Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia

Vierailija
22.03.2021 |

Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.

T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti

Kommentit (800)

Vierailija
561/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta korkeakoulusta valmistuneena olen huomannut, ettei varsinaisia entry level -töitä ainakaan ilmoitusten mukaan tunnu enää olevankaan. Koska töitä on ylipäätään vähän, niihin palkattomiin harjoitteluihinkin halutaan joku joka hallitsee sujuvan koostamisen, hakukoneoptimoinnin, Google/Facebook/IG mainonnan, ymmärtää AI:n päälle, osaa analysoida dataa Excelillä ja SQL avulla. Kaikki asioita mitä ei opita koulussa, ja koska usein halutaan dataa em. tehtävien hoidosta menestyksekkäästi, ei riitä että opiskelet noita itsenäisesti.

T: KTM joka istuu aspassa merkonomien kanssa

Vierailija
562/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni haki metallialan paikkaa ja pirtsakka hr kyseli nämä kliseiset "miten kehittäisit työtäsi"-jargonit. Kyseessä oli tavallisen hitsaajan homma, jossa ei juuri uutta luoda ja tehdään tiukasti tietty tehtävä. Viittakymppiä käyvällä ukolla ei juuri vuosien kokemusten jälkeen kiinnosta muu, kuin ruokatunti, palkkapäivä ja kesäloma. Muutenkin tavallisen rivihitsaajan mahdollisuudet työn kehittämiseen isossa teollisuusalan yrityksessä on aika rajalliset.

Samoin huvittaa tämä "missä näet itsesi viiden vuoden päästä"-kysymys. Hain aikaisemmin mainitsemaani puhelinaspan paikkaa. Mitä siihen sanot oikeasti? Kyseinen homma ei tarjonnut mitään erityistä potkua tai ylenemismahdollisuuksia muutenkaan. Oikea vastaus olisi ollut, että toivottavasti olen kunnollisissa hommissa enkä ainakaan täällä.

Ja kuitenkin laadustaan kuuluisat yritykset pärjäävät juuri sillä, että jokainen rivityöntekijä kehittää sitä omaa työtään. Myös se rivihitsaaja. Ei sellaiseen haluta pertsaa, joka vain odottaa seuraavaa kahvituntia ja jota ei kiinnosta, miten tehdään omaa hommaa vähän paremmin, koska, kato, hän on tätä tehnyt samalla lailla jo 23 vuotta.

Mä olen juuri tällainen. Mutta sitten kun aidosti olen parempi kuin muut ja vien firmaa eteenpäin, se näkyy työnkuvassani miten? Teen sen kaiken linjatyön päälle, eli teen paljon enemmän töitä kun muut. Ja palkkapussissa näkyy miten? Ei mitenkään. Koska olen uusin, saan vähiten palkkaa.

Hyvä diili työnantajalle, joo! Mutta sitten minusta ei haluta pitää kiinni esim. palkankorotuksella.

Ja niin lähtee nettiin ilmoitusta "etsitään yksisarvista, älä suotta jätä hakemista vikaan päivään".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta korkeakoulusta valmistuneena olen huomannut, ettei varsinaisia entry level -töitä ainakaan ilmoitusten mukaan tunnu enää olevankaan. Koska töitä on ylipäätään vähän, niihin palkattomiin harjoitteluihinkin halutaan joku joka hallitsee sujuvan koostamisen, hakukoneoptimoinnin, Google/Facebook/IG mainonnan, ymmärtää AI:n päälle, osaa analysoida dataa Excelillä ja SQL avulla. Kaikki asioita mitä ei opita koulussa, ja koska usein halutaan dataa em. tehtävien hoidosta menestyksekkäästi, ei riitä että opiskelet noita itsenäisesti.

Minä otin vuoden vapaata valmistumisen jälkeen ja opettelin kaikki taidot joita työllistymiseen IT-alalla vaaditaan eli edistyneet taidot litaniasta ohjelmointikieliä, datan käsittely tms.

Koulussa opituilla taidoilla ei pääse edes palkattomaan harjoitteluun, siksi moni ei valmistu. Pitää jopa maksaa että pääsee tekemään työharjoittelun.

Vierailija
564/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä, mutta työnantajat eivät tunnista näitä töitä. Niinpä yksinkertaiseen näpyttelytyöhönkin pitää olla se 10 vuoden kokemus, siitähän tässähän ketjussa keskustellaan. Ilmoituksesta luvataan mannaa taivaalta ja kun siihen vaihtaa jostain toisesta työstä, huomaa pian ilmoituksen olevan tosi värikynällä kirjoitettu ja työnkuva meni aiempaan nähden alaspäin.

Oletko julkisen puolen paikkoja katsonut? Sieltä voisit saada paremman rivin CV:hen ja ponnahduslaudan eteenpäin. Aspa pyöriköön merkonomien voimin, heille se homma kuuluu. Mutku eiiii, työnantaja haluaa nähdä aspan niin haastavaksi ja mielenkiintoiseksi työksi, että kyllä pitää olla yliopiston käynyt!

Vierailija
565/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joskus monta vuotta sitten hommassa, mihin vaadittiin teknistä koulutusta ja työkokemusta,  hain innoissani, tulin valituksi lähes 50 hakijasta. Työnkuva oli sellainen, että siitä suurimman osan olisi tavallinen peruskoulusta vasta päässyt tyyppi oppinut päivässä tai parissa. Toimistotarvikkeiden riittävyydestä huolta pitämistä kun työntekijöitä oli 9, skannausta, kopiointia ja ehkä 10 tuntia viikossa varsinaista teknisen alan hommia ja puolet ajasta ei ollut juuri tekemistä. Tein tuollaista hommaa itse jo vuosikymmenet sitten ensimmäisessä sisäsiistissä kesätyöpaikassani. Kaiken lisäksi tekemistä piti tekemällä keksiä, sillä samaan hommaan oli otettu liikaa porukkaa, se työpari kun oli sellainen että kun näkee työn, se on kamala kiire. sitten tuli projekti ja olin innoissani, nyt on tekemistä. Minulta mitään kysymättä otettiin harjoittelija, että ehditään tehdä hommat ja minä olin edelleen peukalonpyörittäjä, itselle jäi töitä entistä vähemmän, koska harjoittelijan piti saada oppia jotain, sentään sain harjoittelijalle neuvoa niitä vähäisiä hommia että jotain sekin. Harjoittelija kyseli tekemistä, pakko sanoa että ei ole enempää, kysy olisiko esimiehellä mitään  - ja esimies patisti takaisin kysymään minulta. 

Vierailija
566/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin joskus monta vuotta sitten hommassa, mihin vaadittiin teknistä koulutusta ja työkokemusta,  hain innoissani, tulin valituksi lähes 50 hakijasta. Työnkuva oli sellainen, että siitä suurimman osan olisi tavallinen peruskoulusta vasta päässyt tyyppi oppinut päivässä tai parissa. Toimistotarvikkeiden riittävyydestä huolta pitämistä kun työntekijöitä oli 9, skannausta, kopiointia ja ehkä 10 tuntia viikossa varsinaista teknisen alan hommia ja puolet ajasta ei ollut juuri tekemistä. Tein tuollaista hommaa itse jo vuosikymmenet sitten ensimmäisessä sisäsiistissä kesätyöpaikassani. Kaiken lisäksi tekemistä piti tekemällä keksiä, sillä samaan hommaan oli otettu liikaa porukkaa, se työpari kun oli sellainen että kun näkee työn, se on kamala kiire. sitten tuli projekti ja olin innoissani, nyt on tekemistä. Minulta mitään kysymättä otettiin harjoittelija, että ehditään tehdä hommat ja minä olin edelleen peukalonpyörittäjä, itselle jäi töitä entistä vähemmän, koska harjoittelijan piti saada oppia jotain, sentään sain harjoittelijalle neuvoa niitä vähäisiä hommia että jotain sekin. Harjoittelija kyseli tekemistä, pakko sanoa että ei ole enempää, kysy olisiko esimiehellä mitään  - ja esimies patisti takaisin kysymään minulta. 

Tämä ei edes ole harvinaista. Mulle on käynyt näin kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla samalla ilmoituksella ja samalla hakuprosessilla on otettu kaksi ihmistä, ja muutamassa päivässä tai viimeistään muutamassa viikossa ollaan kaikki oltu sitä mieltä, että nyt ei vaatimukset ja taso ihan kohdannut.

"Asiantuntijatöitä", joita kuka tahansa lukiolainen voisi tehdä.

Vierailija
567/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me työnantajat laitetaan hakemuksiin vaatimuksia, koska Suomessa on erittäin hyviä työntekijöitä. Nuo kohtuuttomat vaatimukset täyttävää porukkaa on pilvin pimein. Ei niitä tosin tarvii kaikkia tietty täyttää, jos vaikuttaa muuten hyvältä.

Tän keskustelun negailijoista en ottais yhtäkään töihin pilaamaan työilmapiiriä. Työsoppari on diili firman ja työntekijän välillä. Voit hakea mihin haluat, mutta firma voi palkata sen hakijan jonka haluaa.

Ehkä vituttaa, mut aika ymmärtää et näin se maailma toimii. Jos ei töihin pääse, ainakaan narina ei kannata. Fiksumpaa on miettiä, miten sinne töihin vois päästä. Ei me työnantajat tyhmiä olla vaikka niin luulette. Kyllä me osataan rahaa tehdä ja löydetään ne parhaat tyypit auttamaan rahanteossa.

Vierailija
568/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vxxxxx kirjoitti:

Me työnantajat laitetaan hakemuksiin vaatimuksia, koska Suomessa on erittäin hyviä työntekijöitä. Nuo kohtuuttomat vaatimukset täyttävää porukkaa on pilvin pimein. Ei niitä tosin tarvii kaikkia tietty täyttää, jos vaikuttaa muuten hyvältä.

Tän keskustelun negailijoista en ottais yhtäkään töihin pilaamaan työilmapiiriä. Työsoppari on diili firman ja työntekijän välillä. Voit hakea mihin haluat, mutta firma voi palkata sen hakijan jonka haluaa.

Ehkä vituttaa, mut aika ymmärtää et näin se maailma toimii. Jos ei töihin pääse, ainakaan narina ei kannata. Fiksumpaa on miettiä, miten sinne töihin vois päästä. Ei me työnantajat tyhmiä olla vaikka niin luulette. Kyllä me osataan rahaa tehdä ja löydetään ne parhaat tyypit auttamaan rahanteossa.

Ota tästä keskustelusta opiksesi!

Liian korkeat vaatimukset täyttävä työntekijä ei viihdy työssä, jossa näitä vaadittuja ominaisuuksia ei pääse täyttämään. Pahimmillaan tulee koeaikapurku ja joudutte aloittamaan rekryprosessin uusiksi. Jos olette fiksuja, tajuatte hakea seuraavalla vähän enemmän sitä mitä työ on, mutta todennäköisesti vain pistätte sen saman ilmoituksen uusiksi.

Mutta koska liian usein palkkaatte sen mitään osaamattoman hyvän tyypin, työpaikka ja hakija kohtavaatkin kätevästi toisensa.

Suurin osa tämän ketjun keskustelijoista on muuten töissä.

Vierailija
569/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan näyttää nykyisin saavan se, joka valehtelee parhaiten.

Mielenkiintoinen käsitys ihmisistä, jotka käyvät töissä.

Meillä parhaiten menestyvat osaavimmat, nopeimmat ja ahkerimmat. Teemme työtä, jossa puhumme fiksujen ja järkevien ihmisten lisäksi myös seinähullujen huutajien ja uhkailijoiden kanssa.

Erittäin raskas työ ja täysin naurettava palkka, joten henkilökunta vaihtuu koko ajan.

Vierailija
570/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti seuraava työ sopii sinulle paremmin. 

Vierailija
571/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kanssa samaa mieltä. Lisäksi ehdotus: voisiko sanan ketterä kieltää lailla työpaikkailmoituksista?

Vierailija
572/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kanssa samaa mieltä. Lisäksi ehdotus: voisiko sanan ketterä kieltää lailla työpaikkailmoituksista?

Ja kaikki aggressiiviset petoihin viittaavat voimakkaat sanat, kuten nälkäinen.

Vierailija
573/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka haluaa vinkuvan aspergerin tai narsistin työkaveriksi. On hyvä kartoittaa jengin sosiaaliset kyvyt heti, että pystytään antamaan töissä täysi panos eikä tule uupumuksesta johtuvia poissaoloja.

Kuinkahan paljon Aspergereita on vaikka Piilaaksossa töissä? Tai monissa menestyvissä teknologian alan yrityksissä. Veikkaan, että monella menee paremmin kuin sinulla.

Vierailija
574/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vxxxxx kirjoitti:

No minusta vaikuttaa että olette tyhmiä. Jos minä kokemukseni ja koulutukseni perusteella haen vaativaa työpaikkaa ja sitten huomaankin, että on haettu insinööriä ottamaan kopioita ja keittämään kahvia, niin luuletko, että pysyn edes koeaikaa loppuun, jos tulen valituksi? Saan kyllä muita töitä nopeasti, vaikka entiseen olisi jo joku ehditty palkata. Eikä minun tarvitse sanoa syyksi, että sain uutta työtä, vaan voin sanoa todellisen syyn: Työ on liian helppoa tasooni nähden. Se on hyvä syy purkaa työsopimus koeajalla, ilman irtisanomisaikaa. 

Vierailija
575/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka haluaa vinkuvan aspergerin tai narsistin työkaveriksi. On hyvä kartoittaa jengin sosiaaliset kyvyt heti, että pystytään antamaan töissä täysi panos eikä tule uupumuksesta johtuvia poissaoloja.

Kuinkahan paljon Aspergereita on vaikka Piilaaksossa töissä? Tai monissa menestyvissä teknologian alan yrityksissä. Veikkaan, että monella menee paremmin kuin sinulla.

Puolison entisellä työpaikalla oli asperger (suhteilla, sukua puolisolleni ja sitä kautta otettiin) amk:sta harjoittelussa testaajaana. Kuulemma oli niin huippu, että sai jatkaa. Hän huomasi kaikki pienetkin bugit, mitkä tavikselta olisi jäänyt huomaamatta, äärimmäisen tarkkuutensa vuoksi. Eikä siinä hommassa tarvinnut yltiösosiaalinenkaan olla ja ihan hyvin hänellä palavereissa meni. Ei ollut vinkuva, vaan hiljaa, mutta vastasi jos jotain kysyttiin, ei muuta. Ongelma oli lähinnä se, että avun kysyminen oli ollut vaikeaa. 

Vierailija
576/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vxxxxx kirjoitti:

Ota tästä keskustelusta opiksesi!

Liian korkeat vaatimukset täyttävä työntekijä ei viihdy työssä, jossa näitä vaadittuja ominaisuuksia ei pääse täyttämään. Pahimmillaan tulee koeaikapurku ja joudutte aloittamaan rekryprosessin uusiksi. Jos olette fiksuja, tajuatte hakea seuraavalla vähän enemmän sitä mitä työ on, mutta todennäköisesti vain pistätte sen saman ilmoituksen uusiksi.

Mutta koska liian usein palkkaatte sen mitään osaamattoman hyvän tyypin, työpaikka ja hakija kohtavaatkin kätevästi toisensa.

Suurin osa tämän ketjun keskustelijoista on muuten töissä.

Näinpä. Jo se, että olettaa työnantajia arvostelevan keskustelijan olevan työtön, osoittaa kyllä että aika tyhmä tyyppi on. T. vakitöissä käyvä useita viestejä tähän ketjuun laittanut. 

Vierailija
577/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työpaikan vuonna 1990.  Asiantuntijatehtävä ohjelmistosuunnittelussa.  Haastateltiin kahteen kertaan.  Sitten näkivät niin potentiaaliseksi, että laittoivat psykologiseen testiin.  Testistä tuli noin A4 kokoinen luonnearvio.  Siinä oli mm. "Ei ole erityisen kiinnostunut ihmisten miellyttämisestä, ellei työtehtävä sitä vaadi.  Erittäin ahkera puurtaja". 

Myöhemmin sain kuulla esimieheltäni, että nimenomaan tämä kiinnostuksen puute ihmisten miellyttämiseen oli vaikuttanut valintaani ratkaisevasti.   Sillä oli huonoa kokemustia seurustelu-upseereista.  Olin siiinä yrityksessä noin 17 vuotta.

Vierailija
578/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäisellä tarkoitetaan nuorta eli tiedossa on ikärasismia. Nuorta joka on valmis mihin vaan, kunhan saa työn, jota ei vielä hallitse.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki aggressiiviset petoihin viittaavat voimakkaat sanat, kuten nälkäinen.

Vierailija
579/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nälkäinen" tarkoittaa sitä, että syöt kiltisti kaikki mitä sulle syötetään ja teet enemmän kuin jaksat mieluiten ilman palkkaa. 

Vierailija
580/800 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etsimme kasvavaan joukkoomme tyyppiä, jolla on rempseä elämänasenne, hyvä tatsi tekemiseen eikä pelkää porukkamme joskus härskiäkin huumoria! Tarvittaessa olet valmiina hommiin jo kukonlaulun aikaan!" (Vähän muokattuna toki, mutta sisältö aika lailla sama.)

Olisi oman alan homma, mutta sen verran kamalalta porukalta kuulostaa tuo rempseä, kukonlaulun aikaan ilakoiva sakki, että en taida mahtua joukoon. Saisinko hoitaa vain työt ilman turhaa vitsinvääntämistä virtuaalikahveilla? Työssäni olen todella hyvä, mutta en jaksa turhanpäiväistä työkavereiden kanssa sosialisoitumista. Työ on työtä ja that's it. Miksi siitä pitää koettaa vääntää jotain, mitä se ei ole? 

Kirjoitustyylisi perusteella olisit mun mielestä hauska työkaveri :D nauroin rempseälle kukonlaulun aikaan ilakoivalle sakille.