40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?
Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?
Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)
Kommentit (177)
Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja tapoja elää. Jos ei ole perintöjä, niin aika monella on tuossa iässä vielä asuntolainaa (jollei asu paikkakunnalla missä asunnot puoli-ilmaisia) ja velka on aina velkaa (vaikka paperilla arvo noussut, niin totta siitä tulee vasta siinä kohtaa kun asunnon myy voitolla).
Itse olen elänyt aina boheemia matkustelevaista elämää, rahaa on tullut joskus enemmän-joskus vähemmän, ja voin sanoa että (lähes) kaikki on mennyt mitä on tullut. Ei lapsia, se on mahdollistanut vapaan elämän, ei ole ollut pakko miettiä asunnon ostoa ym.
Nyt nelikymppisenä alkaa olla hiema "huoli" eläkepäivistä, eläkkeellähän tulot väistämättä tippuvat.
Olen alkanut säästää, ja "kiitos" koronavuoden rahaa ei ole mennyt matkoihin (tai muuhunkaan, keikkoihin/teatteriin/ulkonasyömiseen).
Minulla on nyt reilu 10'000e ja olen asettanut tavoitteeksi 50'000 siihen mennessä kun täytän 50-v, summa ei ole mahdoton (jos terveyttä riittää!) esim. puuttuva 40'000e : 10 vuodella : 12kk =n.330e/kk, pystyn sen säästämään ja kuitenkin rahaa matkusteluun ym. jää myös.
Tuolla summalla ostan ensisijaisesti "eläkeasunnon" eteläeuroopasta, olettaen että EU on vielä pystyssä, noin siksi että terveydenhuolto ym. asiat on helpommin hoidettavissa (joko paikallisesti/tarpeen vaatiessa suht lyhyt matka Suomeenkin) kirjoilla pysynen Suomessa (sukulaisella tmv.), se myöhemmin tarkastelun alla mikä fiksua.
Jos käy niin että terveyssyistä on pakko pysyä Suomessa, ostan rahoilla jostain pienestä kaupungista (missä palvelut ok, ja suht lähellä isompi kaupunki) kerrostalokaksion, tuo summa on ainakin tällä hetkellä riittävä.
En koe ongelmaksi sitä ettei minulla ole omaisuutta, se ettei ole esim. taloa mitä huoltaa tuo vapautta. Samoin se että on voinut mennä miten haluaa, ja onneksi olen mennyt(!), korona herätänyt hyvin, että parempi elää "nytku" eikä "sitku" elämää, kuinka moni esim. vuosi sitten jäi eläkkeelle ajatuksella "nyt on aikaa reissata" ja kappas pandemia löikin rajat kiinni... :(
Minä olen työttömänä saanut 15 000 euroa säästettyä.
Milloin ap olet sen vakityön ja tuon tulotason saanut? Se on aika ratkaisevaa tässä. Jos on ollut työttömänä vähän väliä ja vasta saanut viran, niin ymmärrettävää, ettei säästöjä ole kertynyt, koska opintovelka ja yksinasuvan vuokra.
Nykyään on ihan peruskauraa että nelikymppisenä on usean sadan tonnin omaisuus. Viiskymppisillä on miljoona tai pari ja eläkeläisillä 5-10m
Onko malttia vaurastua? Eihän niin isoa palkkaa olekaan etteikö sitä saisi törsättyä. Toisille ei vaan jää mitään säästöön vaan kaikki menee mikä tulee...
Näitähän on tutkittu ja oikeasti vain puolella suomalaisista on edes tuo pari tonnia tilillä. LähiTapiolan teettämän kyselyn perusteella suomalaisista 52 prosentilla talouspuskurin koko on 3 000 euroa tai sen alle.
Toki talossa ym. on monella omaisuutta, mutta sillä ei rikkinäistä pyykkikonetta eikä muita äkillisiä menoja makseta. Saati kun tulee lomautus tai potkut.
Oikeasti ap kuuluu siis äveriäisiin. Miettikääpä sitä.
No oothan sä plussan puolella. Monella sun ikäisellä on velkaa vaikka kuin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Onko malttia vaurastua? Eihän niin isoa palkkaa olekaan etteikö sitä saisi törsättyä. Toisille ei vaan jää mitään säästöön vaan kaikki menee mikä tulee...
Ohis, mutta mihin sitä rahaa pitää säästää?
Toki puskurirahaa hyvä olla, mutta rahan kuuluu kiertää. Mitä iloa siitä saa, että tilin saldo kasvaa?
Elämme epävarmassa maailmassa, jokin yksittäinen kriisi voi romahduttaa kaiken, tulivuorenpurkauksesta ydinonettomuuteen tai sotaan, siinä ei paljon saldo tai velaton asunto auta jos maailma ympärillä romahtaa.
Onneksi muitakin. Itsellä palkka vielä jonkun satasen päälle. Omaisuutta ei juuri, autosta saisi sen 15 tonnia, jos myisi pois ;). No ainakaan ei ole omistamisen tuskaa ;D.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä väärä paikka tiedustella, koska palstalaisten mediaanipalkka on n. 5000e ja keskimääräinen omaisuus n. 1 000 000e.
Eikö täällä ennemminkin kaikilla ole 10 000 euron palkka? Ja tietysti tuo mainitsemasi omaisuus, sijoitettuna tuottavasti osakkeisiin ja sijoitusasuntoihin. Ja velaton miljoonatalo, pari mökkiä ja purjevene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä väärä paikka tiedustella, koska palstalaisten mediaanipalkka on n. 5000e ja keskimääräinen omaisuus n. 1 000 000e.
Oho.. Onko tämä tutkittu jossain?
Jutuista päätellen olen ajatellut, että suurin osa on syrjäytyneitä syystä tai toisesta..Minä olen työtön ja syrjäytynyt.
Hyvä Ap, kun olet jotain säästänyt.
Tuo mitä mainitsit taitaa olla totuus. Mutta aina kun tulee keskustelua rahasta niin kaikki ilmoittavat ansaitsevansa 10 000 euroa kuukaudessa ja omaavansa miljoonaomaisuuden. Eli tuo oli sarkasmia.
Ei niitä taloja ja säästötiliä talletuksia mukaansa saa täältä lähtiessään, joten miksipä ei nauttisi elämästään? Asunnon hankinta on hurjan kallis sijoitus, eikä siitä ole takeita, saako omiaan takaisin. Mieluummin asun vuokralla ja haluamallani asuinalueella, tarvittaessa vaihdan ketterästi työn perässä toisellakin paikkakunnalle. Nautin elämästä, en tuhlaa mutten myöskään pidä säästämistä hyvän elämän kriteerinä.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös nelikymppinen. Rahaa tileillä ehkä 300 euroa. Vuosimallin 2015 velaton auto ja lähes velaton noin 120 000 euron asunto. Tai no, on siitä vielä 18 000€ velkaa, mutta asuntolainaksi lähes velaton. Minulla ei koskaan ole ollut juurikaan rahaa tileillä ja bruttotulot olleet kuukaudessa parin tonnin pinnassa. Mutta kun yli 15 vuotta on asuntolainaa maksanut, niin on sitä omaisuutta kertynyt vähän kuin huomaamatta. Haluamaani normielämää olen myös saanut elää. Minua ei esim kiinnosta kallis matkustelu tms, ja nautin siitä kun saan ostaa halvalla alelappulihoja jne.
Mulla aika lailla sama tilanne. Ikää 40, asunnon puolikkaan arvo 100 000 ja mun osuus jäljellä olevasta lainasta 14 000. Velaton auto vm 2017. Säästöjä tilillä ja sijoituksissa n. 38 000. Oon ihan keskituloinen (brutto 3400) mutta silti nautin alelihojen ostamisesta enkä oikein välitä mistään kalliista jutuista. Rahaa on jäänyt säästöön vähän kuin huomaamatta.
Toki onneakin matkassa ollut, en ole esim. ollut koskaan työtön tai pätkätöissä. Lapsia on 2 kpl, he perusterveitä niin kuin itsekin. Olen käynyt vain amk-koulutuksen (tradenomi) ja työskentelin opiskelun ohella erinäisissä hanttihommissa, näin ollen ei ollut yhtään opintolainaa kun valmistuin. Työuran alussa palkka kyllä oli niin kehno, ettei säästöön jäänyt mitään. En varmaan olisi edes uskonut silloin, että taloudellinen tilanteeni voisi joskus olla näinkin vakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista? Itse olen valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot siinä köyhyysrajalla mutta jopa pienipalkkaisella työllä onnistuin yhdessä pienipalkkaisen mieheni kanssa rakentamaan talon ja maksaa sen pois ja puskuria on yli 20 000.
Siten on mahdollista, että on valmistunut kolmekymppisenä, on maksanut isot opintovelat ja koko ajan on saanut vain pätkä- ja silpputöitä ja sijaisuuksia. Viranhaltija palaa kesäksi "töihin", ja sijainen joutuu työttömäksi. Työttömyysjakson jälkeen taas jossain vaiheessa syksyä saa ehkä uuden sijaisuuden/määräaikaisuuden.
Itse tunnen viiskymppisen lehtorin, jonka koko ura on mennyt näin. Asuu vuokralla, ei säästöjä, ei omaisuutta.
Helsingissä myös halvimmatkin vuokrat ovat sellaisen 800-900 euroa/kk, joten asumiseen menee iso osa tuloista. Ja kaikki eivät voi saada lainaa omaan asuntoon, kun pitää olla osa säästettynä ja yksiökin Helsingissä maksaa pitkälti yli 200 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työttömänä saanut 15 000 euroa säästettyä.
Palstan ruokasäästö- ja sijoitusvinkit on näyttänyt tehonsa
Ope on vissiin asunu vuokralla ja maksellu elareits
Toivottavasti ihmisillä on talousasiat paremmin kuin ap:lla.
Itse olen myös 40-vuotias ja vakityössä. Meillä on velaton omakotitalo, ja säästöjä ja sijoituksia kymmenien tuhansien eurojen edestä.
Ei säästetä mitenkään erityisesti, mutta lähes joka kuukausi jää yli joitain satasia tai tonni-pari. Eletään järkevästi, mutta ei pihistellä ja nuukailla. Kummankin bruttopalkka on yli 4000e. Pari pientä lasta on.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä taloja ja säästötiliä talletuksia mukaansa saa täältä lähtiessään, joten miksipä ei nauttisi elämästään? Asunnon hankinta on hurjan kallis sijoitus, eikä siitä ole takeita, saako omiaan takaisin. Mieluummin asun vuokralla ja haluamallani asuinalueella, tarvittaessa vaihdan ketterästi työn perässä toisellakin paikkakunnalle. Nautin elämästä, en tuhlaa mutten myöskään pidä säästämistä hyvän elämän kriteerinä.
Meille on kyllä vuokralla asuminen ehdoton ei. Kyllä se elämisen laatu painaa sen verran, että asunto tulee olla oma ja hyvätuloisten alueelta. Ei ole kiinnostusta seurata mitään persaukisten ölinää kerrostaloissa. Tietyllä tasolla ei myöskään tarvitse ketterästi juosta minkään hanttihomman perässä, vaan työ seuraa tekijää.
Miten ihmeessä saat tuhlattua neton 2600 euroa joka kuukausi? Olet kyllä poikeuksellinen.
Meillä, viiskymppisellä pariskunnalla on säästötilillä 3500e. On kuitenkin lähes velaton kiinteistö, lainaa jäljellä noin vuosi. Matkusteluun on käytetty rahat.