Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille
Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:
- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin
- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle
- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan
- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies
- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä
Mitä muita tulee mieleen?
-
Kommentit (1446)
Kaunokirjoitus oppiaineena koulussa
Ei nyt mennä ihan yhtä kauas taaksepäin ajassa kuin muiden kertomuksissa, mutta jaanpa mietteeni kumminkin. Olen syntynyt vuonna -96, ja valmistuin peruskoulusta keväällä 2012. Minulle tuli useamman vuoden tauko opiskelusta ja palasin koulun penkille syksyllä 2017. Minulle tuli yllätyksenä että kaikki tehtiin tietokoneella. Siis kaikki. Meillä ei ollut ollenkaan kirjoja. Vielä kun olin peruskoulussa niin kaikki kirjoitettiin käsin ja harvoin mentiin tietokoneluokkaan. Aika iso muutos viidessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan ajan putkiradiosta sai hyvin kuulumaan Radio Luxembourgin, josta kuuli viimeisimmät kansainväliset hitit.
Suomen radiohan oli vielä 80-luvun puolellakin täysin sensuroitu ”länsimaisesta hapatuksesta” johon kuului pop-musiikki.
Muutamassa harvassa lähetyksessä saattoi kuulla joskus uuttakin pop-musiikkia.Paskanlatvat se mitenkään hyvin kuulunut!
Suhinaa, pauketta ja mulitusta.
Ja kun sen sai sitten jotenkin päälle, niin se musa ei sitten kummoista
ollutkaan. Tätä Luxemburgia hehkuttaa vieläkin joku ns Euroviisuväki ei niinkään rock-sukupolvi
Tämä!
Joskus kuunneltiin ja petyttiin niihin New Seekerseihin
Vierailija kirjoitti:
Vanhan ajan putkiradiosta sai hyvin kuulumaan Radio Luxembourgin, josta kuuli viimeisimmät kansainväliset hitit.
Lauantai-iltaisin yhdeksästä yhteentoista tuli usein hyvää punkkia. Torstaisin tuli puolestaan raskasta rockia. Silloin kuulin ensimmäistä kertaa Iron Maidenia ja muita bändejä, joista vähitellen tuli ns. kovia nimiä. Running free jytäsi hyvin putkiradiosta, kun saudiarabialainen "joikuasema" ei peittänyt liiaksi Luxembourgin lähetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen radiohan oli vielä 80-luvun puolellakin täysin sensuroitu ”länsimaisesta hapatuksesta” johon kuului pop-musiikki.
Muutamassa harvassa lähetyksessä saattoi kuulla joskus uuttakin pop-musiikkia.Paskanlatvat se mitenkään hyvin kuulunut!
ollutkaan. Tätä Luxemburgia hehkuttaa vieläkin joku ns Euroviisuväki ei niinkään rock-sukupolvi
Tämä!
Joskus kuunneltiin ja petyttiin niihin New Seekerseihin
Onneksi Seekerseihin ei tarvinnut pettyä.
60- luvulla hoidettiin nuorempia sisaruksia ihan kakarana ,tai kuokittiin kasvimaata paahteessa (ei todellakaan vesipulloa vieressä ). Ei puhuttu lapsityövoimasta . Joskus päästiin karkaamaan joen rantaan veljen kanssa . Seikkailtiin siellä uimataidottomina , ei mitään pelastusliivejä .Kotoa muutto mahdollisimman nuorena 15 - 16 v .Töitä sai ja niitä tehtiin eläkeikään saakka. Ja todettiin että monta ,monta vuotta on tullut tehtyä töitä ilman eläkeoikeutta kun oli niin nuori.
Mun 2009 synytynyt tytär mietti, että miten ihmeessä veivipuhelimesta sitten näki, että mitkä numerot oli valinnut, käynnyköissä kun näkyy näytöllä valitut numerot.
Ei tulisi itselle mieleenkään ihmetellä asiaa. Kyllä sen sitten huomasi, jos soitti väärään numeroon.
Vierailija kirjoitti:
Mun 2009 synytynyt tytär mietti, että miten ihmeessä veivipuhelimesta sitten näki, että mitkä numerot oli valinnut, käynnyköissä kun näkyy näytöllä valitut numerot.
Ei tulisi itselle mieleenkään ihmetellä asiaa. Kyllä sen sitten huomasi, jos soitti väärään numeroon.
Veivipuhelimella et voinut soittaa väärään numeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa harvassa lähetyksessä saattoi kuulla joskus uuttakin pop-musiikkia.Mikko Alatalo muistelee Ylen tv-kanavien musiikkiohjelmien olleen 80-luvulla tärkeässä roolissa. Iltatähti ja Hittimittari olivat monopoliasemassa ja tavoittivat suuren osan pop-musiikin kuuntelijoista Suomessa.
Iltatähteä lähetettiin jo 70-luvulla. Muistan, kun sain seitsenvuotislahjaksi National-merkkisen radiokasettinauhurin. Sillä äänitin mikrofonin kautta musiikkia telkkarista. Vappuaattona 1975 Iltatähdessä oli ainakin Virtanen-yhtye, Retuperän VPK ja jotain muuta, jota en nyt enää muista. Myöhemmin 70-luvun puolella Iltatähdessä oli livenä Hurriganesia, Eppu Normaalia ja Popedaa, joista kaksi viimeksi mainittua olivat uransa alkutaipaleella. Niin ja tietysti tamperelainen Tries-yhtye.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Itse ainakin soitin ja meillekin soitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veivipuhelin on eri asia kuin pyöritettävällä numerolevyllä varustettu puhelin. Minulla ei ole veivipuhelimista kokemusta, mutta pyöritettävä kiekko meillä oli käytössä monen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, oikea veivipuhelin on sellainen jossa on kyljessä kampi, jolla keskus herätettiin. Tätä sitten pyydettin yhdistämään jollekin. Keskus yhdisti ja väänsi omaa veiviään, jolloin kohdepuhelin pirisi. Jos joku vastasi, keskus yhdisti puhelut, toki ensin kuulumiset vaihtoi ja saattoi jopa jäädä kuuntelemaan puhelua. Noin 100 vuotta sitten.
Lihan syöminen. Kasvisruokailu on oli jotain tosi outoa. Joka aterialla syötiin lihaa. Joskus kalaa. Broileria ei syöty. Iäkäs äitini ei vieläkään syö kanaa, koska ”ei maistu”. Hän inhoaa kanaa ja broileria. Olen usein miettinyt että miksi 75v. sukupolvi ei syö kanaa - vai onko kyseessä jokin äitini piintynyt henkinen jumi. Hän syö ainoastaan naudan tai possun lihaa. Esim. kesäkeiton kanssa varmuudella pöydässä oli tarjolla jotain palvilihaa. Nuoriso hädin tuskin tietää mitä on palviliha.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa katsottiin opetusfilmejä. Luokka oli pimeänä ja projektorilla kuva heijastettiin isolle kankaalle. Muistan miesäänen joka puhui monessa filmissä mutta en hänen nimeään. Magnetofoni oli myös käytössä varsinkin englanninkielen tunneilla. Ja liitutaulu.
Kaikissa opetusfilmeissä oli taustamusiikkina sibeliuksen karelia-sarjasta se yksi valssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, oikea veivipuhelin on sellainen jossa on kyljessä kampi, jolla keskus herätettiin. Tätä sitten pyydettin yhdistämään jollekin. Keskus yhdisti ja väänsi omaa veiviään, jolloin kohdepuhelin pirisi. Jos joku vastasi, keskus yhdisti puhelut, toki ensin kuulumiset vaihtoi ja saattoi jopa jäädä kuuntelemaan puhelua. Noin 100 vuotta sitten.
Viimeiset käsivälitteiset keskukset Kolarissa, Pellossa ja Ylitorniolla lopettivat toimintansa 26. maaliskuuta 1980
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset käsivälitteiset keskukset Kolarissa, Pellossa ja Ylitorniolla lopettivat toimintansa 26. maaliskuuta 1980
No ehheh heh.
Kerrostalon pihalla huudettiin täysillä: Äiti, tuu ikkunaan, täällä huutaa *****. Joka kakara, vuoronperään. Tai ikkunasta pihalle: ***** tuu syömään!
Vierailija kirjoitti:
Farkkuja nimitettiin myös jameksiksi. Oli myös ihan James-merkkisiä farkkuja, mutta sillä sanalla tarkoitettiin usein myös mitä tahansa farkkuja.
”Ostin uudet jamekset”.
Asuttiin maalla ja äiti kävi päivällä lypsyjen välissä läheisessä kaupungissa ostamassa, jos jotakin vaatteita tarvitsin. Kerroin toiveet ja sitten jännitti, mitä sieltä tulee, kun ei aina äiti ihan saanut kiinni ideastani tai ei vaan juuri sellaista löytynyt.
Mutta se oli kyllä karmea pettymys, kun farkkutakkien tultua muotiin äiti lähti sellaista ostamaan ja toi Jameksen sijaan Lasson 😭
70- 80 - luvuilla pystyi liftaamaan paikasta toiseen. Vai mitä mieltä ootte?
Paskanlatvat se mitenkään hyvin kuulunut!