Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studio tänään: Koronavirus pelottaa työntekijöitä kouluissa ja päiväkodeissa

Vierailija
22.03.2021 |

Eivätkö osaa pestä siellä käsiä ja yskiä hihaan vai mistä on kyse?

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan myös päiväkotien sulkemista, mutta mihinkäs ne hoitoa tarvitsevat kersat sitten lykätään??

Ja tulipa muuten mieleeni, että kohta alkaa kesäaika, tarkoittaa päivystyspäiväkotishowta eli alueilla aina se 1-2 päiväkotia joihin sitten kaikki heinäkuussa hoitoa tarvitsevat lapset menevät. Plus useiden eri päiväkotien aikuiset.

Tervetuloa tätäkin pahempi koronaepidemia ja varianttien räjähdysmäinen leviäminen.

Sitä hoitoa voitaisiin tarjota vain kriittisten alojen työntekijöiden lapsille, ja mielellään siten, että saman perheen lapset samaan ryhmään. Ei vaihtuvia hoitajia.

Alakoulut voisi kaikki siirtää etään. 90% ekaluokkalaisista osaa jo lukea ja kirjoittaa. Osaavat lähettää sähköpostia ja kirjautua Meetiin. Koulussa ovat tätä harjoitelleetkin. Oma ekaluokkalaiseni pystyisi hyvin opiskelemaan etänä. En usko, että tuottaisi mitään ongelmia.

Vierailija
62/144 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa yksikin tutkimustulos, missä kerrottaisiin maskin suojaavan käyttäjäänsä koronalta? Se nyt on tiedossa, että maski suojaa tartuttamiselta eteenpäin...

Eli: me työskennellään koko ajan alttiina taudille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin ennen musiikin varhaiskasvatuksen opettajana. Eli muskariopena. Todella monet vanhemmat toivat aivan silminnähden sairaat lapsensa tunneille, onhan harrastuksesta maksettu niin mitäs sillä väliä sairastuvatko muut lapset tai opettaja. Siis lapsi saattoi olla ollut koko päivän kotona, pois päivähoidosta tai koulusta mutta tunnille tultiin silti. Ja osa vanhemmista protestoi käsien pesua ennen tuntia, ettei lapsen kädet kuivu liikaa! 

Vierailija
64/144 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutartuntoja ja päiväkotitartuntoja ei saada edes jäljitettyä tällä hetkellä kunnolla, karanteeni saatetaan asettaa siinä vaiheessa kun karanteenia on esim enää yksi päivä jäljellä. Joissain paikoissa on jopa kielletty työntekijöitä kertomasta altistumisia ennen kun on virallinen karanteeni asetettu. 

Vierailija
65/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pelottanut jo vuoden verran.

Mutta vasta nyt kun Marin on ryhtynyt esiintymään koronantorjuntasankarina

aiheesta kirjoitetaan Ylessä.

Ja kohta kukaan ei enää muista Marinin olleen jarruna koko vuoden (ei järjestetä mitään spektaakkeleita) koronan vastaisia toimia estämässä.

Muut maat purkavat sulkutoimiaan.

Suomessa harkitaan pitäisikö ne ottaa käyttöön.

Eeva Ruotsalainen: sairaaloiden täytössä huippu on edessä (ks. lisää Yle).

Vierailija
66/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan myös päiväkotien sulkemista, mutta mihinkäs ne hoitoa tarvitsevat kersat sitten lykätään??

Ja tulipa muuten mieleeni, että kohta alkaa kesäaika, tarkoittaa päivystyspäiväkotishowta eli alueilla aina se 1-2 päiväkotia joihin sitten kaikki heinäkuussa hoitoa tarvitsevat lapset menevät. Plus useiden eri päiväkotien aikuiset.

Tervetuloa tätäkin pahempi koronaepidemia ja varianttien räjähdysmäinen leviäminen.

Sitä hoitoa voitaisiin tarjota vain kriittisten alojen työntekijöiden lapsille, ja mielellään siten, että saman perheen lapset samaan ryhmään. Ei vaihtuvia hoitajia.

Alakoulut voisi kaikki siirtää etään. 90% ekaluokkalaisista osaa jo lukea ja kirjoittaa. Osaavat lähettää sähköpostia ja kirjautua Meetiin. Koulussa ovat tätä harjoitelleetkin. Oma ekaluokkalaiseni pystyisi hyvin opiskelemaan etänä. En usko, että tuottaisi mitään ongelmia.

Mites arvotaan ketkä sitten töissä hoitamassa niitä "kriittisten lapsia" ja ketkä "saa" olla kotona ilman itsensä altistamista? Vai mentäiskö taas viimekeväiseen tyyliin, että osa heitetään alaa vähänkin vastaaviin hommiin, eikä edes niihin vaan muihinkin, ja taas sama tartuntatautiriski päivittäin.

T. lentokentän koronahotelliin lykätty, siellä loikin eri hotellihuoneissa karanteenissa olevien matkustajien joukossa tekemässä sitä tätä ja tuota.

Olen varhaiskasvatusalalta.

Se on ainakin Koronan aikana viimeistään nyt tullut selväksi, että meillä ei mitään arvoa ole.

Vierailija
67/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä!

Vierailija
68/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kävi sääli sitä varhaiskasvattajaa. Vaatii varmaan aika paljon voimavaroja olla näyttämättä pienille lapsille, että pelkää näitä kuin spitaalisia. Hyvin hän vaikutti kuitenkin onnistuvan. Jo pelkästään pelkääminen on kuluttavaa, mutta jos pelkoaan ei saa millään tavalla vahingossakaan osoittaa, se on vieläkin kuluttavampaa. 

Sen sijaan hän ei oikein näyttänyt ymmärtävän, ettei etätyö ole sitä, että osallistutaan palavereihin yms vain silloin, kun taapero on päiväunilla. Hänen mielestään kun etätyöläisten pitäisi hoitaa lapsensa työn ohessa kotona. 

Vierailija
69/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten pelota. Päiväkodissa on aina räkäisiä lapsia. Pienet lapset nyt vaan on muutenkin likaisia ja jos oksu tulee se tulee sellaista se täällä päivähoidossa nyt vaan on.

Mua niin kiukutti se vänisijä Vantaalta eilisessä atalkissa. Ei todella edusta ainakaan sen päiväkodin tunnelmia jossa itse olen töissä.

Ihme uhriutumista.

Vierailija
70/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutartuntoja ja päiväkotitartuntoja ei saada edes jäljitettyä tällä hetkellä kunnolla, karanteeni saatetaan asettaa siinä vaiheessa kun karanteenia on esim enää yksi päivä jäljellä. Joissain paikoissa on jopa kielletty työntekijöitä kertomasta altistumisia ennen kun on virallinen karanteeni asetettu. 

Ei tietenkään saa kertoa, sen kieltää yksityisyyden suoja ja laki. Ei se mitenkään ole vain varhaiskasvatuksessa noin.

Vierailija
71/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla lailla me täällä terveydenhuollossakin ollaan maskien kanssa lähikontaktissa sairaiden kanssa. Eikä edes saada rokotuksia tällä hetkellä, paitsi aivan etulinjassa olevat (esim. teholla työskentelevät, päivystysetulinja), jotka saivat rokotteet heti alkuun ennen kuin THL kielsi rokotepulan vuoksi terveydenhuollon rokotusten etenemisen ja asetti riskiryhmät ja vanhukset etusijalle. Tartunnat potilailta henkilökuntaan ovat harvinaisia onneksi. Riski saada tartunta lapsilta/nuorilta vielä vähäisempi. Ja muistakaa. Ylös että tilastollinen riski saada vakava korona on hyvin pieni. Moni sairastaa tosi lievästi, mutta näistä ei puhuta julkisuudessa. Eli huoli pois. Tai ainakin vähemmälle.

Vierailija
72/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
73/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se varhaiskasvattaja sanoi?

Vierailija
74/144 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliöt huutaa että pistetään kaikki paikat kiinni. Sopii varmaan monelle jos sama määrä tulee tilille rahaa kuin palkka olisi.

Vierailija
75/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites arvotaan ketkä sitten töissä hoitamassa niitä "kriittisten lapsia" ja ketkä "saa" olla kotona ilman itsensä altistamista? Vai mentäiskö taas viimekeväiseen tyyliin, että osa heitetään alaa vähänkin vastaaviin hommiin, eikä edes niihin vaan muihinkin, ja taas sama tartuntatautiriski päivittäin.

T. lentokentän koronahotelliin lykätty, siellä loikin eri hotellihuoneissa karanteenissa olevien matkustajien joukossa tekemässä sitä tätä ja tuota.

Olen varhaiskasvatusalalta.

Se on ainakin Koronan aikana viimeistään nyt tullut selväksi, että meillä ei mitään arvoa ole.

Tämä on yllättänyt myös minut, kuinka vähän varhaiskasvatuksessa työskentelevillä on väliä kunnille. Kaikki kunnan toimet osoittavat, kuinka meistä halutaan saada maksimaalinen hyöty, mutta yhtään ei aiota panostaa edes thöturvallisuuteen.

En itse niin kamalasti jaksa pelätä, vaikka olenkin riskiryhmää, mutta täytyy myöntää että työnantajan asenne meitä kohtaan on suorastaan halveksiva.

Viime keväänä olimme lomautusuhan alla, osa myös lomautettiin, vaikka työtä olisi ollut vaikka kuinka paljon! Maskeja emme saa käyttää kuin 4 kpl päivässä. Ja maskia on pidettävä jatkuvasti. Miettikää, tällainenkin älyvapaa rajoite koskee varhaiskasvatuksen työntekijöitä. Löisin vetoa, että missään muualla ei vastaavia rajoitteita ole. Olemme työnantajalle vain kuluerä.

Työnantajsn olisi hyvä muistaa, että osaamme ottaa omamme pois tavalla tai toisella.

Vakaope

Vierailija
76/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö sairaiden pentujen lähelle,vanhemmat hakekoon pois.

Vierailija
77/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun opettaja ja työskentelin lähiopetuksessa koko viime keväänkin. Huomasin, että pitkä etäopetusjakso teki viime vuonna kollegoista pelokkaita, kun me lähiopettamassa olleet otettiin rennosti. Kun kohtaa "pelkonsa" päivittäin, niin hektinen työ vie mennessään ja koko korona unohtuu. Olen fatalisti. Korona on todennäköisesti minulle normaali flunssa, ehkä ankara. Todennäköisyys kuolla on todella pieni. Jos niin käy, se oli sitten minun kohtaloni. Ei maailma minun perääni jää itkemään. Alaikäiset lapset on ainoa ongelma.

Eli ei pelota. Oppilaani eivät pääosin käytä maskia ja itsekään en juuri käytä. En voi hallita tilannetta, joten eletään tämän kanssa ja kuten aiemmin tuossa kirjoitan, on hysteeristä perusterveen aikuisen vapista pelosta koronan edessä. Eihän sitä kukaan halua itselleen, mutta elämä on nyt tämmöistä ja elää on pakko, tehdä töitä ja rentoutua.

Vierailija
78/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää menkö sairaiden pentujen lähelle,vanhemmat hakekoon pois.

Taas tämä lastenvihaaja, jolla tuskin edes on omia lapsia, koska niin vastenmielisiä ilmauksia käyttää lapsista, kommentoi lasten hoitoa ja koulunkäyntiä koskeviin ketjuihin.

Tällaiset jyräis uppoavassa laivassakin lapset tieltään. Kunhan hän ei vaan saa koronaa joltain lapselta, sehän on tärkeintä.

Vierailija
79/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun opettaja ja työskentelin lähiopetuksessa koko viime keväänkin. Huomasin, että pitkä etäopetusjakso teki viime vuonna kollegoista pelokkaita, kun me lähiopettamassa olleet otettiin rennosti. Kun kohtaa "pelkonsa" päivittäin, niin hektinen työ vie mennessään ja koko korona unohtuu. Olen fatalisti. Korona on todennäköisesti minulle normaali flunssa, ehkä ankara. Todennäköisyys kuolla on todella pieni. Jos niin käy, se oli sitten minun kohtaloni. Ei maailma minun perääni jää itkemään. Alaikäiset lapset on ainoa ongelma.

Eli ei pelota. Oppilaani eivät pääosin käytä maskia ja itsekään en juuri käytä. En voi hallita tilannetta, joten eletään tämän kanssa ja kuten aiemmin tuossa kirjoitan, on hysteeristä perusterveen aikuisen vapista pelosta koronan edessä. Eihän sitä kukaan halua itselleen, mutta elämä on nyt tämmöistä ja elää on pakko, tehdä töitä ja rentoutua.

Alan asennoitua noin, kun ketään ei enää määrätä karanteeniin tai eristykseen Koronan vuoksi. Niin kauan, kuin koronan vuoksi voi joutua eristyksiin 4 seinän sisälle eikä edes teatterit ole auki, en ymmärtä, miksi koulutkaan ovat.

Vierailija
80/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ajateltu, että lapset ja nuoret perheineen ottavat koronan vastaan, niin on ajateltu päiväkodin ja koulun henkilökunnan perheineen myös ottavan korona vastaan.

Melkoinen toimenkuva.

Ikääntynemmän työntekijän riski? Oikeus suojella elämäänsä?

Varianttien takia yhä nuotemmat ovat vakavan taudin riskissä. Heidän oikeutensa suojella terveyttään?

Eipä ole kummonen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi