Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia

Vierailija
22.03.2021 |

Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.

T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti

Kommentit (800)

Vierailija
601/800 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa sanoa ,että jos pääsen töihin niin alkaa iso luuta lakaisemaan, ensimmäisenä johtoporras uusiksi.

Vierailija
602/800 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni haki metallialan paikkaa ja pirtsakka hr kyseli nämä kliseiset "miten kehittäisit työtäsi"-jargonit. Kyseessä oli tavallisen hitsaajan homma, jossa ei juuri uutta luoda ja tehdään tiukasti tietty tehtävä. Viittakymppiä käyvällä ukolla ei juuri vuosien kokemusten jälkeen kiinnosta muu, kuin ruokatunti, palkkapäivä ja kesäloma. Muutenkin tavallisen rivihitsaajan mahdollisuudet työn kehittämiseen isossa teollisuusalan yrityksessä on aika rajalliset.

Samoin huvittaa tämä "missä näet itsesi viiden vuoden päästä"-kysymys. Hain aikaisemmin mainitsemaani puhelinaspan paikkaa. Mitä siihen sanot oikeasti? Kyseinen homma ei tarjonnut mitään erityistä potkua tai ylenemismahdollisuuksia muutenkaan. Oikea vastaus olisi ollut, että toivottavasti olen kunnollisissa hommissa enkä ainakaan täällä.

Ja kuitenkin laadustaan kuuluisat yritykset pärjäävät juuri sillä, että jokainen rivityöntekijä kehittää sitä omaa työtään. Myös se rivihitsaaja. Ei sellaiseen haluta pertsaa, joka vain odottaa seuraavaa kahvituntia ja jota ei kiinnosta, miten tehdään omaa hommaa vähän paremmin, koska, kato, hän on tätä tehnyt samalla lailla jo 23 vuotta.

Mä olen juuri tällainen. Mutta sitten kun aidosti olen parempi kuin muut ja vien firmaa eteenpäin, se näkyy työnkuvassani miten? Teen sen kaiken linjatyön päälle, eli teen paljon enemmän töitä kun muut. Ja palkkapussissa näkyy miten? Ei mitenkään. Koska olen uusin, saan vähiten palkkaa.

Hyvä diili työnantajalle, joo! Mutta sitten minusta ei haluta pitää kiinni esim. palkankorotuksella.

Ja niin lähtee nettiin ilmoitusta "etsitään yksisarvista, älä suotta jätä hakemista vikaan päivään".

Voit todennäköisesti kiittää liittoa siitä enemmän kuin työnantajaa. Kiitos liittojen palkat ovat taulukkopalkko, monitaitoisuudet eivät aidosti kuvaa monitaitoisuutta, palkka kasvaa senioriteetin mukaan enemmän kuin aikaansaannosten ja tehtävien vaativuusluokittelun vuoksi kaikki samassa tehtävässä ovat samalla viivalla. Työnantajien tahtotila olisi taatusti palkita tunnollisia, ahkeria, tuottavia ja hyvällä asenteella varustettuja. Siihen ei vain liitto-oravien aikaan saama himmeli taivu ja lopputulema ei loppujen lopuksi motivoi, kuin laiskoja.

Taulukoissa on vain minimipalkka. Ei maksimipalkkaa. Osaajille työnantaja saa maksaa ihan niin paljon kuin itse tahtoo.

Lopputulos tässä oli, että työnantaja menetti yksisarvisensa, joka sai kilpailijalta samalla tessillä paljon parempaa palkkaa.

Totta, se on minimipalkka, mutta kaikille sama. Järjestelmä ei mahdollista hyvin tyyppien palkitsemista, vaan tilanne pysyy yhtä epäoikeudenmukaisena, jos kaikkien palkkoja nostetaan.

Henkilökohtaista lisää voi maksaa paremmin työstään suoriutuville tekijöille, se ei ole kiellettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/800 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni haki metallialan paikkaa ja pirtsakka hr kyseli nämä kliseiset "miten kehittäisit työtäsi"-jargonit. Kyseessä oli tavallisen hitsaajan homma, jossa ei juuri uutta luoda ja tehdään tiukasti tietty tehtävä. Viittakymppiä käyvällä ukolla ei juuri vuosien kokemusten jälkeen kiinnosta muu, kuin ruokatunti, palkkapäivä ja kesäloma. Muutenkin tavallisen rivihitsaajan mahdollisuudet työn kehittämiseen isossa teollisuusalan yrityksessä on aika rajalliset.

Samoin huvittaa tämä "missä näet itsesi viiden vuoden päästä"-kysymys. Hain aikaisemmin mainitsemaani puhelinaspan paikkaa. Mitä siihen sanot oikeasti? Kyseinen homma ei tarjonnut mitään erityistä potkua tai ylenemismahdollisuuksia muutenkaan. Oikea vastaus olisi ollut, että toivottavasti olen kunnollisissa hommissa enkä ainakaan täällä.

Ja kuitenkin laadustaan kuuluisat yritykset pärjäävät juuri sillä, että jokainen rivityöntekijä kehittää sitä omaa työtään. Myös se rivihitsaaja. Ei sellaiseen haluta pertsaa, joka vain odottaa seuraavaa kahvituntia ja jota ei kiinnosta, miten tehdään omaa hommaa vähän paremmin, koska, kato, hän on tätä tehnyt samalla lailla jo 23 vuotta.

Mä olen juuri tällainen. Mutta sitten kun aidosti olen parempi kuin muut ja vien firmaa eteenpäin, se näkyy työnkuvassani miten? Teen sen kaiken linjatyön päälle, eli teen paljon enemmän töitä kun muut. Ja palkkapussissa näkyy miten? Ei mitenkään. Koska olen uusin, saan vähiten palkkaa.

Hyvä diili työnantajalle, joo! Mutta sitten minusta ei haluta pitää kiinni esim. palkankorotuksella.

Ja niin lähtee nettiin ilmoitusta "etsitään yksisarvista, älä suotta jätä hakemista vikaan päivään".

Voit todennäköisesti kiittää liittoa siitä enemmän kuin työnantajaa. Kiitos liittojen palkat ovat taulukkopalkko, monitaitoisuudet eivät aidosti kuvaa monitaitoisuutta, palkka kasvaa senioriteetin mukaan enemmän kuin aikaansaannosten ja tehtävien vaativuusluokittelun vuoksi kaikki samassa tehtävässä ovat samalla viivalla. Työnantajien tahtotila olisi taatusti palkita tunnollisia, ahkeria, tuottavia ja hyvällä asenteella varustettuja. Siihen ei vain liitto-oravien aikaan saama himmeli taivu ja lopputulema ei loppujen lopuksi motivoi, kuin laiskoja.

Taulukoissa on vain minimipalkka. Ei maksimipalkkaa. Osaajille työnantaja saa maksaa ihan niin paljon kuin itse tahtoo.

Lopputulos tässä oli, että työnantaja menetti yksisarvisensa, joka sai kilpailijalta samalla tessillä paljon parempaa palkkaa.

Totta, se on minimipalkka, mutta kaikille sama. Järjestelmä ei mahdollista hyvin tyyppien palkitsemista, vaan tilanne pysyy yhtä epäoikeudenmukaisena, jos kaikkien palkkoja nostetaan.

Henkilökohtaista lisää voi maksaa paremmin työstään suoriutuville tekijöille, se ei ole kiellettyä.

Kunnes PLM nostaa metelin, että miksi toisen palkka on parempi kuin toisen, vaikka osaaminen (sopimusten mukainen, ei todellinen) on samalla tasolla ja jopa virkaikäkin on yhtä pitkä. Jossain pikkupajassa varmasti onnistuu, mutta suurissa laitoksissa, joissa vahva liitto niin ei onnistu. Kertaluonteisita spot rewardeja voidaan maksaa, jos pystytään osoittamaan mistä hyvästä ne maksetaan. Itse kannattaisin mallia, jossa peruspalkat jätettäisiin matillisemmiksi ja tuottavuuteen ja muihin mittareihin perustuvat liikkuvat osat muodostettaisiin nykyistä suuremmiksi, jolloin työpaikan sisällä tuloterot heikosti ja hyvin suoriutuvien välillä saataisiin suuremmiksi. Samalla se myös kannustaisi paremmin hyvin suorituksiin..

Vierailija
604/800 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vxxxxx kirjoitti:

Me työnantajat laitetaan hakemuksiin vaatimuksia, koska Suomessa on erittäin hyviä työntekijöitä. Nuo kohtuuttomat vaatimukset täyttävää porukkaa on pilvin pimein. Ei niitä tosin tarvii kaikkia tietty täyttää, jos vaikuttaa muuten hyvältä.

Tän keskustelun negailijoista en ottais yhtäkään töihin pilaamaan työilmapiiriä. Työsoppari on diili firman ja työntekijän välillä. Voit hakea mihin haluat, mutta firma voi palkata sen hakijan jonka haluaa.

Ehkä vituttaa, mut aika ymmärtää et näin se maailma toimii. Jos ei töihin pääse, ainakaan narina ei kannata. Fiksumpaa on miettiä, miten sinne töihin vois päästä. Ei me työnantajat tyhmiä olla vaikka niin luulette. Kyllä me osataan rahaa tehdä ja löydetään ne parhaat tyypit auttamaan rahanteossa.

Ota tästä keskustelusta opiksesi!

Liian korkeat vaatimukset täyttävä työntekijä ei viihdy työssä, jossa näitä vaadittuja ominaisuuksia ei pääse täyttämään. Pahimmillaan tulee koeaikapurku ja joudutte aloittamaan rekryprosessin uusiksi. Jos olette fiksuja, tajuatte hakea seuraavalla vähän enemmän sitä mitä työ on, mutta todennäköisesti vain pistätte sen saman ilmoituksen uusiksi.

Mutta koska liian usein palkkaatte sen mitään osaamattoman hyvän tyypin, työpaikka ja hakija kohtavaatkin kätevästi toisensa.

Suurin osa tämän ketjun keskustelijoista on muuten töissä.

Ei ole käynyt niin miten yllä arviot. Rekryt on onnistuneet pääsääntöisesti todella hyvin. Ollaan tosin rekryprosessia paljon mietitty ja hiottu eikä alkuun osattu sitä.

Saadaan työntekijät pidettyä hyvin töissä, koska panostetaan työviihtyvyyteen, työkalujen ja johtamisen laatuun, ergonomiaan ym. tosi paljon ja maksetaan hyvää palkkaa.

Siitä sulla ei ole mitään tietoa, onko tämän keskustelun ihmiset töissä vai ei.

Vierailija
605/800 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no siis työpaikkailmoituksissa valehdellaan railakkaasti niin sama meno työnhakijalla.

Ihan kuin Tinder.

Vierailija
606/800 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin tässä taas työpaikkailmoituksia, ja yhteen paikkaan haetaan henkilöä, jolla on soveltuva korkeakoulututkinto ja kokemusta. Työhön kuuluu kyseisen osa-alueen vahvistamista ja kehittämistä. Toivotaan monipuolisesti eri työkalujen osaamista. Palkkaus tessin mukainen tai saa esittää oman toiveensa. No menin sitten katsomaan tessiä, jossa suurimman vaativuusluokan palkka on kesäkuusta alkaen huimat 2451,2 euroa/kk. Enkä edes tiedä, olisiko palkkaus tuon suurimman vaativuusluokan mukaan vai vieläkin pienempi. Joo, voihan tuohon päälle tulla jotain pieniä lisiä ja saihan sen oman palkkatoiveensa esittää, mutta hei oikeesti. 

Vierailija
607/800 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin tässä taas työpaikkailmoituksia, ja yhteen paikkaan haetaan henkilöä, jolla on soveltuva korkeakoulututkinto ja kokemusta. Työhön kuuluu kyseisen osa-alueen vahvistamista ja kehittämistä. Toivotaan monipuolisesti eri työkalujen osaamista. Palkkaus tessin mukainen tai saa esittää oman toiveensa. No menin sitten katsomaan tessiä, jossa suurimman vaativuusluokan palkka on kesäkuusta alkaen huimat 2451,2 euroa/kk. Enkä edes tiedä, olisiko palkkaus tuon suurimman vaativuusluokan mukaan vai vieläkin pienempi. Joo, voihan tuohon päälle tulla jotain pieniä lisiä ja saihan sen oman palkkatoiveensa esittää, mutta hei oikeesti. 

Tässä on todennäköisesti joko kuvaus tai vaativuusluokka väärin. Todennäköisesti eka.

Vierailija
608/800 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsintäkuulutettuna kiinteistönhoidon velho ja talotekniikan taikuri!

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10682228?searchPhrase=Velho&&&announc…

Rakastan näitä ilmoituksia.

Ap

Vierailija
609/800 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asenteesi on ulospäinsuuntautunut ja avoin, tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja olet auttavainen, reipas sekä oma-aloitteinen. Meidän mittapuun mukaan olet loistotyyppi!

Edellytämme sinulta kiinteistöpalveluiden ammattitutkintoa, LVI- tai muuta taloteknisen alan ammatillista koulutusta, päivittäisen työn taitamista ammattiosaajan tasolla, ajokorttia sekä työkokemusta kiinteistönhoidosta.

Pidämme itsestäänselvyytenä, että omaat loistavat koneenajotaidot. Pystyt työskentelemään itsenäisesti, mutta tarvittaessa myös saumattomasti joukkuepelaajana. Meillä heittäydytään eri työtehtäviin työstä, vuoden- tai kellonajasta riippumatta täysillä.

Hengästyttää lukeakin tätä..

Vierailija
610/800 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asenteesi on ulospäinsuuntautunut ja avoin, tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja olet auttavainen, reipas sekä oma-aloitteinen. Meidän mittapuun mukaan olet loistotyyppi!

Edellytämme sinulta kiinteistöpalveluiden ammattitutkintoa, LVI- tai muuta taloteknisen alan ammatillista koulutusta, päivittäisen työn taitamista ammattiosaajan tasolla, ajokorttia sekä työkokemusta kiinteistönhoidosta.

Pidämme itsestäänselvyytenä, että omaat loistavat koneenajotaidot. Pystyt työskentelemään itsenäisesti, mutta tarvittaessa myös saumattomasti joukkuepelaajana. Meillä heittäydytään eri työtehtäviin työstä, vuoden- tai kellonajasta riippumatta täysillä.

Hengästyttää lukeakin tätä..

Kuvottava ilmoitus.

Vierailija
611/800 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onkohan tässä yritetty mainostaa tota firmaa jotenkin rentona ja hassunhauskana? Menee ainakin mun osalta täysin metsään, koska vaan saa aikaan ärtymystä.

Vierailija
612/800 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyshän non nyt vain siitä, missä roolissa tässä pelissä on. Jos ja kun on työnantajan puolella, mikseipä sitä vaadi vaatimasta päästyä? Aina on silti hakijoita. Kysyntä ja tarjonta ovat pahassa epätasapainossa, siitähän tässä eniten sitten on kysymys.

Vierailija
613/800 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyshän non nyt vain siitä, missä roolissa tässä pelissä on. Jos ja kun on työnantajan puolella, mikseipä sitä vaadi vaatimasta päästyä? Aina on silti hakijoita. Kysyntä ja tarjonta ovat pahassa epätasapainossa, siitähän tässä eniten sitten on kysymys.

Ylipätevän palkkaaminen ei ole kenenkään etu. Joskus joku voi itse haluta aiempaa alempaan töihin, mutta yllärinä niin ei halua kukaan. Sellainen tilanne syntyy, kun vaatimukset on täysin ylimitoitettu työtehtäviin nähden, ja vaatimukset jotakuinkin täyttävä ihminen hakee ja tulee valituksi. Sitten on päällikkötason ihminen tekemässä entry levelin hommia.

Ei ole kauaa, joten rekry pitää aloittaa alusta. Se työntekijä kertoo myös kaikille kavereilleen, että tonne Unelmatehtaaseen ei kannata mennä töihin. Ja kun siihen uuteen paikkaan, minne huijattu työntekijä päätyi, aukeaa uusi paikka... tämä työntekijä saattaa vihjata siitä vanhalle Unelmatehtaan kamulleen.

Vierailija
614/800 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistavaa, koska minä myös olen viestinnän ammattilainen, mutta minulla ei ole edes sitä työpaikkaa. Olen vielä aika nuori, joten työkokemusta ties kuinka monelta eri alalta ei ole, mutta siinä alan työssä, jota olen tehnyt, olen aina menestynyt loistavasti. En siis vain omasta mielestäni, vaan esimiesten, kollegoiden ja tilastojenkin mukaan. Osaan montaa eri kieltä ja minulla on vaikka mitä ammatissani tarvittavia ominaisuuksia. Mutta aina tulee se sama vastaus vaikka kuinka hakisi työpaikkaa.

Hirveän ristiriitaisia vinkkejä myös tulee ihmisiltä työnhakuun. Jotkut sanovat, että pitäisi olla maininta cv:ssä myös ennen koulutusta hankitusta työkokemuksesta eli siis tyyliin jostain siivouksesta, jotta työnantaja näkee "että on aina ollut ahkera". Sitten jotkut sanovat että vain työn kannalta oleellinen tieto. Joidenkin mielestä harrastukset, joidenkin ei. Jotkut sanovat, että hakuajan jälkeen kannattaa soittaa että missä vaiheessa haku on, joidenkin mielestä se vain ärsyttää työnantajaa. Hakemuksen pitää olla samalla persoonallinen mutta asiallinen. Pitää olla monta koulutusta ja yhden niistä pitäisi selkeästi olla selvänäkijä, jotta tietää, että mikä nyt milloinkin miellyttää juuri kyseistä tyyppiä...

Tässä tulee suht kliseinen vinkki, minkä olet varmasti kuullut jo aikaisemminkin: toimi aina työilmoitus/firmakohtaisesti. Itse en lähtisi soittelemaan jonkun ison firman HR:lle, joka joutuu käymään 5000 hakemusta läpi. Käyttäisin soittoa vain silloin, jos olen hakenut johonkin pienempään firmaan, ja vain silloin, jos minulla on jotain oikeaa kysyttävää. Soittamaan ei nykyaikana kannata lähteä ihan vaan sen takia, että jäisi rekryäjän mieleen. Sen kyllä kuulee niissä kysymyksissä.

Vierailija
615/800 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
616/800 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pitkän uran myyjänä.

Olen siinä hyvä. Mutta olen liian vanha.

Olen koronan vuoksi lomautettuna ja olen hakenut paljon töitä. Täytän kaikki kriteerit.

En pääse edes haastatteluun.

Vierailija
617/800 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen sopiva artikkeli. Kiitos tästä!

Ap

https://duunitori.fi/tyoelama/mummonikin-sosiaalinen-muttei-sovi-toihin

Vierailija
618/800 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Olen muuten saanut työharjoitteluarvosteluun miinuksen siitä, etten osallistunut riittävästi kahvipöytäkeskusteluihin.)

Ap

Sama täällä! Todella epäreilua. Maailma on ekstroverttien...

Vierailija
619/800 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään luin ilmoitusta uudesta avoimesta paikasta:

Mitä odotamme sinulta? Uutisjuontajan tehtävä vaatii hyvää hoksnokkaa. Sinulla on o

Lopetin lukemisen tuohon. Niin nokkelaa ja omaperäistä, että oksensin vähän suuhuni.

Vierailija
620/800 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi sosiaalinen yms on vaan kuvaus siitä että selviät asiakaspalvelu tilanteesta tai ryhmätyöstä eli kirjoitat vaan nää taidot sinne, ei tarkoita että pitäisi olla aina äänessä.

Tämä on kyllä ihan vaan se perustaso, sosiaalinen ottaa kontaktia ja höpöttelee mukavia ihan kenelle vaan ja tekee sen luonnostaan.

Miten tämä tuntuu olevan suomalaisille niin uskomattoman vaikeaa????

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan