Työkaveri kertoi häpeillen, että sen poika hakee ammattikorkeakouluun. Ei pidä sitä "oikeana" kouluna.
Olen itse opiskellut sekä ammattikorkeakoulututkinnon ja sen lisäksi vielä maisterin, enkä todellakaan väheksy ammattikorkeakoulua korkeakouluna. Ammattikorkeakoulututkinto rinnastetaan alempaan korkeakoulututkintoon, eli yliopistomaailmassa kandin tutkintoon.
Työkaverin kanssa juteltiin lasten koulutuksesta ja kerroin, että oma viime kevään abi on ollut avoimessa yliopistossa tämän lukuvuoden, kun ei päässy haluamaansa kouluun viime vuonna. Työkaveri sitten tokaisi, että hänen poikansa on ollut aina vähän huono koulussa ja hakee nyt sitten ammattikorkeakouluun. Että hänhän ei siis pidä sitä minään "kouluna", mutta hämmästeli sitä, että työnantajat tuntuvat arvostavan myös AMK-tutkintoja.
En tajua. Eletään vuotta 2021. Onko oikeasti vielä ihmisiä, jotka eivät pidä ammattikorkeakoulua ihan oikeana kouluna, josta valmistuu ihmisiä ihan vakavasti otettaviin tehtäviin? Se ei ole mikään kansalaisopisto, jossa voi mennä opiskelemaan kansallispukuja tai pastaruokia pariksi kuukaudeksi.
Arvostatko sinä ammattikorkeakoulututkintoja? Siis yhtään?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeäisin minäkin, jos lapseni olisi amiskorkeakoulussa. Ymmärrän työkaverisi häpeää. Siskon poika kävi amiskorkean ja sanoi itsekin sitä "leikki- ja laulukouluksi" koska opetus oli niin ala-arvoista ja opetettavat aineet naurettavia.
Eiköhän opetettavat aineet kuitenkin ole ihan niitä samoja kuin yliopistossa, taso voi sitten olla eri.
Minä suoritin suurimman osan AMK-tutkinnostani yliopistossa. Ala oli sama ja hyväksiluin suuren määrän avoimessa yliopistossa suorittamia kursseja tutkintooni. Aihekokonaisuudet vastasivat hyvin AMK-opintoja. Tein perus- ja aineopintoja avoimessa, eikä syventävien tasoisia opintoja ammattikorkeakoulussa edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette hae suoraan yliopistoon vaan ensin se AMK-tutkinto ja sitten yliopisto.
Järjettömän pitkä koulutus.
Kipinä yliopistoon saattaa tulla amk:ssa opiskellessa tai kun on jo työelämässä.
Totta kai arvostan, koska se on oma koulutukseni ja minulla on työ, josta pidän ja saan hyvän palkankin, jolla pärjää yksinasujanakin oikein hyvin.
Arvostan myös ylempiä korkeakoulututkintoja, ei nämä kaksi ole toisiaan mitenkään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Opistojen muuttaminen ammattikorkeakouluiksi oli pelkkä ammattiyhdistysten masinoima operaatio, jotta saataisiin opistotasoisen osaamisen palkat ylös.
En todellakaan arvosta AMK-tutkintoa tiedekorkealututkintoon verrattuna. Sen olen työelämässä rekrytoijana ja esimiehenä nähnyt niin moneen kertaan. AMK-koulutettujen osaamistaso ei vaan kertakaikkiaan ole rinnastettavissa yliopistokoulutettuihin, ei edes kanditason yliopistotutkintoon.
Sori vaan amkit, mutta tämä on ihan kylmä työelämän opettama fakta. Opistotaso on opistotaso, ei se muutu muuksi nimeä muuttamalla.
Ja akateemisissa on parhaita lääkärit, DI ja juristit. Monet akateemiset alat on ihan
pilipalitutkintoja. Ja tutkinnon voi suorittaa kun ymmärtää edes jotain ja jaksaa lukea kun järki ei riitä muuhun.
Joillekin akateemisille aloille riittäisi AMK-tutkinto erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystäväni järjesti juhlat, kun lapsensa valmistui kauppiksesta. Ei edes ammattikorkeakoulusta, vaan peruskoulun jälkeen kauppiksesta. Hehkutti asiaa ja juhlia. Nauratti kyllä todella paljon. Kutsu juhliin tuli, mutta en mennyt, niin naurettavalta tuntui.
Onko se siis toisen asteen koulutus? Ammattitutkinto siis? Vai joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Minun ystäväni järjesti juhlat, kun lapsensa valmistui kauppiksesta. Ei edes ammattikorkeakoulusta, vaan peruskoulun jälkeen kauppiksesta. Hehkutti asiaa ja juhlia. Nauratti kyllä todella paljon. Kutsu juhliin tuli, mutta en mennyt, niin naurettavalta tuntui.
Urpo
Kyllä arvostan. Ajattelen niin että yliopisto sopii enemmän sellaisille teoreettisille ja lukemisesta kiinnostuneille ihmisille ja ammattikorkea enemmän käytännönläheisille. Itsellekin ammattikorkea ois oikeasti sopinut paremmin kuin yliopisto. En ole koskaan ollut mikään lukijatyyppi ja kirjojen pänttääminen oli hyvin puuduttavaa ja vei jopa elämänilon. Itseasiassa ammattikoulukaan ei minusta ole huono eikä nolo vaihtoehto. Saahan sieltä ammatin ja kaikilla ei ole intoa lukea edes lukion verran kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Häpeäisin minäkin, jos lapseni olisi amiskorkeakoulussa. Ymmärrän työkaverisi häpeää. Siskon poika kävi amiskorkean ja sanoi itsekin sitä "leikki- ja laulukouluksi" koska opetus oli niin ala-arvoista ja opetettavat aineet naurettavia.
Häpeäisitkö niin paljon ettet kehtaisi naamaasi näyttää julkisilla paikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opistojen muuttaminen ammattikorkeakouluiksi oli pelkkä ammattiyhdistysten masinoima operaatio, jotta saataisiin opistotasoisen osaamisen palkat ylös.
En todellakaan arvosta AMK-tutkintoa tiedekorkealututkintoon verrattuna. Sen olen työelämässä rekrytoijana ja esimiehenä nähnyt niin moneen kertaan. AMK-koulutettujen osaamistaso ei vaan kertakaikkiaan ole rinnastettavissa yliopistokoulutettuihin, ei edes kanditason yliopistotutkintoon.
Sori vaan amkit, mutta tämä on ihan kylmä työelämän opettama fakta. Opistotaso on opistotaso, ei se muutu muuksi nimeä muuttamalla.
Ja akateemisissa on parhaita lääkärit, DI ja juristit. Monet akateemiset alat on ihan
pilipalitutkintoja. Ja tutkinnon voi suorittaa kun ymmärtää edes jotain ja jaksaa lukea kun järki ei riitä muuhun.Joillekin akateemisille aloille riittäisi AMK-tutkinto erittäin hyvin.
Samaa mieltä. Olen humanisti :D
Vierailija kirjoitti:
Ilman sairaanhoitajia, insinöörejä ja tradenomeja tää maa ei pyörisi.
Eikä myöskään paskakuskeja, mutta ei se tee siitä koulutuksesta sen hienompaa. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis toisen asteen koulutus? Ammattitutkinto siis? Vai joku muu?
Ammatillinen perustutkinto. Ammattitutkinto on eri asia.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne tuolla asenteella olevaa ihmistä sinne olisi halunneetkaan😄
Naureskelet toisten selän takana. Kasva aikuiseksi. Suosittelen😎
Arvostan myös sähkömiehiä, putkimiehiä, hitsareita, mekaanikkoja, sorvareita, sairaanhoitajia, lähihoitaja, siivoojaa. Rehellisistä työtä tekeviä ihmisiä. Meillä on nyt pula em ammattilaisista, ja emme todellakaan ole taloudellisesti tai huoltovarmuustasolla riippumattomia.
Häpeäisittekö, jos oma lapsenne olisi käynyt hoitoalan amk-tutkinnon ja olisi tuolla eturintamassa pelastamassa ihmishenkiä?
No, näkyyhän se häpeä palkkatasossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman sairaanhoitajia, insinöörejä ja tradenomeja tää maa ei pyörisi.
Eikä myöskään paskakuskeja, mutta ei se tee siitä koulutuksesta sen hienompaa. Valitettavasti.
Mutta parempipalkkaisempaa kuin monista akateemisista ammateista se tekee.
Mun arvostus ei ole kiinni siitä minkä koulutuksen on käynyt, vaan siitä millainen on ihmisenä. Moni esim. ajattelee automaattisesti että esim. vaikkapa lääkäri on paljon arvostetumpi kuin siivooja. Mutta jos se lääkäri sattuukin olemaan ylimielinen ja itserakas ja potilaita alistava tyyppi ja siivoja ystävällinen ja empaattinen, niin kyllä se siivooja on silloin mun arvoasteikossa korkeammalla.
Tämä ketju on ihan naurettava - joka vuotinen keväinen ilmiö.
Minun puolesta sopii hyvin, että akateemiset luokitellaan parhaaseen AAA-ryhmään.
Ei haittaa yhtään sillä työssäni pystyn parhaiten toteuttamaan itseäni.
Minä arvostan sitä, kun ihminen ylipäätään yrittää tehdä jotain järkevää elämässä. Oli sillä ihmisellä sitten amistutkinto tai tohtorin hattu.