40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?
Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?
Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä taloja ja säästötiliä talletuksia mukaansa saa täältä lähtiessään, joten miksipä ei nauttisi elämästään? Asunnon hankinta on hurjan kallis sijoitus, eikä siitä ole takeita, saako omiaan takaisin. Mieluummin asun vuokralla ja haluamallani asuinalueella, tarvittaessa vaihdan ketterästi työn perässä toisellakin paikkakunnalle. Nautin elämästä, en tuhlaa mutten myöskään pidä säästämistä hyvän elämän kriteerinä.
Meille on kyllä vuokralla asuminen ehdoton ei. Kyllä se elämisen laatu painaa sen verran, että asunto tulee olla oma ja hyvätuloisten alueelta. Ei ole kiinnostusta seurata mitään persaukisten ölinää kerrostaloissa. Tietyllä tasolla ei myöskään tarvitse ketterästi juosta minkään hanttihomman perässä, vaan työ seuraa tekijää.
Hyvällä alueella voi asua myös vuokralla.
Tänä vuonna 40v, osa-aikainen vakityö, jossa olen ollut 3v, ja sitä ennen opiskelijana + kotiäitinä/työttömänä uudestaan opiskelijana edeltävät 20v.
On talolaina ja työssäkäyvä aviomies.
Itsellä rahaa säästössä toisella tilillä n. 1000€, omalla tilillä kuun lopussa aina satasia tai kymppejä. Miehellä vähän sama juttu, mutta säästötileillään himpun enempi.
Tiukkaa on, kaikki rahat menevät joka kuukausi ruokaan, lainaan, kiinteistöveroon, säästötilille, juokseviin kuluihin, autoon, lasten vaatteisiin (eivät ole merkkivaatteita) ja harrastuksiin sekä taloremppaan jota edistämme pikkuhiljaa. Mitään ylimääräistä itselle ei pysty hankkimaan
Ulospäin ei varmaan näy, että rahat ei meinaa riittää juuri koskaan mihinkään.
Omaisuutta on talo, mutta velaton se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saat tuhlattua neton 2600 euroa joka kuukausi? Olet kyllä poikeuksellinen.
Jos on vuokralla Helsingissä niin sen jälkeen jää 1600 euroa. Kyllä se helposti menee.
- ei ap
Olen asunut samoilla tuloilla 1000 euron vuokra-asunnossa ja yhtään kitsailematta jäi joka kuukausi satasia säästöön. Nyt omistusasunto kantakaupungissa, säästin käsirahan tuossa tonnin kämpässä asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ihmisillä on talousasiat paremmin kuin ap:lla.
Itse olen myös 40-vuotias ja vakityössä. Meillä on velaton omakotitalo, ja säästöjä ja sijoituksia kymmenien tuhansien eurojen edestä.
Ei säästetä mitenkään erityisesti, mutta lähes joka kuukausi jää yli joitain satasia tai tonni-pari. Eletään järkevästi, mutta ei pihistellä ja nuukailla. Kummankin bruttopalkka on yli 4000e. Pari pientä lasta on.
En halua piruja maalailla mutta toi on aika normaalia monille ennen kuin avioero tulee ja sitten menee kaikki päin.....
Me olemme keskituloinen perhe, meille on kertynyt sijoituksia tässä vuosien varrella sen verran että alamme jo kolkuttelemaan Suomen 5% rikkaimpien rajaa. Eli ei varmaankaan ole harvinaista tuo AP:n tilanne, kun keskituloisenakin voi omin avuin päästä ylimpään varallisuusdesiiliin ilman pihistelyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä taloja ja säästötiliä talletuksia mukaansa saa täältä lähtiessään, joten miksipä ei nauttisi elämästään? Asunnon hankinta on hurjan kallis sijoitus, eikä siitä ole takeita, saako omiaan takaisin. Mieluummin asun vuokralla ja haluamallani asuinalueella, tarvittaessa vaihdan ketterästi työn perässä toisellakin paikkakunnalle. Nautin elämästä, en tuhlaa mutten myöskään pidä säästämistä hyvän elämän kriteerinä.
Meille on kyllä vuokralla asuminen ehdoton ei. Kyllä se elämisen laatu painaa sen verran, että asunto tulee olla oma ja hyvätuloisten alueelta. Ei ole kiinnostusta seurata mitään persaukisten ölinää kerrostaloissa. Tietyllä tasolla ei myöskään tarvitse ketterästi juosta minkään hanttihomman perässä, vaan työ seuraa tekijää.
Kaikkialle ei pääse. Meidän talossa ei esim. ole yhtään vuokrattavaa asuntoa ja jos olisikin, vuokra olisi 1700-2000 euron luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saat tuhlattua neton 2600 euroa joka kuukausi? Olet kyllä poikeuksellinen.
Mitenniin ?
Itse tykitin nuorempana sinkkusällinä aina överit tappiin ja revin hanttikurahommista 30-40 tonnia vuodessa, oli 520 euron heka kaksio, ja 96 vm 650 euron nissan.
Kaikki ylijäämä meni ravintelin kassakoneeseen, ja taksi kovasen maksupäätteeseen, eikä ees tehny tiukkaa.
Viihde maksaa suomessa aivan perkeleesti, muutama 8 euron stobe ja hesarilta thaikkurömpsää 75 euroa / loskat, ja cabilla grillin kautta kotiin = 3-400 euroa heittämällä.
Ja jos diggaa vielä viihdekäyttää eri kemikaaleja niin lasku vaan kasvaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenniin ?
Itse tykitin nuorempana sinkkusällinä aina överit tappiin ja revin hanttikurahommista 30-40 tonnia vuodessa, oli 520 euron heka kaksio, ja 96 vm 650 euron nissan.
Kaikki ylijäämä meni ravintelin kassakoneeseen, ja taksi kovasen maksupäätteeseen, eikä ees tehny tiukkaa.
Viihde maksaa suomessa aivan perkeleesti, muutama 8 euron stobe ja hesarilta thaikkurömpsää 75 euroa / loskat, ja cabilla grillin kautta kotiin = 3-400 euroa heittämällä.
Ja jos diggaa vielä viihdekäyttää eri kemikaaleja niin lasku vaan kasvaa...
Juu, nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialle ei pääse. Meidän talossa ei esim. ole yhtään vuokrattavaa asuntoa ja jos olisikin, vuokra olisi 1700-2000 euron luokkaa.
Höpö höpö
Minä en tiedä mikä on harvinaista ja mikä on yleistä. Itse olen 44-vuotias opettaja ja kahden teinin vuoroviikkovanhempi. Omaisuutta on parinsadan tuhannen edestä, mutta kiinteistössähän se on enimmäkseen kiinni ja jossainhan sitä on asuttava. Säästöjä on joitakin kymmeniä tuhansia. Oon aika perussäästäväinen ja kannan huolta lasteni tulevaisuudesta. Haluaisin pystyä tukemaan heitä taloudellisesti opiskeluidensa aikana. Samoin säästän jo omia eläkepäiviä ajatellen. Jos aika jättää jo ennen sitä, onhan siinä lapsille sitten jotain.
Mutta mutta. Voishan elämästä vähän enemmänkin nauttia.
Ennen kun viimeinen lapsi täytti 18v niin säästöt pyöreä nolla. Sen jälkeen muutama satanen kuussa jäänyt säästöön.
Mulla on velkaa 80000€ ei mitään muuta, vakitöissä vuodesta - 96
Olen vähän päälle nelikymppinen korkeasti koulutettu nainen. Huonosti palkatuista pätkätöistä ei jäänyt mitään käteen ja sairaudet ovat verottaneet työvuosia reippaasti. Pienipalkkaisesta vakityöstäkään ei jäänyt rahaa käteen paljoa lääkekulujen jälkeen. Opiskelen uutta alaa ja toivon saavani paremmin palkattua työtä.
Perheen perustamiseen tai asunnon ostamiseen minulla ei koskaan ole ollut mahdollisuutta tulojen pienuuden vuoksi. Vanhemmilta saatua omaisuutta minulla ei ole. Asunnon ostamisella alkaa olla kiire.
Tein nuorena virheen ja jäin kotipaikkakunnalle opiskelemaan, enkä hakeutunut paremmin työllistävälle paikkakunnalle. Vanhemmat eivät muuttamiseen kannustaneet.
Onneksi myös vanhemmalla iällä voi tehdä uusia ratkaisuja. :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta sulla ei siis ole mitään omaisuutta? Ei asuntoa, jotain siskon kanssa perittyä mökkiä, autoa, sijoituksia tai mitään?
Siis kohtuullinen palkka, mutta ainoa mitä 40 vuodessa on mukaan karttunut on kalusteet vuokrakämpän sisällä ja 3000e tilillä?Jos näin, niin ajattelen kyllä, että se on aika vähän.
Ei mullakaan 46-vuotiaana ole mitään omaisuutta, eikä sen puoleen säästöjäkään. Tosin mulla on ollut paljon työttömyyttä, eikä niistä lyhyistä työpätkistä ja pienistä palkoista ole saanut säästettyä mitään. Olen aina asunut ilman puolisoa, mutta yh-äiti olen ollut. Eli monet vertaa täällä pariskunnan elämää yksin elävän elämään, joka on kalliimpaa tietyiltä osin.
Autoa ei ole, koska ei ole ajokorttia. Asunto, no lue yllä oleva. Peritty mökki... vanhemmat elää vielä, eikä heilläkään ole mökkiä, kun ei ole kellään muullakaan sukulaisella. Sijoitukset, lue yllä oleva. Ei ole arvokoruja, ei kalliita vempeleitä kotona, ei mitään. Eli ap on mua paremmassa tilassa, kun on 3000e ja huonekalut, kun mulla on vaan nämä vanhat ja halvat kalusteet ja vaatteet.
Mulla netto 2900 /kk. Saan hikisesti säästöön 300 e/kk, kaikki muu menee. Miehellä netto 5000 e/kk. Okt 260 m2, kaikki extra kuluu asumiseen ja ruokaan. Jaamme vastikeen, sähkön ym. kiinteät kulut puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla netto 2900 /kk. Saan hikisesti säästöön 300 e/kk, kaikki muu menee. Miehellä netto 5000 e/kk. Okt 260 m2, kaikki extra kuluu asumiseen ja ruokaan. Jaamme vastikeen, sähkön ym. kiinteät kulut puoliksi.
Jäi kirjoittamatta, että 5 vuoden aikana olen saanut säästöön noin kymppitonnin. En vaan osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko omakotitalonne vastike on? Kiinnostaa. :)
Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän kulutuksestasi ja onko perhettä!?! Olen sinua reippaat 10 vuotta vanhempi. Oma velaton ja uudehko omistusasunto, auto (vanha ja lähes arvoton. n 3000€) ja 25 000 € tilillä. Palkkani on 500 euroa pienempi kuussa. Olen kasvattanut kolme lasta aikuisiksi ja avustan heitä jonkin verran, koska ovat vielä opiskelijoita (yht. 2000€/vuosi). Tavoitteena ostaa vähän käytetty auto seuraavaksi ja säästää hieman ns. vanhuuden varalle.
Hauskoja satutarinoita täällä. Kyllä säästäminen onnistuu, mutta kaikki joilla on merkittävä määrä säästöjä ap:n ikäisenä ovat joko perineet pesämunan tai sitten vastaavasti saaneet tukea sukulaisilta jossain muussa muodossa kuin perintönä. Tai sitten kitkutelleet niin, että ei sellainen ole elämistä.
Jos on vuokralla Helsingissä niin sen jälkeen jää 1600 euroa. Kyllä se helposti menee.
- ei ap