En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia
Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.
T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti
Kommentit (800)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni haki metallialan paikkaa ja pirtsakka hr kyseli nämä kliseiset "miten kehittäisit työtäsi"-jargonit. Kyseessä oli tavallisen hitsaajan homma, jossa ei juuri uutta luoda ja tehdään tiukasti tietty tehtävä. Viittakymppiä käyvällä ukolla ei juuri vuosien kokemusten jälkeen kiinnosta muu, kuin ruokatunti, palkkapäivä ja kesäloma. Muutenkin tavallisen rivihitsaajan mahdollisuudet työn kehittämiseen isossa teollisuusalan yrityksessä on aika rajalliset.
Samoin huvittaa tämä "missä näet itsesi viiden vuoden päästä"-kysymys. Hain aikaisemmin mainitsemaani puhelinaspan paikkaa. Mitä siihen sanot oikeasti? Kyseinen homma ei tarjonnut mitään erityistä potkua tai ylenemismahdollisuuksia muutenkaan. Oikea vastaus olisi ollut, että toivottavasti olen kunnollisissa hommissa enkä ainakaan täällä.
Ja kuitenkin laadustaan kuuluisat yritykset pärjäävät juuri sillä, että jokainen rivityöntekijä kehittää sitä omaa työtään. Myös se rivihitsaaja. Ei sellaiseen haluta pertsaa, joka vain odottaa seuraavaa kahvituntia ja jota ei kiinnosta, miten tehdään omaa hommaa vähän paremmin, koska, kato, hän on tätä tehnyt samalla lailla jo 23 vuotta.
Mä olen juuri tällainen. Mutta sitten kun aidosti olen parempi kuin muut ja vien firmaa eteenpäin, se näkyy työnkuvassani miten? Teen sen kaiken linjatyön päälle, eli teen paljon enemmän töitä kun muut. Ja palkkapussissa näkyy miten? Ei mitenkään. Koska olen uusin, saan vähiten palkkaa.
Hyvä diili työnantajalle, joo! Mutta sitten minusta ei haluta pitää kiinni esim. palkankorotuksella.
Ja niin lähtee nettiin ilmoitusta "etsitään yksisarvista, älä suotta jätä hakemista vikaan päivään".
Voit todennäköisesti kiittää liittoa siitä enemmän kuin työnantajaa. Kiitos liittojen palkat ovat taulukkopalkko, monitaitoisuudet eivät aidosti kuvaa monitaitoisuutta, palkka kasvaa senioriteetin mukaan enemmän kuin aikaansaannosten ja tehtävien vaativuusluokittelun vuoksi kaikki samassa tehtävässä ovat samalla viivalla. Työnantajien tahtotila olisi taatusti palkita tunnollisia, ahkeria, tuottavia ja hyvällä asenteella varustettuja. Siihen ei vain liitto-oravien aikaan saama himmeli taivu ja lopputulema ei loppujen lopuksi motivoi, kuin laiskoja.
Taulukoissa on vain minimipalkka. Ei maksimipalkkaa. Osaajille työnantaja saa maksaa ihan niin paljon kuin itse tahtoo.
Lopputulos tässä oli, että työnantaja menetti yksisarvisensa, joka sai kilpailijalta samalla tessillä paljon parempaa palkkaa.
Totta, se on minimipalkka, mutta kaikille sama. Järjestelmä ei mahdollista hyvin tyyppien palkitsemista, vaan tilanne pysyy yhtä epäoikeudenmukaisena, jos kaikkien palkkoja nostetaan.
Henkilökohtaista lisää voi maksaa paremmin työstään suoriutuville tekijöille, se ei ole kiellettyä.
Kunnes PLM nostaa metelin, että miksi toisen palkka on parempi kuin toisen, vaikka osaaminen (sopimusten mukainen, ei todellinen) on samalla tasolla ja jopa virkaikäkin on yhtä pitkä. Jossain pikkupajassa varmasti onnistuu, mutta suurissa laitoksissa, joissa vahva liitto niin ei onnistu. Kertaluonteisita spot rewardeja voidaan maksaa, jos pystytään osoittamaan mistä hyvästä ne maksetaan. Itse kannattaisin mallia, jossa peruspalkat jätettäisiin matillisemmiksi ja tuottavuuteen ja muihin mittareihin perustuvat liikkuvat osat muodostettaisiin nykyistä suuremmiksi, jolloin työpaikan sisällä tuloterot heikosti ja hyvin suoriutuvien välillä saataisiin suuremmiksi. Samalla se myös kannustaisi paremmin hyvin suorituksiin..
PLM ei saa yksittäisten henkilöiden palkkatietoja.
Huvittavimpia ovat ne, joissa etsitään huipputiimiin nuorekasta dynaamista tehokasta osaajaa, mutta työnkuva on joku pieni alaviite jossain lopussa, usein se onkin telemarkkinoija.
Etsivät hotelliin kiinteistönhoitajaa, toivotaan lvi- tai kiinteistönhoitajan koulutusta. Noh, sitten kun saman ilmoituksen rekryfirman omilta sivuilta luin, halutuissa taidoissa olikin vessan pesua, pintojen pyyhkimistä, siivouskoneiden käyttöä yms. pelkkiä siivoojan työnkuvaan kuuluvia asioita! Ihan silkkaa huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Etsivät hotelliin kiinteistönhoitajaa, toivotaan lvi- tai kiinteistönhoitajan koulutusta. Noh, sitten kun saman ilmoituksen rekryfirman omilta sivuilta luin, halutuissa taidoissa olikin vessan pesua, pintojen pyyhkimistä, siivouskoneiden käyttöä yms. pelkkiä siivoojan työnkuvaan kuuluvia asioita! Ihan silkkaa huijausta.
Ai tämä? :D
vierailija kirjoitti:
Etsimme kiinteistönhoitajaa. Tehtävänä on hotellin, huviloiden ja kylpylän kiinteistönhuoltoon liittyvät tehtävät. Eduksi joko alan ammatillinen koulutus tai alan vahva työkokemus.
Paikka täytetään heti sopivan henkilön löydyttyä tehtävään, joten soita heti, jos kiinnostuit. Mahdollisuus myös toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen.
Vaaditut osaamiset
siivousalan työterveyttä ja -turvallisuutta edistävät toimenpiteet, käyttää painepesuria, arvioida rakennusten kuntoa, laatia työhön liittyviä raportteja, talousarviota koskevat periaatteet, lajitella jätettä, puhdistaa lasipintoja, imuroida pintoja, tehdä ulkotilojen siivoustöitä, siivoustekniikat, siivota huoneita, huolehtia WC-tilojen puhtaudesta, ylläpitää siivoustarvikkeiden varastoja, käsitellä kemiallisia puhdistusaineita, ylläpitää siivousvälineitä, pyyhkiä pölyjä, puhdistaa pintoja, tehdä laitteisiin pieniä korjauksia, hallita siivoustoimintoja, tehdä maanhuoltotöitä
Mua viduttaa kun jos laitan mollin hakuun palkkatyö eikä vuokrafirmoja, niin silti suurinosa näistä on provikkapuhmyyntiä ja vuokrafirman ilmoituksia.
Halutaan siivoaja, mutta siten että jos siivottavaa ei löydy, onkin vastuulla kiinteistönhoito ja talonmiehen homma yms. yms. yms. Ettei vaan hommat lopu.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan siivoaja, mutta siten että jos siivottavaa ei löydy, onkin vastuulla kiinteistönhoito ja talonmiehen homma yms. yms. yms. Ettei vaan hommat lopu.
Ja palkka varmasti siivoajan palkan mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 58v lähihoitaja. En enää jaksa näitä pätkätöiden vaatimuksia. Haluaisin vain hoitaa vanhuksia hyvin, mutta se ei enää riitä. Pitäisi olla someosaaja, ryhmänvetäjä yms. sosiaalinen. En enää vain pysty.
Tämä vetää sanattomaksi. Pätkätyötä ei kenenkään pitäisi joutua tekemään pitkää aikaa eikä varsinkaan enää uran loppupuolella.
Surullista on sekin, ettei ole löytynyt semmoista tai semmoisia paikkoja, joissa voisit tehdä haluamasi kaltaista hoitotyötä. Jo siksikin, että meillä on ihan varmasti niitä, jotka oikein mielellään istuisivat päätteellä tai vetelisivät niitä ryhäjuttujaan. Itseasiassa tuostahan monet valittavat, että esim harjoitteluun tulevat sairaanhoidon opiskelijat juuttuvat takamuksistaan sinne pääteen ääreen väsämään hoitopolkujaan ym eikä hommat oikein etene. Ja siksikin surullista, että hoitajista on pulaa.
Tuo asenne opiskelijoita kohtaan ei ainakaan houkuttele alalle. Koulussa ei opeteta kunnolla asioiden syy-seuraussuhteita, teoriaa eikä käytäntöäkään. Töissä ei edes valmistunut hoitaja ehdi tutustua rauhassa potilaan taustoihin tai lääkityksiin saatika niihin hoitopolkuihin siltä kannalta että osaisi vaikka tulevan erikoistumisalansa käytännöt: mitä polilla tehdään, milloin ohjataan osastolle, miten, kuinka usein kontrollit, miten kaikki toimii ja kenelle soitetaan tapauksessa x.
Ei, hyvä hoitaja(?) juoksee kentällä tehden kolmea asiaa kerrallaan, myös sitä mitä joku muu voisi tehdä eli täyttää vaippakaappeja ja jakaa ruokaa ja petaa, mutta koneella ei saa istua omia työtehtäviään selvittämässä yksin tai muiden kanssa ilman syyllistämistä? "Kyllä ne selviää ajan kanssa". Joo, tiedonrippusia metsästämällä kantapään kautta koska missään ei ole edes kirjallisia ohjeita koska kukaan ei ehdi tehdä niitä.
Surullista tuollainen asenne.
Jotenkin epäilytti,kun haettiin korjaamolle siivoojaa.Vaatimuksena huumorintajuinen ja iloinen asiakaspalvelija.
Eli siis pitää kuunnella rasvasia vitsejä korjaamo ukoilta.Ei jatkoon.
Kannattaa hakea valtiolle töihin, ei ole niin nuukaa osaamisen tai pätevyyskriteerien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin epäilytti,kun haettiin korjaamolle siivoojaa.Vaatimuksena huumorintajuinen ja iloinen asiakaspalvelija.
Mä olen ollut myös työhaastattelussa vastaavaan paikkaan ja haastattelussa sanottiin, että pitää olla _huumorintajua_ ja niitä miesten juttuja pitää vaan kestää. En onneks saanut paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri yhden ilmoituksen jossa vaatimuksena oli mm.rento asenne työntekoon. Lojaalius ja elämänmyönteisyys.
Elämänmyönteisyys?!?
Lojaalius tietämättä työnantajasta vielä mitään. Onko tämä joku ensitreffit alttarilla?
Vierailija kirjoitti:
Työelämä muuttuu, ja joillekin se on huono juttu. Nykyään vahvimmillaan on itseohjautuvat, tiimityöhön kykenevät ja itseään kehittävät työntekijät. Näille piirteille on kova kysyntä ja ainakin nuorten työntekijöiden kannattaa näitä taitoja kehittää jos haluaa työelämässä menestyä.
Itsensä kehitys = sooloilu
Tätä teen itsekkin. En välitä paskaakaan toimenkuvasta tai siitä saanko tehdä jotain vai en. Teen vaan. Asiakkaille lupaan diilejä ja vaihtelen hintoja. Eipä sitä oikein muutakaan voi, ellei halua olla täysi torso joka ei voi vaikuttaa mihinkään ja pitää aina etsiä joku joka hoitaa (ja sitten suuttuu samalla kun hänen arvokasta aikaansa haaskataan ja ollaan tyhmiä). Asiakkaatkin tykkää odottaa sen puoli tuntia mikä menee tärkeän ihmisen hakemiseen... Ihan duunaritason työntekijä olen, mutta otin oppia fiksuista pomoista ja teen samalla tavalla itsekkin, ettei heidän tärkeä aikansa hukkaannu.
Mun mielestä on hauskaa kun työpaikkailmoituksessa etsitään nopeaa ja tehokasta tyyppiä joka pitää aikatauluista kiinni ja kaikkea mutta sitten työnantaja ei onnistu tekemään valintaa sovitussa aikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin korjaamolla tarvitaan siivoajaa? Oikeesti, mitä siellä on sellasta mikä tarttis siivoojan?Täyspäivästä työtä ei varmasti ole tarjolla.
Toki tulee mieleen vessa, eli haluavat jonkun hinkkaavan jarrujäljet pöntöstä ja luuttuavan kusilätäköt lattialta. Kahvihuone tarttee sekin siivota joskus ja pestä tiskit. Aikaa noihin menee noin tunti, puoltoista yhtenä tai kahtena päivänä viikossa. Eikö tollasta kantsis tarjota omille tai naapureitten lukioikäsille, saisivat pari satkua viikossa taskurahaa siitä hyväst.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan näyttää nykyisin saavan se, joka valehtelee parhaiten.
Työnhaku ja varsinkin työhaastattelu on pelkkää teatteria, on vaan opeteltava ulkoa tietyt vuorosanat ja esitettävä ne. Missään tapauksessa ei pidä olla oma itsensä ellei satu olemaan sosiaalinen perhonen, millään muilla ominaisuuksilla ei tunnu olevan merkitystä. Jotenkin olen kuvitellut, että työnantajat haluaisivat hyvän työntekijän eikä hyvää ja rentoa tyyppiä kahvihuoneeseen höpöttämään, mutta olen kai jäänyt johonkin menneisyyteen ajatusteni kanssa.
(Olen muuten saanut työharjoitteluarvosteluun miinuksen siitä, etten osallistunut riittävästi kahvipöytäkeskusteluihin.)
Ap
Lain mukaan moista merkintää ei saisi olla, joten sinuna pyytäisin poistamaan sen ellei se sitten ole plussa jonnekin haluamaasi työhön eli ettet käytä aikaasi kahvipöydän äärellä pulisemiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis pitää kuunnella rasvasia vitsejä korjaamo ukoilta.Ei jatkoon.Mihin korjaamolla tarvitaan siivoajaa? Oikeesti, mitä siellä on sellasta mikä tarttis siivoojan?Täyspäivästä työtä ei varmasti ole tarjolla.
Toki tulee mieleen vessa, eli haluavat jonkun hinkkaavan jarrujäljet pöntöstä ja luuttuavan kusilätäköt lattialta. Kahvihuone tarttee sekin siivota joskus ja pestä tiskit. Aikaa noihin menee noin tunti, puoltoista yhtenä tai kahtena päivänä viikossa. Eikö tollasta kantsis tarjota omille tai naapureitten lukioikäsille, saisivat pari satkua viikossa taskurahaa siitä hyväst.
Jospa se korjaamo on aivan räjähtänyt ja sen siivoamiseen menisi päivittäisten siivousten lisäksi tyyliin 1-2kk eli saisit paikan ja sen jälkeen kun on siistiä niin vipattas ulos?
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulikin mieleen, että nykyään pitää oikeasti osata ihan kaikkea laidasta laitaan. Just tyyliin että pitäisi olla päätoiminen siivooja joka osaa olla talonmieshommat ja ammattitasonputkityöt samaan aikaan ja pitää olla sähköluvat ja kaiken maailman muut lupakortit. Sitten jos oletkin moniosaaja ja kouluttautunut sen tiimoilta, niin olet liian kouluttautunut ja mielestäsi alhainen palkkapyyntösi (14e tunti) on liikaa, koska eihän siivojan palkat valitettavasti ole kuin 8,9e/h , mut hei lisää saa päälle. Puhumattakaan siitä, että etsitään osa-aikaista, jonka pitää joustaa työajoista. Kato kun ne lisät tai liukumat sit hei nääs.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hauskaa kun työpaikkailmoituksessa etsitään nopeaa ja tehokasta tyyppiä joka pitää aikatauluista kiinni ja kaikkea mutta sitten työnantaja ei onnistu tekemään valintaa sovitussa aikataulussa.
Siksi varmaan haku päällä.
No kuka nyt haluaa valmiiksi masentunutta palkata :)