Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 v., vakityö, tilillä 3000 euroa, ei muuta omaisuutta/säästöjä. Kuulunko vähemmistöön ikäisissäni?

Vierailija
22.03.2021 |

Tällaista tuossa verkkopankissa vieraillessa mietin. Onko kovin harvinaista ikäryhmässäni Suomessa, että omaisuutta ei ole eikä puskurirahastoa ole tuon enemmän?

Ja olenpa vielä ihan hyvässä työssäkin (lukion lehtori) ja palkka lähes 4000 euroa. Mutta kaikki on sujuvasti mennyt eikä tiukkaakaan ole tenyt :)

Kommentit (177)

Vierailija
21/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Olen sinua 4 vuotta vanhempi ja opettaja minäkin. Jos laittaisin kaiken omaisuuteni nippuun ja vähentäisin siitä velat, niin saisin ehkä 320 000-350 000. Siitä reilut puolet on asunnossani, joka on melkein velaton jo. En ole varakas ikäisekseni. Luulen, että olen aika tavallista tasoa tämmöiseksi työssäkäyväksi ja keskipalkkaiseksi. Perinyt en vielä ole, kun vanhemmat on hengissä. Jos heiltä jää jotain, niin sieltä sitten tulee lisää. Eihän sitä koskaan tiedä, jos innostuvat tuhlaamaan, mutta nyt seitsemänkymppisenä eläkeläisenä omaisuus karttuu pikemminkin koko ajan kuin kuluu.

Vierailija
22/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sulla ei siis ole mitään omaisuutta? Ei asuntoa, jotain siskon kanssa perittyä mökkiä, autoa, sijoituksia tai mitään?

Siis kohtuullinen palkka, mutta ainoa mitä 40 vuodessa on mukaan karttunut on kalusteet vuokrakämpän sisällä ja 3000e tilillä?

Jos näin, niin ajattelen kyllä, että se on aika vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu, AP! Avaa nyt vähän miten tähän olet päätynyt.

Jos olet lukion lehtori, tuskin olet vasta viime kuussa työtä aloittanut. Oletko juuri maksanut viimeiset opintolainat pois? Tai asutko Helsingin keskustassa ja suurin osa palkasta menee vuokraan?

Omista tutuista kaikilla on nelikymppisenä omistusasunto. Lainaa saattaa olla jäljellä paljonkin.

Vierailija
24/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähes ikäisesi, ja tällä hetkellä samassa ammatissakin. Lukiossa opena siis, tuntiopettaja tosin vaan. Nyt sain ekan viran ensi syksystä alkaen, sekin yläkoulun puolella.

Minullakaan ei ole omistusasuntoa, asun vaimon omistamassa asunnossa. Sijoituksissa minulla on kuitenkin yli 160 000 euroa itse ansaittua rahaa. 

Opettajat tienaa liikaa jos nelissäkymmenissä on säästänyt tuollaisen potin. Tai siis, ei liikaa mutta hyvin. Viittaan lähinnä siihen yleiseen rutisemiseen kuinka on pieni palkka ja iso vastuu.

Vierailija
25/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varallisuutta aika hyvin, mutta vain ja ainoastaan sen takia, että olen pakkosäästänyt kuukausittain ja maksanut velkoja (omistusasunto ja sijoitusasunto). En tiedä, saavutanko eläessäni sitä tilannetta, että minulla olisi palkasta jotain jäljellä tilipäivänä. Aivan järkyttävää, kuinka edelleen 40+ olen siinä tilanteessa, että käyttötilillä on 20 Euroa kolme päivää ennen tilipäivää. En vaan tajua. Vaikka otin joskus lyhennysvapaata lainoista pari kuukautta, niin silti tilipäivänä oli tili tyhjä. Käytin siis tuon lainalyhennyksistä säästyneen vaan kepeästi pois.

Vierailija
26/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä tilanteet hyvin vaihtelevia (mitä nyt tiedän, en tietenkään ole kaikkien kaikista varallisuusasioista perillä). Meillä, 41-45v pariskunta duunarialoilla, asuntovelkaa noin puolet asunnon arvosta; toisaalta omaa asuntoa omistetaan se puolet, eli 120 000€, säästöjä meillä on varmaan 45 000€, uusi auto on, jos sitä nyt kannattaa laskea tähän.

Tunnen myös pariskuntia, joilla asuntolainaa on otettu ihan lähivuosina 240 000-260000€ ja säästöjä muutaman tonnin luokkaa (mitä nyt minulle kerrottu) Saman tyyppisissä töissä osa ja osalla toinen puolisoista hyvinkin tienaava, kulutustottumukset taas hyvin erilaiset (kalliit). Sitten taas tunnen lähäri/duunaripariskunnan pienipalkka-alata, heilläkin iso laina, mutta toisaalta kulutustottumukset sellaiset, että lainaa saavat hyvin maksettua ja säästöönkin jää satasia/kk, tietenkin ovat taitavia rahankäyttäjiä, että tämä onnistuu. 

Joka tapauksessa, tässä iässä nämä erot kyllä alkavat jollain tavalla näkyä. Silti, tässä iässä myös tajuaa, ettei sillä omaisuudella oikeasti ole mitään merkitystä, joten älä turhaan vertaile!

Vierailija
27/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38, tileillä 4500 ja olen opiskelija. Ei asuntoa, ei autoa. En ole koskaan ollut kiinnostunut omaisuuden kerryttämisestä. Elän muutenkin vaatimattomasti, tämä tyyli sopii minulle mainiosti.

Vierailija
28/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä väärä paikka tiedustella, koska palstalaisten mediaanipalkka on n. 5000e ja keskimääräinen omaisuus n. 1 000 000e.

Oho.. Onko tämä tutkittu jossain?

Jutuista päätellen olen ajatellut, että suurin osa on syrjäytyneitä syystä tai toisesta..

Minä olen työtön ja syrjäytynyt.

Hyvä Ap, kun olet jotain säästänyt.

Vierailija
29/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet. Olen sinua 4 vuotta vanhempi ja opettaja minäkin. Jos laittaisin kaiken omaisuuteni nippuun ja vähentäisin siitä velat, niin saisin ehkä 320 000-350 000. Siitä reilut puolet on asunnossani, joka on melkein velaton jo. En ole varakas ikäisekseni. Luulen, että olen aika tavallista tasoa tämmöiseksi työssäkäyväksi ja keskipalkkaiseksi. Perinyt en vielä ole, kun vanhemmat on hengissä. Jos heiltä jää jotain, niin sieltä sitten tulee lisää. Eihän sitä koskaan tiedä, jos innostuvat tuhlaamaan, mutta nyt seitsemänkymppisenä eläkeläisenä omaisuus karttuu pikemminkin koko ajan kuin kuluu.

Eli olet säästänyt 10000-20000€ vuodessa valmistumisesta lähtien. Puolisolla varmaan saman verran, yhteensä 700t?

Vierailija
30/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varallisuutta aika hyvin, mutta vain ja ainoastaan sen takia, että olen pakkosäästänyt kuukausittain ja maksanut velkoja (omistusasunto ja sijoitusasunto). En tiedä, saavutanko eläessäni sitä tilannetta, että minulla olisi palkasta jotain jäljellä tilipäivänä. Aivan järkyttävää, kuinka edelleen 40+ olen siinä tilanteessa, että käyttötilillä on 20 Euroa kolme päivää ennen tilipäivää. En vaan tajua. Vaikka otin joskus lyhennysvapaata lainoista pari kuukautta, niin silti tilipäivänä oli tili tyhjä. Käytin siis tuon lainalyhennyksistä säästyneen vaan kepeästi pois.

Ihminen käyttää rahat asuntosijoittamiseen ja sitten marisee, ettei rahaa ole käyttötilillä. Myy se sijoitusasunto niin sitten on. Elämä on valintoja.

Vierailija
31/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 40v ja tilillä vajaa 500e.

Onneksi on velaton talo.

Vierailija
32/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta on väärä paikka tälle kysymykselle. Kohta tämä ketju on täynnä 35-vuotiaita kotiäitejä, joilla on puolen miljoonan sijoitussalkku ja pari sijoitusasuntoa.

Ja kaikki rahat tienattu ihan yksin minimipalkkatyöstä.

Vierailija
33/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet säästänyt 10000-20000€ vuodessa valmistumisesta lähtien. Puolisolla varmaan saman verran, yhteensä 700t?

Opettajilla on liian hyvät palkat. :) Ei pitäisi julkisen sektorin puuhasteluhommista jäädä kymmeniä tuhansia säästöön vuosittain.

Vierailija
34/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen olet, mutta useimmat hyvätuloiset haluaa myös kerryttää varallisuutta.

Meillä on melkein sama palkkataso, mutta 100 000 maksettu asuntolainaa (200 000 jäljellä) ja omassa sukanvarressa on 30 000e. Ja pidän itse rahatilannettani hieman heikkona.

Minun mielenrauha ei kestäisi elämää kädestä suuhun!

Vierailija
35/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v, velaton puolen millin kämppä alla, käyttötilillä enemmän kun ap:n säästötilillä. Säästötiliä en jaksa edes mainita puhumattakaan muista sijoituksista. AP on poikkeus siinä mielessä, että jos on vuosia ollut tuollaiset tulot, niin pitäisi kyllä jotain muutakin löytyä taskunpohjalta kuin sauma. Mutta joillain yksilöillö taitaa rahat poltella taskun pohjalla. Kun tästä nyt vielä jokusen vuoden jaksais töitä tehdä, niin omaisuus rahoiksi ja muutto jonnekin mukavampaan maahan ja ennen kaikkea pois täältä loisyhteiskuntaa elättämästä.

Vierailija
37/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä joo. 40v ja säästöjä joku 1500, käytännössä ei siis mitään. Palkka ap:n tasoa. Asun Helsingissä, myös "virheitä" tullut tehtyä , esim exä hoiti muuton huonosti ja siitä piti tulla 800e lasku, tuli 1500 e ja taas humahti 400e ylimääräistä jonnekin. Muutot muutenkin maksaneet, koska aina jotakin olen ostanut asunnon viihtyvyyden takia. Jokin matto, lamppu tms. Erityisen vahingollista oli maksaa ruokakuluja älyttömästi kun olin työtön. Kaikki nämä exä vielä laittoi mun niskoille. Itse osti auton, mun rahat syötiin. Silti, mun vanhempien raha-asiat ovat olleet viimeiset 30 vuotta täysin sekaisin ja ovat ulosotossa varattomia. Yhtää ulosottolaskua mulle ei ole koskaan tullut. Mulla on luottotiedot aina olleet kunnossa jne. Eli olen sikäli tyytyväinen kuitenkin. En myöskään ole vanhemmilta pystynyt saada apua juurikaan, isovanhemmilta vähän eli pääsykoekurssit (kiitos niistä!).

Vierailija
38/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää säästää, vaikka edes 500 e kuussa säästötilille. Itse tienaan n. 2300 e kuussa ja siirrän säästöön yleensä 1000 e kuussa.

Vierailija
39/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista? Itse olen valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot siinä köyhyysrajalla mutta jopa pienipalkkaisella työllä onnistuin yhdessä pienipalkkaisen mieheni kanssa rakentamaan talon ja maksaa sen pois ja puskuria on yli 20 000.

Siten on mahdollista, että on valmistunut kolmekymppisenä, on maksanut isot opintovelat ja koko ajan on saanut vain pätkä- ja silpputöitä ja sijaisuuksia. Viranhaltija palaa kesäksi "töihin", ja sijainen joutuu työttömäksi. Työttömyysjakson jälkeen taas jossain vaiheessa syksyä saa ehkä uuden sijaisuuden/määräaikaisuuden.

Itse tunnen viiskymppisen lehtorin, jonka koko ura on mennyt näin. Asuu vuokralla, ei säästöjä, ei omaisuutta.

Vierailija
40/177 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo melko normaalia on. Nykyihminen ei ajattele tai tajua talousasioista mitään. Mennään päivä kerrallaan eteenpäin ja kaikki suunnitelmallisuus loistaa poissaolollaan. Vakityö tietenkin mahdollistaa tämänlaisen elämisen, mutta kaikki isommat investoinnit ovat mahdottomia verrattuna siihen, että olisi aloittanut suunnitelmallisen taloudenpidon heti työuran alussa. 40-vuotiaalla olisi silloin pienimmilläänkin satojentuhansien sijoitukset, joita voisi nyt tuossa iässä alkaa hyödyntämään. Jokainen tekee omat valintansa, mutta outoahan se kädestä suuhun eläminen on aikuisella ihmisellä, joka käy hyväpalkkaisessa työssä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän