Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimeentulotuella tulee toimeen?

Vierailija
25.03.2021 |

Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?

Kommentit (494)

Vierailija
161/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

Pankin palvelumaksu 5 €/kk

Hyvin pärjään toimeentulotuella

Miten muut kustannukset? Hygienia? Vaatteet? Liikkuminen? Kodin tarpeet? Vakuutukset? Muut?

Niinpä. Mulla menee jo opintolainan lyhennykseen ja bussikorttiin reilusti yli satanen. Kampaamoista, kahviloista ja rafloista en viitsi edes unelmoida. Eniten harmittaa joutua ostamaan kirpparilta vaatteet ja kengät. Ne saa suht edullisesti, mutta hajoavat nopeasti. Säästääkö siinä lopulta yhtään...

Se joka luulee et tt:llä eletään ruhtinaallisesti on täysin väärässä. Itse olen muutaman kuukauden ollut mielenterveysongelmien jälkeen. Koko ajan saa pelätä, että jokin kotona hajoaa ja ei ole varaa uuteen. Tai pelätä jotain synttärikutsua, kun ei ole varaa lahjaan. Elämä kutistuu hyvin pieneksi. Ja pelottavaksi.

Vierailija
162/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

Miten muut kustannukset? Hygienia? Vaatteet? Liikkuminen? Kodin tarpeet? Vakuutukset? Muut?

Eikhän sillä kolmella sadalla saa noikin maksettua.

Mutta tässä kysyttiin tarkkoja numeroita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

Niinpä. Mulla menee jo opintolainan lyhennykseen ja bussikorttiin reilusti yli satanen. Kampaamoista, kahviloista ja rafloista en viitsi edes unelmoida. Eniten harmittaa joutua ostamaan kirpparilta vaatteet ja kengät. Ne saa suht edullisesti, mutta hajoavat nopeasti. Säästääkö siinä lopulta yhtään...

Se joka luulee et tt:llä eletään ruhtinaallisesti on täysin väärässä. Itse olen muutaman kuukauden ollut mielenterveysongelmien jälkeen. Koko ajan saa pelätä, että jokin kotona hajoaa ja ei ole varaa uuteen. Tai pelätä jotain synttärikutsua, kun ei ole varaa lahjaan. Elämä kutistuu hyvin pieneksi. Ja pelottavaksi.

Tarvitsetko bussikorttia? Käytän itse monta vuotta samoja kirppikseltä ostettuja vaatteita, ostatko liian huonokuntoisia tai huonolaatuisia?

Vierailija
164/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.

Selviätkö itse kaikista kustannuksista kuukaudessa 500 eurolla? Itselleni ainakin tekisi todella tiukkaa.

Tiukkaa sen kuuluu tehdäkin. Sen pitää riittää kaikkein välttämättömimpiin, mutta ei siitä tule kyetä pesämunaa rakentaa. Tämä on viimesijainen tuki, eikä sen ole tarkoituskaan olla houkutteleva. Muutenhan kaikki valitsisivat mieluummin sen, kuin työnteon.

Olet sydämetön.

Valitsisin työnteon, mutta töitä ei tule mulle tarjottimella, vaikka haen ja haen.

Mielestäsi mun kuuluis tappaa itseni, kun koti meinaa mennä????

Järjetön väittää, että 500 €:lla pitäis tulla toimeen.

Mitä helvettiä :DDD Osoitapa viestistäni se kohta, missä kehotan sinua tappamaan itsesi. Onhan se ikävää, ettet saa töitä, mutta tuo pieni tt-tuki sentään kannustaa sinua niitä yhä hakemaan. Ehkä hakisit töitä vaikka tt-tuki olisi pari tonniakin, mutta silloin alkaisi jo selvästi lisääntyä vapaaehtoisesti työttömien määrä. Että olikohan kevyttä uhriutumista ja tahallaan väärinymmärrystä sulla nyt tässä?

Vierailija
165/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80€ viikossa ruokaan, käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa. Ma-Ke ruuat ostan 30€ ja To-Su menee 40€

Ruokajonoista saan usein täydennystä kaappeihin.

Liikun pyörällä joten siihen ei mene rahaa.

Puhelin ja netti on 20€

Hygienia ja vaatteet kirpparilta 60€

100€ jää säästöön jos tulee jotain äkillistä.

Ihan ok olen pärjännyt.

Vierailija
166/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee toimeen, jos on pakko. Ja jos kokee, ettei tule toimeen, niin sitten alkaa ottaa kulutusluottoja ja pikavippejä, ja päätyy ulosottoon, ja... sitten on pakko tulla toimeen sillä toimeentulotuella.

Voi nyyh nyyh sentään, miten kauheaa on joutua tulla toimeen vähillä rahoilla.

Minua nyt kiinnosti ihan oikeat kokemukset, eivät nämä loputtomat öyhöttämiset kuten viestisi joita löytyy kaikkialta mediasta.

En ole toimeentulotuella mutta yrittänyt nyt elää säästeliäästi ja verrannut kulutustani toimeentulotukea varten laskettuihin budjetteihin, ja on se silmiä avaavaa. Siksi olin kiinnostunut kuulemaan ihan aitoja kokemuksia siitä, miten ihmiset onnistuvat pärjäämään.

Ap

Vierailija
167/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin oon pärjännyt nuukana ihmisenä pian 10v minimitoimeentulolla. Ymmärrän sinänsä, että joku rahan makuun päässyt yhtäkkiä toimeentulotuelle tippunut ihminen ei ole yhtä onnekas.

Vierailija
168/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

Olen eri, mutta vastaan omalta osaltani:

Hygienia: keskimäärin 5-10€/kk

Vaatteet: noin 100-200€/vuosi

Liikkuminen: 0€, kävelen kaikkialle

Kodin tarpeet: muutamia euroja vuodessa

Vakuutukset: kotivakuutuksen maksaa Kela, muita vakuutuksia ei ole

Muut: satunnaisia kymppejä silloin tällöin

Vierailija
169/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin pärjään. Minulla on auto ja pari koiraa. Uusia vaatteita en ostele edes joka vuosi, kun ostaa laatua niin samat vaatteet kestävät vuodesta toiseen. Lenkkarit kyllä joutuu päivittämään uusiin lähes joka vuosi, mutta omiin jalkoihin sopii onneksi jotkut alennetut 20-30e kengät. 

Joskus sitä ostaa valmisruokaa ja herkkujakin, silti joka kuukausi jää rahaa säästöön. Ei ne pienet tulot vaan se, mihin ja paljonko sitä rahaa käyttää. 

En tiedä, miksi ilmaista rahaa pitäisi saada tämän enempää tekemättä mitään, kun tälläkin elää varsin hyvin. Eipä kaikilla työssäkäyvilläkään jää käyttörahaa sen enempää. 

Vierailija
170/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikatulla ei tulekaan

Vierailija
171/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80€ viikossa ruokaan, käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa. Ma-Ke ruuat ostan 30€ ja To-Su menee 40€

Ruokajonoista saan usein täydennystä kaappeihin.

Liikun pyörällä joten siihen ei mene rahaa.

Puhelin ja netti on 20€

Hygienia ja vaatteet kirpparilta 60€

100€ jää säästöön jos tulee jotain äkillistä.

Ihan ok olen pärjännyt.

Olet varmaan iso mies, kun menee noin paljon ruokaan? Tai on lapsia?

Vierailija
172/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aika pitää stressata ja ikinä ei ole mihinkään ylimääräiseen rahaa. Melkein puolet tuosta menee heti vuokraan. En muista ostaneeni yli vuoteen yhtäkään uutta vaatetta. Kirppariltakaan ei ole varaa useimmiten ostaa. Joka päivä stressaa. 

Vierailija
173/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

En ymmärrä, miten voi mennä niin vähän hygieniaan. 5 euroa menee jo pyykinpesuaineeseen ja se toinen 5 euroa puhdistusaineeseen, jos nuo edes riittävät. Päälle pitää ostaa vähintään saippuaa, suihkusaippuaa, shampoota, hoitoainetta, kosteusvoidetta, hammastahnaa, hammasharjat, aurinkovoidetta, yms.

Vierailija
174/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

Tarvitsetko bussikorttia? Käytän itse monta vuotta samoja kirppikseltä ostettuja vaatteita, ostatko liian huonokuntoisia tai huonolaatuisia?

Mäkin ihmettelin tätä että vaatteet hajoaa heti. Itsekkin olen useita vuosia käyttänyt kirppari vaatteita eikä ole miksikään mennyt. Tietysti ne vaatteet tarkastetaan siellä kirpparilla ettei ole reikiä ja materiaali hyvää ennen kuin ostetaan.

Vierailija
175/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

En ymmärrä, miten voi mennä niin vähän hygieniaan. 5 euroa menee jo pyykinpesuaineeseen ja se toinen 5 euroa puhdistusaineeseen, jos nuo edes riittävät. Päälle pitää ostaa vähintään saippuaa, suihkusaippuaa, shampoota, hoitoainetta, kosteusvoidetta, hammastahnaa, hammasharjat, aurinkovoidetta, yms.

Ostatko noita kaikki joka ikinen kuukausi?

Vierailija
176/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.

Selviätkö itse kaikista kustannuksista kuukaudessa 500 eurolla? Itselleni ainakin tekisi todella tiukkaa.

Tiukkaa sen kuuluu tehdäkin. Sen pitää riittää kaikkein välttämättömimpiin, mutta ei siitä tule kyetä pesämunaa rakentaa. Tämä on viimesijainen tuki, eikä sen ole tarkoituskaan olla houkutteleva. Muutenhan kaikki valitsisivat mieluummin sen, kuin työnteon.

Olet sydämetön.

Valitsisin työnteon, mutta töitä ei tule mulle tarjottimella, vaikka haen ja haen.

Kummasti sillä tai jopa vähemmällä vaan kymmenet tuhannet tulevat toimeen. Esimerkiksi opintotukihan ei ole lähellekään 500€/kk. 

Ei sitä voi verrata koska opintotuella ei ole tarkoituskaan elää ja opiskelijat saavat valtavasti alennuksia kaikesta.

- eri

Hyvin moni vaan joutuu elämään, kun ei osa-aika töitä kaikille riitä. Haluatko kertoa lisää noista "valtavista" alennuksista, joita opiskelijakortilla saa. Itselle ei tule mieleen kuin parikymppiä normaalihintaa halvempi bussin kuukausikortti ja 3€ lounaat opiskelijaravintolassa. 

Opintolainalla sitä on ennenkin opiskeltu ilman opintorahoja ja asumistukia. Laina maksetaan takaisin korkoineen. Opiskelu on sijoitus omaan tulevaisuuteen. Miksi kaikkien veronmaksajien pitäisi tukea sinun sijoituksiasi?

177/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee toimeen, jos on pakko. Ja jos kokee, ettei tule toimeen, niin sitten alkaa ottaa kulutusluottoja ja pikavippejä, ja päätyy ulosottoon, ja... sitten on pakko tulla toimeen sillä toimeentulotuella.

Voi nyyh nyyh sentään, miten kauheaa on joutua tulla toimeen vähillä rahoilla.

Minua nyt kiinnosti ihan oikeat kokemukset, eivät nämä loputtomat öyhöttämiset kuten viestisi joita löytyy kaikkialta mediasta.

En ole toimeentulotuella mutta yrittänyt nyt elää säästeliäästi ja verrannut kulutustani toimeentulotukea varten laskettuihin budjetteihin, ja on se silmiä avaavaa. Siksi olin kiinnostunut kuulemaan ihan aitoja kokemuksia siitä, miten ihmiset onnistuvat pärjäämään.

Ap

Kiitos asiallisuudestasi, mikä tällä palstalla on harvinaista. Voin omana kokemuksena kertoa, että olen jo monta vuotta joutunut elämään toimeentulotuen normien mukaisesti, koska ensin jäin työttömäksi ja sen jälkeen niin pienelle eläkkeelle, että sitä paikataan toimeentulotuella. Pärjään ihan ok. Tapani toimia on se, että ihan ensiksi maksan netin ja puhelimen, minkä jälkeen nostan katson mitä joutuisi tässä kuussa hankkimaan (nyt esim. tulevana kuukautena on henkilökortti uusittava<9. <sen jälkeen jaan loput rahat neljään pinoon eli about 100 euroa/viikko. Niillä elän. Ja täytyy sanoa, että saan muutaman kympin / vko säästöönkin niitä tulevia isompia hankintoja varten. Mielestäni syön hyvin ja terveellisesti. Minulla on myös esim. Museokortti (josta ei tällä hetkellä ole iloa) virkistystä varten.

Vierailija
178/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka 100-200 €/kk

Puhelin 5,90 €/kk

No se 5€ pyykkiaine kestää monta kuukautta. Samoin kuin muutkin hygieniatuotteet, jos niitä ei lotraa tolkuttomasti. 

Vierailija
179/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sydämetön.

Kummasti sillä tai jopa vähemmällä vaan kymmenet tuhannet tulevat toimeen. Esimerkiksi opintotukihan ei ole lähellekään 500€/kk. 

Ei sitä voi verrata koska opintotuella ei ole tarkoituskaan elää ja opiskelijat saavat valtavasti alennuksia kaikesta.

- eri

Hyvin moni vaan joutuu elämään, kun ei osa-aika töitä kaikille riitä. Haluatko kertoa lisää noista "valtavista" alennuksista, joita opiskelijakortilla saa. Itselle ei tule mieleen kuin parikymppiä normaalihintaa halvempi bussin kuukausikortti ja 3€ lounaat opiskelijaravintolassa. 

Opintolainalla sitä on ennenkin opiskeltu ilman opintorahoja ja asumistukia. Laina maksetaan takaisin korkoineen. Opiskelu on sijoitus omaan tulevaisuuteen. Miksi kaikkien veronmaksajien pitäisi tukea sinun sijoituksiasi?

Miksi kuvittelet, että veronmaksajat maksavat minulle jotain?

Vierailija
180/494 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta en tiedä, mutta työmarkkinatuella pärjää kyllä, jos elää vaatimattomasti.

Itse saan työmarkkinatukea verojen jälkeen sen n. 580 ja asumistukea noin 300 €. Tuosta vajaasta yhdeksästä sadasta otetaan pois joka kuukausi vastike eli noin 550 € ja jäljellä jäävästä 350 € maksetaan sitten kaikki muut eli vakuutukset, puhelin, netti, sähkö, vesi, ruoka, hygieniatarvikkeet, vaatteet, mahdolliset hajoavat kodinkoneet, bussikortti, tilinhoitomaksut, pankkikorttimaksut ja ties mitä nyt pitää ihmisen maksaa. Hurvitteluun tai pröystäilyyn ei jää rahaa ja joskus menee miinuksen puolelle, mutta kyllä tuolla pärjää.