Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?

Vierailija
22.03.2021 |

Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?

Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista? Itse olen valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot siinä köyhyysrajalla mutta jopa pienipalkkaisella työllä onnistuin yhdessä pienipalkkaisen mieheni kanssa rakentamaan talon ja maksaa sen pois ja puskuria on yli 20 000.

Suomessa on sellainen verotus, että kaksi pienituloista saa käteen enemmän kuin yksi suurituloinen. Yksin et olisi tuota tehnyt.

Tämä on kyllä valitettavan totta. Mun bruttopalkalla menen heittämällä suurituloisiin, mutta nettona jää käteen suunnilleen saman verran kuin kahdella pienipalkkaisella.

Vierailija
82/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja satutarinoita täällä. Kyllä säästäminen onnistuu, mutta kaikki joilla on merkittävä määrä säästöjä ap:n ikäisenä ovat joko perineet pesämunan tai sitten vastaavasti saaneet tukea sukulaisilta jossain muussa muodossa kuin perintönä. Tai sitten kitkutelleet niin, että ei sellainen ole elämistä.

Et siis ymmärrä kuinka varallisuus kertyy.

Meillä on varallisuus kasvanut tänä vuonna 44 000 €:lla. Eikä tarvitse edes kituutella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja satutarinoita täällä. Kyllä säästäminen onnistuu, mutta kaikki joilla on merkittävä määrä säästöjä ap:n ikäisenä ovat joko perineet pesämunan tai sitten vastaavasti saaneet tukea sukulaisilta jossain muussa muodossa kuin perintönä. Tai sitten kitkutelleet niin, että ei sellainen ole elämistä.

Sehän on hyvä, että voi oman persaukisuuden perustella sillä, että muiden omaisuudet on vaan jotain fantasiaa. Ehkä se on joku selviytymismekanismi? Pointtihan on, että jos on teinistä lähtien kuvitellut, että esim. vuokralla-asuminen on tosi hyvä juttu, niin ei tajua, että ne ketkä osti silloin nuorempina omakseen jonkun luukun, ovat päässeet sen avulla ponnistamaan seuraavaan ja seuraavaan. Ei ole tarvinnut mitään sukulaisten panostuksia, kyllä ne omat siivet kantaa, jos tekee järkeviä päätöksiä. Jos ne rahat on menneet viimeiset 20 vuotta kädestä suuhun, niin ei kai voi tajutakaan, että muilla on omaisuus karttunu. Ei tarvitse edes kovin paljon säästää kuussa tai lyhentää lainaa.

Vierailija
84/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on varallisuus kasvanut tänä vuonna 44 000 €:lla. Eikä tarvitse edes kituutella.

Kyllä minä sen hyvin ymmärrän kun olen self-made-man. Mitään en ole ilmaiseksi saanut ja nekin jotka sain meni avioerossa, koska en halunnut jäädä velkaa sinne suuntaan. On minulla omaisuutta, mutta myös velkaa ja tieto esim. pk-seudun asuntojen ja vuokrien hinnoista. Ja keskimääräisestä tulotasosta.

Niin ja ei ne velattomatkaan asunnot loputtomiin velattomina ekan kierroksen jälkeen pysy kun alkaa tulla remontteja ym. pakollisia kuluja vastikkeen lisäksi. Mutta av-mammahan maksaa tietysti nämä kulut ja uuden auton oston 3 vuoden välein sillä puolen millin osakesalkun osinkotuloilla...

Vierailija
85/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40 on ikää ja yli 20 vuotta työelämässä ollut. Vielä ei ole palkka semmoiseksi noussut että jotakin olisi säästöön jäänyt. Kyllä ne tilit on nollilla aina kuun vaihteessa. Vuoralla asutaan. Auton arvo alle 2000€ kaksi työssä käyvää aikuista ja kaksi lasta. Lottovoittoa odotellessa.

Vierailija
86/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen hyvin ymmärrän kun olen self-made-man. Mitään en ole ilmaiseksi saanut ja nekin jotka sain meni avioerossa, koska en halunnut jäädä velkaa sinne suuntaan. On minulla omaisuutta, mutta myös velkaa ja tieto esim. pk-seudun asuntojen ja vuokrien hinnoista. Ja keskimääräisestä tulotasosta.

Niin ja ei ne velattomatkaan asunnot loputtomiin velattomina ekan kierroksen jälkeen pysy kun alkaa tulla remontteja ym. pakollisia kuluja vastikkeen lisäksi. Mutta av-mammahan maksaa tietysti nämä kulut ja uuden auton oston 3 vuoden välein sillä puolen millin osakesalkun osinkotuloilla...

No, itse olen suosinut sen verran uutta asuntokantaa, että ei ole tarvinnut remontteja omiin maksella. Tässä vielä pysytään max 5 vuotta, myydään voitolla ja joku muu hoitaa sitten ajallaan suuremmat remontit. Omassa talossa ei onneksi myöskään tarvitse maksella vastiketta = muiden kuluja, vaan kaikki raha menee siihen mikä on järkevää ja todellakin ajallaan. Ei  tule yhtiön nimissä kasvatettua korjausvelkaa laiminlyömällä peruskunnossapitoa, kun itse voi huolehtia kaikesta ja rahaa jää säästöönkin, jos vertaa jotain keskiverto taloyhtiön toimintaa. Ja ah se ihana rauha, ei tarvitse kuunnella seinä, ylä- tai alakertanaapurista jonkun yh:n kersojen ulinaa, eikä juoppojen tai muiden häiriintyneiden  mekastusta.

Vierailija
87/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä, että voi oman persaukisuuden perustella sillä, että muiden omaisuudet on vaan jotain fantasiaa. Ehkä se on joku selviytymismekanismi? Pointtihan on, että jos on teinistä lähtien kuvitellut, että esim. vuokralla-asuminen on tosi hyvä juttu, niin ei tajua, että ne ketkä osti silloin nuorempina omakseen jonkun luukun, ovat päässeet sen avulla ponnistamaan seuraavaan ja seuraavaan. Ei ole tarvinnut mitään sukulaisten panostuksia, kyllä ne omat siivet kantaa, jos tekee järkeviä päätöksiä. Jos ne rahat on menneet viimeiset 20 vuotta kädestä suuhun, niin ei kai voi tajutakaan, että muilla on omaisuus karttunu. Ei tarvitse edes kovin paljon säästää kuussa tai lyhentää lainaa.

Esim. kaupungissa missä minä asuin opiskellessa asunnot maksoivat (yksiö/kaksio) 120'000 --> millä opiskelija säästää käsirahan (min. 12'000e) jos tekee paljon töitä, niin se leikaa opsinto- ja asumislisää, +vie aikaa opinnoilta. Jos on äiti/isä joka takaa/vippaa rahaa, niin toki silloin asunnon voi ostaa helposti jo opiskelijana. (Tai jos asuu jossain korvessa mistä asunnon saa kynppitonnilla)

Toisekseen aika monen vanhemmat elävät vanhoiksi, mikä on tietenkin hyvä asia. Esim. omat isovanhempani porskuttavat menemään (asuvat kotona jne.) ja ikää +-90-vuotta.

Heidän vanhempansa elivät myös aikanaan iäkkäiksi (vaikka tervyedenhuolto ei edes ollut niin kehittynyttä) ja lapsensa (=vanhempani/sisaruksensa) ovat nyt jo jääneet/kohta puoliin jäämässä eläkkeelle. Eli "perintöjen" varaan omaa elämää ei monikaan voi laskea.

Toki toisinkin voi käydä, esim. tutun isä kuoli keuhkosyöpään hieman yli 50-v, hirveä asia, mutta parikymppiset lapset saivat perinnöllä ostettua omat ensiasunnot. Onhan tuossa paljon helpompi kartuttaa omaisuutta, vs. se joka ei saa lainkaan/joskus 70-v perintöä. Tarkoitan nyt pitkässä juoksussa, on iso ero maksaako vaikka 10-vuotta vain 300e yhtiövastiketta vs. 750e vuokraa, n.45'000 tulee eroa, minkä toinen voi sijoittaa muuhun (isompaan asuntoon, autoon, osakkeisiin, kesämökkiin tmv.)

Vierailija
88/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla suomalaisista on jotain 500e tilillä. Harvalla on edes paria tonnia säästöissä. Pienet palkat, pätkätyöt, korkea verotus, kallis asuminen, kallis eläminen. Nettovarallisuutta ei kerry.

Vierailija
89/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ihmisillä on talousasiat paremmin kuin ap:lla.

Itse olen myös 40-vuotias ja vakityössä. Meillä on velaton omakotitalo, ja säästöjä ja sijoituksia kymmenien tuhansien eurojen edestä.

Ei säästetä mitenkään erityisesti, mutta lähes joka kuukausi jää yli joitain satasia tai tonni-pari. Eletään järkevästi, mutta ei pihistellä ja nuukailla. Kummankin bruttopalkka on yli 4000e. Pari pientä lasta on.

En halua piruja maalailla mutta toi on aika normaalia monille ennen kuin avioero tulee ja sitten menee kaikki päin.....

Ei ole eroa näköpiirissä, mutta vaikka olisikin, niin silti puolet talosta kuuluu minulle, samoin oma osuuteni säästöistä ja sijoituksista. Työpaikkaan ja palkkaan ei avioero vaikuta. Omaisuuteni eron jälkeen olisi suunnilleen 150 000e.

Täällä on myös moni epäillyt, ettei omaisuutta pysty kerryttämään ellei vanhemmat anna taloudellista tukea. Minun vanhempani antoivat opiskeluaikana silloin tällöin hieman rahaa, mutta isoista summista ei puhuta. Olen ollut taloudellisesti täysin itsenäinen noin 22-vuotiaasta lähtien, ja olen itse maksanut palkkatuloillani puolet asuntolainasta, omat autoni ja kaikki muut kuluni. Puoliso on samoin elättänyt itsensä parikymppisestä alkaen, ei ole ollut perintöjä tai muita lahjoituksia sukulaisilta.

On myös oma valintani, etten asu pääkaupunkiseudulla, missä asuminen on kallista. Asun kuitenkin yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, joten asunnoilla on hintaa ihan riittävästi täälläkin.

Vierailija
90/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
91/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä joilla on ja niitä joilla ei ole

Vierailija
92/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, itse aloitin säästämään vasta reilu vuosi sitten ja kohta 10000€ kasassa. Olen hoitoalalla, kolme vuotta sitten valmistunut (uudelleenkouluttautuminen) ja 36v. Mutta ystäväni on vuotta vanhempi, tehnyt yli kymmenen vuotta vakityötä ja rahaa tilillä yleensä muutama euro. Kaikki menee tehokkaasti. Jokainen kai tyylillään, mutta säästää kannattaa ainakin pahan päivän varalle 😃

Vierailija
93/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo 3000 ihan kelpo summa. Väittäisin että ainakin kolmasosalla suomalaisista ei ole kuin pari euroa.

Kotitalouksien pankkitalletukset ovat runsaat sata miljardia. Voit laskea, että siitä tulee karkeasti ottaen 20 tuhatta suomalaista kohden, lapset mukaan lukien. Jakauma on varmaan vino, mutta tuskin ökyrikkaista moni varojaan pankissa pitää.

Vierailija
94/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla suomalaisista on jotain 500e tilillä. Harvalla on edes paria tonnia säästöissä. Pienet palkat, pätkätyöt, korkea verotus, kallis asuminen, kallis eläminen. Nettovarallisuutta ei kerry.

Asumisesta on politikoinnilla tehty sikamaisen kallista, ja veroaste on maailman korkeimpia, mutta Suomi on korkean palkkatason maa. Maailmasta löytyy vain kourallinen maita, joissa palkkataso on korkeampi.

Vierailija
95/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että ihmisillä hyvän elämän pilari on isot säästöt ja ne sijoitukset... Joo tehkää rahoillani mitä haluatte, mut sitä romua ja rahaa kun ei täältä mukaan saa kun aika jättää. Ite laitan hiukan sukan varteen jos siltä tuntuu.

Vierailija
96/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa pankkiin säästötili johon ei ole korttinosto oikeutta ja tee sopimus että jokaisesta palkasta menee vaikka 500 euroa ja alkumunaksi voit laittaa säästöistäsi vaikka 1000 euroa. Huomaat tuloksen jo vuoden kuluttua.

Vierailija
97/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että ihmisillä hyvän elämän pilari on isot säästöt ja ne sijoitukset... Joo tehkää rahoillani mitä haluatte, mut sitä romua ja rahaa kun ei täältä mukaan saa kun aika jättää. Ite laitan hiukan sukan varteen jos siltä tuntuu.

Kyllä se hyvä ja huoleton elämä vaatii talouden tukipilaria. Ei tule katastrofia, jos pesukone hajoaa, sen kun hakee kaupasta uuden, ei tarvitse itkeä, jos lapsi tarvitsee maitopurkin kouluun. Voi vaikka ostaa uuden auton, jos vanha laukeaa. Kaupassa ei tarvitse miettiä ostaako xtra-nakin vai ranskanleivän. Voi toteuttaa mielihalujaan milloin haluaa minkä asian suhteen haluaa, vaikka laittamalla sisustuksen uusiksi. Siihen sitä pesämunaa tarvitaan.Te kädestä suuhun eläjät, ette vaan näe sitä, että taloudellinen turva johtaa parempaan elämänlaatuun jo elinaikana. Itse ainakin muistan hyvin opiskeluaikaisen kitkuttelun siitä, riittikö rahat kuun loppuun. Onneksi ei enää tarvitse kitkutella. Kyllä ahdistaisi, jos ei nelikymppisenä edelleenkään olis rahaa mihinkään.

Vierailija
98/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumisesta on politikoinnilla tehty sikamaisen kallista, ja veroaste on maailman korkeimpia, mutta Suomi on korkean palkkatason maa. Maailmasta löytyy vain kourallinen maita, joissa palkkataso on korkeampi.

Duunareilla on Suomessa erittäin korkeat palkat kansainvälisesti verrattuna. Akateemisesti koulutetuilla surkeat muihin maihin verrattuna.

Vierailija
99/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 41v ja puskuria 17000e tällä hetkellä. Kuukausipalkka reilu 2000e. Enemmänkin saisin säästettyä, mutta tällä hetkellä laitan säästöön 350e/kk. Mitään rahastoja tms. en harrasta. Lainaa ei ole. 

Vierailija
100/177 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä väärä paikka tiedustella, koska palstalaisten mediaanipalkka on n. 5000e ja keskimääräinen omaisuus n. 1 000 000e.

Sitähän se alkaa tällä rahanarvolla olemaan. Joko yhdestä tai kahdesta työstä palkka tuon verran ja viisikymppisenä varallisuutta tuon verran. Ihan normi keskiluokkainen ihminen. Oikeasti vaikka se palstan yh-avkotiäideistä ihan utopistiselta tuntuukin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän