Mitä tekisit noin 140k perinnöllä?
Olen saamassa perintöä noin 140 tuhatta. Se on lähes yksinomaan rahaa (perittävällä oli iso säästötili ja useita rahastoja).
Tulemme ihan normaalisti toimeen palkkatuloillamme, vaikka ylimääräistä ei hirveästi ole ollutkaan. Omasta talosta on joitakin kymmeniä tuhansia vielä lainaa jäljellä. Velaton, nyt jo vanhahko mutta hyvä auto. Kolme peruskouluikäistä lasta.
Aluksi ajatus perinnöstä tuntui tosi isolta, siis siltä että rahaa on tulossa tosi paljon. Mitä enemmän olen sitä nyt miettinyt, ei se enää tunnukaan niin suurelta.
Toisaalta, ei kai tuollaista summaa voi tilillekään jättää makaamaan. Meillä on jonkin verran rahaa mennyt pankin rahastoihin mutta eivät ne kovin hyvin ole tuottaneet. Siellä on max parikymmentä tuhatta nyt. Miehellä on enemmän säästöjä myös tilillä. Minulla yleensä vain joku tonni.
Mutta kysymykseen: mitä sinä tekisit tilanteessani?
Kommentit (131)
Ostaisin kolme sijoitusasuntoa Helsingistä hyvältä alueelta. Tuo riittäisi hyvin kun ottais lisää lainaa.
140 ei kuitenkaan riitä esim. sijoitusasunnon hankkimiseen enkä ainakaan ottaisi lisää lainaa sellaiseen.
Osakkeiden osto tuntuu tosi vieraalta enkä suoraan sanottuna jaksaisi alkaa opetella ja jännittää sen kanssa, kun on kuitenkin työ ja perhe ja talo ja muu elämä tässä hoidettavana.
Sitten jos alkaa ajatella, mitä ”ylimääräisellä” rahalla voisi ostaa, ei summa tunnukaan enää suurelta. Uutta autoa ei huvittaisi tässä tilanteessa ostaa, vanhalla kun ajetaan nyt niitä halvimpia kilometrejä niin kauan kuin ei ole korjaustarvetta. Talo ei oikeastaan kaipaa isompia remontteja. Toisaalta olisi kai hyvä olla niitäkin varten rahaa helposti irrotettavissa, jos jotain yllättävää tulisikin.
Mihin tuollainen raha kannattaisi laittaa niin ettei inflaatio söisi sitä mutta se olisi kuitenkin otettavissa käyttöön jos tarvetta tulee?
Sain tuon verran 15 vuotta sitten, en ole tehnyt niillä mitään, ne ovat siis sijoitusrahastoissa yms. Mutta sinuna kyllä maksaisin lainat pois, minusta tuntuisi epämiellyttävältä jos olisin velkaa jollekin taholle.
Minulla on sijoitusrahastoissa tuollainen summa. Olen riskiä sietävä sijoittaja ja katsoin, että vuodessa olen saanut voittoa n. 20 000. Mökkiä en ostaisi, kun en niillä viihdy.
Kolmeen eri sijoitusrahastoon jos ei nyt ole muuta käyttöä
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri miettinyt, että jos saisin sata tonnia ylimääräistä, ostaisin kesämökin. En halua käyttää säästöjä mökkiin, mutta jos raha tulisi "ylimääräisenä", niin sitten voisi.
Ilman mökkihaavetta, jatkaisin vain säästämistä ja sijoittamista. Kun asunnonvaihtokaan ei ole monesta syystä ajankohtaista, eikä täällä tuollainen summa riittäisi juuri mihinkään muutenkaan.
Riippuu hieman lainan ehdoista (onko korkokuluja) plus lopulta päätät rahoilla tehdä, että kannattaako maksaa loput lainat pois vai ei. Plus tarvitseeko huomioida mitä se tarkoittaisi mahdollisen aviopuolison, yhteisen lainan jne kannalta, että laittaisi omaa rahaa molempien lainaosuuteen.
En ehkä haluaisi maksaa asuntolainaa pois kun siihen menee muutenkin niin vähän enää kuukaudessa ja korko on nolla, marginaalikin saatiin aivan naurettavan alas silloin kun lainaa otettiin.
Pitäisin sijoituksissa ja "unohtaisin" kymmeneksi vuodeksi, sitten siellä oli isompi potti.
Ostaisin yksiön Helsingistä, kantakaupungista. Se olisi sijoitus tulevaisuuteen. Tällä hetkellä ne maksavat 250.000-300.000 euroa, joten lainaa pitäisi ottaa perinnön verran.
Itse rakentaisin talon, loput lainarahalla. Nyt budjettimme 230 000 on todella tiukka rakentaa, mutta jos siihen lisäisi sen 140, budjetti olisi jo kivat 370 ja vähemmälläkin jo saisimme unelmien talon. Jos talontarvetta ei olisi, astelisin pankin sijoitusneuvojalle ja vaikka palkkaisin sellaisen hoitamaan sijoituksia.
laina pois ja loput lapsille jos oma talous kerran on ok
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sijoitusrahastoissa tuollainen summa. Olen riskiä sietävä sijoittaja ja katsoin, että vuodessa olen saanut voittoa n. 20 000. Mökkiä en ostaisi, kun en niillä viihdy.
Pakkotyömaita. Ilmaisia hotelleja ystäville, tuttaville jopa tuntemattomille.
Osakkeisiin, pelaan muutenkin päiväkauppaa.
Mitä toi k tuossa 140 perässä tarkoittaa? Karaatiako?
Olen tottunut elämään melko säästeliäästi, mutta toisaalta tuntuu sekin vähän hölmöltä, että säästelisin rahoja vain loputtomiin, ja sitten ehkä ehtisinkin kuolla ennen kuin olen nauttinut niistä ollenkaan.
Ja tietysti perintöveroihin pitää varata pitkä penni. Yhtäkkiä summa ei tunnukaan lainkaan suurelta. Tosi outo tilanne.
Kävi myös ilmi, että perintöön kuuluu neljä puhelinosaketta. Ilmeisesti osa niistä on tullut perittävälle itselleen joskus perintöinä. Niitä ilmeisesti ei kannata myydä?
Ap
Sijoita kiinteistöön. Yksiö pääkaupunkiseudulta tai hieman kauempaa. Maksettua sijoitusasuntoa vastaan saat lainaa seuraavan hankkimiseen ja sitä seuraavaan ja kun lapsesi ovat täysi-ikäisiä ja muuttamassa pois kotoa, kappas, kaikille on kämpät valmiina jos sattuu esim. opiskelupaikkakunta samaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi k tuossa 140 perässä tarkoittaa? Karaatiako?
Kiloa eli tuhatta. Vähän tyhmästi lyhennetty, joo.
Ap
Olen juuri miettinyt, että jos saisin sata tonnia ylimääräistä, ostaisin kesämökin. En halua käyttää säästöjä mökkiin, mutta jos raha tulisi "ylimääräisenä", niin sitten voisi.
Ilman mökkihaavetta, jatkaisin vain säästämistä ja sijoittamista. Kun asunnonvaihtokaan ei ole monesta syystä ajankohtaista, eikä täällä tuollainen summa riittäisi juuri mihinkään muutenkaan.
Riippuu hieman lainan ehdoista (onko korkokuluja) plus lopulta päätät rahoilla tehdä, että kannattaako maksaa loput lainat pois vai ei. Plus tarvitseeko huomioida mitä se tarkoittaisi mahdollisen aviopuolison, yhteisen lainan jne kannalta, että laittaisi omaa rahaa molempien lainaosuuteen.