Miksi tuotesuunnittelijat eivät osaa suunnitella palasaippuoille kunnollista saippuakuppia??
Olen vuosien ajan yrittänyt etsiä palasaippualle kylpyhuoneen lavuaarin reunalla pidettävälle palasaippualle järkevästi toimivaa saippua-astiaa.
Siis sellaisia kuppeja on läjäpäin tarjolla, joihin laitettaessaan palasaippuan, niin se pysyy kastumisen jälkeen taatusti märkänä. Sitten kun olen onnistunut yhden tai pari sellaista järkevästi toimivaa veden poistumisen kannalta saippuakuppitarjonnasta löytämään, niin kupin materiaali onkin sitten kivikovaa muovia, keraaminen, metallinen tai emalipintainen. Edellisen materiaalin omaavat kupit kun sitten tipahtavat käsien pesualtaaseen, niin kova vasten kovaa tekeekin sitten altaan pohjaan pahan ryykin tai jopa halkeaman altaan pintaan.
Nyt minulla onkin sitten ollut jo kauan sitten ihme kyllä eräästä halpatavaratalosta löytämäni pehmeähkö, kevytmuovinen kuppi, jossa on kupin välipohjassa raot, jotta edes vesi valuu sinne pohjimmaiseen umpipohjaiseen kuppiin , mutta se vaan pitää välillä tyhjentää sinne valuneesta vedestä, ettei se ala tulvimaan. Olen yrittänyt etsiä samanlaista uutta kuppia, koska kyllähän ajanmyötä kuluminen näkyy kupin pinnassa hiukkasen, mutta kuppi teknisesti toimii kuitenkin. Edellisen kaltaisia kevyitä muovisia saippuakuppeja vaan ei ole löytynyt enää mistään, jotka joskus vahingossa tippuessa käsienpesualtaaseen eivät aiheuta altaan pintaan naarmua tai rikkoutumista pahemminkin.
Sitten nämä kylppärin tai vessan pesualtaan viereen seinälle imukupeilla sun muilla asennettavat yhden saippuapalan kiiltävät teräksiset kupit ovat hyviä, mutta eihän ne kauan pysy seinässä imukuppikiinnityksin kiinni, vaan tipahtavat aika-ajoin alas kolinalla ja rikkovat tippuessaan pintoja myös.
Kommentit (41)
Olen tehnyt sukkahousuista sellaisen hupun, jonka saa roikkumaan naulaan.
Sinne saippua niin hyvin valuu vesi pois saippuasta, vati vaan alle niin ei mene
saippuavesi lattialle.
Peronpuo kirjoitti:
Sinne saippua niin hyvin valuu vesi pois saippuasta, vati vaan alle niin ei mene
saippuavesi lattialle.
On varmaan tyylikäs kokonaisuus, sukkahousua ja kaikkee😍
Jos sulla on metallinen peilikaappi, niin laita sinne peilikaapin pohjaan magneetti. Palasaippuaan painat sellaisen metallisen kruunukorkin, jonka avulla saippua pysyy magneetissa. Meillä on ollut tämä systeemi käytössä jo vuosia, kun vihaan ylimääräistä roinaa siinä altaan ympärillä.
Nestesaippua on kuitenkin hygieenisempi kuin palasaippua käsien pesuun. Mutta palasaippuan käyttö puoltaa ekoloogisuutta.
Itse käytän vaihtelevasti molempia niin kokovartalon, hiusten kuin käsienkin pesemiseksi. 🤔😅Säästän siis luontoa ja sen systeemejä edes puolittain saippuoidessani.
Käytän muuten ekologisia ympäristöystävällisiä palasaippuoita esim. vaatteiden tahranpoistoonkin, pinttyneiden likatahrojen poistoon jne. , mutta niistä kaikki saippuat eivät tietenkään sovellu ihon puhdistukseen, esim. Vaasan Poresaippua.
Vierailija kirjoitti:
Peronpuo kirjoitti:
saippuavesi lattialle.
On varmaan tyylikäs kokonaisuus, sukkahousua ja kaikkee😍
🤣
Olen saanut siskoltani joskun saippua-alustan, jossa on tiheästi silikonisia piikkejä. Saippua on ilmavasti niiden päällä.
Poraa reikä muuten hyvän kupin pohjaan.
Seinässäni on tarralla kiinni 35 vuotta sitten ostettu ripustin, jonka pohjassa on magneetti. Saippuan pintaan painan hammastetun metallipalan ja saippua kuivuu magneetissa roikkuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Rajamäellä S. Punkki Oy tekee muovista piikikkäitä saippua-alustoja, joista vesi valuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut siskoltani joskun saippua-alustan, jossa on tiheästi silikonisia piikkejä. Saippua on ilmavasti niiden päällä.
Juu, on ihan hyvä tuollainen piikikäs ns. palasaippuan alusta, mutta siinä ei ole laitoja, on tylsän näköinen ulkonäöllisesti lavuaarin reunalla.
Muistelisin joskus noita em. palasaippuan piikkimattoja olleenkin joskus 1970-luvulla, mutta ne olivat sellaisia kovamuovisia. Sittemmin tulivat markkinoille nämä nestemäiset saippuat pumppupulloissa. Ja Bliw-pisaran mallinen puristettava muoviputeli on jo melko vanha saippuatuote.
Käyttäjä38460 kirjoitti:
Suomalaista suunnittelua ja käsityötä!
https://not.design/product-category/keramiikka/
50€ saippuatelineestä? Ei kiitos.
Käyttäjä38460 kirjoitti:
Suomalaista suunnittelua ja käsityötä!
https://not.design/product-category/keramiikka/
On kyllä tosi kauniita.
toinen toistaan kamalampia rasva geeli (saippuoita) on tarjolla vihdoin löysin tokmannilta vanhan imperiaalin palat ostin heti 5kpl ja ostan lisää kuppi ongelma tuli mulla on kaksi tak vay kuppia päällekkäin . mökki käyttöön nua mitä lie rasvaa pumpusta ei käy lainkaan. sama kuin pyykki aineet paskasta pyykkiä mutta ihme tuoksu jää. hieno aloitus perusta ryhmä saippuoista ja pulvereista jos saan hyvän tuotteen maksan kyllä hinnan. nyky tuotteiden laatuakaan tuskin kukaan valvoo ainoastaan fosfaatin määrää jolla saatiin puhdasta pyykkiä ja koneet kestivät. NYT SE ON KIELLETTY
Vierailija kirjoitti:
Kuka kumma käyttää palasaippuaa? Siitähän on ennenvanhaan ihmiset saaneet tartuntojakin. Esim. syyhypunkin. Hyi!
Ja sieltähän se tuli, tautikammoinen palasaippuaan liittyen, tätä jo osasinkin odottaa;)
Ennen oli ennen, ja eihän nestesaippuat pumppupullotettuina niin monia vuosikymmeniä ole markkinoilla olleetkaan, mutta nehän aikoinaan valtasivat palasaippuan käytön käsien pesussa melkolailla, mutta nykyaikana jo vuosien ajan ovat palasaippuat tehneet paluutaan takaisin kotitalouksien käyttöön, eikä tietenkään julkisiin vessatiloihin. Minulla on kotona wc:n käsien pesulavuaarin reunalla myös nestemäinen saippua pumppupullossa kuin myös palasaippua käsien pesua vartaen, ja vartalopesua varten myös vaihtoehtoisesti palasaippua. Mutta pääasiassa vieraita varten on tuo nestemäinen saippuapullo, ja minä käytän ihan vain itse palasaippuaa. Puolisoni pesee nestemäisellä saippualla kätensä ja vartalonsa.
Mulla on myös hiusten pesuun saippuapalashampoita ja myös hiustenhoitoainetta saippuapalan muodossa. Eikä niitä käytä muut kuin minä omiin hiuksiini.
Palasaippuoiden yleistyttyä, ihmettelenkin, että miten huonosti on saatavilla suunnittelijan loppuun asti järkevimmät suunnittelemat ja valmistetut myytävissä olevat saippua-alustat, jotka olisivat materiaaliltaan ja malliltaan käytössä mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Mites tää?
https://www.kelovee.fi/saippuakuppi-silikonia-harmaa/p/263826/
Juu tuo saippuakuppi näyttäisi hyvältä ratkaisulta. Kiitos vinkistä, mutta näytti olevan näköjään tosta kaupasta loppu varastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärtänyt, että miksi saippuakuppi tippuu sinne altaaseen välillä? Meillä on npita keraamsiia ja emalisia kuppeja, mutta ei ne meillä mihinkään putoile.
Niin ei sulla tipahda edes vahingossa mikään muukaan, mutta ei paljon tarvitse heilauttaa vahingossa saippuakuppia, kun se tipahtaa altaaseen.
Joo ei oo tässä vuosien saatossa meillä saippua-kupit tippuneet altaaseen (kaksi eri käyttäjää siis), joten kuulosti vain itselle erikoiselta tää aloitus. Siis että jos ihan säännöllisesti on allas ja/tai saippuakuppi rikki tän takia. En siis itse koske siihen alustaan ollenkaan, kun otan saippuan, joten en sitä vahingossa heilauttele tms. Mutta näemmä käyttötapoja on erilaisia. Ehkä myös altaan reunan malli vaikuttanee asiaan?
Joku linkkaskin jo puisen saippua-alustan, tässä toinen puinen vaihtoehto:
https://shop.saarentaika.com/products/metsan-lumo-saippua-alunen-100x75…
Peronpuo kirjoitti:
saippuavesi lattialle.
Käytätkö Pirkka-saippuaa?
Luffasieni on hyvä saippua-alusta. https://www.ruohonjuuri.fi/products/iris-hantverk-luffa-saippua-alusta-…
Se on ratkaistu jo aikoja sitten, mutta täältä sosialistien luvatusta paratiisista ei sitä(kään) tuotetta saa kaupasta ostettua, vaan se pitää tilata ulkomailta.