Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?

Vierailija
22.03.2021 |

Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?

Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä pankkitilii kuollessa on merkki hyvin eletystä elämästä.

Älkää siitä perinnön jättämisestä huolehtiko, perinnöt laiskistaa ja saa ihmisen vaan downshiftaamaan.

Näen toisin. Itse olen tyhjästä lähtenyt ja grindannut ensin palkkatöissä ja sittemmin yrittäjänä. Lapset olen ottanut sijoitusyhtiöni osakkaiksi ja toki he loputkin perivät aikanaan. Näin heillä on taloudellinen riippumattomuus heti aikuistuttuaan ja voivat siten vapaasti valita, mitä haluavat tehdä. Ei tarvitse lähteä rahan perässä lääkäriksi tai juristiksi, vaan voi halutessaan vaikka snooker-ammattilaiseksi tähdätä.

Erittäin huono kasvatusperiaate. Mites se henkinen pääoma joka on isompi lääkärillä ja juristilla verrattuna lasten pallopelien pelaajaan?

Vierailija
162/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Itse olen aina vaan pienipalkkainen, edellisessä työpaikassani palkka brutto 2500 euroa ja nykyään 3000 euroa. Aloitin 16 vuotiaana kokopäivätyöt ja nyt työelämää takana 32 vuotta. En ole ikinä ollut työtön ja nyt siis neljäs vakituinen työpaikka. Yksi lapsi. Asumme omistusasunnossa, jonka arvo n. 240.000 euroa, asunto on vuoden päästä velaton. Mieheni ei ole saanut sukanvarteen mitään, toki on velaton auto ja vene. Itselläni säästötilillä ja sijoituksissa n. 80.000 euroa. Lapsen ja miehen harrastukset, auto ja veneen pito vie Suomessa kyllä rahaa ihan kiitettävästi, mutta nyt korona aikaan matkustelu ei ole vienyt rahaa. Varsinaisesti en säästä, mutta vaikka meillä molemmilla pienet tulot niin menommekin on maltilliset.

Pienet tulot nuo, mit vit???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan asuntoamme n.70 000€:n edestä ja samaa ikää. Et ole kauaa ollut työelämässä tai sitten et ymmärrä rahasta mitään.

Vierailija
164/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaikäinen, en ole koskaan ollut vakitöissä, tilillä on 50 000 ja omaisuutta on noin 300 000.

Vierailija
165/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä pankkitilii kuollessa on merkki hyvin eletystä elämästä.

Älkää siitä perinnön jättämisestä huolehtiko, perinnöt laiskistaa ja saa ihmisen vaan downshiftaamaan.

Näen toisin. Itse olen tyhjästä lähtenyt ja grindannut ensin palkkatöissä ja sittemmin yrittäjänä. Lapset olen ottanut sijoitusyhtiöni osakkaiksi ja toki he loputkin perivät aikanaan. Näin heillä on taloudellinen riippumattomuus heti aikuistuttuaan ja voivat siten vapaasti valita, mitä haluavat tehdä. Ei tarvitse lähteä rahan perässä lääkäriksi tai juristiksi, vaan voi halutessaan vaikka snooker-ammattilaiseksi tähdätä.

Erittäin huono kasvatusperiaate. Mites se henkinen pääoma joka on isompi lääkärillä ja juristilla verrattuna lasten pallopelien pelaajaan?

Olen katsonut mallia vanhoista teollisuussuvuilla ja vastaavista. Omana makuuni henkisen pääoman määrä on siellä riittävä, vaikka työnteon pakkoa palkan vuoksi ei olekaan ollut.

Vierailija
166/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Itse olen aina vaan pienipalkkainen, edellisessä työpaikassani palkka brutto 2500 euroa ja nykyään 3000 euroa. Aloitin 16 vuotiaana kokopäivätyöt ja nyt työelämää takana 32 vuotta. En ole ikinä ollut työtön ja nyt siis neljäs vakituinen työpaikka. Yksi lapsi. Asumme omistusasunnossa, jonka arvo n. 240.000 euroa, asunto on vuoden päästä velaton. Mieheni ei ole saanut sukanvarteen mitään, toki on velaton auto ja vene. Itselläni säästötilillä ja sijoituksissa n. 80.000 euroa. Lapsen ja miehen harrastukset, auto ja veneen pito vie Suomessa kyllä rahaa ihan kiitettävästi, mutta nyt korona aikaan matkustelu ei ole vienyt rahaa. Varsinaisesti en säästä, mutta vaikka meillä molemmilla pienet tulot niin menommekin on maltilliset.

Kolmen tonnin bruttokuukausipalkka ei ole pieni.

Vierailija
167/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun subjektiivisen kokemuksen mukaan taloudellinen tilanteesi on poikkeava. Lähipiirissäni kaikilla oli 40-vuotiaana talot ja mökit. Tiedän vain oman sosiaalisen ympyräni ihmisten varallisuustasosta jotakin ja niin suppean otannan perusteella on vaikea tehdä mitään yleistystä. Minun mielestäni 40-vuotiaalla pitäisi olla enemmän omaisuutta ja minusta on epätavallista jos ei ole. Mutta se on minun mielipiteeni.

Vierailija
168/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vain yksi elämä. Mitä sitä turhaan säästää ja säästää ja kituuttaa. Ei niitä rahoja hautaan saa ja jos saakin, niin ei niillä mitään siellä tee.  Elämästä pitää nauttia. Ja juuri niistä vuosista, kun on vielä energiaa nauttia.

Aloittajalla on niin hyvä palkka, että hänellä riittää rahaa sen säästämiseen ja käyttämiseen. Jos kuolee saappaat jalassa, niin silloin ei ole merkitystä vaikka tili olisi tyhjä, mutta muuten rahalle on kyllä käyttöä viimeisten vuosien aikana.

Vierailija
169/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion rehtorina sulla on varmaan aika hyvä palkka, ap? Mitä olet tehnyt ennen sitä?

Aika uskomattomalta kuulostaa, että ei ole mitään omaisuutta, sillä itselläni on ollut omistusasunto 24v---> 

Ja itse olen tehnyt aika pienipalkkaisia, 2,5k/kk hommia.

Saako kysyä mihin olet käyttänyt rahasi? Ootko reissannu maailman ympäri, bilettänyt, ostellut Chanelia ja Guccia? :D

Vierailija
170/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Pienet tulot nuo, mit vit???

Munkaan mielestä noi ei oo pienet tulot, mutta keskiarvon alapuolelle ne jää silti.

eri

Vierailija
171/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista? Itse olen valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot siinä köyhyysrajalla mutta jopa pienipalkkaisella työllä onnistuin yhdessä pienipalkkaisen mieheni kanssa rakentamaan talon ja maksaa sen pois ja puskuria on yli 20 000.

Ai miten on mahdollista? No siten että käyttää kaikki rahansa, joko sitä mukaa kuin sitä tulee tai sitten välillä isompina kertaerinä.

Oikeastaan säästäminen on aivan järjetöntä. Kaikki mitä täällä teemme on vain väliaikaista, siitä ajasta kannattaisi ottaa kaikki irti.

T. Eri

Ei säästäminen ja eläminen sulje toisiaan pois. Sekin on mahdollisuus, että elää vanhaksi, jolloin saattaa tarvita säästöjä.

Ei tarvitse edes elää vanhaksi. Kyllä se vuoden nettopalkka säästössä lämmitti ihan mukavasti, kun koronan takia tuli lomautuksia hyvin yllättäen.

Vierailija
172/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuntoon ei tule isoja remontteja ihminen pärjää pienilläkin tuloilla . Tai asuu vuokralla ja maksaa muiden osakkeita ei jää mitään matkustelee harrastelee. Voi olla onnellinen silti.

Vierailija
173/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olet poikkeus. Toki kaltaisiasikin on, mutta kyllä tuossa iässä pitäisi jo olla enemmän omaisuutta ja sijoituksia/säästöjä. 

Vierailija
174/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös 40-vuotias. Ei ole työtä, asun pienessä vuokrakämpässä, tilillä 100 € ja omaisuutta on pari vuotta vanha polkupyörä, 10 vuotta vanha televisio ja sitten muu irtaimisto, jonka arvo on ehkä pari tonnia. 

Kaikki raha mitä tukien kautta tulee niin myös menee ja yli kymmenen vuotta olen elänyt kädestä suuhun.

Mun kaltainen elämä ja tilanne on jo melko poikkeuksellista tässä ikäryhmässä. Ja vaikka tiedän, että vastaavia ihmiskohtaloita on olemassa niin yhteiskuntamme arvomaailma on sellainen, että me luuserit olemme itsestämme hiljaa, emmekä kerro tilanteestamme kellekään. Olemme vain omissa oloissamme, koska tiedämme, että muuten päällemme kaadetaan paskasanko välittömästi.

Vierailija
175/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomalla +40 vuotiaalla tulee olla omaisuutta jo +200 000€ ellei ole ihan luuseri. Sairaudet vapauttavat luuseriudesta. Kaupan kassakin pystyy tuohon.

Jos on lapsia, lapsiin menee rahaa, joten ero tilanne.

176/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Kolmen tonnin bruttokuukausipalkka ei ole pieni.

Tavallaan en itsekkään pidä sitä pienenä, työkokemusta on 32 vuotta, mutta pohjalla vain peruskoulu. Tätä palstaa kun lukee niin tuntuu, että kukaan ei tienaa vähemmän. Vain yhdellä ystävälläni on pienempi palkka.

Itseäni häiritsee aiemmassa kirjoituksessani tuo velaton auto ja vene, se on totta, mutta molemmat käytettyinä ostettuja eikä mitään luksusversioita.

Vierailija
177/177 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän