Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?

Vierailija
22.03.2021 |

Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?

Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin rahastosäästämisen juuri ja olen 53 v. Eläkeikä 65 v mutta eihän sitä tiedä, olenko edes elossa silloin. Jos jotain tuosta säästämisestä karttuisi ja pysyn hengissä ja terveenä, käyttäisin sen matkusteluun ja ihan vain elämiseen eläkkeellä. Jos en ehdi sitä tehdä, jää rahat perilliselle.

Vierailija
142/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tuloilla tuo tilanne on osoitus kyllä vain tyhmästä rahankäytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v. Velaton talo mutta viimeset 10v mun nettotulot on olleet 500-1300e/kk.

Olen siis työtön ja tuskin enää saan työpaikkaa.

Vierailija
144/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että ihmisillä hyvän elämän pilari on isot säästöt ja ne sijoitukset... Joo tehkää rahoillani mitä haluatte, mut sitä romua ja rahaa kun ei täältä mukaan saa kun aika jättää. Ite laitan hiukan sukan varteen jos siltä tuntuu.

Kyllä se hyvä ja huoleton elämä vaatii talouden tukipilaria. Ei tule katastrofia, jos pesukone hajoaa, sen kun hakee kaupasta uuden, ei tarvitse itkeä, jos lapsi tarvitsee maitopurkin kouluun. Voi vaikka ostaa uuden auton, jos vanha laukeaa. Kaupassa ei tarvitse miettiä ostaako xtra-nakin vai ranskanleivän. Voi toteuttaa mielihalujaan milloin haluaa minkä asian suhteen haluaa, vaikka laittamalla sisustuksen uusiksi. Siihen sitä pesämunaa tarvitaan.Te kädestä suuhun eläjät, ette vaan näe sitä, että taloudellinen turva johtaa parempaan elämänlaatuun jo elinaikana. Itse ainakin muistan hyvin opiskeluaikaisen kitkuttelun siitä, riittikö rahat kuun loppuun. Onneksi ei enää tarvitse kitkutella. Kyllä ahdistaisi, jos ei nelikymppisenä edelleenkään olis rahaa mihinkään.

Kai sä tajuat, ettei jokainen tienaa niin paljon että voi laittaa rahaa sivuun? Olen onnellinen jos itse pystyt.

Aloittaja pystyisi, mutta ei silti tee niin.

Vierailija
145/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni aika yleistä tuollainen, mutta pienemmillä tuloilla. Itse en pystyisi, ahdistaisi liikaa.

Itellä työttömyysraha 1300 e kuussa, palkka ollut samaa luokkaa viimeiset 15 vuotta... Löytyy sijoituskämppä, salkku reilut 100 000 euroa ja tilillä 20 000 odottamassa pörssiromahdusta. Asun mieheni omistamassa asunnossa. En ole perinyt tai saanut mistään mitään, ruputuloistani olen pihistellen säästänyt ja menestyksekkäästi sijoittanut. En asu pk-seudulla 🤣

Vierailija
146/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista? Itse olen valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot siinä köyhyysrajalla mutta jopa pienipalkkaisella työllä onnistuin yhdessä pienipalkkaisen mieheni kanssa rakentamaan talon ja maksaa sen pois ja puskuria on yli 20 000.

Miksi sinä työkyvyttömyyselääkkeellä olet?

Vierailija
147/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mull oli sama tilanne kun täytin 50. Sattui virelä avioero ja työttömyyspätkä samaan.

Sitten ostin asunnon ja aloin sijoittamaan osakkeisiin. Asunnoin maksoin 15 vuodessa ja osakkeita on nyt mukava potti. Toki tienaan tonnin paremmin kuin AP:

Vierailija
148/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan tuloilla tuo tilanne on osoitus kyllä vain tyhmästä rahankäytöstä.

Riippuu mihin rahat on menny. Jos ne on menny kyurkusta alas...

Jos taas olet kiertänyt maailmalla ja nähnyt paljon niin ...

Vierailija
149/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38, tileillä 4500 ja olen opiskelija. Ei asuntoa, ei autoa. En ole koskaan ollut kiinnostunut omaisuuden kerryttämisestä. Elän muutenkin vaatimattomasti, tämä tyyli sopii minulle mainiosti.

Sama. Ei asuntoa, ei autoa, ei ajokorttia, ei lapsia, ei lemmikkejä tai muutakaan isoja menoa kuten lääkekuluja tai harrastusmaksuja. Kirjat ja konsolipelit taitavat olla kalleimmat harrastukseni ja niissäkin pyrin suosimaan kierrätystä. Olen asunut koko ikäni yksin ja kitistänyt 0-tuntisopparillta 5 vuodessa rahaa säästöön sen 4000 euroa. Ikäkin on sama 38v.

En elä mitenkään nuukaillen eli jos haluan ostaa jotain, ostan sen esim. kahvilareissu, uusi kirja, uudet verhot, parempaa jäätelöä, ruokaa valmiiksi laitettuna ymv. mutta en myöskään kroisostele menemään tyyliin "Uusi puhelin ois kiva!" tai "Pitää ostaa markkinoiden paras televisio!"

On ollut helpottavaa, kun säästössä on jemmarahaa pahan päivän varalle, oli se sitten yllättävä lääkärireissu, kodinhankinta tai vaikka mahdollisuus matkailuun. Kasvoin köyhässä perheessä, jossa oltiin aina PA ja ei osattu käyttää niitä vähäisiä rahoja, joten tämä 4000 euroa säästössä, varma katto pään päällä ja ruokaa pöydässä on aivan huikeaa luksusta minulle.

Vierailija
150/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnilleen saman ikäinen, mutta tulot 2/3 osaa ap:n tuloista ja rahaa jää kuukausittain säästöön reilusti. Talo on miehen ja mulle velaton, mutta olen viimeiset 15 vuotta ruokkinut perheen ja maksanut lasten kulut. Mies maksaa talon ja taloon liittyvät kulut. Molemmat oman autonsa ja muut kulunsa. Mun "ongelma" on enemmänkin se, etten saa rahaa kulumaan. Siis eihän tämä mikään ongelma tietenkään ole, mutta ihmetyttää kyllä, kuinka saa tuhlattua 4000 € palkan kuukausittain? Asutko ap yksin? Maksat isoa lainaa?

Vierailija
151/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 ikää, 1 400 € uutta rahaa sijoituksiin kuukaudessa ja 151 000 € oli kuukauden alussa(nyt tippunut vähän).

Ei perintöä tai merkittäviä lahjoja yms. vaan olen self made. Ja ei urani ole ollut mikään riemuvoitto, vaan olen myös entinen pitkäaikaistyötön(yli vuosi työttömänä).

Vierailija
152/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän päälle kolmekymppinen ja neljä vuotta ollut nyt vakityössä. Palkkani on 2400 euroa bruttona. En omista autoa ja asun yksin vuokralla. En asu pk-seudulla. Neljässä vuodessa olen onnistunut säästämään 20 000 e asuntosäästötilille ja käyttötilillä on 6000 euroa. Varmaan enemmänkin voisi olla säästössä jos olisin shoppaillut vähemmän mutta silti olen noihinkin säästöihin ihan tyytyväinen. Joten ihmettelen kyllä miten ihmiset joilla palkka suurempi kuin minulla eivät pysty säästämään paljoakaan.

Vierailija
153/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26 ikää, 1 400 € uutta rahaa sijoituksiin kuukaudessa ja 151 000 € oli kuukauden alussa(nyt tippunut vähän).

Ei perintöä tai merkittäviä lahjoja yms. vaan olen self made. Ja ei urani ole ollut mikään riemuvoitto, vaan olen myös entinen pitkäaikaistyötön(yli vuosi työttömänä).

Nostan hattua. Pakko kysyä millä alalla työskentelet vai onko tulosi blogiyoutubeinsta-tuloja?

Vierailija
154/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perintöä, joten mulla on säästössä ja sijoitettuna 43 000 e. Olen pienipalkkainen ja elän säästäväisesti, pistän koko ajan ylimääräistä säästötilille, eilen just 50 e. Kannattaa tehdä niin jos vaan pystyy. Noihin säästöihin en koske kuin pakon edessa. Olen 46v. Tavoite on saada 50 000 e täyteen mahdollisimman pian.

155/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina vaan pienipalkkainen, edellisessä työpaikassani palkka brutto 2500 euroa ja nykyään 3000 euroa. Aloitin 16 vuotiaana kokopäivätyöt ja nyt työelämää takana 32 vuotta. En ole ikinä ollut työtön ja nyt siis neljäs vakituinen työpaikka. Yksi lapsi. Asumme omistusasunnossa, jonka arvo n. 240.000 euroa, asunto on vuoden päästä velaton. Mieheni ei ole saanut sukanvarteen mitään, toki on velaton auto ja vene. Itselläni säästötilillä ja sijoituksissa n. 80.000 euroa. Lapsen ja miehen harrastukset, auto ja veneen pito vie Suomessa kyllä rahaa ihan kiitettävästi, mutta nyt korona aikaan matkustelu ei ole vienyt rahaa. Varsinaisesti en säästä, mutta vaikka meillä molemmilla pienet tulot niin menommekin on maltilliset.

Vierailija
156/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin nollapisteestä 30-vuotiaana, oikeastaan oli 7000 opintolainaa. 40-vuotiaana säästöjä 80 000e ja otin asuntolainaa 40 000e. Ei tarvinnut maksaa varainsiirtoveroa alle 40-vuotiaana ja ensiasunnon ostajana. Omakotitalo velaton Tampereella 43-vuotiaana. Remonttia on itse tehty, lapsia ja koiria kasvatettu. Vaimo ei juurikaan ole ollut töissä ja hänen palkkansa on 30e/minun 100e. Mun 3300e kuukausipalkalla on hyvin pärjätty. Mehän ollaan täydellinen kauhuesimerkki palkkatasa.arvosta, minut ainakin pitäisi tasa-arvovaltuutetun mielestä lopettaa.

Vierailija
157/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistatko kuitenkin asuntosi? Kyllä nyt viimeistään kannattaisi alkaa edes vähän säästämään ja sijoittamaan.

Itse elin samalla tavalla 30 vuotiaaksi asti eli ihan täysin kädestä suuhun, vaikka palkka n. 5000e/kk. Söin ulkona koko ajan, asuin vuokralla, reissasin ja kaikki rahat vain katosi jonnekin. Sitten 30v sain kunnon herätyksen ja aloin säästää. Nyt 3 vuotta myöhemmin olen saanut säästettyä yli 50 000 euron osakesalkun ja ostanut (noh velaksi) oman asunnon. Pidän tätä edelleen elämäni fiksuimpana "heräämisenä" koska nyt on paljon turvallisempi olo, jos vaikka menettäisi työpaikkansa tai muuta tapahtuisi. Kiva myös tietää että eläke on turvatumpi aikoinaan.

Vierailija
158/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tilastokeskus.fi/til/vtutk/2019/vtutk_2019_2021-06-08_tie_001_f…

90 tuhatta on ap:n ikäryhmässä nettovarallisuuden mediaani.

Vierailija
159/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjä pankkitilii kuollessa on merkki hyvin eletystä elämästä.

Älkää siitä perinnön jättämisestä huolehtiko, perinnöt laiskistaa ja saa ihmisen vaan downshiftaamaan.

Vierailija
160/177 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjä pankkitilii kuollessa on merkki hyvin eletystä elämästä.

Älkää siitä perinnön jättämisestä huolehtiko, perinnöt laiskistaa ja saa ihmisen vaan downshiftaamaan.

Näen toisin. Itse olen tyhjästä lähtenyt ja grindannut ensin palkkatöissä ja sittemmin yrittäjänä. Lapset olen ottanut sijoitusyhtiöni osakkaiksi ja toki he loputkin perivät aikanaan. Näin heillä on taloudellinen riippumattomuus heti aikuistuttuaan ja voivat siten vapaasti valita, mitä haluavat tehdä. Ei tarvitse lähteä rahan perässä lääkäriksi tai juristiksi, vaan voi halutessaan vaikka snooker-ammattilaiseksi tähdätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän