Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa työpaikkailmoitusten älyttömiä vaatimuksia

Vierailija
22.03.2021 |

Perus suunnitteluhommiinkin pitäisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Ei tee mieli hakea enää mihinkään.

T. Taitava, ahkera ja huolellinen introvertti

Kommentit (800)

Vierailija
421/800 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhaastattelija kerran soitti minulle ja kerroin että joo olen valmistunut tälle alalle. Työhaastattelija kyseli että ja...? Eli tosiaan olisi pitänyt vielä monelle muulle alalle olla koulutus ja valmistunut niihin, jotta olisit sen työn saanut.

Hyvä ystäväni haki paikkaa, johon täytti kaikki vaatimukset, myös koulutuksen osalta. Haastattelija kysyi kuitenkin, onko ystävälläni muuta koulutusta CV:ssä luetellun lisäksi.

No ei ollut.

Koulutusten tärkeyttä ei voi koskaan vähätellä. Vain koulutuksen kautta nimittäin voi saada parhaiten mm. pitkäjänteisyyttä ja ryhmätyötaitoja, yleisestä sivistyksentasosta nyt puhumattakaan. Useampi koulutus on vain hyväksi etenkin tulevaisuutta ajatellen, jos jostain syystä täytyykin vaihtaa työtä kokonaan.

No voihan se olla vaikka EA-koulutus. Tai joogaohjaaja tai partionjohtaja. Tai joku muu sellainen, jota ei CV:hen tule välttämättä laitettua, kun se pitäisi kuitenkin kohdentaa haettavaan työpaikkaan eikä sivuja saisi olla liikaa. 

Vierailija
422/800 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tänäänkin tätä ketjua. Omasta työelämästä näytteistö alkaa näyttää siihen suuntaan että huonosta työntekijästä vain on nyky-Suomen järjestelmässä todella vaikeaa päästä eroon. Se selittää aika paljon sitä että työhönotossa pyydetään ihan ylitappiin kaikkea.

Anyone with me rekrypuolella? Tunnistatte ilmiön? Ihminen voidaan palkata ja hän voi koeajan sumutella ja sluibailla ja kun koeaika menee umpeen niin yhtäkkiä muuttuu ihan käsittämättömän vaikeaksi potkia pihalle vakituista työntekijää ihan vain sen perusteella että tekee oman työnsä päin helvettiä..! Miten näin voi olla? En ymmärrä, mutta järjestelmä kertoo että joo. Katsos kun nyt Suomen säännöt ja linjaukset että työntekijä voi vaikka paskoa keskelle aulaa niin pitää keskustella ja ei ole niin vakava asia että voidaan hänet potkia pois.

Sitten joku vielä ihmettelee työpaikkavaatimuksia ja määräaikaisia sopimuksia ja huhhelihui.

Varoituksen voi myös antaa, jos työntekijä laiminlyönyt työsuhteestaan johtuvia velvotteita. Kirjallisena ja tilanteesta riippuen todistajien läsnäollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/800 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi sosiaalinen yms on vaan kuvaus siitä että selviät asiakaspalvelu tilanteesta tai ryhmätyöstä eli kirjoitat vaan nää taidot sinne, ei tarkoita että pitäisi olla aina äänessä.

Tämä on kyllä ihan vaan se perustaso, sosiaalinen ottaa kontaktia ja höpöttelee mukavia ihan kenelle vaan ja tekee sen luonnostaan.

Ja muut tekee työt, kun nämä työpaikan sosiaaliset senkun lörpöttelee ja juoruaa..

Minä kerroin pomolle että olen tullut tänne tekemään työt jotka minulle on määrätty. En ole tullut seurustelemaan ja miellyttämään työkavereita. Sekä vapaa-aikani haluan viettää omien mieltymysteni mukaan, en kaipaa työkavereiden seuraa vapaalla. Pomo kyllä näytti olevan tyytyväinen, tiedä sitten oliko oikeesti.

Vierailija
424/800 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut kyllä oudoksi. Vuokra-asunnon saamiseenkin vaaditaan jotain suosituskirjeitä. Pitää siis anella, että pääsee kartuttamaan jonkun asuntosijoittajan omaisuutta.. Mikään tavallinen ei enää riitä.

Kirjeistä en perusta, mutta olen kyllä joskus kysynyt luvalla entiseltä vuokranantajalta onko henkilö maksanut vuokransa. Onko se sinusta kohtuuton vaade? Ikävä asenne vuokranantajuuteen kun pitää ajatella normaalia asiaa aneluna.

Eikö tämäkin selviä ihan vaan sillä, että tarkistaa vuokralaisen luottotiedot? Ja kyllä nykyisin asuntonäyttöönkin pitää valmistautua niin kuin kyseessä olisi työhaastattelu. Odotan sitä hetkeä, kun vuokralaiselta aletaan vaatia video-cv:tä. https://www.is.fi/asuminen/art-2000006020130.html

Ei selviä, koska yksityinen vuokranantaja harvoin ryhtyy toimenpiteisiin luottohäiriömerkinnän saamiseksi. Se on hidasta ja työlästä.

Vierailija
425/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan näyttää nykyisin saavan se, joka valehtelee parhaiten.

Tämä on totta.

Vierailija
426/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut kyllä oudoksi. Vuokra-asunnon saamiseenkin vaaditaan jotain suosituskirjeitä. Pitää siis anella, että pääsee kartuttamaan jonkun asuntosijoittajan omaisuutta.. Mikään tavallinen ei enää riitä.

Kirjeistä en perusta, mutta olen kyllä joskus kysynyt luvalla entiseltä vuokranantajalta onko henkilö maksanut vuokransa. Onko se sinusta kohtuuton vaade? Ikävä asenne vuokranantajuuteen kun pitää ajatella normaalia asiaa aneluna.

Eikö tämäkin selviä ihan vaan sillä, että tarkistaa vuokralaisen luottotiedot? Ja kyllä nykyisin asuntonäyttöönkin pitää valmistautua niin kuin kyseessä olisi työhaastattelu. Odotan sitä hetkeä, kun vuokralaiselta aletaan vaatia video-cv:tä. https://www.is.fi/asuminen/art-2000006020130.html

Ei selviä, koska yksityinen vuokranantaja harvoin ryhtyy toimenpiteisiin luottohäiriömerkinnän saamiseksi. Se on hidasta ja työlästä.

Kuulostaa epätodennäköiseltä, että vuokransa maksattamatta jättänyt ihminen maksaisi kuitenkin tunnollisesti kaikki muut laskunsa.

Vierailija
427/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vanha vitsi, että haetaan 17v (valitsemasi ammatti), jolla on yli 40 vuoden työkokemus...

Vierailija
428/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan näyttää nykyisin saavan se, joka valehtelee parhaiten.

Totta! Varsinkin semmosissa tehtävissä narskuja missä voi pompottaa muita ja jotka nielee kaikki valheet.

Mies työnantaja on melko pölkkypää, ei tarvii muuta vastakkainen sukupuoli räpyttää ripsiään,

valinta on tehty!

Kolmas pointti nämä ystävät ja sukulaiset jotka valitaan työpaikkoihin lorvimaan.

Jos haluat puljusi konkkaan, tee niin 🙊

Vierailija
429/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole jaksanut koskaan. tai olen mutta samalla nääntyy.   vaikka annat kaikkesi se ei riitä. omat tarpeet jää takaalalle.    mielummin olis puhtain parerein liikenteessä ja hyvällä omalla tunnolla kaikessa.  mutta tämä maailma ei toimi niin.   eikä se oma käsitys vastaa aina siihen mikä on muitten.  Mutta se  minkä siinä häviää tulee terveessä olosuhteessa aina yhteisen hyvän ja intressin kautta takaisin ainakin riittävässä määrin.

Ahdisti teksti amiksista . Siinä kerrottiin ettei oppilaat kykene ammatteihin koulun jälkeen.   Oppilaiden tarpeista vastaako koulu ja työ siihen mitenkään ei mainittu sanallakaan.     Miksi?    Elämää on sen tienaamisen ja opiskelun ulkopuolellakin. ainakin pitäisi      Ja fakta on ettei koulu vastaa aina eikä työelämä lahjakkaankaan ihmisen tarpeisiin edes silloin kun se olisi hyvä molemmille.

Vierailija
430/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen näin työpaikkailmoituksen, jossa sanottiin että ei tarvitse käydä joka viikko koronatestissä ja nuha ei ole syy jäädä kotiin. Joo, oli somessa ja läpällä laadittu, mutta käytännössähän "läpästä" huolimatta odotetaan että tullaan sairaana töihin. Kyse vielä asiakaspalvelua tekevästä firmasta, jossa muutkin työntekijät läsnä. Vastuutonta, sanon minä. Enkä tule ostamaan mitään ko. firmasta.

Vierailija
431/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että työnantajana on helpompaa. Vai milloin olette nähneet samanlaisia pitkiä vaatimuslistoja omistajista? Heh...!

Meillä jokaisella on roolimme elämässä. Mennään niillä.

Vierailija
432/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin ylenpalttisen vaativiin liirum laarum työpaikkailmoituksiin tekisi mieli joskus vastata että olen työtä pelkäävä ja muutenkin sosiaalisesti hankala tyyppi. Tulisikohan haastattelukutsua?

Vierailija
433/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynnän ja tarjonnan lain valtava epätasapaino on johtanut tähän. Voisi puhua jonkin sortin työntekijäinflaatiosta Suomessa. Varmaan samaa esiintyy muissakin maissa, eipä silti.

Vierailija
434/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi kyllä olla sekin, että me suomalaiset ollaan aika rehellistä väkeä. Esim. amerikkalaiset opetetaan jo koulussa pitämään puheita, myymään, hoitamaan pitchaus-puhe tuosta vain. Puhumalla voi saada itselleen diilin. Mulle tulee aina mieleen se Nanny-sarjan näyttelijä Fran Drescher, joka ei vain ollut pääosan näyttelijä. Hän loi ja ideoi sarjan miehensä kanssa. Hän on siis mm. tuottaja, ei vain näyttelijä. Se miten Fran myi idean tv-sarjasta tapahtui niin, että hän bongasi jonkun tärkeän tyypin lentokoneessa ja meni tämän viereen istumaan, esitteli itsensä ja kertoi idean. Ja he saivat sopparin.

Kuinka moni meistä uskaltaisi ängetä jonkun päätösvaltaa omaavan menestyjän viereen, esitellä itsensä ja myydä ideansa? Kyllä siinä pieni hiki voisi nousta otsalle. Mutta kaipa työnhaussa pitäisi olla samanlaisella asenteella menossa, ja kuten Fran uskoi ideaansa niin hakijan pitäisi uskoa itseensä.

Vierailija
435/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kynsin ja hampain tapella siitä että pääsee käyttämään yli 40 tuntia viikko johonkin josta ei erityisemmin edes pidä. Ei hitto tämähän kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta mikä tässä on jujuna?

Vierailija
436/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi kyllä olla sekin, että me suomalaiset ollaan aika rehellistä väkeä. Esim. amerikkalaiset opetetaan jo koulussa pitämään puheita, myymään, hoitamaan pitchaus-puhe tuosta vain. Puhumalla voi saada itselleen diilin. Mulle tulee aina mieleen se Nanny-sarjan näyttelijä Fran Drescher, joka ei vain ollut pääosan näyttelijä. Hän loi ja ideoi sarjan miehensä kanssa. Hän on siis mm. tuottaja, ei vain näyttelijä. Se miten Fran myi idean tv-sarjasta tapahtui niin, että hän bongasi jonkun tärkeän tyypin lentokoneessa ja meni tämän viereen istumaan, esitteli itsensä ja kertoi idean. Ja he saivat sopparin.

Kuinka moni meistä uskaltaisi ängetä jonkun päätösvaltaa omaavan menestyjän viereen, esitellä itsensä ja myydä ideansa? Kyllä siinä pieni hiki voisi nousta otsalle. Mutta kaipa työnhaussa pitäisi olla samanlaisella asenteella menossa, ja kuten Fran uskoi ideaansa niin hakijan pitäisi uskoa itseensä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Selviytymisharha

Selviytymisharha on eräs kognitiivinen vinouma eli looginen virhe. Siinä keskitytään henkilöihin tai asioihin, jotka ”selviytyivät" jostain prosessista ja jätetään alhaisen näkyvyyden takia huomioimatta sellaiset, jotka eivät selviytyneet. Tämä voi johtaa virheellisiin johtopäätöksiin monilla eri tavoilla.

Hitto että rasittaa kun ihmiset käyttävät jotain marginaalisen porukan menestystarinoita yleispätevinä elämänohjeina.

Vierailija
437/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Selviytymisharha

Selviytymisharha on eräs kognitiivinen vinouma eli looginen virhe. Siinä keskitytään henkilöihin tai asioihin, jotka ”selviytyivät" jostain prosessista ja jätetään alhaisen näkyvyyden takia huomioimatta sellaiset, jotka eivät selviytyneet. Tämä voi johtaa virheellisiin johtopäätöksiin monilla eri tavoilla.

Hitto että rasittaa kun ihmiset käyttävät jotain marginaalisen porukan menestystarinoita yleispätevinä elämänohjeina.

Ei tässä ollut tarkoitus antaa elämänohjetta, kuulostaapa suureelliselta. Vaan esimerkin avulla kertoa, että on helppo myydä kun uskoo "tuotteeseen" ja työhaussa se "tuote" on oma itse ja osaaminen. Monella on niitä pelkoja ja epävarmuuksia ja ne tulevat esille jo lukiessa ilmoituksia (jotka ovat todellakin melkoista liirumlaarumia ja yritysten mainoslätinää täynnä). Lähinnä yritin vain sanoa, että se ei pelaa joka pelkää eli pitäisi vaan rohkeasti kehua itseään ja hakea vaikkei mätsäisikään niihin ylistyssanoihin eikä olisi superihminen.

Aloitusviestistä ja ilmoitusten höpösisällöistä olen sinänsä ihan samaa mieltä.

Vierailija
438/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee hieman aiheen sivusta (vaatimukset), mutta kerron kuitenkin tuoreimmat kokemukseni tästä työnhaun älyttömyydestä: olen hakenut kahta paikkaa nyt maaliskuussa. Molemmissa rekryfirma välikätenä. Ekaan paikkaan lähetin hakemukseni 8.3., minkä jälkeen huomasin, että ilmoitus ko. paikasta oli julkaistu ekaa kertaa yhdellä sivustolla jo 5.2., sen jälkeen viikon välein muilla hakusivustoilla.

Soitin 8.3. ja  9.3. yhteyshenkilölle, ei vastannut. Sen jälkeen 9.3. laitoin hänelle meiliä ja kerroin laittaneeni hakemuksen ja kysyin, pääseeköhän mukaan vielä hakuun kun huomasin vasta sittemmin toiselta sivulta, että haku oli alkanut jo 5.2. Haun päättymispäivää ei ollut missään. Sain TÄNÄÄN eli 25.3. vastauksen meiliin että valitettavasti mukaan ei enää pääse, prosessi on edennyt. No ylläri. Mitä järkeä kylvää hakuilmoituksia moneen eri paikkaan ja eri ajankohtina?! Eikä vastata hakijoiden kysymyksiin/puhelimeen, vaikka eikös se nimenomaan kuulu rekryfirman toimenkuvaan...

Toiseen paikkaan hain myös 9.3. Haku päättyy 29.3., mutta hakemuksen lähetyksen jälkeen saapunut automaattiviesti kertoi, että minuun otetaan yhteyttä 2 viikon sisällä, mikäli pääsen eteenpäin. No, eipä ole paljoa puhelin soinut joten se siitäkin sitten.

Olen siis töissä, mutta olisi kiinnostusta vaihtaa työpaikkaa. Hankalaa vaan on kun oman alan paikkoja on auki harvoin ja sitten meininki on just tätä.

Vierailija
439/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseesstä on asuntosijoittaja joka saa jo kunnollista tuloa luulisi olevan tärkeintä että vuokrat tulee ja asunto pysyy kunnossa.

Itselle tuli joskus tosi paska nakki kun vuokralainen tuhosi asuntoni. lattiakaivot tulvi ja lattialämmöt pois päältä ja kertaakaan kylppäriä ei ollut putsattu. Laatoista ei lähtenyt kellastumat. Tosin paljon väliäkään kun uusille meni.  

Mutta Noin 9000e tappio myynnissä kun kauppa peruuntu  märkien seinien takia. Voin myös onnitella naapuria jonka asunto oli peilikuva. Kämppä myytiin miinus arvioidut remppakulut ja niin että ostaja vastaa kaikesta sen jälkeen. Pääsin onneksi omilleni asuntojen hinnan nousun takia. Sitä vuokralaista ei kiinnostanut.  Kosteudet mitattiin kun asuin siinä itse ja tiesin hyvin että sitä pitää hoitaa tarkemmin  ettei rasitus mene liian kovaksi. Ja sen tiesi myös vuokralainen ja siitä kerrottiin. Harmi että sitä ei laitettu sopimukseen.  

Tämä jäi täysin omaksi vahingoksi ja penniäkään ei lyhentynyt edes velat. Siis täysin tappiollinen vuokraus. Josta pelasti vain hintojen nousu.    Eikä ole ainoa asuntoihin liittyvä saatanallinen tappio.    Näissä tulee helposti niin isoja vahinkoja että siinä menee elämä.

Mulla tuli muutoksia elämään ja riskien minimoimiseksi vuokrasi kämpän ja paikkaan jossa en tarvitse autoa.   Ei olisi kannattanut laskea kuluja tällä tavalla ottaa harkinta aikaa asioihin. 

Eli kaikki ei vedä voittoja vuokraamisesta ja riskit on suuret.       Tästä syystä minusta on tullut vähän hankala vuokralainen. Kun ongelmia on ollut, mutta onneksi olen aina saanut uuden kämpän.  Nykyisenkin kun edellisessä tuli pahoja ongelmia jotka ei itsestä lähtenyt.  

Makseltiin nyt kahteen paikkaan vuokria kun en kesken vuokrakauden saanut lähteä.

kriminaalit jotka ei tunne oman pers silmänsä rajoja on tullu mulle saatanan kalliiksi.  ja miun läheisille.

HYvä vuokralainen ja vuokrantaja on helvetin hyvä yhdistelmä.

Siihen asetelmaan voi olla hankala päästä.

Vierailija
440/800 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana palkannut toista kymmentä ihmistä harjoittelijasta "guruun". Iso osa tästä ketjun tauhkaamisesta on aika tuntematonta minulle. Ehkä elän sitten jonkinlaisessa kuplassa.

Toki työtehtäviin tai työympäristöön voi liittyä vaatimuksia tai toivottuja ominaisuuksia. Tässäkin ketjussa on monessa kohtaa esitetty, että "teen vain työni enkä ole sosiaalinen". No se ei vain aina toimi. On paljon tehtäviä, joissa kaivataan tiimihenkeä ja kykyä kommunikoida. Etenkin jälkimmäinen on älyttömän tärkeä, koska huonosti kommunikoiva työntekijä laskee äkkiä kaikkien muiden työtehoa. Jos muiden työntekijöiden työ tai koko tiimin onnistuminen riippuu siitä voivatko muut luottaa sinuun, ymmärtävätkö ne mitä teet ja miten sen teet, niin on ihan turha ajatella, että menee vain töihin ja tekee oman hommansa.

Suurimmat ongelmat mitä olen nähnyt omakohtaisesti töissä on aina liittyneet huonoon kommunikaatioon - siihen, kun joku työntekijä eristäytyy vain tekemään jotain ja sitten liian myöhään huomataan, että jotain on ymmärretty väärin.

Asenne ratkaisee paljon. Olen monta kertaa joustanut "vaatimuksista", kun vastaan tulee ihminen joka osaa vakuuttaa, että pystyy oppimaan. Kokemukseni ovat myös ehdottoman positiivisia siitä, että kun annat innokkaalle ja motivoituneelle mahdollisuuden, niin se myös lunastetaan. Kannattaa miettiä miten vaatimuksia voi taklata tulevaisuudessa, jos ei nyt pysty. Moni työnantaja miettii palkkaamista vuosien jänteillä.

Ja viimeisenä asiana nostan hyvän fiiliksen. Voi olla, että sinua vituttaa työpaikkailmoitukset tai se, että työnhaku kestää kauan. Kukaan ei kuitenkaan palkkaa sinua säälistä tai jouduttuaan syytetyksi. Hanki hyvä olo ja anna sen näkyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme