Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studio tänään: Koronavirus pelottaa työntekijöitä kouluissa ja päiväkodeissa

Vierailija
22.03.2021 |

Eivätkö osaa pestä siellä käsiä ja yskiä hihaan vai mistä on kyse?

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ nuo valittavat opet oikein haluaa? Eivät halua etäkoulua mutta eivät halua lähikouluakaan? Palkan pitäisi juosta koko ajan kuitenkin. Huoh.

Voisi aloittaa vaikka tuosta maskirajoitusten poistosta. Sitten suorin vartaloin palkkaus kuntoon.

T vakaope

Opettajat eivät tarvitse euroakaan lisää. Keskipalkka 4500 e/kk. Se riittää oikein hyvin.

Häh? Vähennä 2000€ niin saat oikean summan.

Vierailija
102/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Maski ja käsien pesu... rajallinen hyöty kyllä.

Ei turvavälejä, lapsia pidetään sylissä, hoidetaan, lapsi voi itkeä, aivastaa päälle ym normaalia. Lasten kanssa ruokaillaan, ei muuta mahdollisuutta. Lapsi voi kaivaa nenää ja sitten koskea mihin vaan. Vaikka kuinka käsiä pestään niin ei auta. Ei voi olla aina nopeampi tai huomata.

Maskeja myös revitään kasvoilta, jos lasta suututtaa(vain jotkut, suurin osa ei sentään). Ja saatetaan ihan myös sylkeä päälle..

Tällä viikolla viimeksi on revitty maski pois ja sitten syljetty päälle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei vaivaa lapset, eikä vanhemmat, eikä edes työttömien lapset virikehoidossa. Minua vaivaa työnantajan asenne. Kaikki kritiikki kohdistuu työnantajaan, joka näkee varhaiskasvatuksen työntekijät vain kulueränä, jotka venyvät mihin tahansa ilmaisiksi. Työtehtäviä voi kasata vaikka kuinka paljon, vaikka edellisistäkään ei ole mitään mahdollisuutta selviytyä näillä resursseilla.

Olisi todissaan paljon korjattavaa työoloissa tällä alalla. Ei ole ihme että ihmiset palavat loppuun, saavat tarpeekseen ja vaihtavat alaa.

Vierailija
104/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei vaivaa lapset, eikä vanhemmat, eikä edes työttömien lapset virikehoidossa. Minua vaivaa työnantajan asenne. Kaikki kritiikki kohdistuu työnantajaan, joka näkee varhaiskasvatuksen työntekijät vain kulueränä, jotka venyvät mihin tahansa ilmaisiksi. Työtehtäviä voi kasata vaikka kuinka paljon, vaikka edellisistäkään ei ole mitään mahdollisuutta selviytyä näillä resursseilla.

Olisi todissaan paljon korjattavaa työoloissa tällä alalla. Ei ole ihme että ihmiset palavat loppuun, saavat tarpeekseen ja vaihtavat alaa.

Vaihda työnantajaa!

Vierailija
105/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä myötähäpeän tunne tuota ohjelmaa katsoessa. Opettajat puhuivat todella huolestuneina terveytensä puolesta.

Mitä teki Saramo? Puhui aidanseipäistä, ei ottanut millään tavalla huolia kuuleviin korviinsa. Totesi lopuksi ylimalkaisesti, miten tämä nyt on tätä, kestäkää!

Vihaksi pisti opettajien ja varhaiskasvatuksen puolesta.

Vierailija
106/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkkaripuolen työntekijät, varsinkin päiväkodeissa, on orjia, piste. Paska palkka, paskat edut (ei niitä ole), paskat työolot, paskat ryhmäkoot, useimmiten paska ilmapiiri/johtaminen, paska arvostus=sitä ei ole, paska edunvalvonta jne.

Vierailija
107/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkkaripuolen työntekijät, varsinkin päiväkodeissa, on orjia, piste. Paska palkka, paskat edut (ei niitä ole), paskat työolot, paskat ryhmäkoot, useimmiten paska ilmapiiri/johtaminen, paska arvostus=sitä ei ole, paska edunvalvonta jne.

Toki, näinhän se on. Mutta minä otan korvaukseksi vuosittain 60 ”sairas”lomapäivää. Se onneksi tasoittaa puntteja. Työni teen hyvin, sillä lasten vikahan tämä ei ole, mutta olen tosiaan joka kuussa n viikon saikulla.

Vakaope

Vierailija
108/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä 24/7 auki olevasta lastenkodista. Nuoret ei käytä maskia yhteisissä tiloissa. Vapaana juostaan porukoissa ties missä ilman maskeja ja remelletään.

Lomakiellot ja työvelvoitteet kyllä kaivettiin jo vuosi sitten kehiin, mutta MINKÄÄNLAISTA työsuojelua ja suojaa ei saa. Piikistä ei ole tietoakaan.

Mummot istuu laitoksissa huoneissaan ja henkilökunta oitis piikille. MISSÄJÖHÄN TÄMÄ TAUTI LEVIÄÄ?

Kunkin mummon huoneessa vasemmasta kadestä oikeaanko?

Vierailija
109/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, näinhän se on. Mutta minä otan korvaukseksi vuosittain 60 ”sairas”lomapäivää. Se onneksi tasoittaa puntteja. Työni teen hyvin, sillä lasten vikahan tämä ei ole, mutta olen tosiaan joka kuussa n viikon saikulla.

Vakaope

Oikeasti? Ei sitten työnantaja ja työterveyshuolto ole puuttunut asiaan? Meinaan vaan, että ei kukaan voi sairastaa viikkoa joka kuukausi ilman, ettei siihen puututtaisi.

Vierailija
110/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakaope

Kai ymmärrät että se on suoraan lapsilta pois jos opettaja on noin paljon pois!

Vierailija
111/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakaope

Oikeasti? Ei sitten työnantaja ja työterveyshuolto ole puuttunut asiaan? Meinaan vaan, että ei kukaan voi sairastaa viikkoa joka kuukausi ilman, ettei siihen puututtaisi.

On tietenkin puuttunut. Mutta eihän siinä mitään, todetaan yhdessä että kas, tuossa oli se vatsatauti ja tuossa kuumetta. Sitten olikin lapsi kipeänä ja migreenikö se oli tuo kun on nuo kaksi päivää..

Ja minkäs sille sitten voi. Toisinaan olen pari kk ilman saikkupäiviä töissä ja sitten pidän pari viikkoa putkeen esim selkävaivalomaa. Kyllä sitä aina jotain keksii. Eikä todellakaan hävetä.

Vakaope

Vierailija
112/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä myötähäpeän tunne tuota ohjelmaa katsoessa. Opettajat puhuivat todella huolestuneina terveytensä puolesta.

Mitä teki Saramo? Puhui aidanseipäistä, ei ottanut millään tavalla huolia kuuleviin korviinsa. Totesi lopuksi ylimalkaisesti, miten tämä nyt on tätä, kestäkää!

Vihaksi pisti opettajien ja varhaiskasvatuksen puolesta.

Mikähän lienee tuo Saramon koulutus? Ei vaikuta erityisen pätevältä tyypiltä.

Vierailija
113/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku päiväkodin tai koulun henkilökuntaan kuuluva aikuinen saanut tartunnan lapselta? Ei ole. Ei ainutkaan. Nämä aikuiset saavat tartunnan kotoaan, perheenjäseniltään, ravintoloista, harrastuksista.

Lapset ja nuoret päiväkotiin ja kouluihin.

OAJ: n kommentit ovat koko vuoden ajan olleet vastuuttomia ja lapsista/nuorista piittaamattomia.

Vierailija
114/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakaope

Toinen vakaope vastaa: ei ole lapsilta pois, kun minäkin jaksan työtäni voin saikuttamalla, kuten ylläoleva opekin. Jos olisin liian tunnollinen, joutuisin paaaaaljon pidemmälle saikulle ja sitten ryhmässä ei vaan olisi opettajaa laisinkaan. Ehkä jotain vaihtuvia sijaisia silloin tällöin saataisiin. Ehkä.

Minun paikkani oli VUODEN verran täyttämättä ennen saapumistani. Ei ole hakijoita. Kos minä uuvun ja lähden, menevät taas vajaalla kasvattajamäärällä, kitkuttaen.

Mutta palkkoja ei toki voida nostaa, että saataisiin edes muutama houkuteltua alalle.

Vierailija
115/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me opettajat ja varhaiskasvattajat voisimme kutsua opetusministerimme tutustumaan koulujen ja päiväkotien arkeen. Tekisi opetusministerille hyvää käydä katsomassa millaista työ on. Kuuluisi oikeastaan ministerin työtehtäviin tutustua kentän toimintaan.

Vierailija
116/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakaope

On tietenkin puuttunut. Mutta eihän siinä mitään, todetaan yhdessä että kas, tuossa oli se vatsatauti ja tuossa kuumetta. Sitten olikin lapsi kipeänä ja migreenikö se oli tuo kun on nuo kaksi päivää..

Ja minkäs sille sitten voi. Toisinaan olen pari kk ilman saikkupäiviä töissä ja sitten pidän pari viikkoa putkeen esim selkävaivalomaa. Kyllä sitä aina jotain keksii. Eikä todellakaan hävetä.

Vakaope

Ok. Itselläni ei anna moraali myöten vastaavaa, mutta naattikatkipoikki kyllä olen, tänäänkin itketti silkasta väsymyksestä, kun töistä läksin. Enkä hae kruunua tällä, totean vain ettei tosiaan oma moraalini anna myöten "saikuttelua" vaikka uupunut olenkin.

Vierailija
117/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me opettajat ja varhaiskasvattajat voisimme kutsua opetusministerimme tutustumaan koulujen ja päiväkotien arkeen. Tekisi opetusministerille hyvää käydä katsomassa millaista työ on. Kuuluisi oikeastaan ministerin työtehtäviin tutustua kentän toimintaan.

Ja lehmät lentää.

Vierailija
118/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakaope

Minäkin otan sairaspäiviä herkästi, heti jos tunnen että en jaksa. Olen vastuunkantaja ja se aikaansaava työntekijä. Monesti mietin iltaisin/viikonloppuisin työasioita, suunnittelen toimintaa ja hankin materiaaleja. Omakustanteisesti. Välitän ryhmäni lapsista ja näen vaivaa, että saamme arjesta mukavan ja joustavan, kaikkien kannalta hyvän ja toimivan arjen. Meillä ainakin ryhmässä on kirjoittamaton sääntö, että pois ollaan vuoroillamme, ei tätä työtahtia muuten jaksa hullukaan.

Vierailija
119/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakaope

Vakaope

Ok. Itselläni ei anna moraali myöten vastaavaa, mutta naattikatkipoikki kyllä olen, tänäänkin itketti silkasta väsymyksestä, kun töistä läksin. Enkä hae kruunua tällä, totean vain ettei tosiaan oma moraalini anna myöten "saikuttelua" vaikka uupunut olenkin.

Harmi. Kannattaisi sitä moraalia hiukan löysyttää, että ei tule aivan hyväksikäytetyksi.

Tsemppiä kolleega!

Vierailija
120/144 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä keskustelua. Suorastaan pöyristyttävää. Nykyajan työelämä ON hektistä ihan kaikilla aloilla. Ihan alalla kuin alalla ollaan uupuneita ja tehdään pitkää päivää. Hävettää opettajana tämä keskustelu. Että kehtaattekin täällä tuollaiseen jopa kannustaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi