Miksi tuotesuunnittelijat eivät osaa suunnitella palasaippuoille kunnollista saippuakuppia??
Olen vuosien ajan yrittänyt etsiä palasaippualle kylpyhuoneen lavuaarin reunalla pidettävälle palasaippualle järkevästi toimivaa saippua-astiaa.
Siis sellaisia kuppeja on läjäpäin tarjolla, joihin laitettaessaan palasaippuan, niin se pysyy kastumisen jälkeen taatusti märkänä. Sitten kun olen onnistunut yhden tai pari sellaista järkevästi toimivaa veden poistumisen kannalta saippuakuppitarjonnasta löytämään, niin kupin materiaali onkin sitten kivikovaa muovia, keraaminen, metallinen tai emalipintainen. Edellisen materiaalin omaavat kupit kun sitten tipahtavat käsien pesualtaaseen, niin kova vasten kovaa tekeekin sitten altaan pohjaan pahan ryykin tai jopa halkeaman altaan pintaan.
Nyt minulla onkin sitten ollut jo kauan sitten ihme kyllä eräästä halpatavaratalosta löytämäni pehmeähkö, kevytmuovinen kuppi, jossa on kupin välipohjassa raot, jotta edes vesi valuu sinne pohjimmaiseen umpipohjaiseen kuppiin , mutta se vaan pitää välillä tyhjentää sinne valuneesta vedestä, ettei se ala tulvimaan. Olen yrittänyt etsiä samanlaista uutta kuppia, koska kyllähän ajanmyötä kuluminen näkyy kupin pinnassa hiukkasen, mutta kuppi teknisesti toimii kuitenkin. Edellisen kaltaisia kevyitä muovisia saippuakuppeja vaan ei ole löytynyt enää mistään, jotka joskus vahingossa tippuessa käsienpesualtaaseen eivät aiheuta altaan pintaan naarmua tai rikkoutumista pahemminkin.
Sitten nämä kylppärin tai vessan pesualtaan viereen seinälle imukupeilla sun muilla asennettavat yhden saippuapalan kiiltävät teräksiset kupit ovat hyviä, mutta eihän ne kauan pysy seinässä imukuppikiinnityksin kiinni, vaan tipahtavat aika-ajoin alas kolinalla ja rikkovat tippuessaan pintoja myös.
Tyylikkään näköinen teline ja yritystä on selvästi, mutta voi vaan kuvitella, että peilin edessä puuhaillessa se on käden huolettomalla heilautuksella äkkiä altaassa. Sirona ja korkeana rakenteena se voi luisua helposti altaaseen omia aikojaankin. Pienet jarrunappulat (tarrat?) pohjassa eivät paljon auta.