaihteessa. Muistan, miten jätkät dokasivat viikonloppuisin jo ysillä, hyvä ettei kasilla. Ilmeisesti sitä ei enää harrasteta?

Kyllä harrastetaan. ainakin pari vuotta sitten kun olin vielä ylä-asteella. dokaaminen alko joillain jo seiskalla mutta ainakin ysillä oli monia, jotka veti kännit usein ja poltti koulun viereisen alikulkusillan alla :D itse en noihin kuulunut ja vaikka 18 tulee täyteen tänä vuonna niin en ole dokannut vielä, ehkä kesällä who knows ei oo itellä ainakaan mikään hinku päästä juomaan. 

Vierailija
675/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännän tämän niin päin että ennen jos joku hölötti yksin kadulla se oli hullu. Nykyään se on vaan joku joka huutaa puhelimeen.

Vierailija
676/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 2000-luvun alussa tekstareissa asia piti mahduttaa 160 merkkiin. Ilman emojeja. Yksikin ylimääräinen merkki, ja meni tuplahinta.

Sen takia vieläkin on vaikea muistaa, ettei viestejä tarvitse enää kirjoittaa yhteen pötköön, että mahtuu..

Vierailija
677/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 2000-luvun alussa tekstareissa asia piti mahduttaa 160 merkkiin. Ilman emojeja. Yksikin ylimääräinen merkki, ja meni tuplahinta.

JooSilloinOliTämäKeinoKäyttääHyväksiSanavälitKoskaNekinOlivatMaksullisiaMerkkejä

Vierailija
678/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakkaa poltettiin sisätiloissa. Takariveillä sai tupakoida lentokoneissa ja elokuvateattereissa. Kahviloissa, baareissa ja ravintoloissa sai tupakoida. Monet toimistotyöläiset tupakoi töissä ja päydällä oli tuhkakuppi papereiden keskellä.

Aivan käsittämätöntä että esim. lentokoneessa sai polttaa. Takana oli "tupakkarivi". Istuin kerran lennolla tämmösen rivin edessä ja meinasin kuolla.

Vierailija
679/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ihan sekopääjuttuja. Olen syntynyt 70-luvulla joten hirveesti en osaa sanoa.

Ex. Anoppi kuitenkin kertoi leveästi mitä HÄN teki 70-luvulla.

Mut näin ylesesti ottaen niin pettäminen avioliitossa lienee ollut normi, lasten lyöminen/tukistaminen/luunapit.

Dokaaminen ja röökaaminen toimistotöissä.

Vierailija
680/1446 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vielä 90-luvulla vedettiin välillä letkajenkkaa kaupungin ykkösklubilla. Voisi naurattaa nykynuorisoa."

Nykynuoriso räplää taas koko ajan kännyköitään ja ovat riippuvaisia somesta, voipi kyllä naurattaa.

En oo mikään nykynuoriso enää, mut Olin 2000-luvulla ulkomailla törmänny tilanteisiin että nyt letkajenkkaa! Ja mä vaan öh- oli siis joku ihan normi, siisti tilaisuus ei mikään pelleily