40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?
Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?
Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)
Kommentit (177)
Lehtorin kannattaa laskea tuleva eläketulo ja laittaa rahaa säästöön.
Ripa kirjoitti:
Avaa pankkiin säästötili johon ei ole korttinosto oikeutta ja tee sopimus että jokaisesta palkasta menee vaikka 500 euroa ja alkumunaksi voit laittaa säästöistäsi vaikka 1000 euroa. Huomaat tuloksen jo vuoden kuluttua.
Toisen samankokoisen potin voisit laittaa osakesäästötilille, johon sitten tulee verovapaasti ne vuotuiset osingot, jotka voit sijoittaa sen tilin sisällä uusiin osakkeisiin verovapaasti. Niin kerrytät eläkesäästöjäsi kun silloinhan tulot putoavat sinultakin puoleen. Eläketuloilla harvempi enää saa lainaa joten osakesäästötilin tuottoja voit nostella sitten vaikka auto- tai asuntolainan maksamista varten. Talletuksien avulla saat ne lainatkin. Veroja maksat talletuksesta sitä mukaa kun nostat sitä tililtä ulos. Miten muuten rehtorina voi olla noin vähillä taloustaidoilla? Kuuluu mielestäni peruskoulun yleissivistävään opetukseen ysillä raha-asioiden hoito. Ainakin omassa peruskoulussani oli aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on todella pienet säästöt palkkaan suhteutettuna, pitäisi olla vähintään kolmen kuukauden palkkaa vastaava summa jokaisella. Mutta joo, oletihan normaali. Tutkimusten mukaan 70% suomalaisista palkansaajista tulotasosta riippumatta ei selviä edes 200 euron ylimääräisestä menosta, koska kaikki menee mikä tulee.
Vau, onko tämä totta? Tulee kyllä yllätyksenä, olen elänyt käsityksessä, että kaikki sijoittaa ja rahaa on tileillä kymppitonneja ja itsellä tosi heikosti kun on Ap:n tyylinen tilanne päällä sillä erolla, että paljon pienempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä väärä paikka tiedustella, koska palstalaisten mediaanipalkka on n. 5000e ja keskimääräinen omaisuus n. 1 000 000e.
Sitähän se alkaa tällä rahanarvolla olemaan. Joko yhdestä tai kahdesta työstä palkka tuon verran ja viisikymppisenä varallisuutta tuon verran. Ihan normi keskiluokkainen ihminen. Oikeasti vaikka se palstan yh-avkotiäideistä ihan utopistiselta tuntuukin.
Viralliset tilastot kertovat kyllä ihan toista. Reilun 5000 euron tuloilla on jo ylimmässä 5%:ssa. Tarkoittaen, että 95% ansaitsee tuota vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on todella pienet säästöt palkkaan suhteutettuna, pitäisi olla vähintään kolmen kuukauden palkkaa vastaava summa jokaisella. Mutta joo, oletihan normaali. Tutkimusten mukaan 70% suomalaisista palkansaajista tulotasosta riippumatta ei selviä edes 200 euron ylimääräisestä menosta, koska kaikki menee mikä tulee.
Vau, onko tämä totta? Tulee kyllä yllätyksenä, olen elänyt käsityksessä, että kaikki sijoittaa ja rahaa on tileillä kymppitonneja ja itsellä tosi heikosti kun on Ap:n tyylinen tilanne päällä sillä erolla, että paljon pienempi palkka.
Täällä saa aivan vääristyneen käsityksen ihmisten rahatilanteesta, kun aiheeseen liittyviin ketjuihin innostuvat aina vastaamaan nämä ”teollisuudessa asiantuntijatehtävissä, nettopalkka 7000 euroa, velaton keskusta-asunto ja miljoonan sijoitussalkku” -ihmiset, jotka muka hämmästyneenä ihmettelevät, että ”eikö kaikilla olekaan näin?”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä väärä paikka tiedustella, koska palstalaisten mediaanipalkka on n. 5000e ja keskimääräinen omaisuus n. 1 000 000e.
Sitähän se alkaa tällä rahanarvolla olemaan. Joko yhdestä tai kahdesta työstä palkka tuon verran ja viisikymppisenä varallisuutta tuon verran. Ihan normi keskiluokkainen ihminen. Oikeasti vaikka se palstan yh-avkotiäideistä ihan utopistiselta tuntuukin.
Nämä ovat kyllä huvittavia nämä tällaiset uhoamiset. Kerrotaan täysiä valheita ja yritetään sillä päteä. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa aivan vääristyneen käsityksen ihmisten rahatilanteesta, kun aiheeseen liittyviin ketjuihin innostuvat aina vastaamaan nämä ”teollisuudessa asiantuntijatehtävissä, nettopalkka 7000 euroa, velaton keskusta-asunto ja miljoonan sijoitussalkku” -ihmiset, jotka muka hämmästyneenä ihmettelevät, että ”eikö kaikilla olekaan näin?”.
Suurin osa ihmisistä taitaa täällä valehdella raha-asioistaan. Kun Suomessa ei kovin moni saa sellaisia palkkoja mitä täällä valtaosa väittää saavansa eikä myöskään omaa sellaisia varallisuuksia. Suomi on aika köyhä maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti kaikki palstalla kehuvat ruokkivansa viisihenkisen perheen 200€ ruokabudjetilla kuussa ja tietävät kaiken Kelan tuista ... Eivät taida ihan rehellisiä olla raha-asioistaan ...
Itse olen 45v, asun täysin velattomassa omakotitalossa, kaksi velatonta autoa pihalla ja rahaa tilillä pikkasen vajaa 200.000, osakkeita vähän.
Kukaan ei tiedä tätä eikä se näy päälle päin, en pröystäile ja kuljen yleensä vanhoissa kamppeissa ja ostelen paljon kirppareilta. Ainut missä varallisuus näkyy, on koko perheen kaukomatka kerran vuodessa. Sinnekään ei nyt pääse koronan takia.
Tuo on hankittu kovalla työllä. Olen tehnyt kahta hommaa lähes koko elämäni. Kohta alan löysätä.
Kyllä minä pidän tuota melko harvinaisena, tai sitten tuttavapiirini on jotenkin poikkeuksellinen, kun en tunne ketään aikuista työssäkäyvää, jolla ei olisi mitään säästöjä tai omaisuutta. Olen pitänyt jotenkin itsestään selvänä, että ainakin muutama tonni pitää olla, mieluiten minimissään se 3kk netto, ja oma asunto kannattaa tietenkin ostaa heti kun mahdollista, että alkaa omaisuutta kertyä. Ellei asu jossain periferiassa jossa sitä asuntoa ei sitten koskaan saa myytyä.
Tilanteita on tietysti monia ja jos on pätkätöitä, työttömyyttä, sairauksia, yksinhuoltajuutta tms vaikeuksia niin ymmärrän, että on vaikea saada säästöön. Tai jos on tosi pienituloinen, mutta jos kyse on noinkin hyvätuloisesta ihmisestä niin ihmettelen kyllä. Ellei tuota vakityötä ole saanut ihan vasta äskettäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pidän tuota melko harvinaisena, tai sitten tuttavapiirini on jotenkin poikkeuksellinen, kun en tunne ketään aikuista työssäkäyvää, jolla ei olisi mitään säästöjä tai omaisuutta. Olen pitänyt jotenkin itsestään selvänä, että ainakin muutama tonni pitää olla, mieluiten minimissään se 3kk netto, ja oma asunto kannattaa tietenkin ostaa heti kun mahdollista, että alkaa omaisuutta kertyä. Ellei asu jossain periferiassa jossa sitä asuntoa ei sitten koskaan saa myytyä.
Tilanteita on tietysti monia ja jos on pätkätöitä, työttömyyttä, sairauksia, yksinhuoltajuutta tms vaikeuksia niin ymmärrän, että on vaikea saada säästöön. Tai jos on tosi pienituloinen, mutta jos kyse on noinkin hyvätuloisesta ihmisestä niin ihmettelen kyllä. Ellei tuota vakityötä ole saanut ihan vasta äskettäin.
Ja siis tähän tuttavapiiriin kuuluu ihan tavallista keskituloista väkeä enimmäkseen, suurin osa noin kolmekymppisiä niinkuin minä itsekin. Ei mitään rikkaita perijöitä tai huippupalkattuja johtajia, vaan arviolta sen noin 2600-4000e bruttona tienaavia taviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä taloja ja säästötiliä talletuksia mukaansa saa täältä lähtiessään, joten miksipä ei nauttisi elämästään? Asunnon hankinta on hurjan kallis sijoitus, eikä siitä ole takeita, saako omiaan takaisin. Mieluummin asun vuokralla ja haluamallani asuinalueella, tarvittaessa vaihdan ketterästi työn perässä toisellakin paikkakunnalle. Nautin elämästä, en tuhlaa mutten myöskään pidä säästämistä hyvän elämän kriteerinä.
Meille on kyllä vuokralla asuminen ehdoton ei. Kyllä se elämisen laatu painaa sen verran, että asunto tulee olla oma ja hyvätuloisten alueelta. Ei ole kiinnostusta seurata mitään persaukisten ölinää kerrostaloissa. Tietyllä tasolla ei myöskään tarvitse ketterästi juosta minkään hanttihomman perässä, vaan työ seuraa tekijää.
Hyvällä alueella voi asua myös vuokralla.
Mihin hintaan sinä vuoraisit yli 100 neliön jugendasunnon kantakaupungista?
Kaikkialle ei pääse. Meidän talossa ei esim. ole yhtään vuokrattavaa asuntoa ja jos olisikin, vuokra olisi 1700-2000 euron luokkaa.
Höpö höpö
Onhan tuo tosi vähän, mutta ei AP:n kannata panikoitua. Sinulla on hyvät tulot, nyt vain miettimään, miten saisit parhaiten säästettyä ja kerrytettyä omaisuutta. Kaikkea ei kannata pistää menemään, tulet myöhemmin kiittämään itseäsi kun lopetat turhan tuhlaamisen.
Itselläni on tällä hetkellä lähes päinvastainen tilanne. Olen aikuisopiskelija minimaalisilla tuloilla, mutta minulla on asunnon verran omaisuutta. Nyt mietin kuumeisesti keinoja tienata sen verran opintojen ohessa, ettei tarvitsisi myydä asuntoa ja alkaa syödä pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo tosi vähän, mutta ei AP:n kannata panikoitua. Sinulla on hyvät tulot, nyt vain miettimään, miten saisit parhaiten säästettyä ja kerrytettyä omaisuutta. Kaikkea ei kannata pistää menemään, tulet myöhemmin kiittämään itseäsi kun lopetat turhan tuhlaamisen.
Itselläni on tällä hetkellä lähes päinvastainen tilanne. Olen aikuisopiskelija minimaalisilla tuloilla, mutta minulla on asunnon verran omaisuutta. Nyt mietin kuumeisesti keinoja tienata sen verran opintojen ohessa, ettei tarvitsisi myydä asuntoa ja alkaa syödä pääomaa.
Totta, AP:llä on hyvä turvattu työ ja siinä voi olla ainakin 70 vuotiaaksi.
Itselläni on vakityö josta saan palkkaa 16600/kk. Velaton 700 000 euron omistusasunto, puolen millin kesämökki Levillä, 200 000 euron bemari. Harrastan veneilyä joten sellainen pikku 70 000 egen pikku puatti on tullut hankittua. Sijoituksia on pari sadan tuhannen edestä.
Et ole ap yksin. Itse olen nelikymppinen, bruttopalkkani on 2300 e/kk, ja asun vuokralla. Säästötilillä on rahaa n. 2000 e.
Elin aiemmin tuhlailevaa elämää, käänsin kelkan muutamia vuosia sitten, huomasin kuinka paljon rahaa säästyy kun ei käy OSTOKSILLA. Maksan mieluummin enemmän asuntolainaa ja laitan osakkeisiin rahani. Turhat kosmetiikka ja pukeutumishankinnat olen lopettanut. Käytän vaatteita pitkään, tuhlailuvaiheessa on vaatteita kertynyt, en ole ostanut kolmeen vuoteen yhtään vaatetta. Kyllä siinä kummasti rahaa säästyy. Itselläni on mielenrauha kun tilillä on puskuria.
En ole kerinnyt tähän omaan kirjoitukseeni vielä vastaamaan, mutta kirjoitanpa lyhyesti. Katsoaan vieläkö tulee kommentteja.
Olen siis ollut nykyisessä työssäni ja tällä tulotasolla nyt 13 vuotta ja asunut samassa asunnossa, vuokra 800 eur/kk. Varallisuustilannettani selittää kulutustottumukset, joiden itsekin tiedostan olevan verrattain kestämättömät tulotasooni nähden. Ravintolassa tulee syötä usein, pyöriin ja lasketteluvehkeiisiin sijoitettua tuhansia euroja vuoteen, matkusteluun on arvioni mukaan mennyt viimeisen 10 vuoden aikana ainakin 60 000 euroa rahaa.
Lisäksi en ole koskaan osannut ajatella, että joskus voisi tulla se "paha päivä", jonka varalle monet tuntuvat säästävän. Ehkä nyt ensimmäistä kertaa elämässä olen havantunut siihen, että rahaa on tullut törsättyä sikamaisen paljon eikä kaikkea suinkaan järkevällä tavalla. Toki siitä onnekkaassa asemassa olen, että turvatut tulot on eläkeikään asti ja mikäli nyt aloittaisin elämään toisella tavalla, toki varmaan sen 500 kuussa helposti saisi laitettua syrjään.
Asiat on jo tosi hyvin kun on se vakityö. Itse olen pian 40 ja itsellä ei ole edes töitä. Toista tutkintoa tässä opiskelen töiden toivossa. Vuokralla asun. Tuskin koskaan ostan omaa asuntoa. Tilillä on saman verran kuin sulla, mutta hyvin köyhästi elelen, että ne riittäis mahdollisimman pitkään ja sais vuoden sisällä tutkinnon ulos.
Tuossa iässä pitäisi omistaa edes vessan verran asuntoa. Tai sitten pieni musta osakesalkku.