Miten toimeentulotuella tulee toimeen?
Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä pärjää, kun ostaa vain välttämättömimmän. Sitä vartenhan se on tarkoitettukin, ei luksuselämän ylläpitämiseen. Toimeentulotuen lisäksi saa myös asumistuen, joten tuloja tulee muutama satanen enemmän kuin tuo 500€. Itse saan tt-tukea noin 600€ ja asumistukea noin 300€. Sillä pärjää sen, mitä työttömänä tarvitsee.
Niin, toimeentulotukea + asumistukea saa sen verran että käteen jää vuokran jälkeen perusosan verran, eli reilu 500e yksinasuvalla. Tämä siis jos vuokra on kelan mukaan kohtuuhintainen eikä joudu maksamaan sitä perusosasta.
Mitä höpäjät. Eihän toimeentulosta vuokraa makseta? Ja Kela vaatii että ettii halvempaa, mutta jos ei löydä eikä saa kaupungilta niin kyllä ne vuokran maksaa sitten, mutta ei se toimeentulosta pidä mennä.
Itse höpäjät. Todellakin maksetaan vuokran ylimenevä osa toimeentulotuen perusosasta. Kela ei vaadi muuttamaan. Ei ainakaan minua ole vaatinut, vaikka ole tt-tuella kohta pari vuotta elellyt.
Ei todellakaan makseta läheskään kaikissa kunnissa, se on kuntakohtainen ja vapaaehtoista kunnille maksavatko erotuksen vai eivät. Jos eivät maksa, niin itse joutuu maksamaan sen siitä ruokarahasta, esim. Jyväskylässä.
Mutta nykyäänhän toimeentulotuki on Kelassa ja säännöt kaikissa kunnissa samat. Ehkä sinunkin kannattaisi varmistaa, että saat sen mitä kuuluu? Jos Kela hyväksyy vuokran kokonaisuudessaan, niin silloin se maksaa asumistuen jälkeen jäävän osan toimeentulotukena.
Jyväskylässä ei juurikaan ole sellaisia asuntoja, joista Kela hyväksyisi vuokran kokonaisuudessaan. Kun ne Kelan rajat eivät ole missään suhteessa kaupungin todellisen vuokratason kanssa.
Mutta eikö siihen vuokran hyväksymiseen riitä, että todistaa etsivänsä halvempaa asuntoa?
Ei :DD:D:D:D Huomaa kyllä ettet ole ollut missään tekemisissä Kelan kanssa ikinä.
Miksi ohjeistuksessa sitten niin sanotaan?
Mietipä vähän. Jos asun vaikkapa 3000€/kk kustantavassa asunnossa, niin tosissasiko kuvittelet, että todiste halvemman etsimisestä riittää siihen, että Kela maksaa minulle 3000€ :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä pärjää, kun ostaa vain välttämättömimmän. Sitä vartenhan se on tarkoitettukin, ei luksuselämän ylläpitämiseen. Toimeentulotuen lisäksi saa myös asumistuen, joten tuloja tulee muutama satanen enemmän kuin tuo 500€. Itse saan tt-tukea noin 600€ ja asumistukea noin 300€. Sillä pärjää sen, mitä työttömänä tarvitsee.
Niin, toimeentulotukea + asumistukea saa sen verran että käteen jää vuokran jälkeen perusosan verran, eli reilu 500e yksinasuvalla. Tämä siis jos vuokra on kelan mukaan kohtuuhintainen eikä joudu maksamaan sitä perusosasta.
Mitä höpäjät. Eihän toimeentulosta vuokraa makseta? Ja Kela vaatii että ettii halvempaa, mutta jos ei löydä eikä saa kaupungilta niin kyllä ne vuokran maksaa sitten, mutta ei se toimeentulosta pidä mennä.
Itse höpäjät. Todellakin maksetaan vuokran ylimenevä osa toimeentulotuen perusosasta. Kela ei vaadi muuttamaan. Ei ainakaan minua ole vaatinut, vaikka ole tt-tuella kohta pari vuotta elellyt.
Ei todellakaan makseta läheskään kaikissa kunnissa, se on kuntakohtainen ja vapaaehtoista kunnille maksavatko erotuksen vai eivät. Jos eivät maksa, niin itse joutuu maksamaan sen siitä ruokarahasta, esim. Jyväskylässä.
Mutta nykyäänhän toimeentulotuki on Kelassa ja säännöt kaikissa kunnissa samat. Ehkä sinunkin kannattaisi varmistaa, että saat sen mitä kuuluu? Jos Kela hyväksyy vuokran kokonaisuudessaan, niin silloin se maksaa asumistuen jälkeen jäävän osan toimeentulotukena.
Jyväskylässä ei juurikaan ole sellaisia asuntoja, joista Kela hyväksyisi vuokran kokonaisuudessaan. Kun ne Kelan rajat eivät ole missään suhteessa kaupungin todellisen vuokratason kanssa.
Mutta eikö siihen vuokran hyväksymiseen riitä, että todistaa etsivänsä halvempaa asuntoa?
Ei :DD:D:D:D Huomaa kyllä ettet ole ollut missään tekemisissä Kelan kanssa ikinä.
Missä ohjeistuksessa? Ikinä ole tullut mitään ohjeita, vaikka vuokrani on yli 100€ enemmän kuin Kelan maksimiraja.
Kela itse kertoo noin. Sosiaalityöntekijät ohjeistavat samoin. Tietysti Kela ei silti välttämättä hyväksy vuokraa kokonaan, mutta tuolla ainakin parantaa mahdollisuuksia siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut olemaan kolme kuukautta toimeentulotuella ja eivät rahat meinanneet mitenkään riittää vaikka miten yritti pihistellä ja olla käyttämättä mihinkään. Jo ihan tuossa ajassa oli vaikeaa.
Mihin ihmeeseen sä saat 500 menemään per kuukausi, asumismenojen jälkeen siis?
Vitsailetko?
En. Olen toisenlaisella tuella mutta n. 500 (jotain 470 ja vähän päälle) euroa minulla jää käteen per kuukausi. Siis vuokran jälkeen. Siitä maksan netit ja puhelimet ja vakuutukset, yms. ja tulee minulle peräti yksi maksullinen lehtikin (jonka tosin maksan kolmessa erässä niin ei mene yhden kuun budjetista koko summa). Asun yksin, ei ole muita jakamassa menoja. Minulla ei ole autoa. Voin joka kuukausi laittaa 20-50 euroa säästötilille, josta sitten maksan isommat ostokset silloin kun sellaisia välttämättömyyksiä tulee. (Ei minulla sillä tilillä mitään tuhansia ole, muutama satanen.) Juuri nyt säästän uusiin silmälaseihin kun alkaa ikänäkö haitata näillä näkemistä.
Joudun myös maksamaan terveydenhoitokuluni itse, toimeentulotuessa ne lasketaan pakollisiksi menoiksi. Linja-autokorttia lataan parillakympillä kerrallaan (kertamaksu kortin kanssa 2,1 euroa), tulee käveltyä paljon kauppoihin yms.
Pystyn silti ostamaan ihan normaalia ruokaa (ei nyt mitään huippubrändejä tietenkään, mutta kauppaketjujen omat merkit on ihan laatutavaraa) ja pari kertaa kuukaudessa herkuttelemaan take-away ruualla (esim. pitsa).
Joten, mihin SINÄ saat 500 euroa kulumaan niin ettei meinaa riittääkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa.
Ei työttömän tarvi ajella autolla.
Ei tarviikaan, mutta jos tulee työtarjous eikä julkisia ole, on pakko olla auto tai tulee karenssi työpaikasta kieltäytymisestä.
Ei edes tule. Jos työmatka on yhteen suuntaan yli 1,5 tuntia käytettävissä olevilla kulkuneuvoilla, siitä saa kieltäytyä ilman karenssia. Tämän olisit itsekin saanut selville, jos olisit viitsinyt perehtyä asioihin. [/quot
Jotenkin sinne työpaikkaan on kuitenkin mentävä jos sen saa.
Laittaa hakemukseen, että ei ole autoa. Ei taatusti pyydetä töihin, jotka ovat julkisten ulottumattomissa. Helppoa ja yksinkertaista.
Keskustelu alkoi siitä, miksi työttömällä olisi auto. Ja jos sellaisen omistaminen parantaa mahdollisuuksia työllistyä, niin silloinhan sellainen kannattaa olla.
Ei kannata, jos siihen ei ole varaa. Ruoka kuitenkin tärkeämpää kuin auto.
Vierailija kirjoitti:
mustaf kirjoitti:
Tttuella on todella helppo elää. En sano, että sillä on helppo ajella autolla tai korjata sitä yms mutta kyllä sillä elää. 1 saippua riittää koko kuulle - pari euroa. Puhelimeen 4 euron prepaid-liittymä. Netti 20e jos väkisin haluaa/tarttee luuria/konetta. Bussilippu kuukaudeksi 20-50e. Loput voikin laittaa ruokaan
Tttuki on viimesijainen tuki ja tarkoitettu ruokaan, ei niinkään leffassa käyntiin, ravintolaruokaan tai auton ylläpitoon. Toki on poikkeuksia, mutta suurimmalla osalla tttuensaajista ei muutenkaan ole auto. Mitä oikein pitäisi saada lisää? Ei se ole hemmottelurahaa, se on elämiseen. 500 egen päällehän saa vielä 700-800 euron vuokran, lääkkeet, ja akuuttiapua voi saada kodinkoneeseen ja vaatteisiin. Tuosta kertyy äkkiä jopa 1500e nettorahat. Yksinasuvalle riittää kyllä. Ruokaakin saa leipäjonosta tai jos ei saa niin riisi/makarooni ei maksa paljoa. Jauhoista voi tehdä leipää. Jos ei jaksa nähdä vaivaa, ei ole silloin akuutissa nälässäkään.
Kenelle Kela maksaa 700-800e vuokran kokonaan? Yksinasuvalle maksimivuokra on n. 540e. Jos vuokra on isompi, maksat sen siitä ns perusosasta (500e). Tukea myönnetään KOHTUULLISIIN asumismenoihin. Ylisuurta vuokraa ei huomioida tttuessa.
En ole kuullut, että aikuinen saisi vaatteisiin tai kodinkoneisiin tukea, vain lapsiperheet saa. Itse en saanut edes silmälaseihin kuin 50 euroa, vaikka minulla on lievä näkövamma ja lasit maksoi 300e.
Kuka oikeasti haluaa elää hiilareilla, kuten riisi, pasta ja jauhot? Ns. ruokajakopaikkouhin tarvitaan autokyyti, itse en lähtisi jauhoja ja eineksiä hakemaan, ja maksa sitten siitä (bussikyydeistä 6e.)
Aikuisella ihmisellä tuppaa jo olemaan muitakin laskuja kuin se iänikuinen netti. Esim. vakuutukset, silmälasien, tietokoneen osamaksu)
Ylisuuri vuokra huomioidaan!
"
Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.
Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."
Esimerkiksi PK-seudulla on tilanne että asumiskulut on ylisuuret jos ei saa edullista kaupungin vuokra-asuntoa. Eli todella monella TT-tukea saavalla huomioidaan ylisuuret asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä vähän. Jos asun vaikkapa 3000€/kk kustantavassa asunnossa, niin tosissasiko kuvittelet, että todiste halvemman etsimisestä riittää siihen, että Kela maksaa minulle 3000€ :D
Tutulleni Helsingissä maksettiin kokonaisuudessaan yli 1000 euron vuokra. Kyseessä toki väliaikainen tilanne joten Kela ei välttämättä olisi hyväksynyt koko vuokraa jos olisi ollut pidempi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että ne menot ajetaan alas mikäli pitkäaikaisesti sillä joutuu elämään. Osarilla ostetut ja laina tavarat pistetään myyntiin ja maksetaan laskut pois. Tämän jälkeen kilpailutetaan se netti/puhelin liittymä halvemmaksi (13e rajaton tällähetkellä halvin). Vaihdetaan halvempaan autoon yms. 500euroa riittää perustarpeisiin ja menoihin mainiosti kunhan ei elä ylivarojensa. Se on vaan tavaraa.
Missä on 13 e rajaton?
Koko ajan on tarjouksia kun niitä seuraa. DNA:lla oli tällä viikolla tarjouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.
Selviätkö itse kaikista kustannuksista kuukaudessa 500 eurolla? Itselleni ainakin tekisi todella tiukkaa.
Tiukkaa sen kuuluu tehdäkin. Sen pitää riittää kaikkein välttämättömimpiin, mutta ei siitä tule kyetä pesämunaa rakentaa. Tämä on viimesijainen tuki, eikä sen ole tarkoituskaan olla houkutteleva. Muutenhan kaikki valitsisivat mieluummin sen, kuin työnteon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutulleni Helsingissä maksettiin kokonaisuudessaan yli 1000 euron vuokra. Kyseessä toki väliaikainen tilanne joten Kela ei välttämättä olisi hyväksynyt koko vuokraa jos olisi ollut pidempi tilanne.
Uskon enemmän joulupukkiin kuin tuohon satuun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut olemaan kolme kuukautta toimeentulotuella ja eivät rahat meinanneet mitenkään riittää vaikka miten yritti pihistellä ja olla käyttämättä mihinkään. Jo ihan tuossa ajassa oli vaikeaa.
Vitsailetko?
En. Olen toisenlaisella tuella mutta n. 500 (jotain 470 ja vähän päälle) euroa minulla jää käteen per kuukausi. Siis vuokran jälkeen. Siitä maksan netit ja puhelimet ja vakuutukset, yms. ja tulee minulle peräti yksi maksullinen lehtikin (jonka tosin maksan kolmessa erässä niin ei mene yhden kuun budjetista koko summa). Asun yksin, ei ole muita jakamassa menoja. Minulla ei ole autoa. Voin joka kuukausi laittaa 20-50 euroa säästötilille, josta sitten maksan isommat ostokset silloin kun sellaisia välttämättömyyksiä tulee. (Ei minulla sillä tilillä mitään tuhansia ole, muutama satanen.) Juuri nyt säästän uusiin silmälaseihin kun alkaa ikänäkö haitata näillä näkemistä.
Joudun myös maksamaan terveydenhoitokuluni itse, toimeentulotuessa ne lasketaan pakollisiksi menoiksi. Linja-autokorttia lataan parillakympillä kerrallaan (kertamaksu kortin kanssa 2,1 euroa), tulee käveltyä paljon kauppoihin yms.
Pystyn silti ostamaan ihan normaalia ruokaa (ei nyt mitään huippubrändejä tietenkään, mutta kauppaketjujen omat merkit on ihan laatutavaraa) ja pari kertaa kuukaudessa herkuttelemaan take-away ruualla (esim. pitsa).
Tuosta kokemuksesta on jo 6 vuotta, joten en tarkkoja lukuja muista, mutta ei tiukkaa teki, sen vain muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuen maksaa Kela eli valtio. Kunnat maksavat sitten jotain harkinnanvaraisesti, jos maksavat. Ei minuakaan ole vaadittu maksamaan itse "ylimenevää" osaa vuokrasta. Vuokrani on 700 egee ja Kelan hyväksymä vuokra Helsingissä muistaakseni 694 egee. Päätöksissä todetaan, että menee yli hyväksytyn, mutta koska menee niin vähän niin hyväksytään kokonaan.
”Taulukoi, laske, kirjaa ylös...”
”TEE excel-taulukko jokaisesta menosta, ja opit nopeasti mikä on turhaa.”
”MENOT on kirjattava. Sitten voit laskea suurin piirtein tärkeimmät kulut. Harvemmin tästä puhutaan, mutta seuraelämä vie rahaa ainakin nuoremmilta.”
Karsi arkisista menoista ja mukavuuksista.
Tee se itse -meininki.
– Eineksistä luopuminen on perusvarma vinkki. Itse tekemällä saa syötyä edullisemmin. Kannattaa myös suosia sesongin raaka-aineita ja tarkkailla kilohintoja.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006415267.html
Tässä aika hyvä vinkkilista mitenkä pärjää jos putoaa minimi työttömyyskorvauksille. Oli itsellänikin alussa kovaa kun piti koko entisestä elintasosta luopua. Piti vaan alkaa priorisoimaan. Opetella tekemään iso satsi edullista ruokaa kerralla ja sellaista mitä voi pakastaa. Köyhistä ajoista on jäänyt se että vieläkin katsoo ja vertailee kilohintoja. Juurekset ovat edullisia ja niistä voi tehdä soseita pakastimeen ja käytän niitä sämpylä taikinoihinkin. Teen yhä ihan tekemisen ilosta vaikkei tiukkaa säästöbudjettia olekkaan. Ostan perunat 10kg säkissä.
Jos olisi rahat vähissä en ostaisi viiden euron kanapakettia minkä syö päivässä parissa vaan viiden euron perunasäkin. Perunalla elää viikon mutta jos ostaa kanaa niin olisi sen viikon nälässä. Se on sitä priorisointia. Valitaan se mikä riittää viikoksi eikä sitä mikä riittää yhdeksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa.
Ei työttömän tarvi ajella autolla.
Tarvii jos asuu maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.
Selviätkö itse kaikista kustannuksista kuukaudessa 500 eurolla? Itselleni ainakin tekisi todella tiukkaa.
Tiukkaa sen kuuluu tehdäkin. Sen pitää riittää kaikkein välttämättömimpiin, mutta ei siitä tule kyetä pesämunaa rakentaa. Tämä on viimesijainen tuki, eikä sen ole tarkoituskaan olla houkutteleva. Muutenhan kaikki valitsisivat mieluummin sen, kuin työnteon.
Juu, ei ole houkuttelevaa, mutta silti mä säästän tota ns pesämunaa, tai oikeammin turvarahaa joka kuukausi satasen verran.
500 €/yksi ihminenkö?
Todella hyvin riittää, kun karsii pois kaiken turhan.
Nälkään ei kuole.
En tiedä olenko sitten hirveän nuuka mutta minusta toimeentulotuella pärjää todella hyvin! En valehtele vaan oikeasti olen tätä mieltä, olen toimeentulotuesta saanut maksettua ulkomaanmatkojakin. Vaatteet ostan aina uusina, toki hyödynnän tarjoukset.
Kerrostalossa vuokralla, netti kuuluu vuokraan, ilmainen pesutupa, kaikki matkat kävellen/polkupyörällä. Ruoat eri kaupoista tarjoukset hyödyntäen. Moni käy kalliissa lähikaupassa tekemässä isotkin ostokset.
Cmore, Ruutu, HBO Nordic yms. saa aina ilmaiskuukausia, kirjastossa käyminen ilmaista, ulkoilu ilmaista, kesällä uintia.
Erilaisiin kyselytutkimuksiin osallistumalla saa lahjakortteja (mm. Zalando, Tokmanni, Power jne.), näitä voi helposti saada jopa satoja euroja vuodessa kun täyttää kyselyitä ahkerasti ja on monessa paneelissa mukana. Toimeentulotukilaiselle hyvä keino kun ei alenna tukia kuten pankkitilille tuleva raha.
Helposti, kunhan ei osta mitään ruokaa kummosempaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsailetko?
Tuosta kokemuksesta on jo 6 vuotta, joten en tarkkoja lukuja muista, mutta ei tiukkaa teki, sen vain muistan.
Muistaakseni esimerkiksi seutuliikenteen joukkoliikennelippuun meni yksinään joku parisataa kuukaudessa, se oli pakko olla työhaastatteluissa käymistä varten. Kun sitten piti vielä maksaa pakolliset laskut ja olla ihan siistin näköinen työhaastatteluissa, niin ruokaan ei paljon jäänyt. Työllistyin sitten joten jäi lyhyeksi ajaksi.