Miten toimeentulotuella tulee toimeen?
Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän siitä maksaa osa vuokrastakin. Asumistuki kattaa vaan osan vuokrasta, vaikka olisi Kelan rajojen mukainen.
Niin mutta sen vuokran jälkeen kaikille jää kuitenkin käteen se sama summa perusosaa, ellei vuokra ole liian kallis.
Ei edes jää. Perusosan suurus ei ole vakio. Siihen vaikuttaa mm. perhemuoto ja talouden kulut.
Niin no perhemuoto tietysti vaikuttaa, mutta tarkoitin että esim. yksinasuville jää tietty summa ja kaksi asuville tietty summa jne. Miten talouden kulut vaikuttaa perusosaan?
Esimerkiksi vuokran suuruus vaikuttaa hyvinkin paljon. Asumistuki ei edelleenkään kata koko vuokraa. Ei, vaikka asuisi Kelan rajojen mukaisessa asunnossa. Harva isommissa kaupungeissa pystyy asumaan.
Niin, mutta jos vuokra on Kelan rajojen mukainen, niin se maksetaan asumistuen ja perusosan lisäksi. Perusosa on se, joka jää käteen vuokran yms. jälkeen.
Miksi jankutat asiasta, josta et tiedä mitään?
Itse olet väärässä. Olen saanut toimeentulotukea monia vuosia, ja kaikki sanomani asiat tulee ihan selkeästi esille myös Kelan sivuilla.
Miksi sitten minun päätöksessäni PERUStoimeentulotukeni ei sisällä vuokraa varten erillistä osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkiiko kukaan lisätuloja vaikka käsitöiden myynnillä tms.?
Ei niitä myymällä saa edes materiaalikuluja katettua ellei ole TODELLA hyvä tekijä ja hyvin verkostoitunut. Lisäksi kaikki myyntitulot pitäisi ottaa käteisenä, koska jokainen tilille tuleva euro vähentää tt-tuenmäärä. Eli ei olisi mitään lisätuloja, ainoastaan lisämenoja.
Yksinasuva saa saada 50e kuussa tilille ilman että sitä vähennetään, kaksin asuvat tai perheet 100e/kk.
Eli ei ole millään muotoa kannattavaa tehdä käsitöitä myyntiin, kun pelkät materiaalit voivat maksaa enemmän kuin tuon 50€. Kelahan ei sitä huomioi, paljonko olet myyntituotteisiin sijoittanut, vaan ainoastaan sen, paljonko niistä saat.
Ei kannata myöskään pelata rahapelejä 500 eurolla ja ottaa takasin tilille 300 euroa, sillä Kelan mukaan olet voittanut 300 euroa, josta yksin asuva saa pitää 50 euroa ja loppu vähennetään toimeentulotuesta. Häviät siis 200 euroa rahojasi ja sen päälle vielä tuetkin, sillä pelimenoja ei vähennetä voitoista.
Ei myöskään kannata myydä postitse tavaroita, joissa on kalliit postikulut. Jos vaikka myyt tavaran, josta ostaja maksaa 50 euroa ja postikulut 30 euroa, saat tilillesi 80 euroa. 50 euroa saat pitää ja 30 euroa vähentää tukeasi. Siitä huolimatta, että se 30 euroa sinulta on mennyt postikuluihin ja myymästäsi tuotteesta sait 50 euroa. Eli lopulta hyödyit tuon tavaran myymisestä vain 20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pärjäsin monta vuotta oikein hyvin. Ruokakauppaan (eli ruuat, hygieniatuotteet, herkut) 200e kuussa, puhelimeen ja nettiin 40e. Loput noin 250e sai käyttää miten halusi, mulla oli rahaa esim. käydä parilla festareilla kesäisin. Mutta tiedän ettei kaikilla ole näin helppoa ja monilla on enemmän laskuja ja muita kuluja.
Eikö sinun pidä maksaa asumisesta mitään?
Jos elää tt-tuella, niin Kela maksaa vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen, ja niiden jälkeen käteen jää se noin 500e peruosa.
Otapa asioista selvää ennen kuin kommentoit. Ei todellakaan maksa kaikkea tuota, vaan osa vuokrasta, vedet jne. maksetaan perusosasta.
No eikä makseta. Perusosa on se summa, joka jää käteen noiden mainitsemieni kulujen jälkeen. Osan vuokrasta saattaa joutua maksamaan, jos asuu liian kalliissa asunnossa.
kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
Tuosta voit käydä itse ottamassa selvää.
Tässäpä sitaatti Kelan sivulta:
Muina perusmenoina otetaan huomioon kohtuullisen suuruisena:
asumismenot (esim. vuokra, vastike, omakotitalon hoitomenot, taloussähkö ja kotivakuutus)
"kohtuullisen suuruisena"
Usein vuokra menee tuon yli ja joutuu itse maksamaan sen ylimenevän osan. On vaikea löytää kämppää, joka menee siihen Kelan "kohtuulliseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän siitä maksaa osa vuokrastakin. Asumistuki kattaa vaan osan vuokrasta, vaikka olisi Kelan rajojen mukainen.
Niin mutta sen vuokran jälkeen kaikille jää kuitenkin käteen se sama summa perusosaa, ellei vuokra ole liian kallis.
Ei edes jää. Perusosan suurus ei ole vakio. Siihen vaikuttaa mm. perhemuoto ja talouden kulut.
Niin no perhemuoto tietysti vaikuttaa, mutta tarkoitin että esim. yksinasuville jää tietty summa ja kaksi asuville tietty summa jne. Miten talouden kulut vaikuttaa perusosaan?
Esimerkiksi vuokran suuruus vaikuttaa hyvinkin paljon. Asumistuki ei edelleenkään kata koko vuokraa. Ei, vaikka asuisi Kelan rajojen mukaisessa asunnossa. Harva isommissa kaupungeissa pystyy asumaan.
Niin, mutta jos vuokra on Kelan rajojen mukainen, niin se maksetaan asumistuen ja perusosan lisäksi. Perusosa on se, joka jää käteen vuokran yms. jälkeen.
Miksi jankutat asiasta, josta et tiedä mitään?
Itse olet väärässä. Olen saanut toimeentulotukea monia vuosia, ja kaikki sanomani asiat tulee ihan selkeästi esille myös Kelan sivuilla.
Miksi sitten minun päätöksessäni PERUStoimeentulotukeni ei sisällä vuokraa varten erillistä osaa?
Perustoimeentulotuki on toimeentulotuen kokonaisuus. Siihen kuuluu _perusosa_, joka tarkoittaa yksinasuvalla sitä noin 500e joka jää vuokran jälkeen käteen. Tämän lisäksi se kattaa _perusmenot_, eli esim. vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeeta on. Saatan pitää kaksikin päivää ihan oikeaa paastoa kuukaudessa ja levätä sängyssä ettei energiaa kulu.
Voin todeta ihan kokemuksesta että kun paastoat neljä päivää, niin viikko ja kaksikin menee helposti. Ensimmäiset neljä päivää syömättä on raskainta. Silloin pitää vaan makoilla sohvalla, koska taju voi mennä helposti esimerkiksi rappukäytävässä. Itseltä meni taju ja onneksi en tullut korkealta alas.
Sokerit alhaalla on vaarallista lähteä minnekään.
Ennätys syömättömänä on noin kuukausi. Neljä päivää vaille kuukausi.
Ajattele. Oli siinä selittelemistä sukulaisille ja ystäville kun olin laihtunut joululoman jälkeen niin paljon.
Nälkä myös passivoittaa ja tekee saamattomaksi. Ei jaksa lähteä edes ruokaostoksille vaikka olisi jo rahaa.
Sitä vaan lojuu jossain rajamailla apatian ja masennuksen kourissa.
On epäilty että narkkaan. Totesin vain että kun ei ole rahaa edes ruokaan, niin miten voisin ostaa edes tupakkaa, alkoholia saati kalliita huumeita.
En mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein jää vähemmän kuin 500e, jos vuokra on suurempi kuin normien mukaan hyväksytään.
Itselläni jäi toimeentulotuella ollessani pakollisten laskujen ja menojen jälkeen n. 300e, joka meni ruokaan, pesuaineisiin ym.
Pitkän päälle ei pärjää nyky-yhteiskunnassa, jossa pitää olla kohtuullisen uutta teknologiaa (älypuhelin, tietokone, tulostin) ettei tipu kelkasta. Lisäksi, jos tulee isompia hankintoja, kuten pesukone, TV, talvikengät, urheiluvarusteita jne, niihin ei tod. näk ole rahaa.
Mihin tulostinta tarvitaan? En ole sellaista omistanut ikinä. Myöskään puhelin ja tietokone eivät ole uusinta teknologiaa, vaan kokolailla halvinta mitä löytyy. Silti olen kyennyt hoitamaan jopa etätyöt pian vuoden.
Tulostinta tarvitaan monessa kohdin ns. viranomaisasiointiin. Mun tulostin maksoi uutena 30e, ja alkaa nyt hajota lähes 5v käytön jälkeen. Musteet tulee kalliimmaksi kuin itse tulostin. Kaikkea ei voi vieläkään hoitaa täysin sähköisesti.
Älypuhelinten (halpojen) akku kestää 2-3 vuotta. Kohtuullisen saa 100-150e hintaan. Käytetyn läppärin saa vuoden takuulla 200-300 eurolla.
Toimeentulotuella elävälle nuokin hinnat ovat liikaa. Kun ostat kännykän, siihen menee 2-3 viikon ruokarahat. Kun tulostimen muste loppuu, valitset teetkö vkl vähän parempaa ruokaa kun aikuinen lapsesi tulee kylään, vai syöttekö paistettuja perunoita.
Itselläni budjetin kaatoi säännöllinen liikuntaharrastus ja sinne bussilla kulkeminen (joka oli fysiatrin suosittelema ja fysioterapeutin laatima treeniohjelma, johtuen sairaudestani) ja TV:n osamaksu. Oli kiva kituuttaa 300 eurolla kuussa, tai jättää liikuntaharrastus pois.
Käytännössä joka kuukausi tuli jtn ylimääräistä menoa; joulu, kummilapsen syntymäpäivät, isompi vaate/ kenkähankinta, liikuntavarusteet, harrastuksen puoilivuotismaksu, vapun ja äitienpäivän juhlinta, lasten syntymäpäivät, kesälomamatka, edullisen mökin vuokra (150-200e/vko), marjojen keruu itsepoiminnasta/ostaminen, kodinkoneen hajoaminen, kerran vuodessa "tyttöjen ilta" vanhojen ystävien kesken, silmälasien/piilolinssien ostaminen, kodin hankinnat (paistinpannu, lamppuja jne pakollista) kampaaja kaksi kertaa vuodessa, äkillinen yllättävä lasku tai menoerä, musakeikka tmv kerran-psri vuodessa. Sitten onkin taas syksy, ja täytyy alkaa ostaa joululahjoja jo lokakuussa, että ne on hankittu ennen joulukuuta (koska silloin ylimäär rahat menee jouluruokiin.
Näistä kaikista koostuu "ylimäär menoa" vuoden jokaiselle kuukaudelle noin 100e. Eli kun tt-tuki on 500e, siitä jää näiden ja pakollisten laskujen (puhelin, netti, vakuutukset, bussikortti) jälkeen n. 300e/kk ruokaan ja käyttörahaksi.
Tämän ymmärtää vain sellainen, joka on ollut samassa tilanteessa pitkään.
En käytä alkoholia kuin kerran-pari vuodessa, enkä silloinkaan humalahakuisesti. En polta, en ole käynyt elokuvissa tai teatterissa n. 15 vuoteen. Kaikki kulutus on ollut koko ajan minimissä.
Juuri tänään tuli taas tieto "ette valitettavasti tullut valituksi työpaikkaan x, kiitos mielenkiinnosta yritystämme kohtaan". Olen muutaman vuiden kituuttanut pienellä perintörahalla, joka alkaa olla lopussa. Jos en saa töitä, olen kohta taas Kelan luukulla.
Vierailija kirjoitti:
Usein jää vähemmän kuin 500e, jos vuokra on suurempi kuin normien mukaan hyväksytään.
Itselläni jäi toimeentulotuella ollessani pakollisten laskujen ja menojen jälkeen n. 300e, joka meni ruokaan, pesuaineisiin ym.
Pitkän päälle ei pärjää nyky-yhteiskunnassa, jossa pitää olla kohtuullisen uutta teknologiaa (älypuhelin, tietokone, tulostin) ettei tipu kelkasta. Lisäksi, jos tulee isompia hankintoja, kuten pesukone, TV, talvikengät, urheiluvarusteita jne, niihin ei tod. näk ole rahaa.
Just. Joka vuosihan tai useammin tulee ostettavaksi TV, pesukone, imuri, läppäri, puhelin, urheiluvarusteet, talvikengät, talvivaatteet, kesäkengät jne. jne. Naurettava olet!!! Mene töihin!
joutuu siitä vuokrasta maksamaa omavastuun.ei ole ilmaisia lounaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Joka vuosihan tai useammin tulee ostettavaksi TV, pesukone, imuri, läppäri, puhelin, urheiluvarusteet, talvikengät, talvivaatteet, kesäkengät jne. jne. Naurettava olet!!! Mene töihin!
Olipa rumasti ja typerästi sanottu. Eiköhän lähes jokainen tuossa tilanteessa haluaisi töihin.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu valmiiksi yhteiskunnan maksamassa asunnossa, jonka sähköt ja vedet maksaa kela, tuo 500 jää käyttörahaksi. Jos on lapsia, saa vielä enemmän. Vaatteet kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta eikä mitään sisäfilettä jokapäivä. Maksari apteekkiin tietysti. Helppoa.
Et ole koskaan tainut koskaan olla vähävarainen?
Itse olen joutunut olemaan kolme kuukautta toimeentulotuella ja eivät rahat meinanneet mitenkään riittää vaikka miten yritti pihistellä ja olla käyttämättä mihinkään. Jo ihan tuossa ajassa oli vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mietin, että vähän aikaa voi saada ruoan ostettua ja puhelinlaskun maksettua, mutta miten tuosta tosiaan riittää koskaan vaikka vaatteiden ostamiseen?
Siitä säästetään. Vaikka 2 euroa per kuukausi. Sitten mennään kirpparille. Vaatteet on helppoja. Kodinkoneet jo haastavampia. Jääkaappi onneksi kuuluu vuokraisännälle niin jos se hajoaa, hän hankkii uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä pärjää, kun ostaa vain välttämättömimmän. Sitä vartenhan se on tarkoitettukin, ei luksuselämän ylläpitämiseen. Toimeentulotuen lisäksi saa myös asumistuen, joten tuloja tulee muutama satanen enemmän kuin tuo 500€. Itse saan tt-tukea noin 600€ ja asumistukea noin 300€. Sillä pärjää sen, mitä työttömänä tarvitsee.
Niin, toimeentulotukea + asumistukea saa sen verran että käteen jää vuokran jälkeen perusosan verran, eli reilu 500e yksinasuvalla. Tämä siis jos vuokra on kelan mukaan kohtuuhintainen eikä joudu maksamaan sitä perusosasta.
Mitä höpäjät. Eihän toimeentulosta vuokraa makseta? Ja Kela vaatii että ettii halvempaa, mutta jos ei löydä eikä saa kaupungilta niin kyllä ne vuokran maksaa sitten, mutta ei se toimeentulosta pidä mennä.
Itse höpäjät. Todellakin maksetaan vuokran ylimenevä osa toimeentulotuen perusosasta. Kela ei vaadi muuttamaan. Ei ainakaan minua ole vaatinut, vaikka ole tt-tuella kohta pari vuotta elellyt.
Ei todellakaan makseta läheskään kaikissa kunnissa, se on kuntakohtainen ja vapaaehtoista kunnille maksavatko erotuksen vai eivät. Jos eivät maksa, niin itse joutuu maksamaan sen siitä ruokarahasta, esim. Jyväskylässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut olemaan kolme kuukautta toimeentulotuella ja eivät rahat meinanneet mitenkään riittää vaikka miten yritti pihistellä ja olla käyttämättä mihinkään. Jo ihan tuossa ajassa oli vaikeaa.
Mihin ihmeeseen sä saat 500 menemään per kuukausi, asumismenojen jälkeen siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä pärjää, kun ostaa vain välttämättömimmän. Sitä vartenhan se on tarkoitettukin, ei luksuselämän ylläpitämiseen. Toimeentulotuen lisäksi saa myös asumistuen, joten tuloja tulee muutama satanen enemmän kuin tuo 500€. Itse saan tt-tukea noin 600€ ja asumistukea noin 300€. Sillä pärjää sen, mitä työttömänä tarvitsee.
Niin, toimeentulotukea + asumistukea saa sen verran että käteen jää vuokran jälkeen perusosan verran, eli reilu 500e yksinasuvalla. Tämä siis jos vuokra on kelan mukaan kohtuuhintainen eikä joudu maksamaan sitä perusosasta.
Mitä höpäjät. Eihän toimeentulosta vuokraa makseta? Ja Kela vaatii että ettii halvempaa, mutta jos ei löydä eikä saa kaupungilta niin kyllä ne vuokran maksaa sitten, mutta ei se toimeentulosta pidä mennä.
Itse höpäjät. Todellakin maksetaan vuokran ylimenevä osa toimeentulotuen perusosasta. Kela ei vaadi muuttamaan. Ei ainakaan minua ole vaatinut, vaikka ole tt-tuella kohta pari vuotta elellyt.
Ei todellakaan makseta läheskään kaikissa kunnissa, se on kuntakohtainen ja vapaaehtoista kunnille maksavatko erotuksen vai eivät. Jos eivät maksa, niin itse joutuu maksamaan sen siitä ruokarahasta, esim. Jyväskylässä.
Miten kunta tähän liittyy? Eihän kunta ole maksanut perustoimeentuloa yli neljään vuoteen. Perustoimeentulolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, missä kunnassa asuu. Siihen on ihan valakunnalliset kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelan hoidettavaksi vuonna 2017. Tervetuloa tähän päivään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, saan tukia yhteensä 1000, vuokraan menee 550, ja siis käteen jää 450, ei 500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nykyäänhän toimeentulotuki on Kelassa ja säännöt kaikissa kunnissa samat. Ehkä sinunkin kannattaisi varmistaa, että saat sen mitä kuuluu? Jos Kela hyväksyy vuokran kokonaisuudessaan, niin silloin se maksaa asumistuen jälkeen jäävän osan toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 eurosta maksetaan vielä puhelin, opintolainat, osamaksut, bensat, autovakuutukset jne, eli noiden jälkeen jääkin vain 200-300 euroa kuukaudessa.
Ei työttömän tarvi ajella autolla.
Ei tarviikaan, mutta jos tulee työtarjous eikä julkisia ole, on pakko olla auto tai tulee karenssi työpaikasta kieltäytymisestä.
Missä on 13 e rajaton?