ULKONALIIKKUMISKIELTO -tänne esimerkit joista haluat kysyä lisää tarkennuksia
Saako käydä kampaajalla?
Saako nuorisoa istua autossa ajelemassa, poistumatta ulos, enemmän kuin kolme? Edes kolme?
Saako ajaa liikkumaan Keravalta Vantaalle kaksi henkilöä?
Kommentit (875)
Milloin tämä vuoden vitsi tarkalleen alkaa siis vai onko alkanut, kun lehdet ovat epäselviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai poliisit alkais nyt kyttää tulijoita ja menijöitä joita on miljoona? Eikö poliisilla ole tärkeämpää tekemistä, mitä jos jossakin päin tapahtuu raiskaus, pahoinpitely jne niin poliisi kuittaa että ei kerkee ku ollaan kyttäänmäs ihmisii ja tarkistetaan niitä ilmeen perusteella
ei hyvää päivää ku tämä on hölmöläisten touhua!!!!!!!!!
Järjen käyttö on ihan suotavaa ennen kuin ruvetaan vauhkoilemaan. Poliisi hoitaa tavanomaiset tehtävänsä ja suorittaa siinä ohessa rajoitusten valvontaa samalla tavalla kuin nytkin esim. liikenteen ja yleisen järjestyksen valvontaa. Eli jos poliisi näkee henkilön, jonka kohdalla herää epäilys että rajoituksia rikotaan (tulee heti mieleen eräs tietty väestöryhmä hengailemassa muuten vaan porukalla) niin poliisilla on oikeus puuttua asiaan ja sakottaa. Ja pistokokeilla saattavat tarkistaa jos on ylimääräistä aikaa. Mutta ei se nyt ihan niin mene että joka puskassa vaanii poliisi joka hyökkää tivaamaan millä asioilla liikut ja heittää samantien putkaan pariksi viikoksi.
Järjen käyttö on suotavaa? Sinä olet menettänyt järkesi kun hölmöläisenä olet peukuttamas ulkonaliikkumiskiellolle jota poliisi sitten valvois. Onko sun lääkitys nyt kohdallaan? Rikolliset ryöstää ja tontut kaltaisesi tonttuilee, poliisin resursit eivät riitä hölmöläistouhuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jokaista maailman tilannetta tarvitse selittää. Koittakaa nyt ymmärtää, että ideana on välttää kaikkia ylimääräisi kontakteja ylipäätänsä. Ei näiden liikkumisrajoitusten pilkuntarkka noudattaminen sinänsä ole mikään itsetarkoitus.
Onko tämä liian vaikea asia ymmärtää?
Riippuu siitä miten tätä valvotaan ja miten sen rikkomisesta rangaistaan. Jos liikkumisrajoitusten rikkomisesta on mahdollista lätkäistä sakko, niin kyllä silloin kansalaisilla on oikeus tietää yksiselitteisesti ja tyhjentävästi mikä on kiellettyä ja mikä on sallittua. Ei voi olla niin, että jää sakottavan poliisin oman harkinnan varaan mikä on esimerkiksi välttämätöntä hoivaa tai vakiintunut parisuhde.
Kyllä se normaaliälyisille on täysin selvää, mikä on kiellettyä ja mikä sallittua. Pääasia on miettiä, onko meno välttämätön ja liittyykö siihen menoon useita ihmisiä. Sitten on omat perheenjäsenet ja seurustelukumppanit, joita saa nähdä. Jos oikeasti pidät itse parisuhdettasi vakiintuneena, ei sinun tarvitse tällaista miettiä. Mutta jos suunnittelet tindertreffejä tai kehittelet keinotekoista parisuhdetta koko työporukan kanssa, silloin tiedät, että mönkään menee.
Monissa muissakin maissa on liikkumisrajoituksia, joten ei tämä nyt mikään mahdottomuus pitäisi olla.
Jaa ihanko oikeasti se menee niin, että poliisille riittää se miten minä itse lakia tulkitsen? Kiva juttu jos näin on, minä kuitenkin haluaisin tästä jonkun virallisen varmistuksen että oma arvio riittää ja siitä ei voi tulla sakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kas alkoon saat mennä ,muuta et kampaajalle etkö sokkotreffeille.Mitäs jos menen alkoon ja teen siellä ne treffit :)
Siis millä tavalla "teet siellä ne treffit"? Tottakai voit sopia "treffit" alkoon, mutta aika tyhmää ja turhaa, kun sinne ei kuitenkaan voi jäädä hengailemaan. Mutta jos tuo on sinun käsityksesi treffeistä, niin anna palaa.
Mites spurkut ja narkkarit ja kodittomat? Mites poliisi niitä valvoo? Voi elämänkevät ku nää on hulluja?
Eli poliisit kysyy Pirkolta mihis sitä ollaan menos samal tenu pummaa euroa vieres??????? mitä tekee poliisi?
hahaahhaaaaahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jokaista maailman tilannetta tarvitse selittää. Koittakaa nyt ymmärtää, että ideana on välttää kaikkia ylimääräisi kontakteja ylipäätänsä. Ei näiden liikkumisrajoitusten pilkuntarkka noudattaminen sinänsä ole mikään itsetarkoitus.
Riippuu siitä miten tätä valvotaan ja miten sen rikkomisesta rangaistaan. Jos liikkumisrajoitusten rikkomisesta on mahdollista lätkäistä sakko, niin kyllä silloin kansalaisilla on oikeus tietää yksiselitteisesti ja tyhjentävästi mikä on kiellettyä ja mikä on sallittua. Ei voi olla niin, että jää sakottavan poliisin oman harkinnan varaan mikä on esimerkiksi välttämätöntä hoivaa tai vakiintunut parisuhde.
Kyllä se normaaliälyisille on täysin selvää, mikä on kiellettyä ja mikä sallittua. Pääasia on miettiä, onko meno välttämätön ja liittyykö siihen menoon useita ihmisiä. Sitten on omat perheenjäsenet ja seurustelukumppanit, joita saa nähdä. Jos oikeasti pidät itse parisuhdettasi vakiintuneena, ei sinun tarvitse tällaista miettiä. Mutta jos suunnittelet tindertreffejä tai kehittelet keinotekoista parisuhdetta koko työporukan kanssa, silloin tiedät, että mönkään menee.
Monissa muissakin maissa on liikkumisrajoituksia, joten ei tämä nyt mikään mahdottomuus pitäisi olla.
Jaa ihanko oikeasti se menee niin, että poliisille riittää se miten minä itse lakia tulkitsen? Kiva juttu jos näin on, minä kuitenkin haluaisin tästä jonkun virallisen varmistuksen että oma arvio riittää ja siitä ei voi tulla sakkoja.
Et ymmärtänyt pointtia. Jos sinulla itselläsi ei ole epäilystäkään suhteesi vakintuneisuudesta, ei todennäköisesti ole poliisillakaan. Sen sijaan jos sinulle tulee yksikään epäilevä ajatus, onkohan tämä nyt vakiintunut suhde ja pitääkö keksiä jotain tekosyitä, se on todennäköisesti kiellettyä. Kaikki tällaiset näsäviisaat kyselyt ovat juuri sitä epäilyä ja tekosyiden keksimistä, joten tiedät vastauksen jo siinä vaiheessa, kun tekee mieli näsäviisastella.
Ehtiikö rajoitukset tulla pääsiäiseksi voimaan? Tarkoitus mennä oman perheen kesken koronaturvalliselle mökkilomalle ja tehdä ulkoaktiviteetteja pysyen helkkarin kaukana muista. Se on huomattavasti helpompaa jos etelästä ei hyökätä joukolla samaan paikkaan ja tuoda koronaa mukana.
Urpot miten sit kun rahat loppuu valtion kassasta? Tuleeko pula-aika? Otetaan rahaa lainaan, korot kasvaa jne
Ei ole urpot vähänaikaan nähnytkään mitä kunnon lama tarkoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä sallittu myös ei-välttämätöntä liikkumista. Ei esimerkiksi lasten ulkoleikkitreffit, kolmen hengen lenkkeilyt tai Alkossa käyminen ole pakollista toimintaa. Tarkalleen ottaen pakollista on ainoastaan apteekki, ruokakauppa (ellei kotiikuljetus onnistu), sairaala ja kriittisten alojen työssäkäynti sekä päiväkoti niissä perheissä joissa molemmat vanhemmat ovat kriittisillä aloilla ilman etätyömahdollisuutta. Kaiken muun välttämättömyys on suhteellista, ja juuri tähän tarvittaisiin selvät pelisäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Ehtiikö rajoitukset tulla pääsiäiseksi voimaan? Tarkoitus mennä oman perheen kesken koronaturvalliselle mökkilomalle ja tehdä ulkoaktiviteetteja pysyen helkkarin kaukana muista. Se on huomattavasti helpompaa jos etelästä ei hyökätä joukolla samaan paikkaan ja tuoda koronaa mukana.
Pakene vuorille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärtänyt pointtia. Jos sinulla itselläsi ei ole epäilystäkään suhteesi vakintuneisuudesta, ei todennäköisesti ole poliisillakaan. Sen sijaan jos sinulle tulee yksikään epäilevä ajatus, onkohan tämä nyt vakiintunut suhde ja pitääkö keksiä jotain tekosyitä, se on todennäköisesti kiellettyä. Kaikki tällaiset näsäviisaat kyselyt ovat juuri sitä epäilyä ja tekosyiden keksimistä, joten tiedät vastauksen jo siinä vaiheessa, kun tekee mieli näsäviisastella.
Niin, eli poliisille riittää se että minä itse koen parisuhteeni vakiintuneeksi? Kiva juttu, pahoittelut etten nyt ihan varauksetta usko tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noista liikkumisrajoituksista kovin helposti mitään sakkoja lätkäistä. Eihän poliiseilla ole käytännössä mitään mahdollisuuksia edes valvoa kunnolla koko asiaa. Tässä nyt luotetaan siihen, että suurin osa ihmisistä haluaa noudattaa näitä rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
ai poliisit alkais nyt kyttää tulijoita ja menijöitä joita on miljoona? Eikö poliisilla ole tärkeämpää tekemistä, mitä jos jossakin päin tapahtuu raiskaus, pahoinpitely jne niin poliisi kuittaa että ei kerkee ku ollaan kyttäänmäs ihmisii ja tarkistetaan niitä ilmeen perusteella
ei hyvää päivää ku tämä on hölmöläisten touhua!!!!!!!!!
Poliisit ei myöskään sakota läheskään jokaista ylinopeutta ajavaa, mutta tieto säännöistä ja mahdollisuus kiinnijäämisestä saa suurimman osan ajamaan edes suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan. Eiköhän tässä ole vähän sama ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että Suomessa riittää poliiseja joka kadunkulmaan pysäyttelemään ihmisiä. No ei todellakaan riitä. Turha tässä on mitään sakkoja pelätä. Kun astut ovestasi ulos, niin kysy itseltäsi onko tämä meno sinulle välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Saako hallitus käyttää eduskunnan saunaa ja kuntosalia ? Jos niin vain kaksi saa mennä ? Nekin pitää olla ystäviä.
Vain kaupalliset kuntosalit on kiinni. Eduskunnan kuntosali ei ole kaupallinen kuntosali. Myös firmojen omat kuntosalit saavat olla auki.
Eduskunnan kuntosalissa kyllä on tarkat säännöt eli oliko pari henkeä kerrallaan maksimissaan tai jotain sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kauppoihin joku asiakasmäärärajoitus? Muuten se korona kyllä siellä leviää, kun kaikki ulkoilevat lähikauppoihin kuluttamaan aikaa.
tarkoitatko prismaa
Vierailija kirjoitti:
Tätä on täysin mahdotonta valvoa eikä kielto edes kohdistu kunnollaniihin pahimpiin koronalinkoihin eli yksityisiin tai uskonnon varjolla tehtyihin massakokoontumisiin sisätiloissa. Olisi ollut paljon reilumpaa ulottaa 6 hengen kokoontumisrajoitus myös yksityisiin ja uskonnollisiin tilaisuuksiin. Vaikea niitäkin on valvoa mutta poliisilla olisi kuitenkin ollut siihen edes periaatteelliset mahdollisuudet. Nythän koteihin saa kokoontua ihan kuinka iso sakki tahansa, kunhan ulkoilevat sinne yksitellen.
Saammeko kokoontua Ramadanin aikana syömään yöllä? Voimmeko pitää päätösjuhlat lähimpien sukulaistemme kanssa?
"Koiran ulkoiluttaminen olisi sallittua turvavälit huomioiden."
Koskeeko turvavälit myös koiria?
Saanko mennä valokuvaamaan lintuja Vantalle vaikka asun Keravalla? Kevät nyt vaan sattuu olemaan parasta aikaa lintubongaukseen!
Mulla on yli 20 vuoden suhde, mutta ei ole kännykässä muuta todistetta kuin pikavalinta puhelinnumerolle.... Riittääköhän se :)