Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?

Vierailija
22.03.2021 |

Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?

Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)

Kommentit (177)

Vierailija
1/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa.

Vierailija
2/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo 3000 ihan kelpo summa. Väittäisin että ainakin kolmasosalla suomalaisista ei ole kuin pari euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun tuntemissani ihmisissä olisit harvinaisuus. Useimmat on vähintään maksaneet ison osan talolainaa tuohon ikään mennessä.

Vierailija
4/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ikäryhmässäsi, mutta noilla spekseillä kyllä. Suosittelisin vähän alkamaan säästämään, kun se noista tulosita taatusti on mahdollista!

Vierailija
5/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Tosin olen 50 ja reippaasti pienemmät tulot.

Vierailija
6/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksellisen huono raha-tilanne ap:llä. Säästöjen suhteen siis.

Vierailija
7/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on väärä paikka tälle kysymykselle. Kohta tämä ketju on täynnä 35-vuotiaita kotiäitejä, joilla on puolen miljoonan sijoitussalkku ja pari sijoitusasuntoa.

Vierailija
8/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista? Itse olen valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot siinä köyhyysrajalla mutta jopa pienipalkkaisella työllä onnistuin yhdessä pienipalkkaisen mieheni kanssa rakentamaan talon ja maksaa sen pois ja puskuria on yli 20 000.

Vierailija
9/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä väärä paikka tiedustella, koska palstalaisten mediaanipalkka on n. 5000e ja keskimääräinen omaisuus n. 1 000 000e.

Vierailija
10/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista? Itse olen valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot siinä köyhyysrajalla mutta jopa pienipalkkaisella työllä onnistuin yhdessä pienipalkkaisen mieheni kanssa rakentamaan talon ja maksaa sen pois ja puskuria on yli 20 000.

Ai miten on mahdollista? No siten että käyttää kaikki rahansa, joko sitä mukaa kuin sitä tulee tai sitten välillä isompina kertaerinä.

Oikeastaan säästäminen on aivan järjetöntä. Kaikki mitä täällä teemme on vain väliaikaista, siitä ajasta kannattaisi ottaa kaikki irti.

T. Eri

Vierailija
11/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä. Toivottavasti sinulla on useampia läheisiä, joihin voit turvautua tarvittaessa.

Vierailija
12/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellainen verotus, että kaksi pienituloista saa käteen enemmän kuin yksi suurituloinen. Yksin et olisi tuota tehnyt.

Vierailija
13/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten on mahdollista? No siten että käyttää kaikki rahansa, joko sitä mukaa kuin sitä tulee tai sitten välillä isompina kertaerinä.

Oikeastaan säästäminen on aivan järjetöntä. Kaikki mitä täällä teemme on vain väliaikaista, siitä ajasta kannattaisi ottaa kaikki irti.

T. Eri

Kaikki irti mistä? Nyt korona-aikaan? Jep, jep. 

Vierailija
14/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on todella pienet säästöt palkkaan suhteutettuna, pitäisi olla vähintään kolmen kuukauden palkkaa vastaava summa jokaisella. Mutta joo, oletihan normaali. Tutkimusten mukaan 70% suomalaisista palkansaajista tulotasosta riippumatta ei selviä edes 200 euron ylimääräisestä menosta, koska kaikki menee mikä tulee.

Vierailija
15/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Ei säästäminen ja eläminen sulje toisiaan pois. Sekin on mahdollisuus, että elää vanhaksi, jolloin saattaa tarvita säästöjä.

Vierailija
16/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös nelikymppinen. Rahaa tileillä ehkä 300 euroa. Vuosimallin 2015 velaton auto ja lähes velaton noin 120 000 euron asunto. Tai no, on siitä vielä 18 000€ velkaa, mutta asuntolainaksi lähes velaton. Minulla ei koskaan ole ollut juurikaan rahaa tileillä ja bruttotulot olleet kuukaudessa parin tonnin pinnassa. Mutta kun yli 15 vuotta on asuntolainaa maksanut, niin on sitä omaisuutta kertynyt vähän kuin huomaamatta. Haluamaani normielämää olen myös saanut elää. Minua ei esim kiinnosta kallis matkustelu tms, ja nautin siitä kun saan ostaa halvalla alelappulihoja jne.

Vierailija
17/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes ikäisesi, ja tällä hetkellä samassa ammatissakin. Lukiossa opena siis, tuntiopettaja tosin vaan. Nyt sain ekan viran ensi syksystä alkaen, sekin yläkoulun puolella.

Minullakaan ei ole omistusasuntoa, asun vaimon omistamassa asunnossa. Sijoituksissa minulla on kuitenkin yli 160 000 euroa itse ansaittua rahaa. 

Vierailija
18/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ksi jos kaiken tuhlaa niin menee kepeästi sitten. Mutta mihin tuhlaat rahasi?

Vierailija
19/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellainen verotus, että kaksi pienituloista saa käteen enemmän kuin yksi suurituloinen. Yksin et olisi tuota tehnyt.

Yksin tein investointeja jotka poiki 60 000 € muutamassa vuodessa. Mutta joo, en olisi yksin tarvinnut kokonaista taloa, siitä olen samaa mieltä.

Vierailija
20/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oletko vähemmistöä vai enemmistöä, mutta olen itsekin 38 v., vakityössä ja säästötilillä ei ole kuin tonni. Ei omaisuutta. Jos saan säästettyä, tuhlaan sen varmasti matkusteluun tai elektroniikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän