Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronan kanssa kauppaan?

Vierailija
23.03.2021 |

Jos todetaan korona, miten voi käydä kaupassa? Minulla ei ainakaan ole varaa mihinkään kotiinkuljetuksiin. Onko jiku sivusto, jonka kautta voi etsiä vapaaehtoisten apua?

Kommentit (206)

121/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kauhean hyvä, että tästä keskustellaan. On todella kaksinaismoralistista vaatia kansalaisilta karanteenia, kun mitään edellytyksiä sen järjestämiseen ja valvontaan ei ole. On myös oikeasti outoa, että "vaarallisen" sairauden kantajan annetaan hengata missä hengaa. Jos halutaan, että myös yksinäiset voivat toimia ohjeiden mukaan, niin joko valtiovallan tai kanssaihmisten on tarjottava siihen mahdollisuus. Ei se niin mene, että yksi joukko vaatii, että muut näkis nälkää siksi, että ne itse haluaa suojella omaa napaansa ja voida hyvin. Kumman hyvinvointi siinä on tärkeämpi? Nälkään kotona covidissa nääntyvän vai covidkammoisen? Vai onko kummankaan?

Vierailija
122/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua kyllä on olemassa jos hieman viitsii muutakin kuin surkutella tilannettaan. Tässä ainakin Punaisen ristin tietoja. Vaati 30 sekunnin googletuksen. https://rednet.punainenristi.fi/asiointiapu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä itse ymmärrän koronarajoituksia hyvin - käytän maskia, välttelen ihmisjoukkoja ja tiiviitä kontakteja satunnaisesti tapaamieni kavereiden kanssa (tavataan siis käytännössä ulkoillessa ja kahden kesken kunkin kanssa). Silti mä koen tämän koronatartunnan tai -altistumisen mukanaan tuoman karanteenin ongelmalliseksi etenkin meille yksin asuville. En olisi sitä ensimmäisenä missään nimessä rikkomassa, jos sellaiseen joutuisin, mutta huolettaa, miten se sujuisi. 

Muutaman päivän kotivara on, mutta ei asuntoon voi viikkokausien ruokavarastoa säilöä (tai voi, jos on hulppeat säilytystilat, harvalla varmaan on). Mulla ei ole sukulaisia tällä seudulla. Naapureita en tunne niin läheisesti, että oltaisiin avunpyyntöväleissä. Pari mainitsemaani kaveria on, mutta eivät he ihan vieressä asu. Jos he haluavat vältellä julkisia yms., niin eivät he saa toimitettua minulle ruokaa kovinkaan helposti (ovat autottomia). Toinen kaverini itse asiassa paheksui syvästi erästä tuttuaan, joka oli käynyt kaupassa koronatartunnassa, "olisi pyytänyt jotain ystäväänsä" - mutta itse hän ei ollut halunnut tämä ystävä olla, koska ei halua altistaa itseään yhtään enempää kuin on pakko. 

Ei tämä ole helppo yhtälö. Sitten jos kuvioon lisää sen, että flunssassakaan ei saisi oikeastaan asioida kodin ulkopuolella, jottei se tartu sivullisiin ja aiheuta ylimääräisiä koronatestauksia, niin toivottavasti te tiiviin tukiverkoston omaavat ihmiset ymmärrätte, että näiden asioiden pohdinta ei ole ilkeyttä, tyhmyyttä tai koronan väheksyntää. Pohdinta nyt vain tuntuu välttämättömältä, koska helppoja ratkaisuja ei ole. Toimiville ja turvallisille vaihtoehdoille olen avoin. :)

No mä olen nyt tilannut kotiin ruokaa kahden viikon välein vuoden ajan. Helposti onnistuu ainakin köyhältä opiskelijalta pienessä yksiössä pienellä jääkaapilla ilman kunnon pakastinta. Ja on niin kätevää, että jää käyttöön koronan jälkeenkin.

Vierailija
124/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua kyllä on olemassa jos hieman viitsii muutakin kuin surkutella tilannettaan. Tässä ainakin Punaisen ristin tietoja. Vaati 30 sekunnin googletuksen. https://rednet.punainenristi.fi/asiointiapu

Ja Varsinais-Suomen asiointiapuun ei ole edes puhelinnumeroa! Haluan soittaa, jos tarvitsen apua, en lähettää jotain hemmetin s-postia (johon vastataan ties milloin).

Ylipäätään ärsyttävät tahot, joihin ei saa yhteyttä puhelimitse enää.

Vierailija
125/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse ymmärrän koronarajoituksia hyvin - käytän maskia, välttelen ihmisjoukkoja ja tiiviitä kontakteja satunnaisesti tapaamieni kavereiden kanssa (tavataan siis käytännössä ulkoillessa ja kahden kesken kunkin kanssa). Silti mä koen tämän koronatartunnan tai -altistumisen mukanaan tuoman karanteenin ongelmalliseksi etenkin meille yksin asuville. En olisi sitä ensimmäisenä missään nimessä rikkomassa, jos sellaiseen joutuisin, mutta huolettaa, miten se sujuisi. 

Muutaman päivän kotivara on, mutta ei asuntoon voi viikkokausien ruokavarastoa säilöä (tai voi, jos on hulppeat säilytystilat, harvalla varmaan on). Mulla ei ole sukulaisia tällä seudulla. Naapureita en tunne niin läheisesti, että oltaisiin avunpyyntöväleissä. Pari mainitsemaani kaveria on, mutta eivät he ihan vieressä asu. Jos he haluavat vältellä julkisia yms., niin eivät he saa toimitettua minulle ruokaa kovinkaan helposti (ovat autottomia). Toinen kaverini itse asiassa paheksui syvästi erästä tuttuaan, joka oli käynyt kaupassa koronatartunnassa, "olisi pyytänyt jotain ystäväänsä" - mutta itse hän ei ollut halunnut tämä ystävä olla, koska ei halua altistaa itseään yhtään enempää kuin on pakko. 

Ei tämä ole helppo yhtälö. Sitten jos kuvioon lisää sen, että flunssassakaan ei saisi oikeastaan asioida kodin ulkopuolella, jottei se tartu sivullisiin ja aiheuta ylimääräisiä koronatestauksia, niin toivottavasti te tiiviin tukiverkoston omaavat ihmiset ymmärrätte, että näiden asioiden pohdinta ei ole ilkeyttä, tyhmyyttä tai koronan väheksyntää. Pohdinta nyt vain tuntuu välttämättömältä, koska helppoja ratkaisuja ei ole. Toimiville ja turvallisille vaihtoehdoille olen avoin. :)

No mä olen nyt tilannut kotiin ruokaa kahden viikon välein vuoden ajan. Helposti onnistuu ainakin köyhältä opiskelijalta pienessä yksiössä pienellä jääkaapilla ilman kunnon pakastinta. Ja on niin kätevää, että jää käyttöön koronan jälkeenkin.

Mites tuoreet vihannekset ja hedelmät? En suostu olemaan ostamatta niitä kuin äärimmäisen pakon edessä.

Vierailija
126/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites tuoreet vihannekset ja hedelmät? En suostu olemaan ostamatta niitä kuin äärimmäisen pakon edessä.

Jos sinulla on todettu covid-19, siinä sinulla on se äärimmäinen pakko.

Eristyksen määrättynä ihmisten ilmoille lähteminen on rikollista.

Vierailija
127/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Varsinais-Suomen asiointiapuun ei ole edes puhelinnumeroa! Haluan soittaa, jos tarvitsen apua, en lähettää jotain hemmetin s-postia (johon vastataan ties milloin).

Minua taas ärsyttää se kun yritetään väkisin keksiä ongelmia vaikka muut yrittäisi auttaa. Paastoa perkele sitten.

Vierailija
128/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt vaan normaalisti kaupoissa. Maski vaan naamalle niin ei tartuta

Ei näin.

Tuo on rikokseen yllyttämistä.

Pakkohan se on jossain pisteessä mentävä, muuten tulee nälkäkuolema ja tauti pitkittyy kun ei saa ravintoa.

Eikä ole.

Yhteys sosiaalipalveluihin jos ei muulla tavalla saa asiaa järjestettyä.

Todetun tartunnan kanssa ei mennä ihmisten ilmoille.

Viikkojen jonot kauppakuljetuksissa. Sosiaalipalveluita ei ole tarjolla.

Anna numero ja yhteystiedot jos tiedät paremmin. Itse en löytänyt vuosi sitten mitään apua mistään.

Pakko oli mennä kovassa influenssassa vaan kauppaan.

Myöhemmin sitten kesällä tuli mieleen että kuinkahan moni sai tartunnan...

Toivottavasti ei moni. Naapurit sosiaalipalvelut ei auta. Käsketään vain soittamaan toiseen toimepisteeseen ja apua ei näy.

Influenssa nyt on oma juttunsa, mutta covid-19:n suhteen on aika selvät sävelet eristyksen suhteen.

Itse hämmästelen sitä, ettei porukalla ole edelleenkään tarpeeksi kotivaraa, vaikka siitä suositeltiin huolehtimaan jo viime maaliskuussa.

Periaatteessa influenssaa se covidkin on.

Ei se sen kummallisempaa ole. Samalla tavoin influenssa tappaa vanhuksia kuin covid. Tästä nyt hössötetään enemmän.

Työelämän kannalta tosi hyvä että korona tuli ja nyt saa kipeänä olla kotona eikä tarvitse mennä töihin.

Yhtä haitallista on influenssan kanssa tehdä duunia.

Covid-19 on koronavirus, influenssaa puolestaan aiheuttaa influenssavirukset.

Koronan väittäminen flunssaksi on perätöntä disinformaatiota.

Korona juurikin on influenssavirus.

Ei tavallinen virus.

Ööh? Tuossa nyt ei ole mitään järkeä.

Ihan yhtä järkevää olisi sanoa, että "Ihminen juurikin on hevonen. Ei tavallinen nisäkäs."

Huono vertailu kun virus ei ole elävä olento.

Parempi olisi vaikka "Maasälpä juurikin on magmakivi. Ei tavallinen kivi"

Vertauksen pointti taisi olla enemmän luokittelussa? Olisi voinut sanoa vaikka, että sininen on sama kuin vihreä, koska kummatkin ovat värejä.

vedä nyt käteen oikeesti

Oi voi, faktat taisivat aiheuttaa harmistuksen =(

Nukupa päiväunet, josko sitten olisi parempi mieli.

No onko tuollainen jankuttaminen sitten yhtään kypsempää?

Ei häntä selvästi alunperinkään kiinnostanut faktat. Niin pitääkö nyt pilata hyvä keskustelu läskipään egolla?

Miksi sulla on noin paksu kallo?

Haluutko nyt selventää sitä kun tuot selvästi esille itteäs anonyymisti. Vai pitäiskö sun oikeasti menn vetää käteen nyt? Ajattele meitä muita lukijoita välillä. Meitä on muitakin eikä vain sinä ja sun rakas kenen kanssa riitelet aamusta iltaan täällä palstalla.

Ohhoh, sieltähän tuli palstapoliisi pistämään riidan poikki ja voita väliin. Nyt tuhmat keskustelijat menevät varmasti nurkkaan häpeämään :-D

Vierailija
129/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin.

Pakkohan se on jossain pisteessä mentävä, muuten tulee nälkäkuolema ja tauti pitkittyy kun ei saa ravintoa.

Eikä ole.

Anna numero ja yhteystiedot jos tiedät paremmin. Itse en löytänyt vuosi sitten mitään apua mistään.

Toivottavasti ei moni. Naapurit sosiaalipalvelut ei auta. Käsketään vain soittamaan toiseen toimepisteeseen ja apua ei näy.

Influenssa nyt on oma juttunsa, mutta covid-19:n suhteen on aika selvät sävelet eristyksen suhteen.

Itse hämmästelen sitä, ettei porukalla ole edelleenkään tarpeeksi kotivaraa, vaikka siitä suositeltiin huolehtimaan jo viime maaliskuussa.

Pienissä yksiöissä ei ole tilaa varastoida ruokaa...

Kyllä nämä käytännön asiat on ne syyt miksi asiat levähtää. Pienituloisella ei ole varaa käyttää säästöjä ajokorttiin. Siinä on vuosien säästöt. Puhumattakaan auton hankinnasta.

Aika paljon käytännön ongelmia, kun ei kävellen niitä ostoksia raahata kerralla kahta kauppakassillista enempää ilman kyytejä. Minulla ei ole kaappitilaa ruualle ja vuokra on todella kallis.

Ei minullakaan ole kaappitilaa. Vararuuat on pahvilaatikossa lattialla ja tietenkin osa pakkasessa. Eikä niitä ole tarvinnut raahata kerralla, kun tässä on jo yli vuosi sitten alkanut varautua.

En lähde tuollaiseen.

Korona ei pelota yhtään. Tykkään että asunto on jämpti ja mitään epämääräisiä laatikoita ei näy muualla kuin varastotilassa. Varastotila on täynnä. Ei korona noin vakava juttu voi oikeesti olla.

Voi pyhä yksinkertaisuus.

"Rikon lakia ja levitän yleisvaarallista tartuntatautia, koska en tykkää että kämpässä on laatikoita."

Välillä tuntuu, että olisi kuolemanrangaistuksellekin paikkansa.

Vierailija
130/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Minusta on kauhean hyvä, että tästä keskustellaan. On todella kaksinaismoralistista vaatia kansalaisilta karanteenia, kun mitään edellytyksiä sen järjestämiseen ja valvontaan ei ole. On myös oikeasti outoa, että "vaarallisen" sairauden kantajan annetaan hengata missä hengaa. Jos halutaan, että myös yksinäiset voivat toimia ohjeiden mukaan, niin joko valtiovallan tai kanssaihmisten on tarjottava siihen mahdollisuus. Ei se niin mene, että yksi joukko vaatii, että muut näkis nälkää siksi, että ne itse haluaa suojella omaa napaansa ja voida hyvin. Kumman hyvinvointi siinä on tärkeämpi? Nälkään kotona covidissa nääntyvän vai covidkammoisen? Vai onko kummankaan?

Nyt vähän valoja päälle sinne palloon.

Tartunnan saanut EI saa hengata missä lystää. Todetun tartunnan kanssa pysytään eristyksissä. Tietoinen tartuttaminen on rikos.

Jos on niin helvetin paksukalloinen, ettei ole tähän mennessä osannut huolehtia kotivarasta, on siitä aika turha syyttää valtiovaltaa - ei valtio tule myöskään estämään sinua jos yrität tökätä haarukkaa leivänpaahtimeen tai hypätä ikkunasta.

Vierailija
131/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin.

Eikä ole.

Kyllä nämä käytännön asiat on ne syyt miksi asiat levähtää. Pienituloisella ei ole varaa käyttää säästöjä ajokorttiin. Siinä on vuosien säästöt. Puhumattakaan auton hankinnasta.

Aika paljon käytännön ongelmia, kun ei kävellen niitä ostoksia raahata kerralla kahta kauppakassillista enempää ilman kyytejä. Minulla ei ole kaappitilaa ruualle ja vuokra on todella kallis.

Ei minullakaan ole kaappitilaa. Vararuuat on pahvilaatikossa lattialla ja tietenkin osa pakkasessa. Eikä niitä ole tarvinnut raahata kerralla, kun tässä on jo yli vuosi sitten alkanut varautua.

En lähde tuollaiseen.

Korona ei pelota yhtään. Tykkään että asunto on jämpti ja mitään epämääräisiä laatikoita ei näy muualla kuin varastotilassa. Varastotila on täynnä. Ei korona noin vakava juttu voi oikeesti olla.

Ei ole pakko, mutta itse en halua olla vesipaastolla, kunnes kotiinkuljetus onnistuu. Valintoja nämä.

Mua ei henkilökohtaisesti pidätä mikään jos on nälkä, niin menen vaikka mikä olisi.

Sellainen terve asenne elämään. Käy vaikka yöllä hakemassa ne safkat jos ei halua muita sairastuttaa.

Ihan sairasta tuollainen asenne edes mihinkään vesipaastoon jos sairastaa virustautia. Eihän siinä ole mitään järkeä. Sen verran maalaisjärkeä että maski päähän ja menee vaikka itsepalvelukassoille hakemaan ne safkat, jos on kipeänä ja apua ei saa.

Tässä ketjussa on selvästi tullut esille ettei perusasioita ole hoidettu niille joilla ei ole mitään omaisia tai ystäviä ja naapuritkaan ei vastaa ovikellosoittoihin.

Sitten pitää käydä kaupassa kuitenkin. Tuollainen puhuminen jostain vesipaastoista on ihan järjetöntä.

On kyllä naurettavaa valittaa siitä, ettei noita perusasioita ole hoidettu kansalaisten puolesta - pitäisikö sieltä sosiaalipalveluista tulla myös joku pyyhkimään takapuoli, kun uusavuttomat kansalaiset eivät sitä itse tajua/osaa tehdä?

Kotivarasta on ollut aikaa huolehtia kohta vuosi, siihen kehotettiin monta kertaa ja lehdissä annettiin myös käytännön vinkkejä.

Säilykkeet, pasta, ravintolisät yms eivät juuri tilaa vie, säilyvät pitkään eivätkä taloutta kaada.

Millä tavalla te kuvittelette selviävänne, jos tulee sellainen fyysinen vamma, ettette pääse itse kauppaan?

Jos naapurit ei vastaa ja ei ole ystäviä ja kukaan ei auta, niin ei se korona tule olemaan mikään sellainen este etteikö kauppaan pääse jos tulee nälkä.

Pakko ihmisen on syödä, jos ei ole mitään autokuljetuksia järjestetty muille kuin vaihto-opiskelijoille.

10 e tuntipalkalla ei ostella mitään varastoja. Kuu on lopuillaan ja nyt täytyy katsella niitä tarjouksia. Ei kaikilla ole varaaa ja varastoa ostaa ruokaa mielinmäärin.

Meidän pienituloisten pitää säästää ja katsoa tarkkaan tarjouksia.

Vierailija
132/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin.

Eikä ole.

En lähde tuollaiseen.

Voi pyhä yksinkertaisuus.

"Rikon lakia ja levitän yleisvaarallista tartuntatautia, koska en tykkää että kämpässä on laatikoita."

Välillä tuntuu, että olisi kuolemanrangaistuksellekin paikkansa.

Nälkähän siitä asiasta päättää.

Voin kyllä valehdella täällä että en menisi ja olisin vesipaastolla ritarillisesti, mutta totuus on että se nälkä ajaa sinne kauppaan vaikka olisi rutto.

Mikään ei estä kun on nälkä. Ei edes aseistetut sotilaat. Nälkä vie aina voiton.

Voi toki valehdella itselleen romanttisesti että ei, minä kuolen mieluummin ravinnevajaukseen kotiini...

Totuus on että nälkä ajaa eliön ravinnon luo.

Jos näitä kuljetuksia ei tarjota testituloksen jälkeen vähävaraisille, niin turha on ihmetellä jos kaupoista jatkossa saa tauteja...

Vierailija
133/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin.

Eikä ole.

Periaatteessa influenssaa se covidkin on.

Ei se sen kummallisempaa ole. Samalla tavoin influenssa tappaa vanhuksia kuin covid. Tästä nyt hössötetään enemmän.

Työelämän kannalta tosi hyvä että korona tuli ja nyt saa kipeänä olla kotona eikä tarvitse mennä töihin.

Yhtä haitallista on influenssan kanssa tehdä duunia.

Covid-19 on koronavirus, influenssaa puolestaan aiheuttaa influenssavirukset.

Koronan väittäminen flunssaksi on perätöntä disinformaatiota.

Korona juurikin on influenssavirus.

Ei tavallinen virus.

Ööh? Tuossa nyt ei ole mitään järkeä.

Ihan yhtä järkevää olisi sanoa, että "Ihminen juurikin on hevonen. Ei tavallinen nisäkäs."

Huono vertailu kun virus ei ole elävä olento.

Parempi olisi vaikka "Maasälpä juurikin on magmakivi. Ei tavallinen kivi"

Vertauksen pointti taisi olla enemmän luokittelussa? Olisi voinut sanoa vaikka, että sininen on sama kuin vihreä, koska kummatkin ovat värejä.

vedä nyt käteen oikeesti

Oi voi, faktat taisivat aiheuttaa harmistuksen =(

Nukupa päiväunet, josko sitten olisi parempi mieli.

No onko tuollainen jankuttaminen sitten yhtään kypsempää?

Ei häntä selvästi alunperinkään kiinnostanut faktat. Niin pitääkö nyt pilata hyvä keskustelu läskipään egolla?

Miksi sulla on noin paksu kallo?

Haluutko nyt selventää sitä kun tuot selvästi esille itteäs anonyymisti. Vai pitäiskö sun oikeasti menn vetää käteen nyt? Ajattele meitä muita lukijoita välillä. Meitä on muitakin eikä vain sinä ja sun rakas kenen kanssa riitelet aamusta iltaan täällä palstalla.

Ohhoh, sieltähän tuli palstapoliisi pistämään riidan poikki ja voita väliin. Nyt tuhmat keskustelijat menevät varmasti nurkkaan häpeämään :-D

Yleensä poliisipareissa on hyvä ja paha -poliisi.

Otaksun että sinä näyttelet nyt sitä hyvää ja vitsailevaa tapausta.

Minua et kyllä huijaa. Tiedän että molemmat on täysiä kusipäitä.

Vierailija
134/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ValoPallo kirjoitti:

Nyt voitte sitten teilata minut. Tultiin jouluna miehen kanssa joulun aikaan su ulkomaantöistä kotiin. Ruotsissa tehty testitulos näytti positiivista kun oltiin laivalla matkalla Suomeen. Onneksi oli hytti ja laiva liki tyhjä. Käytiin syömässä, koska oltiin oireettomia. Pidettiin 4 m turvavälit, maskit ja kumihanskat (oikeasti) ja laivalla oli vielä kertakäyttöatulat, joilla ruoka nostettiin ja ne heitettiin heti käytön jälkeen roskiin. Pöydät oli katettu kauas toisistaan ja syöjiä oli arviolta 20. Koska laivat matkustaa vain turkuun noustiin turussa junaan. Mentiin tyhjään vaunuun. Vaunuun tuli vieras perhe ihan viereisille penkeille, vaikka vaunu oli ihan tyhjä. Antoivat lastensa viilettää miten sattuu. Ruotsissa ollessa oltiin ostettu verkossa asunto. Asuntoon jouduttiin ostamaan patjat ja lakanat. Ja ruokaa. Sunnuntaina mikään palvelu ei toimi, naspureita ei tunnettu, eikä helsingissä asu ystäviä/sukulaisia. Tilattiin netistä prisman ruokakassit ja ne tuli aikaisintaan tiistaina. Tilattiin sieltä myös astioita kattiloita ym. Mutta perusjuttuja oli kaupasta käytävä. Maskit päässä toinen kävi. Suomalaiset tunki lähelle. Sitten vasta alkoi karanteeni. Seurasin lehdestä alueeni tartuntatilastoja kuukauden ajan. Ei tullut piikkiä. Alueeni pysyi liki koronattomana, vaikka olimme ilmoittaneet tartunnan. Tiedän, että tämä herättää raivoa, mutta en nyt näe, miten muuten olisimme voineet toimia.

Eli oltiin ostettu asunto suomesta.

No ihan syystä teilataan. Lähtökohtaisesti olisi tietysti pitänyt sairastaa se korona ennen kuin lähditte matkustamaan julkisilla. Noin muuten olisit esimerkiksi voinut vuokrata auton sen sijaan että matkustitte junalla. Syödä hytissä eikä laivan ravintolassa. Ruuat olisi voinut tilata niin paljon etukäteen, että ei olisi tarvinnut käydä ensi hätään kaupassa. Teidänhän olisi joka tapauksessa pitänyt olla karanteenissa ulkomailta tullessa ilman koronatartuntaakin, joten turha sanoa että ei voinut ennakoida. Kai myös ymmärrät että mistään lehdistä et voi saada omalletunnolle puhdistusta, et voi tietää miten monta tartuntaa saatika niistä jatkotartuntaa muillakin alueilla olette aiheuttaneet.

Ei ne sunnuntaina kauppakasseja ja patjoja kenellekään kotiin tuo edes etukäteen tilattuna. Jospa yrittäisit kuvitella itsesi tuohon tilanteeseen? Odotusarvoisesti ei uskottu olevamme sairaita. Molemmat yli 50 v eikä oireita. Otettiin varmuudeksi ruotsissa testit, ettei sitten tarvitsi suomessa odottaa tietoa niin pitkään.

No vähän riippuu mistä sen patjan ostaa. Pienissä ketjuun kuulumattomissa on parempi palvelu. Mä olen ostanut vuodesohvan ja runkopatjat kotiinkuljetuksella pe 2kk kuluttua n. klo 22, ilmoitan tarkemman ajan tuntia ennen :), hyvin päästiin illalla nukkumaan.

Vierailija
135/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän tilanne on monillakin duunareilla niin, että puskurirahaa ei ole käytännössäkään mahdollista säästää, koska asumiskustannukset on niin suuria ja monesti saa vielä asumistukea pieneen kalliiseen vuokrakämppään. Varastotilat on vähissä ja tässä vaiheessa kuuta on aika turha olettaa että ihminen voisi ostella varastoon mitään ruokaa. Loppukuusta normi duunarit aina katselee tarkkaan kaupassa pitkään tarjouksia. Ei monellakaan ole varaa ostella mitään varastoja, kun palkkatasot on niin alhaiset puhumattakaan kotiinkuljetuksista.

Nämä ovat ihan realiteetteja joiden kanssa eletään. Sama on myös nälkä.

Nälkäinen menee aseistettuja sotilaitakin vastaan, kun sopiva nälkätaso on saavutettu. Realiteetteja nämä ovat ain. Ei kipeän ole edullista nähdä nälkää ja paastota. Meillä tosiaan eletään sellaista yhteiskuntaa ettei naapurit vastaa kun soittaa ovikelloa. Eivät edes tervehdi rapussa.

Mistä sitä apua oikein saa, kun googlellakin tuli selväksi että ei pienituloista tässä tulla yhtään vastaan?

Meillä todennäköisesti menisi alaikäinen lapsi ostoksille, jos minä sairastuisin ja hänkin saattaisi kantaa tautia. Mitään muuta mahdollisuutta ei käytännössä näyttäisi olevan tarjolla, kun ei seurakunnaltakaan ole tarjolla mitään.

Nyt ei ole perusasioita hoidettu kuntoon pienituloisille. Hienoa että vaihto-opiskelijoita autetaan. Se on tosi hienoa.

Vierailija
136/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhemmat ihmiset lähettele mitään s.posteja. Apua ei todellakaan siis ole saatavilla HUUTOMERKKEJÄ

Vierailija
137/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhemmat ihmiset lähettele mitään s.posteja. Apua ei todellakaan siis ole saatavilla HUUTOMERKKEJÄ

Nyt ei puhuttu vanhemmista ihmisistä, vaan karanteenissa olevista. Täällä on lisäksi ehdotettu myös ainakin kunnan sosiaalipalveluja, seurakuntia ja Facebookin korona-apuryhmiä. Mutta kun mikään apu ei kelpaa.

Vierailija
138/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni taksitkin tuo näitä kauppaostoksia ovelle. Voi sopia kauppiaan kanssa, jos ei tuttuja ja ei muka saa kotiinkuljetusta.

Paikkakunnilla on fb ryhmiä, joissa varmaan saa apua. Yms yms.

Isolla osalla tekosyitä.

139/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ValoPallo kirjoitti:

Nyt vähän valoja päälle sinne palloon.

Tartunnan saanut EI saa hengata missä lystää. Todetun tartunnan kanssa pysytään eristyksissä. Tietoinen tartuttaminen on rikos.

Jos on niin helvetin paksukalloinen, ettei ole tähän mennessä osannut huolehtia kotivarasta, on siitä aika turha syyttää valtiovaltaa - ei valtio tule myöskään estämään sinua jos yrität tökätä haarukkaa leivänpaahtimeen tai hypätä ikkunasta.

No eivät estelleet mitenkään siellä satamassa, vaikka kysyin neuvoa että mitenhän sitä kotiin tässä covidissa. Joten näytti musta, että saa. Kukaan ei myöskään syyttänyt siellä terveydenhuollossa ja karanteenineuvonnassa matkastani ja kaupassakäynnistäno, vaikka kerroin ihan nimen ja osoitteen kanssa miten asiat on. Eihän sieltä ilman covid-tulosta ja henkilötietoja sitä karanteenipäätöstäkään ja karanteenitodistusta anneta. Eli ei tuntunut kovin rikokselliselta. Eikä syytettä mistään ole tullut vaikka "tunnustin" kaiken heti alkuunsa. Ymmärtäähän ne, että kun ei ole resursseja, niin ei ihmistä nälkään voi tappaa, eikä kadulle jättää.

Vierailija
140/206 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että olette kateellisia, kun jotkut jatkavat elämäänsä, vai ymmärränkö tilanteen oikein? Minua harmitti siinä matkalla ainoastaan sr, että maskilliset ihmiset eivät ymmärrä, että maski ei suojaa heitä ja että maskia käyttäessäkin voi tartuttaa. Erityisesti maskin käyttäjät tulivat lähelle ja paikoin jouduin pakoilemaan heitä. Samaten junassa se lapsiperhe tuli istumaan viereiseen istuinpariin, vaikka tilaa olisi ollut yllin kyllin sunnuntain aamujunassa. He antoivat lastensa tulla meitä jututtamaan ja lääppimään täysin ilman maskia, vaikka osoitimme selvästi, että haluamme istua rauhassa. Ja sunnuntai-aamu kello 7 on ehdottomasti hiljaisin hetki matkustaa Turusta Helsinkiin. Kaikkina muina päivinä juna olisi ollut täydempi. Oletteko sitä miettineet?

..miksi ette varanneet junasta hyttiä? siis semmosta allergiahyttiä, jossa olisitte kahdestan miehesi kanssa matkustaneet? ei maksa kovin paljoa normilipun hinnan päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi