Miten toimeentulotuella tulee toimeen?
Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Todella hyvin riittää, kun karsii pois kaiken turhan.
Nälkään ei kuole.
Kerro sun kuukaden menot vaikka tähän esimerkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.
Selviätkö itse kaikista kustannuksista kuukaudessa 500 eurolla? Itselleni ainakin tekisi todella tiukkaa.
Tiukkaa sen kuuluu tehdäkin. Sen pitää riittää kaikkein välttämättömimpiin, mutta ei siitä tule kyetä pesämunaa rakentaa. Tämä on viimesijainen tuki, eikä sen ole tarkoituskaan olla houkutteleva. Muutenhan kaikki valitsisivat mieluummin sen, kuin työnteon.
Olet sydämetön.
Valitsisin työnteon, mutta töitä ei tule mulle tarjottimella, vaikka haen ja haen.
Mielestäsi mun kuuluis tappaa itseni, kun koti meinaa mennä????
Järjetön väittää, että 500 €:lla pitäis tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Nälkään ei kuole.
Joo, olisin myös kiinnostunut jostain esimerkkilaskelmista niiltä, joiden mielessä on tosi helppo tulla tuolla summalla toimeen. Ja etsivätkö nämä ihmiset aktiivisesti töitä?
Alkuun oli tosi vaikeaa pärjätä noin pienellä rahalla, mutta nykyään pärjään todella hyvin, vaikka mulla vielä kaksi vanhuskoiraakin on. Kerran vuodessa olen käynyt etelänlomallakin...
Vierailija kirjoitti:
Alkuun oli tosi vaikeaa pärjätä noin pienellä rahalla, mutta nykyään pärjään todella hyvin, vaikka mulla vielä kaksi vanhuskoiraakin on. Kerran vuodessa olen käynyt etelänlomallakin...
Aiemmin kävin myös leffassa muutaman kerran vuodessa.
Miten voi olla prepaid jos etsii töitä? Eikö silloin puhelinnumero vaihdu koko ajan? Eihän se toimi työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä? Koiriin menee paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla prepaid jos etsii töitä? Eikö silloin puhelinnumero vaihdu koko ajan? Eihän se toimi työnhaussa.
Ei vaihdu
Uskoisin pärjääväni, mutta toki jostain pitäisi tinkiä. Katsoin pankkisovelluksen budjettityökalulla tämän vuoden kulutustani ja jos siitä vähentäisi hyväksytyt asumiskulut niin kuukautta kohden olen käyttänyt keskimäärin 530 euroa. Alkuvuoteen on kuitenkin osunut eläinlääkärikäynti 200e ja hammaslääkärikäynti 70e. Noiden lisäksi on tullut hiukan shoppailtua, käytyä ravintolassa sekä tilattua ruokaa kotiin.
Karsimalla turhat menot selviäisin helposti toimeentulotuen perusosalla, ja olin itse asiassa ajatellut kokeilumielessä ensi kuussa budjetoida menoni perusosan laskennallisten menojen mukaan. Osaako joku kertoa, minkä lasketaan kuuluvan vähäisiin terveydenhoitomenoihin, jos siihen on kerran varattu vain 3 % perusosasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Nälkään ei kuole.
Tässä:
-puhelimet ym. yhteydet 79,90 €
-ruoka ym. Lidlistä saatava n. 200 €
Loppu säästöön.
T. minä ja teini-ikäinen tyttö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Nälkään ei kuole.
Joo, olisin myös kiinnostunut jostain esimerkkilaskelmista niiltä, joiden mielessä on tosi helppo tulla tuolla summalla toimeen. Ja etsivätkö nämä ihmiset aktiivisesti töitä?
mun kuukausi
50 jemmaan
40 koirien ruokiin yms
25 puhelin + netti
25 harrastukseen
ja loput n 350 ruokaan yms
ja kyllä, etsin töitä
Vierailija kirjoitti:
Ei numeron tarvitse vaihtua mihinkään vaikka prepaid liittymään vaihtaa. Sen numeron saa pitää, pitää vaan pyytää jollei myyjä itse sitä kysy.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin pärjääväni, mutta toki jostain pitäisi tinkiä. Katsoin pankkisovelluksen budjettityökalulla tämän vuoden kulutustani ja jos siitä vähentäisi hyväksytyt asumiskulut niin kuukautta kohden olen käyttänyt keskimäärin 530 euroa. Alkuvuoteen on kuitenkin osunut eläinlääkärikäynti 200e ja hammaslääkärikäynti 70e. Noiden lisäksi on tullut hiukan shoppailtua, käytyä ravintolassa sekä tilattua ruokaa kotiin.
Karsimalla turhat menot selviäisin helposti toimeentulotuen perusosalla, ja olin itse asiassa ajatellut kokeilumielessä ensi kuussa budjetoida menoni perusosan laskennallisten menojen mukaan. Osaako joku kertoa, minkä lasketaan kuuluvan vähäisiin terveydenhoitomenoihin, jos siihen on kerran varattu vain 3 % perusosasta?
Toimeentulotukea saavalle maksetaan hammaslääkärikäynnit jos ne on perushoitoa, eli paikkausta, hampaanpoistoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mustaf kirjoitti:
Tttuella on todella helppo elää. En sano, että sillä on helppo ajella autolla tai korjata sitä yms mutta kyllä sillä elää. 1 saippua riittää koko kuulle - pari euroa. Puhelimeen 4 euron prepaid-liittymä. Netti 20e jos väkisin haluaa/tarttee luuria/konetta. Bussilippu kuukaudeksi 20-50e. Loput voikin laittaa ruokaan
Tttuki on viimesijainen tuki ja tarkoitettu ruokaan, ei niinkään leffassa käyntiin, ravintolaruokaan tai auton ylläpitoon. Toki on poikkeuksia, mutta suurimmalla osalla tttuensaajista ei muutenkaan ole auto. Mitä oikein pitäisi saada lisää? Ei se ole hemmottelurahaa, se on elämiseen. 500 egen päällehän saa vielä 700-800 euron vuokran, lääkkeet, ja akuuttiapua voi saada kodinkoneeseen ja vaatteisiin. Tuosta kertyy äkkiä jopa 1500e nettorahat. Yksinasuvalle riittää kyllä. Ruokaakin saa leipäjonosta tai jos ei saa niin riisi/makarooni ei maksa paljoa. Jauhoista voi tehdä leipää. Jos ei jaksa nähdä vaivaa, ei ole silloin akuutissa nälässäkään.
Kenelle Kela maksaa 700-800e vuokran kokonaan? Yksinasuvalle maksimivuokra on n. 540e. Jos vuokra on isompi, maksat sen siitä ns perusosasta (500e). Tukea myönnetään KOHTUULLISIIN asumismenoihin. Ylisuurta vuokraa ei huomioida tttuessa.
En ole kuullut, että aikuinen saisi vaatteisiin tai kodinkoneisiin tukea, vain lapsiperheet saa. Itse en saanut edes silmälaseihin kuin 50 euroa, vaikka minulla on lievä näkövamma ja lasit maksoi 300e.
Kuka oikeasti haluaa elää hiilareilla, kuten riisi, pasta ja jauhot? Ns. ruokajakopaikkouhin tarvitaan autokyyti, itse en lähtisi jauhoja ja eineksiä hakemaan, ja maksa sitten siitä (bussikyydeistä 6e.)
Aikuisella ihmisellä tuppaa jo olemaan muitakin laskuja kuin se iänikuinen netti. Esim. vakuutukset, silmälasien, tietokoneen osamaksu)
Ylisuuri vuokra huomioidaan!
"
Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.
Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."
Esimerkiksi PK-seudulla on tilanne että asumiskulut on ylisuuret jos ei saa edullista kaupungin vuokra-asuntoa. Eli todella monella TT-tukea saavalla huomioidaan ylisuuret asumiskulut.
OK, pks alueella on ihan eri tilanne. Pienemmillä paikkakunnilla kyllä löytyy kohtuuhintaisia asuntoja, laadusta joutuu kyllä sitten tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.
Selviätkö itse kaikista kustannuksista kuukaudessa 500 eurolla? Itselleni ainakin tekisi todella tiukkaa.
Tiukkaa sen kuuluu tehdäkin. Sen pitää riittää kaikkein välttämättömimpiin, mutta ei siitä tule kyetä pesämunaa rakentaa. Tämä on viimesijainen tuki, eikä sen ole tarkoituskaan olla houkutteleva. Muutenhan kaikki valitsisivat mieluummin sen, kuin työnteon.
Olet sydämetön.
Valitsisin työnteon, mutta töitä ei tule mulle tarjottimella, vaikka haen ja haen.
Mielestäsi mun kuuluis tappaa itseni, kun koti meinaa mennä????
Järjetön väittää, että 500 €:lla pitäis tulla toimeen.
Kummasti sillä tai jopa vähemmällä vaan kymmenet tuhannet tulevat toimeen. Esimerkiksi opintotukihan ei ole lähellekään 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Nälkään ei kuole.
Tässä:
-puhelimet ym. yhteydet 79,90 €
-ruoka ym. Lidlistä saatava n. 200 €
Loppu säästöön.
T. minä ja teini-ikäinen tyttö
Ostatte hygieniatuotteet ja meikit Lidlistä, eli sisältyvät tuohon 200 euroon?
Mistä saatte vaatteita? Entä jos pitää ostaa jotain kotiin?
Harrastukset?
Vakuutukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei numeron tarvitse vaihtua mihinkään vaikka prepaid liittymään vaihtaa. Sen numeron saa pitää, pitää vaan pyytää jollei myyjä itse sitä kysy.
Pyytää myyjältä? En minä mitään pyytänyt, kun neljä vuotta sitten prepaidini hommasin.
Hahhah, taas tätä, kun ei osata itse ruokaa valmistaa.
Meneehän siihen ihan v....sti rahaa, jos ostaa 4-5 hengelle eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää ihan vain se, että lataa sinne olemassa olevalle liittymälle lisää saldoa. Ei jokaisella latauskerralla liittymää vaihdeta.
Ai nyt tajuan, koska muualla kuin pääkaupungiseudulla löytyisi halvempia asuntoja toimeentulon varassa oleville, mutta ihmiset eivät halua muuttaa niin siksi joutuvat maksamaan toimeentulosta vuokraa. No valinta se on sekin.